Berlin og omegn i uge 31-32?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 07-06-04 15:43

Jeg har luret på at drage en tur på tommelfingeren til Berlin i tiden
omkring uge 31-32. Er det noget specielt der _skal_ ses - udover
selvfølgelig Brandenburger Tor?

Jeg var der nede for en fire-fem år siden, hvor jeg var ude at se "Haus am
Tacheles" (tror jeg nok det var det hed), vel nærmest et "alternativt
kunsterhus". Nogen der ved om det stadigvæk eksisterer?

Forslag til "Ostalgi-steder" er også meget velkomne - og også gerne
anvisninger på steder der var med i filmen "Good bye, Lenin"

Mht overnatning står den på noget vandrerhjem, så hvis nogen kender til
steder i den stil der kan anbefales/advares imod hører jeg gerne nærmere.

--
Mvh Mads

Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-06-04 16:28

> Mht overnatning står den på noget vandrerhjem, så hvis nogen kender til
> steder i den stil der kan anbefales/advares imod hører jeg gerne nærmere.

Meininger City Hostels har et simpelt enkelt vandrerhjem på Meininger
Strasse. Vandrehjemmet i sig selv er ikke noget at skrive om, dog var der
rent og velordnede forhold. Den ligger ikke midt inde i byen, man skal med
undergrundsbanen hvis man vil til centrum, men det tager kun 10 minutter
plus 10 minutter gå-tur fra vandrerhjemmet til stationen. Grunden til at jeg
skriver, er at i kvarteret mellem vandrerhjemmet og stationen ligger der
flere gode indiske restauranter og enkelte andre fra andre nationaliteter
såsom italienske og græske restauranter. Og det er til yderst rimeligt
priser da det ikke er et typisk turist område.

www.meininger-hostels.com

Mvh

Emil

Fra : Inger Buchard

Dato : 07-06-04 19:30

"Haus am
> Tacheles"

Ligger i Oranienburger Strasse
http://super.tacheles.de/cms/

> Forslag til "Ostalgi-steder" er også meget velkomne - og også gerne
> anvisninger på steder der var med i filmen "Good bye, Lenin"

Karl Marx Allee fra Alexanderplatz mod syd.
Kulturbrauerei på Prenzlauer Berg
http://www.kulturbrauerei-berlin.de/kulturbrauerei/01_home/home.php
Værtshusene på Käthe-Kollwitz-Platz for foden af Prenzlauer Berg

> Mht overnatning står den på noget vandrerhjem, så hvis nogen kender til
> steder i den stil der kan anbefales/advares imod hører jeg gerne nærmere.

Skråt overfor Tacheles ligger den tidl. jødiske synagoge - her et anderledes
spisested Oren og en udstilling.

God tur
Inger

Fra : Jan

Dato : 07-06-04 19:31

Mon, 7 Jun 2004 16:43:00 +0200, "Mads Thorning Pedersen"
<cyklopaten@sletdette.mailme.dk>; <ca1uvs$ueu$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.rejse>:

>Jeg har luret på at drage en tur på tommelfingeren til Berlin i tiden
>omkring uge 31-32. Er det noget specielt der _skal_ ses - udover
>selvfølgelig Brandenburger Tor?

Få et 3-dages-bus-og-tog-og-sporvogn-kort Berlin med Potsdam
(iethvertfald fås det ved Bahnhof Zoologischer Garten);
Märkisches Viertel;
Museerne på Museumsinsel;
Fjernsynstårnet på Alexanderplatz;
ta' en kanalfart på en time eller måske to.
Sony-Haus.
Potsdam.

>Jeg var der nede for en fire-fem år siden, hvor jeg var ude at se "Haus am
>Tacheles" (tror jeg nok det var det hed), vel nærmest et "alternativt
>kunsterhus". Nogen der ved om det stadigvæk eksisterer?

Jeg har hørt om det, men aner ikke om det eksisterer mere. Et
google-søg, måske?
For øvrigt: <http://www.berlin.de> og <http://www.tagesspiegel.de>
(Tagesspiegel er en avis)

>Forslag til "Ostalgi-steder" er også meget velkomne - og også gerne
>anvisninger på steder der var med i filmen "Good bye, Lenin"

Jeg har ikke set "Good bye, Lenin", men ved U-Bahn Hackescher Markt
ligger noget, der hedder Hackesche Höfe, en rad bygårde bagved hinanden,
og en typisk ostalgie-shop langt derinde <http://www.ampelmann.de>. Kig
gerne på min tidligere meddelelse her i gruppen for et halvt år siden;

Det er en dansk kirke i Berlin; <http://www.christianskirken.de>.

--
/jan
news postings should be followed up in news