Bud på en barton baseret opgradering
Fra : Jakob

Dato : 08-06-04 09:18

Jeg har en xp1700 i et soltek bundkort. Det funger egentlig fint men er
noget af en flaskehals i spil.

Derfor overvejer jeg at opgradere til en barton cpu men så skal jeg have
nyt bundkort og ram desværre.

Da jeg ikke har uanede midler til det og ikke lige kan overskue markedet
kunne jeg godt tænke mig et bud på en god og rimelig løsning. Jeg har
overvejet at det skulle være en barton 2500 der så skulle clockes lidt,
men ikke mere end den kan køles af en 12 dB pabst.

Mine krav er:

Ingen blæser på bundkort
onboard netkort
onboard lyd i god kvalli ( er det soundstorm ??)
Meger gerne usb2 og firewire
Og helst nforce (aner ikke hvilken revision der er bedst)

Derudover skal jeg have noget ram. Har godt nok en 256 pc2100 og en 256
pc 2700 men er der noget med at det ikke kan bruges med nyt bundkort ???

Håber nogen har en ide

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 14:43

Jakob skrev:

> Håber nogen har en ide

Eksperterne sidder i dk.edb.hardware.bundkort og jeg vil _varmt_
anbefale dig at spørge derinde...

Mht. Barton 2500+, så kan jeg kun sige at det er en fin-fin løsning
også selv om den ikke er overclocket; jeg har ikke kunnet trække min i
knæ

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 09-06-04 00:11

> Mht. Barton 2500+, så kan jeg kun sige at det er en fin-fin løsning
> også selv om den ikke er overclocket; jeg har ikke kunnet trække min i
> knæ

Ja det har jeg også på fornemmelsen, man får noget for pengene

Tak for tippet.

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-04 05:23

Jakob skrev:

> Ja det har jeg også på fornemmelsen, man får noget for pengene

Hvis jeg feks. ripper MP3-filer fra min CD-samling, så er 50-speed
drevet flaskehalsen. Jeg har 20% idletime under Win2k.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bach|DK|

Dato : 09-06-04 08:21

> Hvis jeg feks. ripper MP3-filer fra min CD-samling, så er 50-speed
> drevet flaskehalsen.

Når man ripper wav ja, men ved MP3 konvertering skulle drevet helst ikke
være flaskehalsen da.

> Jeg har 20% idletime under Win2k.

Hvordan finder du ud af det?

--
Michael Bach

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-06-04 12:17

Bach|DK| skrev:

> Når man ripper wav ja, men ved MP3 konvertering skulle drevet helst
> ikke være flaskehalsen da.

Ripper direkte til MP3.

> Hvordan finder du ud af det?

Taskmanager.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mig

Dato : 08-06-04 15:25

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> overvejet at det skulle være en barton 2500 der så skulle clockes lidt,
> men ikke mere end den kan køles af en 12 dB pabst.

Øhhh ikke Abit NF7-S Rev.2 (er dog ikke støjende synes jeg)

> onboard netkort
Abit NF7-S Rev.2

> onboard lyd i god kvalli
Abit NF7-S Rev.2

( er det soundstorm ??)
Ja...Abit NF7-S Rev.2

> Meger gerne usb2 og firewire
Abit NF7-S Rev.2

> Og helst nforce (aner ikke hvilken revision der er bedst)
Abit NF7-S Rev.2
Nforce2

> Derudover skal jeg have noget ram. Har godt nok en 256 pc2100 og en 256
> pc 2700 men er der noget med at det ikke kan bruges med nyt bundkort ???

Du kan godt men hvis du køber en Barton2500 som kører FSB 333 mzh (pc2700)
kan du kun bruge din PC2700 blok..PC2100 ville køre som overclocket hvis du
satte den i og det er ikke sikkert den kan det...

> Håber nogen har en ide
Abit NF7-S Rev.2

Desuden får du mulighed for SATA harddiske og jumpere er forlænget så man
ikke skal fumle rundt med lygte og pincet G_E_N_I_A_L_T !!

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-06-04 01:34

"Mig" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Desuden får du mulighed for SATA harddiske og jumpere er forlænget så man
> ikke skal fumle rundt med lygte og pincet G_E_N_I_A_L_T !!

Hvilke jumpere?
Der er næsten ikke nogen på NF7-S, Abit har iøvrigt ikke rigtigt brugt
jumpere i de sidste 5-7 år.
Den eneste jumper jeg nogen gange bruger er, reset cmos.

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 16:00

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse
> Jeg har en xp1700 i et soltek bundkort.

Smid mig gerne en mail, hvia du vil sælge den.

> Mine krav er:
>
> Ingen blæser på bundkort
> onboard netkort
> onboard lyd i god kvalli ( er det soundstorm ??)
> Meger gerne usb2 og firewire
> Og helst nforce (aner ikke hvilken revision der er bedst) = nForce 2 Ultra
400

Soltek, Soltek og...Soltek

Jeg har det selv, og det er på alle måder pragtfuldt.
Der er godt nok ingen firewire, men indstikskort kan jo købes, hvis behovet
opstår.

> Derudover skal jeg have noget ram. Har godt nok en 256 pc2100 og en 256
> pc 2700 men er der noget med at det ikke kan bruges med nyt bundkort ???

Begge kan bruges i ovenstående combo: Soltek + Barton - men kun som pc 2100
Boardet kan sagtens differencere fsb og ram clock

Jeg anbefaler dig at sælge din pc2100 og købe en brugt pc2700 i samme
størrelse som din egen og køre det DUAL

Venligst Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 17:33

MVP skrev:

> Jeg anbefaler dig at sælge din pc2100 og købe en brugt pc2700 i samme
> størrelse som din egen og køre det DUAL

Dual giver minimal gevindst sammen med AMD; så lidt at det ikke er
besværet værd. Der er mere gevindst i en god harddisk, en god
controller og et godt grafikkort.

FUT:dk.edb.hardware.bundkort hvor al snak om bundkort hører hjemme.

Jesper G. Poulsen

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 18:00

> Dual giver minimal gevindst sammen med AMD; så lidt at det ikke er
> besværet værd.

Vrøvl og nonsens..chipsættet supporter det, så hvorfor ikke bruge det, når
det ligger lige for.

>Der er mere gevindst i en god harddisk, en god
> controller og et godt grafikkort.

Besvarelsen skal læses i den kontekst der hedder: "Nyt Bundkort og CPU for
lavest muligt beløb"

> FUT:dk.edb.hardware.bundkort hvor al snak om bundkort hører hjemme.

Slap dog af bror Emsig....Mainboards ER hardware, besides nu er tråden jo
alligevel lavet og nem at afrunde.

Mads

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 18:24

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 19:08

MVP skrev:

> Vrøvl og nonsens..chipsættet supporter det, så hvorfor ikke bruge

Bare fordi chipset'et supporter det er det vel ingen grund til at kaste
energi efter det - når fordelen er til at få øje på...?!

> Slap dog af bror Emsig....Mainboards ER hardware, besides nu er
> tråden jo alligevel lavet og nem at afrunde.

Bundkort hører ikke til her, når der er en anden og _bedre_ gruppe til
dem...

Læs lidt om fundatser, du dør ikke af at lære noget nyt...

XFUT:dk.edb.hardware.bundkort

Jesper G. Poulsen

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 20:45

> Bare fordi chipset'et supporter det er det vel ingen grund til at kaste
> energi efter det - når fordelen er til at få øje på...?!

Ehh ikke forstået - desuden er det vist ikke den store energi at flytte en
ramblok eet hak til højre

> Læs lidt om fundatser, du dør ikke af at lære noget nyt...

Lol - jeg tror bestemt jeg her været her længere end du, brormand..

> XFUT:dk.edb.hardware.bundkort

a-nope..

Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-04 05:28

MVP skrev:

> Ehh ikke forstået - desuden er det vist ikke den store energi at
> flytte en ramblok eet hak til højre

Manden har jo ikke stumperne til det. Læs det oprindelige indlæg.

> Lol - jeg tror bestemt jeg her været her længere end du, brormand..

Hvor længe er så det?
9 år?

> a-nope..

Det hører ikke til i denne gruppe, jævnfør fundatserne for begge
grupper. Disse fundatser nægter du at følge.

Så er det godt at Telia Stofa ser mindre lempeligt på overtrædelse af
netiketten, for der er en klage på vej til din udbyder.

Jesper G. Poulsen

Fra : MVP

Dato : 09-06-04 13:20

> Manden har jo ikke stumperne til det. Læs det oprindelige indlæg.
Jeg synes DU skulle læse det oprindelige indlæg, _samt_ dit eget - der er
formuleret på en måde så det KUN skaber forvirring.

> Hvor længe er så det?
> 9 år?

Korrekt..

> Det hører ikke til i denne gruppe, jævnfør fundatserne for begge
> grupper. Disse fundatser nægter du at følge.

Igen forkert.
Jeg nægter at følge DINE vejledninger og fortolkninger af samme, ikke
fundatsen - selvsamme åbner desuden mulighed for både rummelighed og
fortolkning.
Jeg citerer fra deh.bundkort fundatsen:

"Saafremt der er tvivl om hvor et hardware spoergmaal skal
stilles, henvises der til hovedgruppen dk.edb.hardware"

> Så er det godt at Telia Stofa ser mindre lempeligt på overtrædelse af
> netiketten, for der er en klage på vej til din udbyder.

Jeg har imødegået din eventuelle henvendelse til min ISP.

Mads

Fra : Jakob

Dato : 09-06-04 00:03

> Bundkort hører ikke til her, når der er en anden og _bedre_ gruppe til
> dem...

Men det gør det altså nemmere for mig at overskue når der er tale om
både cpu, bundkort og ram.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-04 05:52

Jakob skrev:

> Men det gør det altså nemmere for mig at overskue når der er tale om
> både cpu, bundkort og ram.

Så har du ikke læst fundatsen for dk.edb.hardware.bundkort...

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.bundkort

"Gruppen skal bruges til at diskutere alle hardware relaterede
spoergsmaal vedroerende motherboard/bundkort" - indeholder også hvilken
CPU kan boardet håndtere og hvilken RAM skal der i.

OC hører ikke længere til i gruppen, da der er oprettet en gruppe til
dette.

FUT:dk.admin.netikette

Jesper G. Poulsen

Fra : No1

Dato : 08-06-04 17:36

> Begge kan bruges i ovenstående combo: Soltek + Barton - men kun som pc 2100
> Boardet kan sagtens differencere fsb og ram clock

Men man kan da ikke køre 133 Mhz RAM og 166Mhz CPU, vel? RAM kan køre
samme hastighed eller hurtigere end CPU, ikke? Sådan har det i hvert
fald været.

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 18:03

"No1" <nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev i en meddelelse

> Men man kan da ikke køre 133 Mhz RAM og 166Mhz CPU, vel?

Jo det kan man sagtens...PT kører jeg 166 på RAM og 220 (x2) på CPU

>RAM kan køre
> samme hastighed eller hurtigere end CPU, ikke? Sådan har det i hvert
> fald været.

Kan også gøres omvendt, afhænger af fleksibiliteten af MB, Chipset og BIOS

Mads

Fra : No1

Dato : 08-06-04 18:40

> Jo det kan man sagtens...PT kører jeg 166 på RAM og 220 (x2) på CPU

OK. Hvad er det for en CPU? Hvor mange Mhz er det reelt? Ikke
quad-pumped ligesom 200Mhz -> 800Mhz FSB på P4.

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 18:47

> OK. Hvad er det for en CPU? Hvor mange Mhz er det reelt? Ikke
> quad-pumped ligesom 200Mhz -> 800Mhz FSB på P4.

Det er en Athlon Barton 2500+ (magen til Jespers) blot OC til 3200+ på
default voltage
Jeg kender ikke arkitekturen i detaljer ;)

Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 19:10

MVP skrev:

> Det er en Athlon Barton 2500+ (magen til Jespers) blot OC til 3200+ på
> default voltage
> Jeg kender ikke arkitekturen i detaljer ;)

FSB166/DDR333 - standard.

Jesper G. Poulsen

Fra : MVP

Dato : 08-06-04 20:51

> FSB166/DDR333 - standard.

WTF har det med arkitekturen at gøre!? - det du dér fabler af, er specs..som
enhver kan læse på fx www.edbpriser.dk

Hvis det er så forkasteligt at poste vedr bundkort herinde, hvorfor bliver
du så selv ved med at reply'e på de "forbudte" poster ?
Nå jo, det var jo kun derinde _"eksperterne"_sad - ja det ser man jo
tydeligt.. :D

Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-04 05:30

MVP skrev:

> WTF har det med arkitekturen at gøre!? - det du dér fabler af, er

Det er de specs du søger.

> Hvis det er så forkasteligt at poste vedr bundkort herinde, hvorfor

Jeg prøver at flytte den til rette gruppe med Followup-To.

> bliver du så selv ved med at reply'e på de "forbudte" poster ?

Det er dig der nægter at følge fundatserne og dermed netiketten.

Klage er afsendt til din udbyder.

Jesper G. Poulsen

Fra : MVP

Dato : 09-06-04 13:20

> Det er de specs du søger.

???

Nej det er ikke - igen mener du dig i stand til at vide hvad jeg tænker og
mener.

> Jeg prøver at flytte den til rette gruppe med Followup-To.

Kan du så fortælle mig hvorfor du IKKE har lavet FUT på denne post ?
news:xn0djabsw5tqz1008@dtext.news.tele.dk -Det er måske fordi det er ok at
du selv eksponerer "viden og klarsyn" uden at overholde samme regelsæt som
du fanatisk forsøger at pådutte andre !?

> Det er dig der nægter at følge fundatserne og dermed netiketten.

Igen kun efter din suveræne fortolkning.

> Klage er afsendt til din udbyder.

Klage imødegået.

Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 18:05

No1 skrev:

> Men man kan da ikke køre 133 Mhz RAM og 166Mhz CPU, vel? RAM kan køre
> samme hastighed eller hurtigere end CPU, ikke? Sådan har det i hvert

Jeg mindes at kunne sætte mit ECS K7S5A Pro til FSB133/RAM100.

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-06-04 01:37

> [...]
>
> Men man kan da ikke køre 133 Mhz RAM og 166Mhz CPU, vel? RAM kan køre
> samme hastighed eller hurtigere end CPU, ikke? Sådan har det i hvert

Jo man kan godt, men på nForce2 kører det rædsomt
Synkront er vejen frem.

Se evt. her:

Her kan du få et par links ang. nForce chipsættets ydelse i hhv.
synkron/asynkron bushastighed.
(Fra et tidligere indlæg jeg lavede ang. dualchannel)

Her:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,808388,00.asp
Quote:"DDR400 and DDR333 Memory Support: Nvidia noted that running the
clocks in "sync" with the frontside bus speed
of the Athlon XP delivers the best performance; the system BIOS of all the
tested motherboards supported this sync mode, though none by default."

Eller her:
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RGA+/page5.htm
Quote:"More tests are done at different CPU and Memory FSB settings and we
can conclude that running Sync at 133/133Mhz and 166/166Mhz deliver better
memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."

Fra : Jakob

Dato : 09-06-04 00:14

> Smid mig gerne en mail, hvia du vil sælge den.

Ja jeg ved ikke rigtigt om jeg opgradere endnu, men uanset hvad så
bliver den gamle nok til en ekstra maskine, det kan nok ikke betale sig
at sælge

Det kigger jeg lige på

> Begge kan bruges i ovenstående combo: Soltek + Barton - men kun som pc 2100
> Boardet kan sagtens differencere fsb og ram clock

OK vil der være stort ydelsestab i at fortsætte med denne gamle ram ???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-06-04 01:38

> [...]
> at sælge

> Det kigger jeg lige på

> OK vil der være stort ydelsestab i at fortsætte med denne gamle ram ???

Se mit tidligere indlæg ovenfor.
Kør ikke ram asynkront, det skal køres synkront, ellers ryger ydelsen.

Fra : Jakob

Dato : 09-06-04 07:47

> Se mit tidligere indlæg ovenfor.
> Kør ikke ram asynkront, det skal køres synkront, ellers ryger ydelsen.

OK, tak for dine bud, jeg vil sætte mig lidt mere ind i det med bus og
ram frekvenser, kender du evt nogle sider hvor de grundlæggende
principper er beskrevet godt ??

Hygge

Jakob