Lotus Notes - hjælp, skal blive til
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 07-06-04 18:48

Hejsa

Jeg har været så heldig IGEN at få tilsendt et dokument fremstillet i
Århus Kommunes geniale lotus Notes-system; men jeg kan selvfølgelig ikke
åbne det på min Mac ,.-(

MacLinkPlus 11 kan ikke oversætte det. Kan de nyere versioner? Eller
findes der andet, som kan - helst til OS 9; evt til OSX, eller til nød
til windows (XP), der heller ikke har Lotus Notes installeret.

Eller skal jeg bede afsende gemme det "ordentlig"?

Mvh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Christian Bech

Dato : 09-06-04 20:53

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> til windows (XP), der heller ikke har Lotus Notes installeret.
>
> Eller skal jeg bede afsende gemme det "ordentlig"?

Ja. Ubetinget. under budgetforhandlignerne blev jeg væltet til i den
slags bras, men til sidst lærte enkelte da at kopiere fx en
mødeinkaldelse ind i en mail i stedet.

Jeg har en vag fornemmelse af, at Wordperfect kan stille noget op med
det.

--
Christian

Fra : Sebastian D

Dato : 10-06-04 13:39

Hej Christian

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:
[snip]

> [...]
> mødeinkaldelse ind i en mail i stedet.
>
> Jeg har en vag fornemmelse af, at Wordperfect kan stille noget op med

Ok, det vil jeg da lige prøve, for jeg har vist en WP 3.5 et sted.

/Sebastian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-06-04 13:02

sadyhr@SLETDETTE.tele.dk (Sebastian D) writes:

> Ok, det vil jeg da lige prøve, for jeg har vist en WP 3.5 et sted.

ALternativt kan man hente en Lotus Notes klient hos
IBM. (ibm.com/notes). Der er en 6.5 til Mac. Kan den eventuelt
bruges?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-06-04 20:31

In article <yu2aczbaafy.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> ALternativt kan man hente en Lotus Notes klient hos
> IBM. (ibm.com/notes). Der er en 6.5 til Mac. Kan den eventuelt
> bruges?

Det er vel et Lotus WordPro dokument så her kan Notes ikke hjælpe.
Kan man ikke bare bede afsenderen om at gemme det som RTF eller bare
kopirere teksten og paste den ind som tidligere foreslået.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 11-06-04 20:52

Hejsa

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Det er vel et Lotus WordPro dokument så her kan Notes ikke hjælpe.
> Kan man ikke bare bede afsenderen om at gemme det som RTF eller bare
> kopirere teksten og paste den ind som tidligere foreslået.

Jeg åbnede filen med BBedit, og i begyndelsen står der: Word Pro Text
File - er der virkelig ikke andre muligheder en omsendelse i andet
format?

Findes der ikke en grtis klient til at læse det til enten Mac OS 9, OSX
eller til Windows XP????

Mvh Sebastian

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-06-04 21:06

In article <1gf8knv.q9w5k5t3ocbsN@[192.168.1.129]>,
sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> [...]
> format?
>
> Findes der ikke en grtis klient til at læse det til enten Mac OS 9, OSX

Google er din ven.

Her kan du få det gjort online men det koster lidt.
http://www.acii.com/online.htm?o=CernCh

Men det er alligevel utroligt at folk der bruger et program med et så
inkompatibelt format ikke forlængst har lært at når de sender noget ud
er de nødt til at gemme det i et mere kompatibelt format.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-06-04 22:51

> [...]
> Jeg åbnede filen med BBedit, og i begyndelsen står der: Word Pro Text
> File - er der virkelig ikke andre muligheder en omsendelse i andet

Var det slet ikke noget læsbart, hvis du rullede længere ned?
Kan huske noget lign. ved Word 5 - 6

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 15-06-04 15:44

Hejsa

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Var det slet ikke noget læsbart, hvis du rullede længere ned?
> Kan huske noget lign. ved Word 5 - 6

Nope, det er ren sort snak teksten er vist så inkludret i sære tegn, at
jeg opgave

/Sebastian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-06-04 16:55

> [...]

> mødeinkaldelse ind i en mail i stedet.
>
> Jeg har en vag fornemmelse af, at Wordperfect kan stille noget op med

Kære Sebastian og Christian

Århus kommune skulle nok lige tage at læse lidt om eDag (den 1.
september, 2003). Da indgik regeringen en aftale med 'offentlige
myndigheder' (herunder landets kommuner om, at de nu godt måtte sende
dokumenter i elektronisk form. Men - og det er et stort MEN - det skal
foregå i et format som modtager kan læse. Det anbefales derfor at
benytte .pdf, hvis modtager ikke har mulighed for at læse det udsendte
dokument.

Christian, de der budgetforhandlinger: var afsenderen en offentlig
myndighed (stat, amt eller kommune)?

Hvis andre læsere af tråden har erfaringer med denne problematik (altså,
at få fremsendt 'ulæselige' filer fra myndighederne) vil jeg da gerne
høre om det. Måske er dette den forkerte gruppe, men Macfolk er flinke
og får sikkert (som jeg) en masse winfiler (skrammel) smidt i hovedet
hver dag?

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-06-04 14:35

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Christian, de der budgetforhandlinger: var afsenderen en offentlig
> myndighed (stat, amt eller kommune)?

Tværtimod. Det var kommunikation og mødeindkaldelser mellem
bestyrelsesmedllemmer i daginstitutioner i Vejlby-Risskov. I netop det
tilfælde, tror jeg de nu knap så kære kommunalpolitikere var yderst
interesseret i ulæselige formater.

--
Christian

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 11-06-04 00:17

> [...]

> Jeg har været så heldig IGEN at få tilsendt et dokument fremstillet i
> Århus Kommunes geniale lotus Notes-system; men jeg kan selvfølgelig ikke

hvad mener du med et Notes-dokument? Notes gemmer ikke enkeltdokumenter
i filer, men i databaser (nå ja, rigtige databaser er det ikke ...) og
det er databaserne der kan ses i filsystemet, de har extension .NSF. Og
dem skal man ikke forvente at kunne åbne i andet end Lotus Notes. Til
gengæld kører de lige så fint i Notes på Mac som på pc.

=> Hvis det er en .NSF-fil du har med at gøre, så bed vedkommende om at
levere dokumentet og ikke hele basen til dig, ved at eksportere den
relevante record fra databasen f.eks. i RTF-format. Hvis det ikke er en
..NSF-fil, så er det ikke en Notes-fil, men et andet format som
vedkommende har valgt at eksportere til, og så må du bede ham om at
vælge eksportformatet med lidt større omhu.

/hc

Fra : Sebastian

Dato : 12-06-04 14:08

> [...]

> til windows (XP), der heller ikke har Lotus Notes installeret.
>
> Eller skal jeg bede afsende gemme det "ordentlig"?
Det er det du skal.
Nu ved jeg ikke hvad du fik, men det ser ud til at de ikke har styr på
deres domino server ind hos kommunen. Notes/domino er en verden for sig
selv. Den kan meget og mere, men det ikke sådan lige at går til for
brugerne. De skal betjene det og ikke mere.

Hvis opsætningen er forkert så går det hele galt. notes clienten er per
default set up til at den skelner mellem internetadresser (email) og
andre clienter (notes tilsluttet samme domino server). En
memo/invitation/mv. ser forskelligt ud alt efter om man sender det til
en anden client eller via email. Sendes det til andre clienter
bibeholdes formatteringen, sendes det via email kommer det som rent
ASCI text. Egentlig ret smart.

Der findes journaliseringssystemer, som benytter sig af notes som
værtssystem. Hvilke formater journalesystemet bruget er notes
uvedkommende. notes passer bare på filen og dens ændringer,
kommenteringer og rettigheder. Altså alt det MicroSoft nu prøver med
deres nye Exchange Server.

Hans Christian skrev rigtigt at du skal have et dokument og ikke en
notes database - spørg efter en .pdf eller eller en .rtf. Ellers skal de
sende det med posten!

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Sebastian D

Dato : 23-06-04 10:27

Hej Sebastian

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Hans Christian skrev rigtigt at du skal have et dokument og ikke en
> notes database - spørg efter en .pdf eller eller en .rtf. Ellers skal de
> sende det med posten!

Nu endte det hele med, at det endelig gik op for ham, at han skulle
indsætte teksten i en mail, og så kunne jeg læse det.

Nu har jeg så også hentet Lotus på versiontracker til Windows, så kan
det være, at jeg kan få den til at virke på sådan en maskine en anden
gang ;-( *suk*

/Sebastian