Lejebolig, opsigelse, depositum, regler?
Fra : Pepsi

Dato : 03-06-04 20:36

For ca. 3 uger siden fraflyttede jeg et lejemål i en
almennyttig boligforening fordi jeg havde fået en
lejlighed i en anden by, men stadigvæk i samme regi.

Som det er almindeligt for en lejebolig, skulle jeg
opsige den gamle for at få kontrakt på den nye.
Almindeligvis har man 3 mdr. opsigelse, hvor man i
værste fald vil komme til at betale dobbelt husleje.

For kr. 500,00 tilbyder boligforeningen at _forsøge_
sig med at genudleje boligen før 3 mdr.
I deres fraflytningsfolder anføres det, at dette
gebyr dækker udgifterne til den ekstra arbejdsindsats
der er forbundet med at genudleje boligen før de
ordinære 3 mdr.

Bevares, de kr. 500,00 ville jeg gerne betale, og fik
bekræftet at min fraflytningsdato ville blive noteret
som 1. juni 2004. (Jeg flyttede ind i den nye lejlighed
allerede midt i maj måned 2004).

Jeg har efterfølgende konstateret at boligforeningen
ikke har gjort noget for at genudleje lejligheden
– ikke engang postet den som ledig lokalt.
Da jeg spurgte en funktionær om dette, fik jeg besked
om at lejligheden var gået direkte til kommunen, som
anviser den til fraskilte og sociale klienter osv.

Ganske rigtigt, så blev jeg også ringet op af en som
havde fået tilbudt lejligheden sidst i maj måned og ville
spørge til nogle detaljer.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide:

1. Er det fair af boligselskabet at opkræve gebyret på
kr. 500,00 når de praktisk talt intet har gjort for
at genudleje lejligheden?

2. Kan boligselskabet fortsat kræve at jeg skal betale
husleje indtil den er genudlejet i op til 3 mdr.
når den overgik til kommunen og de allerede havde fuld
råderet over den før jeg formelt var fraflyttet d. 1. juni?

Hvis kommunen anviser lejere, som af en eller anden grund
ikke vil have den, så er det vel ikke mit problem?
Nøglerne er afleveret og jeg er kommet videre i livet, men
vil naturligvis gerne have så meget af mit depositum tilbage
som muligt.

~ Pepsi

Fra : Nielsen

Dato : 04-06-04 14:43

Pepsi wrote:

> Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide:
>
> 1. Er det fair af boligselskabet at opkræve gebyret på
> kr. 500,00 når de praktisk talt intet har gjort for
> at genudleje lejligheden?

Boligforeningens pligt til at forsøge at genudleje i en sådan situation
følger af lov om leje af almene boliger § 88, stk. 2, der siger:
"Fraflytter lejeren inden opsigelsesperiodens udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i udlejerens krav over
for lejeren."

Genudlejnings-/straksudlejningsgebyr er som udgangspunkt ulovlige. Det
fastslog Højesteret sidste år i en dom refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen for 2003 vist nok s. 2066 (U2003.2066H). Man kan således ikke
på forhånd aftale, at lejeren pga. hurtig genudlejning skal betale et
bestemt beløb.

Kun i det omfang, at boligforeningen rent faktisk genudlejer før
opsigelsesperiodens udløb, og de kan dokumentere, at de i den
forbindelse har afholdt udgifter, der ligger udover de udgifter, de
normalt afholder i forbindelse med sædvanlig genudlejning, kan de kræve
dig betalt herfor. Dvs. har de indrykket en annonce, der har ført til
genudlejning, og plejer de ikke at indrykke en sådan annonce, kan de
kræve, at du betaler herfor, såfremt den fører til en genudlejning før
opsigelsesperiodens udløb. De kan dog selvfølgelig ikke indrykke
helsides annoncer i B.T. på din regning.

Normalt vil en boligforening have ventelister, og det kan i
almindelighed ikke antages, at det medfører ekstra omkostninger for
foreningen at de kun har 1 eller 2 måneder til at foretage
genudlejningen istedet for 3 måneder.

> 2. Kan boligselskabet fortsat kræve at jeg skal betale
> husleje indtil den er genudlejet i op til 3 mdr.
> når den overgik til kommunen og de allerede havde fuld
> råderet over den før jeg formelt var fraflyttet d. 1. juni?

Som udgangspunkt hæfter du for huslejen i de 3 måneder, som
opsigelsesvarslet er. Boligforeningen skal dog bestræbe sig på at
genudleje før opsigelsesvarslets udløb, hvis du fraflytter inden da.
Hvad boligforeningen indvinder eller burde have indvundet skal
godskrives dig. Burde boligforeningen således ved udfoldelse af
sædvanlige genudlejningsbestræbelser have genudlejet efter 2 måneder,
skal du ikke betale for den sidste måned, uanset om der rent faktisk er
sket genudlejning.

> Hvis kommunen anviser lejere, som af en eller anden grund
> ikke vil have den, så er det vel ikke mit problem?

Det er det desværre. Hvis boligforeningen har tilbudt lejligheden til
potentielle lejere, der afviser lejemålet, har boligforeningen bestræbt
sig på at genudleje, og dermed opfyldt sin forpligtelse, selvom
bestræbelserne viser sig resultatløse. Boligforeningen har altså ikke en
pligt til at genudleje før opsigelsesvarslets udløb, men derimod en
pligt til at bestræbe sig herpå.

> Nøglerne er afleveret og jeg er kommet videre i livet, men
> vil naturligvis gerne have så meget af mit depositum tilbage
> som muligt.

For så vidt angår dit depositum bør du bemærke, at der er en del
formelle regler for så vidt angår, hvornår boligforeningen skal
fremsætte krav om istandsættelse, meddele anslåede udgifter herfor samt
komme med en endelig fraflytningsopgørelse. Overholder boligforeninge
ikke disse regler, risikerer de at fortabe et evt. krav på
istandsættelse. Se herom i bekendtgørelse 1998-06-19 nr. 371
(bekendtgørelse om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger).

mvh. Kim

Fra : Martin

Dato : 05-06-04 12:16

Hej,

Jeg står i en situation der kunne minde om den omtalte, dog er dette ikke en
boligforening.

Jeg opsagde min lejlighed med 3 måneders varsel og gjorde udlejer klart at
jeg ville være fraflyttet lejligheden efter 1½ måned. Jeg accepterede at det
ville koste 1000kr hvis de skulle forsøge at genudleje den med det samme.
Jeg er godt klar over at udlejer ikke må opkræve det genudlejningsgebyr men
hvis jeg sagde nej var jeg bange for at hænge på lejligheden længere end
nødvendigt. Hvis de forsøger at opkræve beløbet vil jeg så gøre udlejer
opmærksom på dette ikke er lovligt. Efter jeg accepterede
genudlejningsgebyret sagde udlejer han ville søge nye lejere til lejemålet
som sædvanlig med det samme. Mit egentlige problem er at ingen har vist
interesse i lejligheden i de første 2 måneder af de 3 måneders opsigelse.
Jeg ringer derfor til udlejer (2 måneder inde i de 3 måneders opsigelse) for
at fortælle at lejligheden altså er tom og klar til udlejning hvor det så
kommer som en overraskelse for ham at jeg allerede er flyttet og at han
først dagen før havde sat annoncen i. Så han har altså i 2 måneder ikke
bestræbt sig på at genudleje lejemålet. Jeg har en skriftlig kvittering af
opsigelsens modtagelse hvori jeg gør det klart at jeg ønsker genudlejning
hurtigst muligt, accepten af genudlejningsgebyret var via telefon.

Nielsen skrev:
> [...]
>sædvanlige genudlejningsbestræbelser have genudlejet efter 2 måneder,
>skal du ikke betale for den sidste måned, uanset om der rent faktisk er

Jeg går ud fra det samme gør sig gældende i min situation selvom det ikke er
en boligforening?

Så mine spørgsmål er:
1) Hvis ikke udlejer har forsøgt at genudleje lejligheden i 2 måneder hæfter
jeg så stadig for den (ihvertfald) sidste måned af opsigelses perioden? Man
kan jo heller ikke påvise at der ville være fundet nye lejere selvom han
havde sat annoncen i tidligere?
2) Hvordan står jeg hvis jeg skal påvise at han ikke har forsøgt at
genudleje lejemålet? Skal han kunne dokumentere at han har forsøgt?
3) Selvom jeg har accepteret genudlejningsgebyret så er det vel stadig
ulovligt for ham at opkræve dette (især når den nu ikke når at blive lejet
ud)?

Jeg har indset jeg nok kommer til at hænge på de 3 måneder men var alligevel
nysgerrig for at høre hvordan jeg står.

Mvh
Martin

Fra : Nielsen

Dato : 05-06-04 13:43

Martin wrote:

> Jeg går ud fra det samme gør sig gældende i min situation selvom det ikke er
> en boligforening?

Ja, reglen om genudlejningspligt findes også i lejelovens § 86, stk. 3.

> [...]
> kan jo heller ikke påvise at der ville være fundet nye lejere selvom han

Hvis du bor i en større by, bør det ikke være et problem at finde nye
lejere. Udlejeren må i almindelighed skulle begynde sine
genudlejningsbestræbelser, når han har kendskab til tidspunktet for din
fraflytning. Dvs. ikke først når du faktisk er flyttet, hvis han kendte
tidspunktet før da.

> 2) Hvordan står jeg hvis jeg skal påvise at han ikke har forsøgt at
> genudleje lejemålet? Skal han kunne dokumentere at han har forsøgt?

Udlejeren skal om ikke bevise, så i hvert fald sandsynliggøre, at han
har forsøgt genudlejning i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Lejeren vil som regel ikke kunne bevise, at udlejeren ikke har foretaget
sig noget.

> 3) Selvom jeg har accepteret genudlejningsgebyret så er det vel stadig
> ulovligt for ham at opkræve dette (især når den nu ikke når at blive lejet
> ud)?

Ja. Du kan evt. anlægge en sag ved huslejenævnet, hvor du beder dem om
at tage stilling til såvel gebyret samt, om genudlejning burde være sket
tidligere. Men du må hellere vente til flytteopgøret er gjort endeligt
op, så udlejeren ikke pludselig finder på nye ting, som du hæfter for.

mvh. Kim

Fra : Gerner

Dato : 05-06-04 16:17

On Sat, 5 Jun 2004 13:16:20 +0200, "Martin" <ingen@overhovedetxyz.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>opsigelsens modtagelse hvori jeg gør det klart at jeg ønsker genudlejning
>hurtigst muligt, accepten af genudlejningsgebyret var via telefon.

Du har jo pligt til at meddele udlejer din nye adresse 8 dage før du flytter, så
han ved hvor han kan kontakte dig. Har du gjort det, så skulle han jo vide at du
er flyttet, så det er ingen undskyldning for ikke at vide det.

Du behøvede heller ikke at skrive noget om at du vil have hurtig udlejning, det
er udlejerens pligt at genudleje hurtigst muligt efter du er flyttet. Der står
ikke noget i lejeloven om at genudlejning skal søttes i gang ved opsigelsen

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde
have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Læg mærke til "Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved
genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren."

Det tolker jeg sådan at du skal betale 1½ måneds husleje og udlejer kan ikke
kræve dig for den sidste 1½ måneds husleje og heller ikke noget gebyr.

§ 6. Ved udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold eller ved
bytning af beboelseslejligheder er det ikke tilladt at modtage eller kræve
vederlag fra lejeren eller at betinge sig, at lejeren indgår anden retshandel,
som ikke er et led i lejeaftalen.

Jeg tolker det du skriver, at han vil have 1000 kr. for at formidle et
lejeforhold.

Stk. 4. Overtrædelse af stk. 1 straffes med bøde eller hæfte, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Hvisk lige overstående i hans røde ører.

--
Gerner
1297WU/6176hrs

Fra : Nielsen

Dato : 05-06-04 19:02

Gerner wrote:

> [...]
> han ved hvor han kan kontakte dig. Har du gjort det, så skulle han jo vide at du
> er flyttet, så det er ingen undskyldning for ikke at vide det.

Han skrev jo i sin opsigelse, at han ville flytte efter 1½ måned.

> [...]
> ikke noget i lejeloven om at genudlejning skal søttes i gang ved opsigelsen

Nej, men der står heller ikke, at genudlejningsbestræbelserne først skal
sættes igang ved fraflytningen. Det må ligge implicit i kravet om
bestræbelse i § 86, stk. 3, at udlejeren iværksætter
genudlejningsbestræbelser i så god tid, at det er muligt at finde en ny
lejer til det tidspunkt, hvor den tidligere lejer flytter. Det
forudsætter dog naturligvis, at lejeren har gjort udlejeren bekendt med
fraflytningstidspunktet, hvis det ligger før udløbet af opsigelsesvarslet.

> [...]
> kræve dig for den sidste 1½ måneds husleje og heller ikke noget gebyr.

Ja, hvis han burde kunne have genudlejet på 1½ måned.

> [...]
> straf er forskyldt efter anden lovgivning.
>
> Hvisk lige overstående i hans røde ører.

I U 2003.2066 H blev det af lejerens advokat gjort gældende, at
genudlejningsgebyr er dusør. Dette fik man ikke medhold i. Det betyder
dog ikke, at et sådant gebyr ikke kan have karakter af dusør, men det er
det ikke nødvendigvis, navnlig ikke, hvis "gebyret" faktisk svarer til
afholdte meromkostninger for udlejeren i forhold til de omkostninger,
han ville have haft ved sædvanlig genudlejning.

mvh. Kim