Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billed stabilisator er det pengene værd?
Fra : fam. Ager

Dato : 05-06-04 19:12

hej ng

er det såkaldte is pengende værd, i dette tilfælde på canons 75-300 mm
f4,0-5,6 usm is ????
det er jo dobbelt så dyrt.
til mit forbrug skal det kunnes håndholdes, derfor er ´jeg meget i tvivl om
jeg skal have med eller uden is...
skal bruge på 300D

på for hånd tak.....
t.ager

Fra : Mic Holm

Dato : 05-06-04 19:49

Du behøver ikke IS om sommeren, når solen skinner, for så er der jo masser
af lys.

f/5.6 (ved 300mm) kan kun bruges i sollys, IS eller ej.

Jeg syntes ikke jeg har meget glæde af IS i mit 28-135, men dit objektiv er
jo også betragtelig længere.

--M

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-04 22:21

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> er det såkaldte is pengende værd, i dette tilfælde på canons 75-300 mm
> f4,0-5,6 usm is ????
> det er jo dobbelt så dyrt.

Kun du kan svare på om det er pengene værd.
Det kommer an på hvor ofte du har brug for det og hvor stor en belastning af
dit budget det er.

Min erfaring med en 28-135 IS USM er at IS gør en væsentlig forskel når man
tager billeder på 1/8 sek. - teknologien virker altså. Endda klart bedre end
forventet.
Det er stort set forskellen på om det kan lade sig gøre håndholde eller ej -
selvom man stadig kan få rystede billeder på 1/8 sek. med IS slået til.

Jeg har også oplevet at IS gav problemer ved endnu længere lukketider (15
sek - på et godt stativ).
Først havde jeg glemt at slukke for IS og det skabte uskarphed svarende til
rystelser.
Det er forventeligt, og det var klart min fejl at jeg ikke havde slukket IS.

Husk iøvrigt at IS gør _ikke_ at objektivet svarer til at have 2-3 blænder
større lysstyrke - som man muligvis kan få indtryk af fra brochurer.
Hvis motivet bevæger sig hurtigt, og man derfor har brug for kort lukketid,
så hjælper IS naturligvis ikke.

Jeg stod iøvrigt med en 75-300 IS USM i går.
Autofokus virkede hurtig og man kunne høre IS arbejde (det kan man også på
28-135 IS USM).
Jeg testede ikke IS funktionen specifikt, for objektivet var en
fejlleverance - det var et 70-300 DO IS USM der var bestilt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Carsten Christensen

Dato : 06-06-04 09:55

Hej
Jeg har selv denne linse 75-300 (IS)
Bruger den til lidt af hvært dog mest til dyr foto og der er jeg meget glad
for den
da der tit ikke er så meget lys i en skov, bruger den også til motor sport,
der syntes jeg også at den er god
for dette med IS, det er bare noget som dur flere og flere af de nye
optiker som kommer frem nu er også med IS !!
så alt i alt syntes jeg at den er hvær en krone hvær ...
plus at du behøver ikke at bruge et stativ så tit
Har lige set en i dba.dk 3200.- det syntes jeg må være noget !!
Mvh
CC

Fra : fam. Ager

Dato : 06-06-04 20:57

"Carsten Christensen" <c.c@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige set en i dba.dk 3200.- det syntes jeg må være noget !!

hej

tak for svar...
3200,- hmm har set en ny til 4100 på en dansk net side.....så det bliven en
ny
torben

Fra : Povl

Dato : 06-06-04 14:15

t. Ager:
tvivl om jeg skal have med eller uden is...

UDEN IS: Til 300D siger tommelfingerreglen at du på 300 mm ved ISO 100
skal bruge lukkertid mindst 1/(1,6*300), altså ca. 1/500 sek for at
undgå rystede billeder. Lad os sige at du kan acceptere at gå op til ISO
400, så skal du have mindst 1/125 sek.
MED IS: Ifølge Canon giver IS i 75-300 IS ca. to blænder mht.
billedrystelse, altså 1/40 sek. i ISO 400. Min erfaring er at det
fungerer noget bedre end dét.

Men altså: Hvis du tit fotograferer under lysforhold hvor du havner
mellem 1/500 og 1/40 (det er vist alt andet end solskin og aften), så
virker IS og gør en forskel for om du kan få et billede eller ej - eller
hvilken ISO du kan benytte.

Prøv at finde et IS-objektiv hos en ven eller fotohandler som du kan
prøve på. Du kan se direkte i søgeren at det virker (i stedet for ryste,
"sejler" billedet roligt rundt).

Mic Holm:

Hvis du skal fotografere *meget* bevægelige motiver: Ja. Men IS har
præcis gjort at jeg har kunnet tage billeder af dyr (som forholdt sig
nogenlunde roligt) på mørke vinterdage og af motionsløbere i gråvejr.
Jeg vil snarere sige: Hvis du regner med at håndholde, så er 300 mm/5.6
på 300D UDEN IS kun anvendeligt i sollys.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-06-04 16:24

"Povl" <povl@PLOVAAGE.dk> wrote:

[8<8<8<]
> UDEN IS: Til 300D siger tommelfingerreglen at du på 300 mm ved ISO 100
> skal bruge lukkertid mindst 1/(1,6*300), altså ca. 1/500 sek for at
> undgå rystede billeder.

Ok - det lyder rimeligt, bortset fra ISO indstillingen er ligegyldig.

> Lad os sige at du kan acceptere at gå op til ISO
> 400, så skal du have mindst 1/125 sek.

Du blander vist nogle uafhængige størrelser sammen.

Hvilken indflydelse mener du at ISO indstillingen har for længste lukketid
hvor man kan holde et objekt roligt ?

Hvis vi accepterer at man skal bruge ca. 1/500 sek for at holde en 300mm
optik rolig (og den det gør jeg gerne), så gælder den uanset hvilken ISO
indstilling der er foretaget.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl

Dato : 06-06-04 16:54

Tak for rettelsen - du har helt ret.

Alt hvad jeg skrev vedr. ISO 100 var vistnok rigtigt ... og højere ISO
giver så mulighed for kortere lukkertider i det samme lys.

Det jeg tænkte på da jeg vrøvlede var: Hvis man har IS kan det i mange
håndholdte situationer betyde at man ikke behøver gå helt op i ISO 1600
men kan nøjes med ISO 400.