Ophavsret ved CD-> MP3
Fra : Sune Fibæk

Dato : 07-06-04 22:04

Hej

Jeg er ved at smide nogle gamle cd'er ud, men vil gerne gemme dem
elektronisk som MP3-filer inden jeg smider dem ud. Umidelbart må jeg vel
gerne kopiere Cd'erne til eget brug (backup om man vil), ikke? Men hvordan
forholder det sig, når jeg efterfølgende smider originalen ud (destruerer,
ikke sælger videre)? Og hvordan kan jeg bedst muligt dokumentere, at jeg
rent faktisk har ejet originalen, og at kopien dermed er lovlig?

På forhånd tak.

-Sune

--
Although I ask and though I Query
I know the truth; I grok the theory

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20000307&mode=classic

Fra : Peter Risager

Dato : 07-06-04 22:24

> Og hvordan kan jeg
> bedst muligt dokumentere, at jeg rent faktisk har ejet originalen, og
> at kopien dermed er lovlig?

Behold den, evt i en gammel slidt kasse et sted på et loft, men så længe du
har den, så kan de glemme alt.

Deres (musikindustries) nyeste forsalg skulle være en fingertryks aflæsende
CD spiller, som undersøger om man har ret til at spille en CD på baggrund af
fingeraftrykket. Det er fandme uhyggeligt.

--
Peter Risager
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and

Fra : Repzak

Dato : 07-06-04 22:28

> [...]
af
> fingeraftrykket. Det er fandme uhyggeligt.

Huh.. skal den så også på internettet så man kan afspille cd'en andre
steder(for ikke at tale om trådløst netværk til bilen??)... eller cd'en være
custom made til det finger aftryk.... jaja.. hvad ved jeg...

Kasper

Fra : Sune Fibæk

Dato : 07-06-04 22:46

Peter Risager wrote:

> Behold den, evt i en gammel slidt kasse et sted på et loft, men så længe
> du har den, så kan de glemme alt.

Det er netop problemet; det er ikke en mulighed jf. anden post :)

> Deres (musikindustries) nyeste forsalg skulle være en fingertryks
> aflæsende CD spiller, som undersøger om man har ret til at spille en CD på
> baggrund af fingeraftrykket. Det er fandme uhyggeligt.

Skal denne fingertryksaflæser så også indbygges i min bil, min computer, min
discman, min minidisc optager (for jeg må vel stadig tage kopier til eget
brug) mv.? Det lyder dyrt! Og vi forbrugere kommer jo til at betale i den
sidste ende. Og man kan vel bare, når alt kommer til alt, overføre lyden
til et andet medie via forstærkeren og så lave ulovlige kopier derfra, hvis
det er det, man har lyst til.

-Sune

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-06-04 22:25

Sune Fibæk <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> writes:

> Jeg er ved at smide nogle gamle cd'er ud, men vil gerne gemme dem
> elektronisk som MP3-filer inden jeg smider dem ud. Umidelbart må jeg vel
> gerne kopiere Cd'erne til eget brug (backup om man vil), ikke?

Jo. Du må fremstille eksemplarer på elektronisk form til personlig brug
for dig og din husstand (ophavsretsloven § 12).

> Men hvordan forholder det sig, når jeg efterfølgende smider
> originalen ud (destruerer, ikke sælger videre)?

Ingen forskel. Loven siger kun at eksemplarerne ikke må laves på
baggrund af originaler der er lånt eller lejet. Der er ingen krav
om at man beholder originalen derefter.

> Og hvordan kan jeg bedst muligt dokumentere, at jeg rent faktisk har
> ejet originalen, og at kopien dermed er lovlig?

Gem cd'en (du sagde "bedst muligt"! :)
Ellers gem omslaget eller tag et billede af cd'erne med omslag.

Det skulle helst ikke blive nødvendigt.
/L

Fra : Sune Fibæk

Dato : 07-06-04 22:46

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ingen forskel. Loven siger kun at eksemplarerne ikke må laves på
> baggrund af originaler der er lånt eller lejet. Der er ingen krav
> om at man beholder originalen derefter.

Den konklusion var jeg også kommet til. Men problemet er jo dokumentation.

> Gem cd'en (du sagde "bedst muligt"! :)

Okay, så næstbedst muligt. Min kæreste er blevet enig om at de /skal/ smides
ud :)

> Ellers gem omslaget eller tag et billede af cd'erne med omslag.

Men det dokumentere vel, i hvert fald teoretisk, at jeg har haft dem i min
varetægt. Jeg kan jo sagtens have solgt dem videre. Eller, i hvert fald i
det sidste tilfælde, lånt dem af en bekendt.

> Det skulle helst ikke blive nødvendigt.

Næ, det tror jeg såmænd heller ikke, det bliver. Jeg var bare nysgerrig. Tak
for svaret. Det var lige, hvad jeg søgte.

> /L

-Sune

Fra : Benny Dyhr Thomsen

Dato : 08-06-04 11:15

> Ingen forskel. Loven siger kun at eksemplarerne ikke må laves på
> baggrund af originaler der er lånt eller lejet. Der er ingen krav
> om at man beholder originalen derefter.

Må man låne originalen på biblioteket og kopiere den til sig selv?

--
Venlig hilsen
Benny Dyhr Thomsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-06-04 11:43

Benny Dyhr Thomsen uttered:

> Må man låne originalen på biblioteket og kopiere den til sig selv?

Ikke efter den seneste ændrig af Lov om Ophavsret.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Martin

Dato : 08-06-04 11:24

> [...]
> ikke sælger videre)? Og hvordan kan jeg bedst muligt dokumentere, at jeg
> rent faktisk har ejet originalen, og at kopien dermed er lovlig?

Da der formentlig er tale om ældre CD'ere, er det i praksis ikke nødvendigt
at du kan dokumentere at du har ejet CD'erne, da loven tidligere tillod
privat kopiering til egen brug af bl.a. lånte CD'ere. Det vil være noget
vanskeligt i en konkret sag at dokumentere hvornår kopiering har fundet
sted.

Hvis CD'erne er af nyere dato med "effektiv kopisikring", må du slet ikke
kopiere dem.

Hvis du vil være lovlydig er der nok ikke anden mulighed end at du under
alle omstændigheder gemmer originalerne.

/Martin

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-06-04 11:44

Martin uttered:
> Hvis CD'erne er af nyere dato med "effektiv kopisikring", må du slet ikke
> kopiere dem.

Hvad er definitionen på "effektiv kopisikring"? Hvis jeg kan kopiere dem
ligesom jeg kopierer alm. cder uden at tage nogen ekstra skridt eller
forholdsregler, kan det vel ikke siges at være effektivt?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 14:27

Kristian Thy wrote:

> [...]
> ligesom jeg kopierer alm. cder uden at tage nogen ekstra skridt eller
> forholdsregler, kan det vel ikke siges at være effektivt?

Og hvordan kan jeg i det hele taget vide, at en cd er kopisikret, hvis jeg
ikke gør nogle særlige foranstaltninger for at afspille den? Hvis jeg ikke
ved det, ved jeg heller ikke, om jeg bryder loven ved at kopiere den.

-Sune

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek

Fra : Martin

Dato : 08-06-04 14:49

> [...]
> ikke gør nogle særlige foranstaltninger for at afspille den? Hvis jeg ikke
> ved det, ved jeg heller ikke, om jeg bryder loven ved at kopiere den.

Det står på CD'en / coveret.

/Martin

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 14:50

Martin wrote:

> Det står på CD'en / coveret.

Ja, det gør det vel. Men skal det det? Eller hvis nu markaten er faldet af i
forretningen? I princippet kan det vel forekomme...

(Ved godt at jeg er ude i noget infantilt brok/fnidder, men er alligevel
lidt nysgerig. Beklager. Skal nok holde op nu :)

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek

Fra : Martin

Dato : 08-06-04 16:55

> [...]
>
> (Ved godt at jeg er ude i noget infantilt brok/fnidder, men er alligevel
> lidt nysgerig. Beklager. Skal nok holde op nu :)

Jeg tror ikke at det kan falde af - det er vist altid trykt direkte på
CD/cover.

Men hele loven vedr. "effektiv kopisikring" er noget uklar, så et
endegyldigt svar får du ikke (af mig).

/Martin

Fra : ASKF

Dato : 08-06-04 21:31

Martin ytrede sig i <Pjlxc.10022$Vf.529238@news000.worldonline.dk> med
dette:

>jeg

>Jeg tror ikke at det kan falde af - det er vist altid trykt direkte på
>CD/cover.

Ikke altid, jeg har lige set efter på en bastard-CD, en veninde har
glemt hos mig: Tim Christensen - Honeyburst, og her er det et
transperant mærkat, som er påklistret jewel caset[1].

Når det er trykt er det ofte trykt på en måde, så man skal være meget
opmærksom på at se det. Jeg har overset det et par gange i forretningen,
bl.a. fordi CDen lå i et jewel case hvor CD Digitial Audio logoet var
støbt, hvilket gjorde at jeg ikke kikkede nærmere efter (jeg havde dog
ingen problemer med at få pengene tilbage, da forretningen ikke kunne
ombytte dem til fejlfrie CDer).

>Men hele loven vedr. "effektiv kopisikring" er noget uklar, så et
>endegyldigt svar får du ikke (af mig).

Der er ikke nogen som kan give noget svar på hvordan "effektiv
kopisikring" skal fortolkes inden det har været for en domstol. I
midlertid vurderer de fleste fagfolk at der ikke kan eksistere nogen
"effektiv kopisikring", da alt digitalt kan kopieres og selve
afspillingen foregår via adskillige kopieringer.

[1] CloneCD kopierede den fint uden nogen problemer, da min veninde
lånte min comp. til det.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Martin

Dato : 09-06-04 09:32

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "effektiv kopisikring", da alt digitalt kan kopieres og selve
> afspillingen foregår via adskillige kopieringer.

Det skal vist så lige præciseres, at omtalte fagfolk må være IT-fagfolk -
ikke jurister (og politikere), for hvem de fysiske muligheder ikke har nær
samme betydning

/Martin

Fra : ASKF

Dato : 09-06-04 10:18

Martin ytrede sig i <vWzxc.10175$Vf.548702@news000.worldonline.dk> med
dette:

> [...]
>ikke jurister (og politikere), for hvem de fysiske muligheder ikke har nær

Korrekt og tak fordi du præciserede det, eftersom jeg ikke tænkte på at
"fagfolk" kunne misforståes som værende jurister.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-06-04 10:25

> [...]
>
> Korrekt og tak fordi du præciserede det, eftersom jeg ikke tænkte på at
> "fagfolk" kunne misforståes som værende jurister.

Men eftersom fortolkningen også går på, at man gerne må omgå kopisikringen,
hvis det er nødvendigt for at afspille CD-en, men ikke hvis man vil kopiere
den, så må det står klart, at fagfolk, der skal forstå det, må være jurister

/Per

Fra : Martin

Dato : 09-06-04 14:36

> [...]
>
> Korrekt og tak fordi du præciserede det, eftersom jeg ikke tænkte på at
> "fagfolk" kunne misforståes som værende jurister.

Måske skulle du tjekke hvilken diskussionsgruppe vi befinder os i

/Martin

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 22:05

Martin wrote:

> Jeg tror ikke at det kan falde af - det er vist altid trykt direkte på
> CD/cover.

Sikkert. Er aldrig stødt ind i dem.

> Men hele loven vedr. "effektiv kopisikring" er noget uklar, så et
> endegyldigt svar får du ikke (af mig).

Fair nok. Er alligevel ude på et overdrev her. Tak for tålmodigheden :)

> /Martin

-Sune

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-04 15:35

Kristian Thy skrev:

>Hvad er definitionen på "effektiv kopisikring"?

Rodet. Det defineres nemlig ved hjælp af begrebet "effektiv
kopisikring".

--
Bertel

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 12:13

Martin wrote:

> [...]
> tidligere tillod privat kopiering til egen brug af bl.a. lånte CD'ere. Det
> vil være noget vanskeligt i en konkret sag at dokumentere hvornår

De nyeste er vel et par år gamle. Og de ældste en del ældre. Det burde vel
ikke give de store problemer.

> Hvis CD'erne er af nyere dato med "effektiv kopisikring", må du slet ikke
> kopiere dem.

Hvis der er kopisikring på dem, er den ikke effektiv! Jeg lægger dem i
cd-drevet og kopiere over til harddisken via en mp3-enkoder. Ikke noget
mystisk der. I hvert fald gør jeg, så vidt jeg ved, ikke noget aktivt for
at omgå en eventuel kopisikring.

> Hvis du vil være lovlydig er der nok ikke anden mulighed end at du under
> alle omstændigheder gemmer originalerne.

Jeg tror, jeg lever med at være rimeligt lovlydig, eller i hvert fald have
ren samvittighed.

> /Martin

-Sune

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune Name: Sune Fibaek

Fra : Martin

Dato : 08-06-04 12:59

Det

> De nyeste er vel et par år gamle. Og de ældste en del ældre. Det burde vel
> ikke give de store problemer.

Dt er vist under et år siden at loven blev lavet om så det ikke længere er
tilladt at kopiere lånte CD'ere, så det skulle være OK.

> [...]
> cd-drevet og kopiere over til harddisken via en mp3-enkoder. Ikke noget
> mystisk der. I hvert fald gør jeg, så vidt jeg ved, ikke noget aktivt for

Det med "effektiv kopisikring" er lidt besværligt. Det skal ikke opfattes på
"normalt" dansk men snarere på "jura" dansk, hvilket betyder at såfremt
producenten har skrevet på CD'en at den er kopibeskyttet, så er den
"effektivt kopisikret". Det har med andre ord ikke noget at gøre med om du
kan kopiere den eller ej.

> Jeg tror, jeg lever med at være rimeligt lovlydig, eller i hvert fald have
> ren samvittighed.

Hvorvidt du selv føler at du har ren samvittighed er ret ligegyldigt -
juridisk set

.... så længe at du opfører dig fornuftigt (ikke distribuerer materialet), så
er der nok heller ikke den store risiko for problemer.

/Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-04 13:16

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> producenten har skrevet på CD'en at den er kopibeskyttet, så er den
> "effektivt kopisikret". Det har med andre ord ikke noget at gøre med om du

Det er nu næppe nok at skrive på CDen at den er kopisikret. Loven beskytter
nemlig mod omgåelse af tekniske foranstaltninger til kopisikring, så derfor
skal der være en eller anden form for foranstaltning.

Som en ekstra krølle på halen i den i forvejen noget komplicerede situation
omkrng privates brug af musik-CDer, så er det rent faktisk tilladt at bryde
kopisikringen, hvis det er med det formål at lytte til musikken...

Altså: Man må godt bryde kopisikringen (med alle tænkelige midler) hvis man
vil lytte til musikken. Men man må ikke bryde den, hvis man vil kopiere.

/Per

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 13:37

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> situation omkrng privates brug af musik-CDer, så er det rent faktisk
> tilladt at bryde kopisikringen, hvis det er med det formål at lytte til

Et godt eksempel herpå er udfaldet af sagen om DeCSS mod Jon Lech Johansen.
Godt nok er der her tale om DVD'er, men det gør jo nok ikke den store
forskel.

> Altså: Man må godt bryde kopisikringen (med alle tænkelige midler) hvis
> man vil lytte til musikken. Men man må ikke bryde den, hvis man vil
> kopiere.

Heller ikke kopiere til eget brug?

> /Per

-Sune

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-06-04 14:02

"Sune Fibæk" <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke kopiere til eget brug?

Nej.
Ikke iflg kutlurministeriets udlægning på www.infokiosk.dk.

/Per

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 14:22

Per Christoffersen wrote:

> Nej.
> Ikke iflg kutlurministeriets udlægning på www.infokiosk.dk.

Okay. Spørgsmålet er jo ikke aktuelt i dette tilfælde da 1) cd'erne er gamle
og 2) de ikke er kopispærrede, Men nu er jeg trods alt en smule klogere :)

> /Per

-Sune

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-06-04 13:16

Martin wrote:

> Det med "effektiv kopisikring" er lidt besværligt. Det skal ikke opfattes
> på "normalt" dansk men snarere på "jura" dansk, hvilket betyder at såfremt

Jeg havde en gang en forelæser på HA-studiet der kaldet sproget for
"jursk" :)

> Hvorvidt du selv føler at du har ren samvittighed er ret ligegyldigt -
> juridisk set

Ved det godt...

> ... så længe at du opfører dig fornuftigt (ikke distribuerer materialet),
> så er der nok heller ikke den store risiko for problemer.

.... og det mener jeg, jeg almindeligvis gør.

--
sune@yggdrasil> finger sune
Login: sune                             Name: Sune Fibaek