Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Creative GF4 Ti 64 vurderinger?
Fra : Dennis Schafroth

Dato : 07-06-04 14:31

Hej,

Kigger efter nyt grafikkort til max 500,-. Jeg har set Creative GF4 Ti 4200
64MB 4x. Nogen der har erfaringer med det?

Hvad taber man ved at det ikke er 8x AGP og har 128 MB?

Dennis

Fra : Mig

Dato : 07-06-04 15:44

"Dennis Schafroth" <nospam@schafroth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
4200
> 64MB 4x. Nogen der har erfaringer med det?
>
> Hvad taber man ved at det ikke er 8x AGP og har 128 MB?

Om det køre agpx4 eller 8 er ligemeget...det er få % du kan hente.....ram er
vigtigt hvis du kører høje opløsninger i spil og lign.

Jeg har selv et Creative GF4 TI4200 AGP x8 med 64 mb ram og er tilfreds med
det (jeg er ikke så interesseret i at køre spil i max opløsning)....spiller
CS / BF1942 / DC og BF:Vietnam i 1024x768 16 bit...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-06-04 16:11

Dennis Schafroth mumbled his insignificant opinion in:
M6_wc.760$pr6.361@news.get2net.dk

> Hej,
>
> Kigger efter nyt grafikkort til max 500,-. Jeg har set Creative GF4
> Ti 4200 64MB 4x. Nogen der har erfaringer med det?

Jeg ville gå efter en nyere gpu. Et fx5200 Ultra til 429 var måske noget?

> Hvad taber man ved at det ikke er 8x AGP og har 128 MB?

x4/x8 er ikke så stor, kvaliteten på textures afhænger af rammen. Bruger du
mere ram til textures end kortet kan holde, bliver du straffet hastigheds
mæssigt for det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-04 17:19

Sune Storgaard skrev:

> Jeg ville gå efter en nyere gpu. Et fx5200 Ultra til 429 var måske

FX5200 er ikke på højde med GF4 TI, hvad ydelse angår. Sammenlign
ydelsen fra denne GPU med ydelsen fra GF4 MX.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-06-04 18:46

Jesper G. Poulsen mumbled his insignificant opinion in:
xn0dj8uaq8tqu8k001@dtext.news.tele.dk

> FX5200 er ikke på højde med GF4 TI, hvad ydelse angår. Sammenlign
> ydelsen fra denne GPU med ydelsen fra GF4 MX.

Synes nu de 2 ligger og svinger lidt over og under hinanden , bemærk det er
et ultra kort.
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-06.html
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/geforce_roundup/18/

Studer selv resten af testene, ydelsen er i samme kaliber som et TI 4200.

Kortene er dog ikke sådan helt lige at sammenligne , da TI kortet ikke
understøtter 2.0 shaders, af samme årsag vil jeg gå efter et kort med nyere
gpu. Hvis man vil spille halflife eller Q3, ja så er Ti kortet måske
hurtigere, men kortet vil af naturlige årsager falde fra på nyere engines.

http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/geforce_roundup/13/
Kein 2.0-shader support... -ligesom GF4MX

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-04 20:11

Sune Storgaard skrev:

> Synes nu de 2 ligger og svinger lidt over og under hinanden , bemærk

Ja, der er over 20% ydelsesforskel fra GF5200 Ultra og op til GF4
TI4200.

> http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-06.html

Lige præcis dét link er det eneste hvor GF5200 Ultra kortet klarer sig
bedre end GF4 TI4200. I alle andre tilfælde er GF5200 Ultra markant
ringere.

> http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/geforce_round
> up/18/

Ja, og?

GF5200 Ultra klarer sig bedre ved opløsninger i størrelsesordnen
1600x1200 - ellers ikke.

> Studer selv resten af testene, ydelsen er i samme kaliber som et TI
> 4200.

Nej, langt fra, faktisk.

> understøtter 2.0 shaders, af samme årsag vil jeg gå efter et kort med
> nyere gpu. Hvis man vil spille halflife eller Q3, ja så er Ti kortet

Så bør du nok også anbefale et bedre kort. GF5200 Ultra er _ikke_ et
alternativ til GF4 TI4200.

Radeon 9600SE er IMHO et bedre bud.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-06-04 21:00

Jesper G. Poulsen mumbled his insignificant opinion in:
xn0dj8ytu8zvg9w003@dtext.news.tele.dk

> Så bør du nok også anbefale et bedre kort. GF5200 Ultra er _ikke_ et
> alternativ til GF4 TI4200.
>
> Radeon 9600SE er IMHO et bedre bud.

Det er jo langsommere & dyrere ? Det understøtter ganske DX9 modsat TI
kortet, men et dårligt køb hvad pris/ydelse angår. Jeg ville enten spare de
kroner som 5200U kortet er billigere, eller spytte lidt mere i til et 9600
non-se.

Smag og behag og tegnedreng, men at købe et dx8 kort nu, er er en ligeså
stor fremtidssikring som at købe et franskrød og en avis.

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 08-06-04 08:34

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote in message
> [...]
de
> kroner som 5200U kortet er billigere, eller spytte lidt mere i til et 9600

Takker for alle inputtene. Jeg kom til at beslutte mig før responsene til Ti
4200 udfra http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-17.html.
5200 U kunne have være et anden mulighed, men de 50,- mere er ok for den
ekstra power.

> Smag og behag og tegnedreng, men at købe et dx8 kort nu, er er en ligeså
> stor fremtidssikring som at købe et franskrød og en avis.

Jeg er ikke ultimativ gamer, og da jeg også hælder til Linux, betyder
Micro$oft DX (Y = Y+1) (læs: konstant opdatering af DX)
mindre. Hvor fremtidsikker er DX 9?

Dennis,
Linux _will_ rule some day!

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-07-04 21:05

Dennis Schafroth wrote:

/snip

> Jeg er ikke ultimativ gamer, og da jeg også hælder til Linux, betyder
> Micro$oft DX (Y = Y+1) (læs: konstant opdatering af DX)
> mindre. Hvor fremtidsikker er DX 9?

Lige så fremtidssikker som de gamle versioner af DirectX var.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 14:10

Dennis Schafroth wrote:
> mindre. Hvor fremtidsikker er DX 9?

Nævn en ting indenfor computere (ja for den sags skyld inden for alle
områder, hvor noget er fremtids sikret) ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 08:51

Sune Storgaard skrev:

> Det er jo langsommere & dyrere ? Det understøtter ganske DX9 modsat TI

Det har DX9-support og ydelsen er lige så meget ved siden af som
FX5200U.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-06-04 09:14

Jesper G. Poulsen mumbled his insignificant opinion in:
xn0dj9vfd9r16zd004@dtext.news.tele.dk

> Det har DX9-support

Det er da dx8 hardware? -at det så også kører på dx9 er ikke ens betydning
med at den kan udnytte de nye features.