Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop spørgsmål --> ændring af billedk~
Fra : HBS

Dato : 03-05-01 21:42

(Photoshop 5.5)

Jeg har et alm. firkantet billede. Vha. "lasso" værktøjet har jeg skåret et
stykke af billedet ud, og sat det ind via "paste" funktion i et nyt
dokument.

Hvordan laver man en blid overgang af kanten hele vejen rundt, så der ikke
er skarpe kanter men flydende overgang?
(skal bruges som baggrund/vandmærke)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 03-05-01 22:04

"HBS" <hbs1@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> dokument.
>
> Hvordan laver man en blid overgang af kanten hele vejen rundt, så der

Du kan bruge "Feather" (Select -> Feather eller "Alt+Ctrl+D") når du har
lavet en selection. Ellers kan du fedte lidt med "Smudge-tool" i
kanterne, hvilket giver dig mulighed for bedre at styre resultatet. De
første mange gange jeg brugte "Feather" måtte jeg forsøge flere gange,
men efterhånden har jeg lært at forudse hvordan effekten kommer til at
se ud.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Madsen

Dato : 04-05-01 00:24

"HBS" <hbs1@get2net.dk> skrev:

> [...]
> dokument.
> Hvordan laver man en blid overgang af kanten hele vejen rundt, så der ikke

Som Jesper siger vha. Select => Feather og så de antal pixels du nu
ønsker på din udtoning. Det er nemmest hvis du gør det inden du kopierer
stykket af billedet, men du kan også gøre det efter. Det kræver bare lidt
mere arbejde, men det kan sagtens lade sig gøre.

Hvis du har dit stykke af billedet liggende på et separat lag så kan du
gå over i din lagpalette og Ctrl + klikke på laget. Dette skulle gerne få
en markering rundt om stykket. Så går du op i Select => Modify =>
Contract og giver den f.eks 5 pixels. Nu skulle din markering gerne
"krympe" 5 pixels hele vejen rundt. Så går du igen op i Select og vælger
denne gang Feather og giver den omkring samme værdi som du valgte
i Contract eller måske 1-2 pixels mindre. Så vender du markeringen med
Select => Inverse eller Ctrl. + Shift + I og trykker på Delete-tasten.
Vil du have en større effekt kan du trykke på Delete en gang eller to
mere, eller du kan give den endnu mere Feather.
Hvis du ikke gider at bruge Delete så brug Backspace istedet.

En anden mulighed er "Border-effekten."
Når du har markeringen rundt om det element du vil fade/sløre kanten på,
så går du op i Select => Modify => Border og giver den f.eks 10 pixels.
(Hvis du vælger 10 så får du en markering som ligger 5 pixels uden for
kanten og 5 pixels indenfor.)
Så går du op i Filter => Blur = Gausian Blur og roder lidt med den.
Hvis du synes at "myrestien" er i vejen for dit udsyn så tryk Ctrl. + H
inden du begynder med Gausian Blur. Hvis udtoningen er for lille så
prøv med en større Border-værdi i pixels.

Og så er der Channels, men jeg gider ikke mere ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)