spam mail...vil gerne lave reklame...
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 29-05-04 15:49

tror faktisk svaret er givet på forhånd... men spørger alligevel:)

jeg har en million email addresse fra folk som jeg har skrevet sammen med...
nu har jeg så startet et firma... må jeg skrive en email til dem med et godt
tilbud og bare lige for at fortælle at jeg nu har startet det firma. vil kun
skrive til dem denne ene gang og aldrig mere!

tror ikke jeg må... men spørger alligevel!

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.minvogn.dk
og ja min mail er : nospam@minvogn.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-05-04 16:15

"Nikolai R. Jensen" skrev 29.05.2004 16:49:

> [...]
> tilbud og bare lige for at fortælle at jeg nu har startet det firma. vil kun
> skrive til dem denne ene gang og aldrig mere!

Som udgangspunkt nej. Ikke medmindre de har spurgt om det, eller du lever op
til kravet i stk. 2.

Markedsføringsloven:
§ 6a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en
tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med
afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende
henvendelser.[...]

/kristian

P.s. Ville du selv blive glad for at få mere spam?

Fra : N I E L S

Dato : 03-06-04 13:08

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

> [...]
> elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
> afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
[klip]

citat:
'...med henblik på afsætning...'
citat slut.

Det tyder jo på at man heller ikke må sende folk, som man før har handlet
med, en mail hvor man gør opmærksom på at man har fået ny emailadresse eller
ny webside, evt. vedhæftet et link til webside?

N I E L S

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-04 14:41

N I E L S skrev:

> [...]

>med, en mail hvor man gør opmærksom på at man har fået ny emailadresse eller
>ny webside, evt. vedhæftet et link til webside?

Ja, det gør det.

I den sidste revision af loven blev der dog åbnet en mulighed:

[...]

Hvis:
1) man har fået mailadressen i forbindelse med et salg
2) vil markedsføre tilsvarende produkter
3) kunden let og gebyrfrit kan frabede sig det
4) og kunden let kunne frabede sig det da han oplyste sin mail
til sælger

.... *så* vil det være tilladt at sende en mail til kunden.

Jeg vil vurdere at en meddelelse om ny adresse falder ind under
denne undtagelse og altså kan være lovlig.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 29-05-04 16:20

Nikolai R. Jensen wrote:

> tror ikke jeg må... men spørger alligevel!

Du må ikke. Ikke i øjeblikket i hvert fald.

Den relevante paragraf er Markedsføringslovens § 6a:

David

Fra : Peter

Dato : 29-05-04 16:24

"Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk> skrev i

> [...]
> at jeg nu har startet det firma. vil kun skrive til dem denne ene
> gang og aldrig mere! tror ikke jeg må... men spørger alligevel!

Du er erhvervsdrivende, og dem, du har skrevet sammen med,
har næppe bedt om reklame for dit firma. Læser du
markedsføringslovens §6a, stk. 1 og § 22, stk. 3 er det ret
indlysende, at du er på vej ud i noget strafbart. At du i øvrigt
lader til at være klar over det, vil næppe gøre straffen mindre.
Forbrugerombudsmanden ville elske at anlægge sag imod dig
på vegne af dine ofre. Så mon ikke, du hellere må reklamere
på anden vis?!

[...]

Markedsføringslovens § 22, stk. 3:
"Overtrædelse af bestemmelserne i § 2, stk. 1-3, § 2 a, §§ 6-9
og forsætlig overtrædelse af § 5 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning."

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm

> og ja min mail er : nospam@minvogn.dk

Du bryder dig åbenbart heller ikke selv om spam?

Fra : Gerner

Dato : 29-05-04 16:30

On Sat, 29 May 2004 16:49:23 +0200, "Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>skrive til dem denne ene gang og aldrig mere!
>
>tror ikke jeg må... men spørger alligevel!

Der er vist ingen lovgivning på området. Under alle omstændigheder er det ISP
spampolitik der regulerer hvad der må sendes og ikke sendes til og fra de
forskellige ISP. Du kan jo sende hvad du vil, under ansvar over for din ISP.
Jeg tror ikke en ISP vil reagere på hvad du sender ud, medmindre flere af
modtagerne klager over det og evt. kalder det spam.
Du kan så se i dine kundevilkår hvad "straffen" er.

Jeg tror dit spørgsmål hører mere hjemme i dk.edb.internet.udbydere (læs
fundatsen) eller en intern tdc gruppe.

--
Gerner
1262WU/6003hrs

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 30-05-04 01:50

jeg er totalt forvirret nu!

som jeg læser det her må jeg gerne :
[...]

da det drejer sig om en enkelt mail og aldrig igen! og har tidligere snakket
med alle folkene om bilstereo ikke solgt men snakket med folk om det givet
råd og lignende! der er jo heller ikke meget point i det for mig at smide en
mail til gamle fru olsen på 70 år ang. bilstereo:)

og peter.... jeg spørger fordi jeg ikke ved det! har ikke tænkt mig at gøre
noget jeg ikke må.... men det ville jo være dumt af mig at lade være med at
lave en gratis reklame hvis jeg nu måtte og ikke gjorde det fordi jeg TROEDE
jeg ikke måtte!

grunden til at min mail er nospam herinde er at jeg ikke gider have alle
mulige virusser og lignende tilsendt! kan fortælle at den her mail addresse
har jeg fået cirka 10 "spam" mails på i løbet af et ½ år og de andre jeg
bruger får jeg 10 "spam" mails på om dagen!

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-05-04 05:03

Scripsit "Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk>

> [...]
> tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser

Hvis du lige har startet din virksomhed, må antallet af kunder som har
givet dig deres adresse *i forbindelse med salg af en vare eller en
tjenesteydelse* være 0.

> Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit
> at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen
> til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Og dine bekendte har jo heller ikke haft *mulighed for let og
gebyrfrit at frabede sig dette* *i forbindelse med afgivelsen af
adressen* til dig, vel?

> da det drejer sig om en enkelt mail og aldrig igen!

Den enkelte mail er forbudt.

> og har tidligere snakket med alle folkene om bilstereo ikke solgt
> men snakket med folk om det givet råd og lignende!

Det er ikke nogen undskyldning for at spamme dem.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 08:53

"Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk> wrote in message
> [...]
vil kun
> skrive til dem denne ene gang og aldrig mere!

Hvis du nøjes med at fortælle dem, at du har startet eget firma, så
skulle det ikke være noget problem. Det ville i så fald mere have
karakter af en privat e-mail til venner og bekendte om, at der er sket
noget nyt i éns liv.

Men det skal selvfølgelig være til nogen du kender rimeligt godt og som
kender dig, så hvis du sender en hel million, får det nok karakter af
spam.

hilsen
Uffe

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-05-04 13:59

"Uffe Kousgaard" skrev 30.05.2004 9:53:

> [...]
>
> Men det skal selvfølgelig være til nogen du kender rimeligt godt og som
> kender dig, så hvis du sender en hel million, får det nok karakter af

Det skal være ret nære bekendtskaber. Selve det, at man kun fortæller at man
har startet firma er helt afgjort også "henvendelse med henblik på
afsætning" i mfl. § 6a's forstand. Det er en henvendelse til venner og
bekendte principielt også jf. afgrænsningen "nogen" i mfl. § 6a.

Ganske ujuridisk: Det er ikke sikkert de er venner meget længere, hvis man
spammer dem.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 09:58

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BCDFA73D.39A11%

> Det skal være ret nære bekendtskaber. Selve det, at man kun fortæller
at man
> har startet firma er helt afgjort også "henvendelse med henblik på
> afsætning" i mfl. § 6a's forstand.

"Helt afgjort?" Det er vist din egen juridiske vurdering. En domstol
ville ikke nødvendigvis være enig med dig.

hilsen
Uffe

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-05-04 10:02

Uffe Kousgaard uttered:

> "Helt afgjort?" Det er vist din egen juridiske vurdering. En domstol
> ville ikke nødvendigvis være enig med dig.

Hvilket andet formål kunne det have?

\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 10:50

"Kristian Thy" <thy@it.edu> wrote in message

> Hvilket andet formål kunne det have?

Se min første e-mail.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-04 11:52

"Uffe Kousgaard" skrev 31.05.2004 10:57:

> "Helt afgjort?" Det er vist din egen juridiske vurdering. En domstol
> ville ikke nødvendigvis være enig med dig.

Den vil heller ikke nødvendigvis være enig med dig.
Markedsførings-/afsætningsbegrebet anvendes ret bredt, og i det her tilfælde
er der jo rent faktisk tale om at manden har tænkt sig at sprede sit budskab
for at promovere sit firma. Det må naturligvis ses i sammenhæng med
modtagerkredsen, men man kan ikke komme udenom mfl. § 6a ved kun at skrive i
sin spammail, at man har startet et firma, der laver ditten og datten, men
ikke kommer med konkrete tilbud.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 15:12

Uffe Kousgaard skrev:

>Hvis du nøjes med at fortælle dem, at du har startet eget firma, så
>skulle det ikke være noget problem.

Jo.

Hvis man sender en mail til en million mennesker for at fortælle
at man har startet et firma, kan man ikke putte en dommer så
meget blår i øjnene at han tror at det blot er en hyggelig
oplysning om en rar begivenhed i ens liv.

Det vil også knibe ved 1000 mails.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-05-04 15:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> meget blår i øjnene at han tror at det blot er en hyggelig
> oplysning om en rar begivenhed i ens liv.

Som jeg skrev i går, hvis de 1000 mensker er nogen han vil kunne finde på at
gå i byen med, og de vil kunne finde på at gå i byen med ham, så er den god
ok, ellers ikke,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Rune Wold

Dato : 31-05-04 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Jo.

Øjeblår eller ej, så tror jeg næppe dommeren vil være så skråsikker.

Jeg mener, at kristian som udg.pkt. har ret i, at der må anlægges en
forholdsvis bred forståelse af de faktiske forhold mht.
afsætningshensigten, når den erhvervsdrivende retter henvendelse til
mange personer på en gang.

Men omvendt kan afsætningshensigten heller ikke være en ganske tom
betingelse. Bestemmelsens kerne er at ramme uanmodede
reklamehenvendelser, der foretages med de nævnte medier.
I tilfælde hvor afsenderen har haft løbende korrespondance med
addressaterne om emner, som også er relevante ift. den startede
erhvervsvirksomhed, så må det formentlig være muligt at betragte
forsendelserne som rent informative, uden at der derved foreligger
afsætningshensigt i lovens forstand. Dette afhænger dog antagelig helt
og holdent af henvendelsens udformning.

/Rune Wold

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-04 17:14

Nikolai R. Jensen skrev:

> [...]
> med et godt tilbud og bare lige for at fortælle at jeg nu har startet det
> firma. vil kun skrive til dem denne ene gang og aldrig mere!

Hvad er det for en million e-mail adresser?
Folk du har skrevet med på usenet, eller div. debatfora på nettet?
Eller er det fordi du har "en million" venner, personlige venner, altså
menesker du kunne finde på at tage i byen med?

Hvis det er venner du kunne finde på at tage i byen med, så kan der nok ikke
være noget galt i det. Men hvis det er folk du har skrevet med på nettet,
og ellers ikke kender, så er det spam, også selvom det kun er den ene mail.