fotos i sommertiden
Fra : bl

Dato : 28-05-04 16:07

ved nogen hvordan lov eller regler er når man fotograferer f.eks på gågader,
banegårde, parker,strande, i butikker på centertorve og lign
hvis man skal spørge alle der evtl.kommer med på et billede, vil det vist
være en umulig opgave. Men f.eks kunne der jo på en fortovscafe sidde et par
som blev fotograferet uden de viste det,og som ikke var interesseret i
dette. Eller ved et øresundsbillede fra Bellevue kunne der komme topløse
skønheder med på billedet.
Lad mig høre om jeres viden om dette , inden fotosæsonen starter, så man
ikke kommer til at dumme sig.

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-04 21:10

"bl" <rentzmann@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skønheder med på billedet.
> Lad mig høre om jeres viden om dette , inden fotosæsonen starter, så man
++++++++++++++++++++++++++++++
Tag batteriet ud af kameraet. Tag derefter din glorie på og nyd solen.
Stil dig foran spejlet inden du går i seng og sig:"Jeg har ikke gjort noget
forkert"!
Læg glorien på natbordet, bed din aftenbøn og sov trygt.
Køb postkort.

Jens

Fra : Gerner

Dato : 30-05-04 22:34

On Sun, 30 May 2004 22:09:35 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>forkert"!
>Læg glorien på natbordet, bed din aftenbøn og sov trygt.

Snik-snak Snik-snak Snik-snak Snik-snak Snik-snak Snik-snak
Denne gruppe trænger til en opstramning, så den slags bliver uønsket og
kvalificerede svar bliver ønsket.
Var det ikke noget for dig bertel ?

--
Gerner
1268WU/6036hrs

Fra : Karl Viggo

Dato : 31-05-04 06:45

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Sun, 30 May 2004 22:09:35 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote
in
> dk.videnskab.jura:
>
> Var det ikke noget for dig bertel ?

Lad dog være med at opfordre det fjols til noget - han plager sgu alle andre
ihjel med sin skolemesteragtige facon.

Viggo

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 14:58

bl skrev:

>ved nogen hvordan lov eller regler er når man fotograferer f.eks på gågader,
>banegårde, parker,strande, i butikker på centertorve og lign

Ja.

>hvis man skal spørge alle der evtl.kommer med på et billede, vil det vist
>være en umulig opgave.

Det behøver man ikke.

>Men f.eks kunne der jo på en fortovscafe sidde et par
>som blev fotograferet uden de viste det,og som ikke var interesseret i
>dette.

Ja, men det er ikke sikkert at de kan blive beskyttet mod
fotografering. Det kommer an på.

>Eller ved et øresundsbillede fra Bellevue kunne der komme topløse
>skønheder med på billedet.

Ja, det kan de sikkert heller ikke gøre noget ved.

Den primære paragraf om den slags forhold er straffelovens §
264a:

§ 264 a.   Den, som uberettiget fotograferer personer, der
   befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes
   med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder
   den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat
   uberettiget iagttager sådanne personer.

Det er forbudt at fotografere folk på et ikke-frittilgængeligt
sted. Der er intet forbud mod at fotografere dem på et
frittilgængeligt sted - som udgangspunkt. Men der er flere
paragraffer der er relevante:

§ 264 d.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

Det betyder at hvis du fanger nogen i en penibel situation, kan
det være ulovligt at offentliggøre billedet selv om de er på et
frittilgængeligt sted. Det er en vurderingssag.

Man skal også passe på at man ikke i et hjørne af et billede
fanger et ikke-frittilgængeligt sted uden at lægge mærke til det.
Det kunne f.eks. være et vindue i nærheden hvor man fotograferer
på en offentlig plads eller et kik ind i en have som man ikke
lige havde opdaget.

På et ikke-frittilgængeligt sted:
Det er totalt forbudt at fotografere (uberettiget naturligvis).

På et frittilgængeligt sted:
Det er tilladt at fotografere, men det kan være ulovligt at
offentliggøre billederne hvis folk er fanget i en penibel
situation.

Man behøver altså ikke spørge om lov.

Hvis man spørger om lov og får det til at fotografere på et
ikke-frittilgængeligt sted, bliver det naturligvis berettiget og
dermed lovligt at tage billeder.

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 31-05-04 15:14

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> lige havde opdaget.
>
> På et ikke-frittilgængeligt sted:
> Det er totalt forbudt at fotografere (uberettiget naturligvis).

Vrøvl, men må fotografere både frit tilgængelige steder og ikke frit
tilgængelige steder, så lang tid man står på et frit tilgængelig sted.
Men personer er reglerne lidt anderledes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 16:22

HKJ skrev:

>Vrøvl, men må fotografere både frit tilgængelige steder og ikke frit
>tilgængelige steder, så lang tid man står på et frit tilgængelig sted.

Det har du da ret i. Man kan endda sige at man også gerne må stå
på et ikke-frittilgængeligt sted og fotografere - men man
overtræder evt. så bare andre paragraffer (i og med at man
skaffer sig adgang eller blot opholder sig der).

>Men personer er reglerne lidt anderledes.

Ja. Men som tommelfingerregel er min formulering nu brugbar
alligevel. (Så fik jeg da reddet lidt af min ære)

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 31-05-04 16:38

> Ja. Men som tommelfingerregel er min formulering nu brugbar
> alligevel. (Så fik jeg da reddet lidt af min ære)

For nogle lidt mere omfattende fortolknininger af loven, så se her:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940?OpenDocument

og her:

http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/pressefotografer/fotografe
ring_og_privatlivets_fred.pdf