/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Q: Har købt og betalt en dyr vare m
Fra : Beeblebrox


Dato : 04-06-04 13:51

Hej NG

Lørdag 29. Maj besøger jeg min lokale fona og køber på helt normalt vis
et plasma tv model Philips 42PF9965 til 35K + forsikring 2k (37K
totalt). Jeg betaler 15K kontant og finansierer de sidste 22K på stedet.
På min kvittering står der at jeg har købt og betalt delvist
kontant/delvist finansieret. Levering aftales til i dag, fredag 4. Juni.

Jeg har tidligere i dag fået leveret plasma-tv'et og da jeg pakker det
ud konstaterer jeg at det har tydelige brugsspor - og en liste mellem
displayet og kabinettet er decideret i stykker (noget mangler, noget
stikker skævt ud over skærmen osv). Jeg ringer til Fona som netop nu
uden brok har afhentet det brugte/defekte plasma tv.

Problemet er bare, at Fona nu siger de *ikke* kan levere et andet
plasma-tv af samme model (de siger modellen netop er udgået fra
Philips). De siger at jeg enten kan købe modellen større (normalpris
48K, de vil sælge for 44K) eller de tilbyder at lade handlen gå tilbage.

Jeg er selvsagt lidt irriteret...

Kan de bare det?

Eller kan jeg godt *kræve* at de som minimum leverer hvad jeg har betalt
for eller i værste falde en anden model som er mindst ligeså god som den
købte?

Hvordan står jeg juridisk når jeg har alle papirerne i orden, har betalt
men pludselig ikke får varen? Hvem kan ophæve handlen og hvorfor?

1000 tak for alt input - vh,
Claus

 
 
Bertel Lund Hansen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-06-04 16:26

Beeblebrox skrev:

>Problemet er bare, at Fona nu siger de *ikke* kan levere et andet
>plasma-tv af samme model (de siger modellen netop er udgået fra
>Philips).

Købeloven § 78:

stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

>De siger at jeg enten kan købe modellen større (normalpris
>48K, de vil sælge for 44K) eller de tilbyder at lade handlen gå tilbage.

Du kan også vælge at få et afslag i prisen og så beholde
fjernsynet.

>Jeg er selvsagt lidt irriteret...

Ja.

>Kan de bare det?

Ikke bare, men de er blevet nødt til det.

>Eller kan jeg godt *kræve* at de som minimum leverer hvad jeg har betalt
>for eller i værste falde en anden model som er mindst ligeså god som den
>købte?

Det første kan du kræve hvis det er muligt og ikke for dyrt. Du
kan ikke kræve det sidste.

>Hvordan står jeg juridisk når jeg har alle papirerne i orden, har betalt
>men pludselig ikke får varen?

Som forklaret ovenfor.

>Hvem kan ophæve handlen og hvorfor?

Det kan køber under visse omstændigheder, men der er ikke noget
forkert i at sælger tilbyder det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Beeblebrox (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 07-06-04 09:19

Bertel Lund Hansen wrote:
> Beeblebrox skrev:
>
>>Problemet er bare, at Fona nu siger de *ikke* kan levere et andet
>>plasma-tv af samme model (de siger modellen netop er udgået fra
>>Philips).
>
> Købeloven § 78:
>
> stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
>    gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
>    påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
>    herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
>    mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
>    gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Med til historien hører at de faktisk ikke leverede den rigtige vare
jeg bestilte (jeg uddyber nedenfor til hvis det gør forskel). Men
betyder $78 stk 2., at uanset hvad Fona sælger til mig er de ikke
forpligtet til at levere noget som helst på noget tidspunkt?

Uddybning: 42PF9965 kittet består af en monitor (type# 42FD9944) en
tunerbox (type# FTR9965) og nogle løsdele bla. alu-kabelskinner til
væggen mv. Hele sættet er pakket samlet i én kasse mærket 42PF9965. Det
*jeg* fik leveret var en separat pakket 42FD9944 + separat pakket
FTR9965 og *alle* de specielle 42PF9965 dele manglede (kabelskinne mv).
Det var altså ikke på nogen måde den bestilte vare! Derudover var den
brugt! Er der noget af dette der gør en forskel?

>>De siger at jeg enten kan købe modellen større (normalpris
>>48K, de vil sælge for 44K) eller de tilbyder at lade handlen gå tilbage.
>
> Du kan også vælge at få et afslag i prisen og så beholde
> fjernsynet.

Er det et *krav* jeg har? Og hvor stort et afslag er det rimeligt at kræve?

>>Eller kan jeg godt *kræve* at de som minimum leverer hvad jeg har betalt
>>for eller i værste falde en anden model som er mindst ligeså god som den
>>købte?
>
> Det første kan du kræve hvis det er muligt og ikke for dyrt. Du
> kan ikke kræve det sidste.

Betyder 'muligt og ikke for dyrt' at Fona stadig skal tjene penge på
det? Jeg har nemlig set en tilsvarende skærm ny og i El-giganten ålborg
som de jo bare kan få philips til at købe tilbage og levere til mig

>>Hvordan står jeg juridisk når jeg har alle papirerne i orden, har betalt
>>men pludselig ikke får varen?
>
> Som forklaret ovenfor.

Takker!

Men der er stadig en finansieringsdel hvor jeg gennem Fona's
finansieringstilbud har oprettet et lån der påfører mig visse udgifter
(stempel osv). Hvem skal betale dem? Kan jeg kræve at Fona betaler de
udgifter der måtte være til finansieringen? Eller er det bare en del af
spillets regler således at jeg selv hænger på dem?

>>Hvem kan ophæve handlen og hvorfor?
>
> Det kan køber under visse omstændigheder, men der er ikke noget
> forkert i at sælger tilbyder det.

Som jeg forstår jf. det ovenfor beskrevede kan sælger altså også ophæve
handlen hvis de ikke kan levere? Er det korrekt forstået?

Når de så gør det hvad med de omkostninger jeg har haft for at f.eks.
modtage skærmen, finansiering, osv osv?

Vh,
Claus

Bertel Lund Hansen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-06-04 09:44

Beeblebrox skrev:

>> Du kan også vælge at få et afslag i prisen og så beholde
>> fjernsynet.

>Er det et *krav* jeg har?

Ja, men da loven ikke giver nogen hjælp til at fastsætte
afslagets størrelse, er det så som så med krav. Hvis I ikke kan
blive enige, er der kun en (urealistisk) retssag tilbage til at
gennemtvinge dit krav - og dommeren giver måske Fona ret i deres
vurdering.

>Og hvor stort et afslag er det rimeligt at kræve?

Aner det ikke, og det gør andre sikkert heller ikke. Sæt et
realistisk krav så stort at du ikke senere vil ærgre dig over de
manglende dele (hvis du da ikke kan få dem efterleveret som du
bør kunne) og det der er ødelagt/mindre pænt.

>> Det første kan du kræve hvis det er muligt og ikke for dyrt. Du
>> kan ikke kræve det sidste.

>Betyder 'muligt og ikke for dyrt' at Fona stadig skal tjene penge på
>det?

Nej, aldeles ikke. De må gerne tabe på handelen. Det er dem selv
der har begået fejlen.

>Jeg har nemlig set en tilsvarende skærm ny og i El-giganten ålborg
>som de jo bare kan få philips til at købe tilbage og levere til mig

Det er præcis hvad jeg mener at de har pligt til, men en hel del
er uenige med mig - heraf mange der arbejder i en butik.

>Men der er stadig en finansieringsdel hvor jeg gennem Fona's
>finansieringstilbud har oprettet et lån der påfører mig visse udgifter
>(stempel osv).

Hvis du vælger at hæve handelen, skal du i *enhver* hensende
stilles som om den aldrig var indgået. Det vil sige at alle
gebyrer, salærer, renter, hvadsom helst - hver en øre skal du
have refunderet, og hver en aftale der er led i eller følger af
købet, skal ophæves.

>Hvem skal betale dem?

Fona.

>Som jeg forstår jf. det ovenfor beskrevede kan sælger altså også ophæve
>handlen hvis de ikke kan levere? Er det korrekt forstået?

Hvis de vitterligt ikke kan levere, er der ikke andre muligheder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Beeblebrox (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 07-06-04 11:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Beeblebrox skrev:
>
>>Er det et *krav* jeg har?
>>Og hvor stort et afslag er det rimeligt at kræve?
>
> Aner det ikke, og det gør andre sikkert heller ikke. Sæt et
> realistisk krav så stort at du ikke senere vil ærgre dig over de
> manglende dele (hvis du da ikke kan få dem efterleveret som du
> bør kunne) og det der er ødelagt/mindre pænt.

Er det realistisk at kræve udbedring af det ødelagte samt reduktion i
prisen på 25-30% fordi den er brugt og der mangler ting? Synes selv det
er rimeligt men måske er jeg ikke objektiv

Tak for en masse uddybende information

Vh,
Claus

Bertel Lund Hansen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-06-04 16:00

Beeblebrox skrev:

>Er det realistisk at kræve udbedring af det ødelagte samt reduktion i
>prisen på 25-30%

Jeg aner det stadig ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

SoftMan Brian (05-06-2004)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 05-06-04 14:04

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message
news:Ie_vc.2493$ag5.2395@news.get2net.dk...
> Problemet er bare, at Fona nu siger de *ikke* kan levere et andet
> plasma-tv af samme model (de siger modellen netop er udgået fra
> Philips). De siger at jeg enten kan købe modellen større (normalpris
> 48K, de vil sælge for 44K) eller de tilbyder at lade handlen gå tilbage.

Ikke helt juridisk, men relevant for din sag. Har du prøvet at ringe til
phillips og verificere ? Det er stadig den model der er på phillips
hjemmeside... prøv evt. også at spørge FONA om modelnummer på den nye model
(så du evt kan spørge phillips om relation mellem de 2 modeller)



David T. Metz (05-06-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 05-06-04 15:54

SoftMan Brian wrote:
> Ikke helt juridisk, men relevant for din sag. Har du prøvet at ringe
> til phillips og verificere ? Det er stadig den model der er på
> phillips hjemmeside...

Det er nu rigtigt nok og det ved Beeblebrox også godt. Philips danske site
er håbløst bagefter, den nye model hedder 42PF9966.

David



Beeblebrox (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 05-06-04 16:11

David T. Metz wrote:
> SoftMan Brian wrote:
>
>>Ikke helt juridisk, men relevant for din sag. Har du prøvet at ringe
>>til phillips og verificere ? Det er stadig den model der er på
>>phillips hjemmeside...
>
> Det er nu rigtigt nok og det ved Beeblebrox også godt. Philips danske site
> er håbløst bagefter, den nye model hedder 42PF9966.

Ja Men det er nu sjovt fordi de havde fjernet 9965 allerede for
nogle (3-4) mdr siden. Nu for ½-1 md siden kom den på igen. 9966 er også
forsvundet (den nye model der afløser 9965). Jeg fatter ikke hvad de har
gang i!

Vh,
Claus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste