Indsætte en række i en JTable
Fra : Allan Schmidt

Dato : 03-05-01 15:52

Hej gruppe...

Jeg har en JTable som der er tob når applicationen eksekveres, men på et
tidspunkt vil jeg gerne sætte nogle rækker ind (dynamisk), men jeg kan kun
finde funktioner til addColumn, hvilket ikke er nødvendigt da jeg angiver
columnClass's under i koden (statisk). Jeg kan se at man kan redigere
værdier med setValueAt(Object aValue, int row, int column), men kan den også
indsætte værdier i rækker der ikke er der (oprette)?, og er der ikke en
smartere måde at sætte en række ind?

Allan

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 03-05-01 20:54

Til din JTable hører der en komponent med, som hedder en TableModel, som
repræsenterer de data, som skal vises. Normalt hvis man ikke angiver en
model(men giver flere Vectorer eller arrays eller hvad det nu er) i
constructoren, laves der automatisk en DefaultTableModel til dig, med data
i.

En DefaultTableModel indeholder metoder til at tilføje en række, som enten
et Object[] eller som en Vector af data.

Du får fat i din TableModel gennem:

import javax.swing.table.DefaultTableModel;

JTable table = new JTable(0,5);
DefaultTableModel myModel = (DefaultTableModel) table.getModel();
myModel.addRow(myVectorWithContent);

Bemærk riskoen for ClassCastException. Kan undgåes ved typecheck forinden.
--
/Niels Bech Nielsen -- Logical
SCJ2P - ** Sun Certified Java 2 Programmer **