Køb af vare
Fra : Qbic - [6400]

Dato : 05-06-04 17:30

Hejsa Juragruppen

Sagens kerne.

Jeg har sidste år købt 2 stk. Servere ( Computer ) som efter planen skulle
anvendes til E-mail med mere, men det er således ikke blevet til det helt
store
da jeg ikke har kunne få udleveret styresystemet til disse maskiner.

På begge kvitteringer står der tydeligt at det er med styresystem, som der
således har vist ved senere gennemtjek at maskinerne er nyformateret.

Jeg har selv afhentet maskinerne i det Nordjyske, og transpoteret dem til
Sønderborg hvor jeg har bopæl.

Jeg har flere gange forsøgt at få udleveret det manglende, men det er
alle gange blevet afslået, og ved handels indgåen aftaltes der at der
manglede
et tastatur til en af Terminalerne, som så skulle eftersendes, den har de
smidt ud,
og vil give mig et afslag i prisen på 500 kr. for det manglende så salget
kunne
afsluttes, men styresystemet kan jeg ikke anskaffe for de 500 kr. så det har
jeg således afvist da der således vil være en væsentlig mangel.

Jeg har således brugt en del tid med at gennemse maskinerne for fejl,
og de er således gjort i perfekt stand undtagen det manglende.
( Afstøvning, smurte blæselejer, Harddisktjek, med mere )

Så til spørgsmålet.

Jeg har vel ret til at lade varen gå retur ?

Har jeg også ret til at få godtgjort fragten ?

Har jeg således yderlig ret til at få godtgjort den tid som der er brugt
på maskinerne, som er PT ca. 15 - 20 timer. ?

Alle svar fra sælger har været at han ikke hviste der ikke var styresystem
på maskinen, og tastaturet kun var lovet hvis det blev fundet, selv
om vi var 2 personer der overhørte at den bliver eftersendt.

Jeg har skrevet til firmaet som solgte maskinerne og de har således ikke
reageret på den sidste post som er sendt for 10 dage siden, så jeg må gå
ud fra at der er en del uvildighed i at anskaffe det manglende.

/ Niels Pedersen
/ EDB VÆRKSTEDET RINGPARKEN
/ http://www.ringparken.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 18:00

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> skrev :

> [...]
>store
>da jeg ikke har kunne få udleveret styresystemet til disse maskiner.

hvad er du blevet lovet - helt præcist ?

>afsluttes, men styresystemet kan jeg ikke anskaffe for de 500 kr. så det har
>jeg således afvist da der således vil være en væsentlig mangel.

Det kommer da an på hvilket styresystem der er tale om - Linux er
f.eks gratis

>Jeg har vel ret til at lade varen gå retur ?

umiddelbart har du ikke fået det lovede, så der er vist tale om
misligholdelse fra sælgers side

>Har jeg også ret til at få godtgjort fragten ?

Næppe

>Har jeg således yderlig ret til at få godtgjort den tid som der er brugt
>på maskinerne, som er PT ca. 15 - 20 timer. ?

Nej - det tager sgu'tte 15-20 timer at konstatere at der mangler et
styresystem

>Alle svar fra sælger har været at han ikke hviste der ikke var styresystem
>på maskinen, og tastaturet kun var lovet hvis det blev fundet, selv
>om vi var 2 personer der overhørte at den bliver eftersendt.

de 500 i dekort pga tastatur er ok

>Jeg har skrevet til firmaet som solgte maskinerne og de har således ikke
>reageret på den sidste post som er sendt for 10 dage siden, så jeg må gå
>ud fra at der er en del uvildighed i at anskaffe det manglende.

det kunne lyde sådan - men nu har vi jo kun din version at holde os
til ;)

Jeg har da solgt brugte servere hvor køberen troede han havde købt
guld meget billigt ......

Hvilket styresystem snakker vi om , hvad har du givet for pivetøjet ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 05-06-04 19:33

1.
Maskinerne er Supermax som kører UNIX System V

2.
De kostede 2500 kr.

3.
Lovet 1 stk. tastatur som vil blive eftersendt.

4.
På kvitteringerne står der incl. styresystem

5.
De timer der er brugt, er på rensning af meget støvede blæsere,
gennemtjek for fejl på harddiskene, alt ser ud som ny efter jeg har
lavet ovenstående.

Maskinerne kan ikke køre LINUX, det er ikke afprøvet, og SCS siger
der ikke er en version til denne maskine.

Det er vel sådan at jeg kan sælge maskinerne komplette for 10.000 kr
pr. stk hvis de var komplette incl. styresystemet. at sælger må godtgøre evt
tab.

Eller hvorledes ?

/ Niels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 19:54

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> skrev :

>1.
>Maskinerne er Supermax som kører UNIX System V

altså et proprietært styresystem - så er det bare at give sælger et
ultimatum , enten finder han tingene frem, eller tager varen tilbage

2.
>De kostede 2500 kr.

fornuftigt billigt- hvis det er den type Supermax jeg har set

>4.
>På kvitteringerne står der incl. styresystem

Hvorfor tjekkede du ikke, ved afhentningen om varen svarede til det på
faktura'en beskrevne ?

men se mit svar under pkt 1

>5.
>De timer der er brugt, er på rensning af meget støvede blæsere,
>gennemtjek for fejl på harddiskene, alt ser ud som ny efter jeg har
>lavet ovenstående.

Fuldstændigt ligegyldigt

> [...]
>

>Det er vel sådan at jeg kan sælge maskinerne komplette for 10.000 kr
>pr. stk hvis de var komplette incl. styresystemet. at sælger må godtgøre evt

Du har vel ikke købt dem med videresalg for øje , så du har vel ikke
noget tab.

Har du købt dem med videresalg for øje, har du stillet dit selv
dårligt

Ingen der køber en brugt supermax, med videresalg for øje, vil fragte
en sådan 2 meter uden at være sikker på tingene er hvad de giver sig
ud for, og alle ting er der, og da slet ikke 2 af slagsen

(Jeg fatter dog ikke hvad du vil med sådanne kasser, men *det* emne er
irrelevant i denne tråd, Til 2500 kroner lyder det mest som
skrotprisen. )

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-06-04 20:55

On Sat, 5 Jun 2004 20:33:17 +0200, "Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> wrote:

> [...]
>lavet ovenstående.
>
>Maskinerne kan ikke køre LINUX, det er ikke afprøvet, og SCS siger
>der ikke er en version til denne maskine.

En rå linux, som bliver compilet på maskinerne burde da vel kunne kører
på dem.
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-04 22:39

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:

>En rå linux, som bliver compilet på maskinerne burde da vel kunne kører
>på dem.

Hvordan er det nu lige man kompilerer uden styresystem?

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-06-04 23:04

Bertel Lund Hansen uttered:

> Hvordan er det nu lige man kompilerer uden styresystem?

Bootstrapper maskinen fra en live-cd?

\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 11:40

Kristian Thy skrev:

>Bootstrapper maskinen fra en live-cd?

Hvordan bootstrapper man med et system man ikke har fra en cd man
heller ikke har?

--
Bertel

Fra : Oscar

Dato : 06-06-04 12:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan bootstrapper man med et system man ikke har fra en cd man
> heller ikke har?

Hvad så BLH, skal vi være enige om at vi er i juragruppen eller hur? :)

Osc

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 13:04

Oscar skrev:

>Hvad så BLH, skal vi være enige om at vi er i juragruppen eller hur? :)

Hvorfor forklarer du ikke det til de to der fremsatte ubrugelige
løsningsforslag?

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 06-06-04 13:46

Bertel Lund Hansen uttered:

> Hvordan bootstrapper man med et system man ikke har fra en cd man
> heller ikke har?

Det ser godt nok ud til at lige præcis den nævnte model ikke kan køre
Linux pga. bøvet hardware, jvf.
<URL:http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2000_09/msg00225.html>. Men
ellers ville det ikke være noget synderligt problem. Jeg kan anbefale
dig at få fat på Torben Mogensens compiler-noter fra DIKU hvis du vil
vide hvordan man griber det an i praksis.

\\kristian

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-06-04 14:52

On 6 Jun 2004 12:45:48 GMT, Kristian Thy wrote:

> [...]
> dig at få fat på Torben Mogensens compiler-noter fra DIKU hvis du vil
> vide hvordan man griber det an i praksis.

Dem vil jeg ikke anbefale til nogen der ikke allerede ved hvordan man laver
en oversætter. De er udemærket som opslagsværk men de er ikke gode til at
lære det fra. IMHO.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 05-06-04 22:20

Jo der er til videresalg, og har en køber til 10.000 pr. stk.
Med styresystemet incl.

Til spørgsmålet omkring LINUX

Jeg er ikke tilstrækkeligt inde i LINUX til at kunne få dem til at
acceptere dette styresystem, men CSC siger at det aldrig har været prøvet
så det er usagt om det vil virke, men jeg gik ud fra nu hvor sælger har
skrevet at
styresystemet fulgte med skulle der ikke være noget at komme efter.

Det er den nye generation af SUPERMAX fra 1997 - 1999
med de "Nye" MIPS R4400 processorer.

Det er således en handel imellem 2 firmaer, så det er vel sådan at
sælger skal godtgøre evt tab ?

Jeg kan selv anskaffe styresystemet for 2000 kr. stk. men kan ikke rigtig
se hvorfor det skal koste mig ekstra for noget der burde følge med i handlen
set i følge kvitteringerne.

/ Niels

**

Planen var hvis jeg selv skulle beholde en, ville det være en fordel
at kunne installere LINUX bagefter, men uden at kunne bedømme hvad
eller hvilke komponenter der loades, og hvor de skal lægges vil være
rent utopi at finde ud af da maskinen ikke er kompatibelt med andet
R4400 programmel.

Maskinen kan ikke selv udføre Xwindows, altså der følger en terminal
med til hver maskine som kan tilsluttes Xterminaludstyr.

Maskinen kan sagtens tilsluttes ethernet eller COM (TTY) på en LINUX
PC og snakker fint sammen, men kun til den skal boote systemet
der melder den fejl ( SYSTEMET ER IKKE INSTALLERET )

CSC Forklarer at den godt kan køre Xwindows på en Xterminal
dog med hvisse begrænsninger, som ligger i SUPERMAX UNIX
system V.