Ombytning af defekt grafikkort
Fra : Kim Larsen

Dato : 01-06-04 18:47

Jeg har for ca 1 år siden købt et grafikkort via nettet - kortet
havde/fik en defekt der gjorde at jeg ikke kunne bruge det til det
behov der opstod i sidste uge. Da jeg købte kortet lagde jeg meget
vægt på performance og på mærke da nogle mærke performer bedre end
andre selvom det er den samme chip de bruger og jeg besluttede mig
derfor for et meget specifikt mærke.

Kortet blev derfor sendt til reperation og allerede samme dag kom
meldingen at det desværre ikke kunne laves. Efter en fejl i deres
ombytningsprocedure hvor de glemte at sende mig et nyt og jeg måtte
ringe og rykke kom den store overraskelse; nemlig at de vil sende mig
et helt andet kort.

Det oprindelig kort bliver ikke produceret mere så de kan ikke give
mig en nøjagtig kopi - forhandleren vil i stedet for give mig et de
mener giver en bedre ydelse men som ikke er samme mærke da som
servicemanden sagde "de kigger aldrig på producenten - udelukkende på
specifikationer" og han gad ikke høre på at jeg gik meget op i hvem
producenten var. Ville jeg have et af samme mærke men bare nyere model
så måtte jeg betale en merpris.

Kan det virkelig passe, at de på den måde bare kan pådutte mig et helt
andet mærke uden min godkendelse og uden mulighed for hverken protest
eller annullering af handlen?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-06-04 19:43

"Kim Larsen" <kim@soze.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det virkelig passe, at de på den måde bare kan pådutte mig et helt
> andet mærke uden min godkendelse og uden mulighed for hverken protest
> eller annullering af handlen?

Grundreglen for reklamationer er at du kan bede om en af fire ting:
Ophævelse af handlen
Passende afslag
Ombytning eller
Udbedring af manglen

Hvis du vælger enten ophævelse eller afslag, kan sælger nægte dette, og
istedet tilbyde ombytning eller udbedring.
Men ombytningen skal være til en vare præcis magen til (iflg.
www.forbrug.dk).

Hvis han ikke kan ombytte til en vare præcis magen til, så må det i praksis
være op til en forhandling om hvilken vare der er god nok til at træde i
stedet.
Kan I ikke komme overens om dette, må du falde tilbage til kravet om
ophævelse. det vil betyde, at du skal have det oprindeligt betalte beløb
tilbage.
Du skal lige overveje om dette vil stille dig bedre, end at få det nye kort
som forhandleren vil tilbyde dig.

(Alt det ovenstående forudsætter, at der er tale om en mangel der falder
under Købelovens bestemmelser. Men det går jeg ud fra, at sælger har erkendt
eftersom han tilbyder dig en eller anden fomr for ombytning).

/Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-06-04 10:57

On Wed, 2 Jun 2004 20:42:46 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

[snip]
>Hvis han ikke kan ombytte til en vare præcis magen til, så må det i praksis
>være op til en forhandling om hvilken vare der er god nok til at træde i
>stedet.

Jeg har fundet denne:

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den
leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering
eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Det jeg bider mærke i, er "bestemte efter art". Et grafikkort med samme
specs, må vel være samme art, som det defekte? Derfor er en omlevering
til andet mærke vel i orden?

Fly

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-06-04 11:32

"Fly Christensen" skrev 03.06.2004 11:57:

> § 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den
> leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering
> eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Den finder ikke anvendelse i forbrugerkøb. Der skal du ned i § 75a og
følgende.

/kristian

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-06-04 14:05

OK. Dem læser jeg p.t.

Fly

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-04 11:34

Fly Christensen skrev:

>Jeg har fundet denne:

Du citerer to af de generelle paragraffer. Den aktuelle sag er et
forbrugerkøb.

> [...]

>Det jeg bider mærke i, er "bestemte efter art". Et grafikkort med samme
>specs, må vel være samme art, som det defekte?

Ja. Det står i modsætning til et køb af f.eks. den stol som
Frederik den 9. har siddet i på Kalkgården. Det er den eneste
stol af sin art i hele verden. Omlevering er umulig.

>Derfor er en omlevering til andet mærke vel i orden?

Nej. Omlevering betyder levering af et andet eksemplar der præcis
svarer til det aftalte - og det kan netop lade sig gøre når det
er artskøb: Der findes (eller har fandtes i hvert fald) mange
andre kort i verden magen til.

I forbrugerkøb er omlevering også aktuelt.

--
Bertel

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-06-04 14:25

On Thu, 03 Jun 2004 12:34:21 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Du citerer to af de generelle paragraffer. Den aktuelle sag er et
>forbrugerkøb.

Jeg er blevet henvist til de korrekte §§.

[snip]

> [...]
>svarer til det aftalte - og det kan netop lade sig gøre når det
>er artskøb: Der findes (eller har fandtes i hvert fald) mange

Her modsiger du IMHO dig selv: "præcis svarer til det aftalte" og "Der
findes mange (...) magen til."

I dette tilfælde vil jeg sige, at et grafikkort med en bestemt chip med
samme antal RAM og RAM-chips med samme specs er "magen til" uanset mærke
på trods af, at det ikke "præcis svarer til det aftalte".

Efter at have læst §§75a ff, er jeg stadig af den opfattelse, at et
andet mærke med nøjagtig samme specs, det gælder både chip og RAM,
opfylder aftalen.

FLy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-04 14:52

Fly Christensen skrev:

>Her modsiger du IMHO dig selv:

Nej, det gør jeg ikke.

>"præcis svarer til det aftalte" og "Der
>findes mange (...) magen til."

Ja? Jeg har engang købt nogle dyre kopper med suppleringsgaranti.
Hvis vi nu forestiller os at én af dem havde været revnet, ville
jeg have fået en anden kop præcis magen til (men uden revnen
naturligvis).

>I dette tilfælde vil jeg sige, at et grafikkort med en bestemt chip med
>samme antal RAM og RAM-chips med samme specs er "magen til" uanset mærke
>på trods af, at det ikke "præcis svarer til det aftalte".

Så er vi inde på en vurderingssag.

>Efter at have læst §§75a ff, er jeg stadig af den opfattelse, at et
>andet mærke med nøjagtig samme specs, det gælder både chip og RAM,
>opfylder aftalen.

Hvad hvis deres samlebåndsarbejdere ikke passer på med statisk
elektricitet og derved forkorter komponenternes levetid?

--
Bertel

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-06-04 22:38

On Thu, 03 Jun 2004 15:51:58 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>Hvis vi nu forestiller os at én af dem havde været revnet, ville
>jeg have fået en anden kop præcis magen til (men uden revnen

Altså samme specifikationer.

[snip]
>Hvad hvis deres samlebåndsarbejdere ikke passer på med statisk
>elektricitet og derved forkorter komponenternes levetid?

Hvad hvis den medarbejder arbejdede hos producenten af det første kort?

Fly

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-06-04 12:54

Varens mangel vil jeg mene er tilpas stor - for kortet virker ikke
mere og det har de erkendt. Forretningen nægter at lade mig ophæve
handlen da de vil benytte deres ret til at ombytte varen. Varen er
ikke magen til ifølge mine øjne (det er jo et helt andet mærke) men de
mener de overholder købeloven idet de jo sende mig et kort der (i
deres øje) er magen til (samme specifikationer som det originale). De
har afsendt kortet og jeg har lige nægtet modtagelse hos posten... og
det er der det er endt lige nu.

Men hvad er der så tilbage for mig af muligheder? At klage til
forbrugerklagenævnet og vente i op til et år på at sagen løses?

Og hvad er reelt mine chancer for at vinde. Jeg mener - en ting er
hvad der står i loven, en anden ting er hvordan de forskellige parter
tolker det?

/kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-04 14:44

Kim Larsen skrev:

>Varens mangel vil jeg mene er tilpas stor - for kortet virker ikke
>mere og det har de erkendt.

Så er det fastslået.

>Forretningen nægter at lade mig ophæve
>handlen da de vil benytte deres ret til at ombytte varen.

Deres ret går på at de må finde et kort *præcis* magen til. Det
ligger i at en aftale er en aftale.

>Men hvad er der så tilbage for mig af muligheder?

Den mest realistiske er vel at se i øjnene at du ikke kan få et
kort magen til, og da du alligevel skal ud at hitte et andet
kort, kan du vel lige så godt se på hvad sælger tilbyder.

Rent juridisk har du ret til at hæve købet.

>Og hvad er reelt mine chancer for at vinde.

Tja ... det kommer i praksis an på hvor velvillig butikken er.

--
Bertel