Musik på bærbar arbejds PC
Fra : jones_net

Dato : 27-05-04 10:38

Hejsa

På en arbejdsplads har medarbejderne fået udleveret bærbare PC'ere som deres
arbejds PC'er. Det er firmaets PC'ere, og medarbejderne har ingen mulighed
for at købe PC'erne.

En medarbejder står nu i IT afdelingen og skal have en ny PC, da den gamle
skal til reperation. Hun vil gerne have, at IT afdeligen kopierer hendes 4GB
(ca. 1.000 musiknumre) musikfiler over på den nye PC.
Vi er rimeligt enige om, at IT afdeligen ikke må kopiere for hende, da man
ikke må kopiere musik, som ikke er i original form, med mindre man selv har
lavet kopien.
Men må hun selv gøre det?

Vi går ud fra, at kopierne er lovlige, men må hun have dem liggende på en
PC, som ikke er hendes private. I princippet kan IT afdeligen tage PC'en fra
hende, og give den til en anden, hvis der er brug for den dér...?

Og nej, der er endnu ikke lavet regler internt på arbejdspladsen.

Håber I kan hjælpe

/J

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:52

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> ikke må kopiere musik, som ikke er i original form, med mindre man selv

Ja det må hun godt. Kan hellere ikke se hvorfor ikke må kopiere dem over på
en ny PC for hende, man må ikke "lade fremstille" men eftersom det ikke er
det der gøres skulle der ikke være nogen brud på reglerne.

Kulturministeriet har en hjemmeside der omhandler kopiering og backup, der
kan du læse alle regler og fortolkninger, ellers er der www.sikkopi.dk samt
Forbrugerombudsmandens side.

> [...]
fra
> hende, og give den til en anden, hvis der er brug for den dér...?

Det må hun godt, inddrager IT-afdelingen PCeren skal de så selvfølgelig
slette dem.

Nu er der tale 1000 filer, jeg ville helt klart som IT-ansvarlig, sætte et
STORT ? ved rigtigheden af om de er lovlige, derfor er det en MEGET god ide
at få lavet en it-sikkerhedspolitik, dette kan laves af eksterne
konsulenter, el man kan suge lidt inspiration fra andres, se evt. HSs
politiker, de er et klasseeks. på gennemtænkt IT-sikkerhedspolitik.

> Og nej, der er endnu ikke lavet regler internt på arbejdspladsen.

Få lavet en IT-sikkerhedspolitik, den kan redde arbejdspladsen for en masse
bøvl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-04 15:26

TGD skrev:

>Ja det må hun godt. Kan hellere ikke se hvorfor ikke må kopiere dem over på
>en ny PC for hende

Det ville være at hun lod andre fremstille en kopi.

>man må ikke "lade fremstille" men eftersom det ikke er det

Hvordan får du det til det?

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 10:45

<KLIP>

> Det ville være at hun lod andre fremstille en kopi.

Nej læs lovteksten:

§ 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som

1) er flygtige eller tilfældige,

§ 11a har ingen indskrænkninger ala §12 stk. 3, altså ser jeg ingen grund
til at det skulle være ulovligt, at lade andre flytte mp3 filer fra en PC
til en anden.

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp
ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

<KLIP>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-05-04 19:41

"TGD" skrev 28.05.2004 11:45:

> Nej læs lovteksten:
>
> § 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som
>
> 1) er flygtige eller tilfældige,

Du udelader en væsentlig del af bestemmelsen:

"§ 11a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som
1) er flygtige eller tilfældige,
2) udgør en integreret og væsentlig del af en teknisk proces,
3) udelukkende har til formål at muliggøre enten en mellemmands transmission
af et værk i et netværk mellem tredjemænd eller en lovlig brug af et værk og
4) ikke har selvstændig økonomisk værdi."

Læg mærke til OG'et. ALLE 4 betingelser skal være opfyldt. Bestemmelsen er
klart uanvendelig og irrelevant i denne situation.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 29-05-04 16:20

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCDD5479.39673%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

<KLIP>

> Læg mærke til OG'et. ALLE 4 betingelser skal være opfyldt. Bestemmelsen er
> klart uanvendelig og irrelevant i denne situation.

Det har du ret i havde overset stk. 4, men da reglen om at lade fremstille
går på "erhvervsmæssigt øjemed" vil jeg stadig fastholde at det er ganske
legalt at firmaets IT afdeling fortager
flytningen/kopieringen/fremstillingen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 14:26

TGD skrev:

>Det har du ret i havde overset stk. 4, men da reglen om at lade fremstille
>går på "erhvervsmæssigt øjemed"

Du roder tingene sammen. § 12 giver ikke ret til at lave kopier
som skal bruges i erhvervsøjemed. Man må hverken lave dem selv
eller lade andre lave dem.

Den giver ret til at fremstille og lade fremstille til privat
formål, men har så en supplerende bestemmelse: Man må ikke bruge
fremmed hjælp når der er tale om musikværker.

Og så er den ikke længere. Man må ikke lade andre lave sine
musikkopier.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 11:02

> Det ville være at hun lod andre fremstille en kopi.

Faldt også over denne:

Fremmed medhjælp
Det er ikke længere tilladt at benytte "fremmed medhjælp, der medvirker i
erhvervsøjemed" ved nogen form for kopiering.[sakset]

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Altså det er lovligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-04 18:25

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in

> Nu er der tale 1000 filer, jeg ville helt klart som
> IT-ansvarlig, sætte et STORT ? ved rigtigheden af om de er
> lovlige

Hvorfor ?
Jeg har 2604 musikfiler, ogg format, liggende og hver og en er fuldt
ud lovlige.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 10:47

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvorfor ?
> Jeg har 2604 musikfiler, ogg format, liggende og hver og en er fuldt
> ud lovlige.

Der findes ingen regler uden undtagelser, men hvis JEG var it-ansvarlig
ville jeg undre mig og undersøge det.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-05-04 11:53

In <Xns94F6C571A723CHS235dk@130.225.247.90> Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:

>"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in

>Hvorfor ?
>Jeg har 2604 musikfiler, ogg format, liggende og hver og en er fuldt
>ud lovlige.

Jeg har et par hundred GB liggende af lovlig musik hentet fra
http://www.archive.org/

/Martin

Fra : Mark

Dato : 27-05-04 22:34

> Nu er der tale 1000 filer, jeg ville helt klart som IT-ansvarlig, sætte et
> STORT ? ved rigtigheden af om de er lovlige,

Kopierede du meget selv og derved ikke køber så mange cder?

Jeg kan nu heller ikke se noget underligt i det, hvis vi siger der er
kopieret ind over en årrække.

Mvh
Mark

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-05-04 05:51

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i

> Ja det må hun godt. Kan hellere ikke se hvorfor ikke må
> kopiere dem over på en ny PC for hende,

Fordi IT-medarbejderen derved foretager kopieringen, som jo kun
er lovlig hvis hun selv foretager den...

> Nu er der tale 1000 filer, jeg ville helt klart som
> IT-ansvarlig, sætte et STORT ? ved rigtigheden af om de er
> lovlige

Hvorfor dog det? 1000 musikfiler svarer vel til 50-70 CD'er, det
er vel næppe usandsynligt at hun evt. ejer dette altal CD'er?

Herudover har kopiering fra fx lånte original-CD'er været lovligt
indtil for nogle måneder siden. Min erfaring er, at fx unge
mennesker nu om dage snildt kan have 10.000 musikfiler liggende,
som i det store hele sagtens kan være lovlige (man låner CD'er af
hinanden på unddannelsessteder og lignende).

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 10:50

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Fordi IT-medarbejderen derved foretager kopieringen, som jo kun
> er lovlig hvis hun selv foretager den...

Midlertidig eksemplarfremstilling

§ 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som

1) er flygtige eller tilfældige,

Der er ingen indskrænkninger.

<KLIP>

> Hvorfor dog det? 1000 musikfiler svarer vel til 50-70 CD'er, det
> er vel næppe usandsynligt at hun evt. ejer dette altal CD'er?

Da vi snakker om medarbejder PC altså firmaet ejer PCen, villle jeg stadig
undersøge det.

Det har du da så sandsanlig ret i.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-05-04 16:09

Scripsit "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk>

> Midlertidig eksemplarfremstilling

> § 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som

> 1) er flygtige eller tilfældige,

> Der er ingen indskrænkninger.

Hvad har "flygtige og tilfældige" at gøre med den foreliggende sag,
hvor de pågældende eksemplarer i givet fald vil være permanente og med
vilje?

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 19:10

<KLIP>

> Hvad har "flygtige og tilfældige" at gøre med den foreliggende sag,
> hvor de pågældende eksemplarer i givet fald vil være permanente og med
> vilje?

Flygtige i de bliver slettet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-05-04 20:12

Scripsit "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk>

> Flygtige i de bliver slettet.

Det gør de jo netop ikke.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-05-04 20:31

"Henning Makholm" wrote
> Scripsit "TGD"

> Det gør de jo netop ikke.

Hvis man nu antager at de famøse filer bliver flyttet fra en PC til en anden
Så er der jo ikke tale om kopiering

Ville en backup af en arbejdspc være at betragte som en kopiering af
musikfiler (hvis der ligger musikfiler på PC'en)?

- Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-05-04 00:20

Scripsit "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>

> Hvis man nu antager at de famøse filer bliver flyttet fra en PC til en anden
> Så er der jo ikke tale om kopiering

Jo. Man *fremstiller et eksemplar* af værket på den anden PCs disk.

> Ville en backup af en arbejdspc være at betragte som en kopiering af
> musikfiler (hvis der ligger musikfiler på PC'en)?

Ja, naturligvis. Hvis filerne bliver kopieret, bliver de kopieret.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-05-04 08:10

"Henning Makholm" wrote
> Scripsit "Peter Lykkegaard"

> Jo. Man *fremstiller et eksemplar* af værket på den anden PCs disk.

> Ja, naturligvis. Hvis filerne bliver kopieret, bliver de kopieret.

Ok
Udfra den betragtning så ville det være en strid lovgivningen hvis mit firma
tager en backup af musikfiler der ligger på min bærbare?
Og det ville også være i strid med lovgivningen hvis samme firma tager
backup'en og læser denne idn på en tilsvarende bærbar, da den nuværende skal
til rep?
Eller overfortolker jeg her?

- Peter

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-05-04 16:55

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i

> [...]
> samme firma tager backup'en og læser denne idn på en
> tilsvarende bærbar, da den nuværende skal til rep?

Måske lidt. Netop i dette tilfælde vil man vil kunne slå til lyd
for, at der er tale om midlertidige filer, idet vi går ud fra at
denne backup jo på et tidspunkt slettes/udskiftes med en nyere.

I det øjeblik backuppen virkelig skal bruges (indlægges igen
fordi du har fået ny HD/PC/whatever), kunne der så være tale om
at filerne reelt bliver flyttet over på den nye enhed, idet den
gamle jo naturligvis er slettet eller bortkastet.

Fra : Klaus

Dato : 29-05-04 09:11

> Scripsit "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>

> Jo. Man *fremstiller et eksemplar* af værket på den anden PCs disk.

Nej, der fremstilles ikke et eksemplar, ved overflytning. Jeg går ud fra
at kommandoen "flyt" bliver brugt og ikke "kopier" efterfulgt af "slet".

Klaus

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-05-04 20:40

Scripsit "Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk>

> Nej, der fremstilles ikke et eksemplar, ved overflytning.

Jo. Bittene på den maskine 2's harddisk bliver arrangeret således at
de udgør et eksempler af værket. Herved er der fremstillet et
eksemplar på den pågældende harddisk.

Hvorvidt man bagefter giver sig til at destruere et andet eksempler,
får ikke det fremstillede eksemplar til at være ufremstillet.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Thomas

Dato : 31-05-04 11:15

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> [...]
>
> Hvorvidt man bagefter giver sig til at destruere et andet eksempler,
> får ikke det fremstillede eksemplar til at være ufremstillet.

Det var da ellers en gang flueknepperi af rang... - Nogle gange kan man
godt mistænke debatterne herinde at gå så meget op i lovtekstens ordlyd at
det går helt væk fra sagens kerne.
Det er i dag tilladt at lave (digitale) sikkerhedskopier af cd'er man selv
ejer og det er i den forbindelse tilladt at lave mp3 filer eller andre
digitale lydfiler og lægge dem ned på sin computer. Om man så flytter sine
filer fra den ene harddisk til den anden, fra den ene computer til den
anden eller tager en sikkerhedsbackup af sin harddisk, er da fuldstændig
udvedkommende.
Jeg kan ikke forestille mig at nogen ville bruge tid og kræfter på at prøve
sådan en sag af i retten, det ville da være spild af tid og en
latterliggørelse af det danske retssystem.

Teoretisk paragrafrytteri kan til tider være nok så interessant, men når
det i sådan en grad tager opmærksomheden væk fra lovens "natur", så er det
lige før det bliver for meget af det gode.

--
/Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 14:31

Thomas skrev:

>Det var da ellers en gang flueknepperi af rang...

Så lad være med at læse det. Deter jura.

>Det er i dag tilladt at lave (digitale) sikkerhedskopier af cd'er man selv
>ejer

Du overser vist at vi snakker om at lade andre lave disse kopier.
Det er ulovligt.

Det er helt forkert at omfortolke "kopiere" i forhold til hvad
man bagefter gør ved originalen. En kopi af et maleri bliver ikke
pludselig til en original selv om maleriet brænder.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 31-05-04 15:35

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Så lad være med at læse det. Deter jura.

Hvad er jura?

> Du overser vist at vi snakker om at lade andre lave disse kopier.
> Det er ulovligt.

Nu ved jeg ikke hvem "vi" er, men det originale spørgsmål gik både på om IT
afdelingen måtte kopiere det for den ansatte samt om vedkommende måtte gøre
det selv.

> Det er helt forkert at omfortolke "kopiere" i forhold til hvad
> man bagefter gør ved originalen. En kopi af et maleri bliver ikke
> pludselig til en original selv om maleriet brænder.

Hvis du nu sammenholder mit svar her på Henning Makholms indlæg med mit
svar på det originale indlæg af jones_net, så kan du måske også læse at jeg
både forholder mig til det rent paragrafmæssige men samtidig også til
"ånden" i loven - istedet for bare at ridde videre på "paragrafbølgen".
Jeg mener der er lige så meget jura i "lovens bogstav" såvel som i
"meningen" med loven.

Desuden så mener jeg faktisk ikke at det i den nye revision af lovens § 12
er ulovligt at fremstille eksemplarer af "lovlige kopier" - der er kun
taget stilling til om det er "lånt eller lejet" (§12 stk. 3) .

--
/Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 16:17

Thomas skrev:

>Nu ved jeg ikke hvem "vi" er, men det originale spørgsmål gik både på om IT
>afdelingen måtte kopiere det for den ansatte samt om vedkommende måtte gøre
>det selv.

Ja, men i denne her deltråd drejer det sig kun om hvorvidt andre
må.

Vi er enige om den forklaring du giver i et andet svar: at hun må
kopiere fra originalerne selv, og vi er også enige om at der ikke
er en kat der vil gø af at hun faktisk kopierer kopierne i stedet
for - ikke engang en dommer om en sag kunne komme så langt. Men
det er ikke det Henning Makholm forholder sig til i det indlæg du
svarede på.

Det er helt centralt at fastslå at en kopiering er en kopiering
og ikke noget andet selv om der kan findes andre betegnelser fra
dagliglivet at hæfte derpå. Debatten om det forhold er juridisk.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-04 16:39

Scripsit Thomas <me@home.here>

> [...]
> svar på det originale indlæg af jones_net, så kan du måske også læse at jeg
> både forholder mig til det rent paragrafmæssige men samtidig også til

Du forsøger at opfinde en "ånd" efter dit eget hoved for at undgå at
skulle forholde dig til hvad loven helt klart siger.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 07:53

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Du forsøger at opfinde en "ånd" efter dit eget hoved for at undgå at
> skulle forholde dig til hvad loven helt klart siger.

Overhovedet ikke.
Jeg forholder mig skam til hvad loven siger.
Desuden er det i forhold til lovgivningen altid relevant med en hensigt,
være det i form af hensigten med loven eller hensigten af en evt.
lovbryder. Selvom om noget strengt taget måtte være ulovligt i henhold til
lovens bogstav så vil man også, både i den teoretiske udformning af loven,
men også den praktiske anvendelse af den, tage hensigten med i betragtning.

--
/Thomas

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-05-04 16:51

> Midlertidig eksemplarfremstilling
>
> § 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer,
> som
>
> 1) er flygtige eller tilfældige,
>
> Der er ingen indskrænkninger.

En midlertidig eksemplarfremstilling forudsætter, at
eksemplaret/eksemplarerne slettes igen efter kort tid (hvad dette
så end måtte være). Den/de her omtalte kopier er jo netop varige,
nøjagtig som hvis du for mig kopierede min i øvrigt lovlige CD
til mit eget brug (jeg kunne blot ikke få brænderen til at
virke).

> Da vi snakker om medarbejder PC altså firmaet ejer PCen,
> villle jeg stadig undersøge det.

Jo, men var det ikke netop sådan, at medarbejder måtte brugen
denne PC privat også?

Fra : TGD

Dato : 28-05-04 11:03

> [...]

Det er ikke længere tilladt at benytte "fremmed medhjælp, der medvirker i
erhvervsøjemed" ved nogen form for kopiering.

Hun betaler jo ikke får det.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-05-04 18:35

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> writes:

> Nej, der fremstilles ikke et eksemplar, ved overflytning. Jeg går ud fra
> at kommandoen "flyt" bliver brugt og ikke "kopier" efterfulgt af "slet".

Når det foregår mellem forskellige drev, så er en "flyt" det samme som
"kopier" efterfulgt af "slet". Der er ingen forskel i hvad der bliver
foretaget af operationer.

Problematisk nok gælder det også for en computer med to drev (fx C: og
D: på en Windows-baseret maskien). Derfor vil det, teknisk set, være
en eksemplarfremstilling at flytte (eller kopiere) fra det ene drev
til det andet, også selvom der kun midlertidigt eksisterer to
eksemplarer.

Det bliver dog ganske tekniskt hvis man kigger på hvad der foregår på
disk-niveau. Fx vil en defragmentering af en disk kunne flytte
data. Vil der så være tale om et nyt eksemplar efter flytningen? Det
vil dog nok være dækket ind som en "tilfældig" eksemplarfremstilling.

/L

Fra : Thomas

Dato : 31-05-04 11:44

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> PC. Vi er rimeligt enige om, at IT afdeligen ikke må kopiere for
> hende, da man ikke må kopiere musik, som ikke er i original form, med

Det er så lige præcis her at der, efter min mening, er et problem med
denne form for "hovsa" lovgivning. - For selvom det er lovligt at lave en
kopi af en cd man ejer så er det, hvis man skal følge loven til punkt og
prikke, ikke lovligt at lave kopier af denne (lovlige) kopi. - Men i
dette tilfælde ville jeg mene at man skal tage meningen med loven ind i
betragtningen - og den giver en ret til at kopiere musik digitalt så
længe man 1) ejer musikken/cd'en og 2) kun kopierer til personligt brug
(dvs. ikke deler kopierne ud til andre eller på anden måde foranlediger
at andre kan kopiere videre af ens materiale). Og i dette tilfælde vil
der ikke være tale om brud på loven da kopieringen her blot er at
betragte som en "relokering"/flytning af allerede (antageligt) lovligt
materiale - og det må være det der er det essentielle.

Men nej, rent lovgivningsmæssigt set så er det ikke tilladt for it-
afdelingen af kopiere hendes personlige lydfiler ej er det tilladt for
hende selv at gøre det - derimod er det tilladt at slette dem og genskabe
dem igen fra de originale cd'ere - hvilket gør det hele lidt absurd.

Jeg tvivler på at nogen vil få så ondt i r**** at en problematik som
denne ville komme så langt som for en dommer, og det i sig selv vil være
en latterliggørelse af retssystemet - for selvom det måske ikke er iflg.
lovens bogstav (hvor godt eller skidt den end må være formuleret) så er
det ikke imod lovens "natur".

Men selvfølgelig, for at være lidt negativ - der skal vel altid være dem
der skal være på tværs og gøre livet surt for andre... så man kan jo
aldrig vide.

> [...]
> en PC, som ikke er hendes private. I princippet kan IT afdeligen tage
> PC'en fra hende, og give den til en anden, hvis der er brug for den

Som udgangspunkt, ja.
Iflg. Ophavsretsloven §12 stk 1-5 - se:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ophavsretsloven.html - er
det lovligt at fremstille enkelte digitale kopier af musikværker såfremt
det er til personligt brug for fremstilleren og dennes husstand.

Mediet (harddisken, computeren, mp3-afspilleren, cd-skiven osv) er for så
vidt loven underordnet. - Så længe medarbejderen har ene-råderet over
computeren (i samme "ånd" som brevhemmeligheden og privatlivetsfred i
forbindelse med e-mail på arbejdspladser der ikke har en desideret
nedskrevet politik der går imod det) vil det derfor være lovligt for
vedkommende at kopiere musik jf. ovenstående. Når computeren skal
afleveres til firmaet igen må hun så slette filerne igen, da det hun så
ellers ville falde uden for lovens bestemmelser.

--
/Thomas