Incasso
Fra : Leif Pedersen

Dato : 02-06-04 21:27

I forbindelse med en renovering af baggang fik vi lagt gulvvarme. VVS manden
der lagde slangerne, lod dem føre op i mærkelig skæv bue, som jeg selv synes
ser grimt ud.Andre gør det samme. Samtidig har han brugt både sort og
galvaniseret rør sammen, hvilket heller ikke er håndværks mæssigt korrekt
udført. Ud af en regning på kr.10.600, har jeg indbetalt kr.7000. og sendt
ham et brev, hvor jeg gør ham opmærksom på , at hvis han ønsker det fulde
beløb, skal slangerne gå lodret op.( Han tikkede ellers nok om at få
arbejdet og tilbød det også uden moms, og så skal man finde sig i et stykke
sjusket udført arbejde) Jeg havde hele beløbet tilbageholdt i ca. 5 mdr. før
han rykkede for dem, trods for at man havde gjort ham opmærksom på at
arbejdet ikke var færdigudført.( der manglede en vandlås i gulvafløb.)
Hvilken service at levere.
Han skriver nu, at hvis beløbet ikke er indbetalt inden 10 dage vil beløbet
gå til inkasso.
Hvad sker der så i sagen? hvem skal betale Inkasso.
Er der nogen der kan forklare mig lidt om proceduren nu, eller skal man
virkelig affinde sig med sjusk og indbetale pengene.

Hilsen
Leif Pedersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-06-04 18:00

Leif Pedersen wrote:
> [...]
> Er der nogen der kan forklare mig lidt om proceduren nu, eller skal
> man virkelig affinde sig med sjusk og indbetale pengene.

Har han sendt dig nogen rykkere?

hvis nej, så kan han slet ikke sende sagen til inkasso...

Hvis arbejdet er udført forkert, så de 7.000 kr. er retfærdigt, så skal du
ikke betale mere.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-04 18:38

meddelelse news:40bf5909$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Har han sendt dig nogen rykkere?
>
> hvis nej, så kan han slet ikke sende sagen til inkasso...

Jo.

> Hvis arbejdet er udført forkert, så de 7.000 kr. er retfærdigt, så skal du
> ikke betale mere.

Kan du vurdere det? (Jeg kan ikke)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-06-04 18:51

Peter G C wrote:

> Jo.

Kan man sende en sag direkte til inkasso uden at rykke for pengene først?

> Kan du vurdere det? (Jeg kan ikke)

Derfor mit "hvis"...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-04 19:18

meddelelse news:40bf651b$0$3052$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Kan man sende en sag direkte til inkasso uden at rykke for pengene først?

Ja, men vil man have inkassoomkostninger skal man give meddelse om at man
sender sagen til inkasso og at dette medfører yderligere omkostninger og at
skyldneren får 10 dage til at betale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-06-04 19:19

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-04 18:38

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:40bf2e0f$0$12559$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

[klip]

Inden du fortsætter sagen bør du overveje om det er værd at tage konflikten.

Dernæst skal du være stensikker på, at du til fulde kan dokumentere (evt.
via syn og skøn) at arbejdet er mangelfuldt i juridisk forstand: virker
gulvvarmen ikke?

> Han skriver nu, at hvis beløbet ikke er indbetalt inden 10 dage vil
beløbet
> gå til inkasso.
> Hvad sker der så i sagen? hvem skal betale Inkasso.

Sagen bliver overgivet til en advokat eller et inkassobureau. Du kommer til
at betale inkassoomkostningerne, hvis du ikke betaler.

> Er der nogen der kan forklare mig lidt om proceduren nu, eller skal man
> virkelig affinde sig med sjusk og indbetale pengene.

Det er småpenge efter min mening. Men måske har du ret til afslag hvis der
er mangler ved arbejdet. Har du reklameret til VVS-manden i sin tid?

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Leif Pedersen

Dato : 04-06-04 22:33

> [...]
>
> Dernæst skal du være stensikker på, at du til fulde kan dokumentere (evt.
> via syn og skøn) at arbejdet er mangelfuldt i juridisk forstand: virker

Gulvvarmen virker fint nok, men udsenet er ikke det pæneste. se selv
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=147946&kode

Jeg har 2 gange gjort ham opmærksom på at jeg forlanger rørerne fra
gulvvarmen går lodret op i en lige linie, han har 2 gange sendt en rykker ud
for restbeløbet. Jeg har sendt ham brev som anbefalet, han har kun sendt
som alm. post, så jeg kan vel være fræk og påstå at jeg ikke har modtaget
nogen trussel om inkasso.
Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-04 22:49

Leif Pedersen skrev:

>for restbeløbet. Jeg har sendt ham brev som anbefalet, han har kun sendt
>som alm. post, så jeg kan vel være fræk og påstå at jeg ikke har modtaget
>nogen trussel om inkasso.

Du vil være både dum og fræk hvis du påstår det. For det første
er det løgn, for det andet er det juridisk sædvane at regne et
almindeligt brev som fremkommet medmindre modtageren kan godtgøre
at det ikke er tilfældet, og for det tredje står der nu på
newsservere overalt i verden at du har modtaget brevet.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 05-06-04 14:03

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:40c0ea74$0$9352$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Gulvvarmen virker fint nok, men udsenet er ikke det pæneste. se selv
> http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=147946&kode

OK - det har du ret i. Bed ham om at reparere det ellers betaler du ikke
resten.

> [...]
> som alm. post, så jeg kan vel være fræk og påstå at jeg ikke har modtaget

Der er ingen - INGEN - der tror på, at du ikke har modtaget brevene. Jeg
sender altid alle rykkere som alm. post - og de kommer frem i 99,9 pct af
tilfældene - i resten af tilfældene kommer de retur

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-06-04 11:59

Leif Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har 2 gange gjort ham opmærksom på at jeg forlanger rørerne fra
> gulvvarmen går lodret op i en lige linie,

Det ville være rigtig godt, hvis du har bevis for, at du bad om dette
inden han udførte arbejdet.
Hvis en anden VVS'er siger, at man almindeligvis kan forvente, at
rørene bliver ført lodret op, er det også et godt udgangspunkt.

Den manglende vandlås er også en klar mangel, hvis det er en del af
det arbejde, han skulle udføre.

> [...]
> som alm. post, så jeg kan vel være fræk og påstå at jeg ikke har modtaget

Som andre har skrevet: Rigtig dårlig idé. Du kommer til at fremstå
utroværdig, og det kan højest spare dig for et i forhold til resten af
sagen lille gebyr.

Uanset om du reagerer eller ej, bliver hans næste skridt at tage
sagen i retten (evt. efter et par rykkere mere), og så er det langt
bedre, at du har dine ting 100% i orden.

At han har "tigget om jobbet" og at han har tilbudt at udføre det
sort ændrer ikke noget ved sagen. Det skal laves som aftalt og til den
aftale pris uanset hvad der er gået forud.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-06-04 21:13

Leif Pedersen wrote:

> Hvad sker der så i sagen? hvem skal betale Inkasso.

Den, der taber sagen... (Med mindre inkasso-firmaet laver noget "no
cure - no pay").

> Er der nogen der kan forklare mig lidt om proceduren nu, eller skal man
> virkelig affinde sig med sjusk og indbetale pengene.

Jeg ville få en anden VVS-mand til at afgive et tilbud på at udbedre
fejlene. Jeg er temmelig stædig, så jeg ville nok tilbageholde dette beløb.

Hvis han sender sagen til inkasso, får du et brev fra inkasso-firmaet
eller advokaten. Så skal du straks svare hvorfor, du ikke har betalt resten.
Herefter skal de undersøge din indsigelse og evt. oplyse hvorfor, din
indsigelse ikke kan accepteres, hvis de fortsætter sagen.
Nægter du stadig at betale, er det muligt de vælger at droppe sagen.
Ellers går den i retten.
Efter retssagen er du enten glad eller betaler restbeløbet plus
inkasso- og retsomkostninger.

Følger du ovenstående, skal du ikke være bange for at blive
registreret i RKI eller tilsvarende. Der kommer du kun, hvis du erkender
gælden eller stadig ikke betaler efter en dom.

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-04 21:39

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Efter retssagen er du enten glad eller betaler restbeløbet plus
> inkasso- og retsomkostninger.

Sagsomkostninger er minimum 9.000 kroner ved det beløb dér.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Leif Pedersen

Dato : 06-06-04 22:27

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> [klip]

> Sagsomkostninger er minimum 9.000 kroner ved det beløb dér.

Jeg takker for alle svarene, og gemmer dem alle, og venter og ser hvad der
sker, og da han ikke er medlem af nogen forening,
som DS håndværk og industri. er der ikke nogen steder at klage over
arbejdet

Leif