Spiserørsbrok
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 08:06

Hej,

jeg kan sagtens finde tusindvis af artikler om hvad symptomerne og
behandlingsmetoder der findes til spiserørsbrok, men det er ikke lykkedes
mig at finde ud af hvad det skyldes..

Er der nogen der kan oplyse mig på dette punkt?

Mvh. Rune

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 11:06

> [...]
> mig at finde ud af hvad det skyldes..
>
> Er der nogen der kan oplyse mig på dette punkt?

Prøv at tjekke disse links:
http://hcd2.bupa.co.uk/fact_sheets/html/Hiatus_hernia.html

http://www.nevdgp.org.au/ginf2/murtagh/general/hiatushernia.htm

Kort opsummeret:

"Normally, the stomach is completely below the diaphragm. The weakest part
of the diaphragm is the hole through which the oesophagus (gullet) passes. A
hiatus hernia forms when part of the stomach slides through this hole
(hiatus) into the chest cavity.

There are two main types of hiatus hernia. With a sliding hiatus hernia, the
ring of muscle (sphincter) that forms a valve between the oesophagus and
stomach slides up through the diaphragm. This is the most common type of
hiatus hernia. The other type, a rolling hiatus hernia, involves part of
stomach bulging up through the hole in the diaphragm alongside the
oesophagus."

Jeg ved ikke om det var det du ledte efter eller om du leder efter præcis
hvorfor det netop sker?
Hvis det er det sidste er der lidt hjælp at hente i det første link, der
siger:

Doctors are not sure what causes hiatus hernia, but people are more likely
to get it if they are:
aged over 50
smokers
overweight
pregnant

Håber det kan hjælpe dig.

Mvh Ragnar

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 12:16

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> wrote in message
> [...]
> siger:
>
> Doctors are not sure what causes hiatus hernia, but people are more likely

Jo, det var noget af det jeg søgte - tak for det.

Jeg havde egentlig fundet frem til de årsager, men nu er jeg hverken
overvægtig, ryger, over 50 eller gravid. Så jeg står stadigvæk med et
spørgsmål, om ikke i maven , så i mit hoved. Hvordan har det ramt mig?

Rune

Fra : preben kaas

Dato : 04-06-04 14:38

On Fri, 4 Jun 2004 09:06:19 +0200, "Rune Bjerregaard"
<runeATdirekte.org> wrote:

>Hej,
>
>jeg kan sagtens finde tusindvis af artikler om hvad symptomerne og
>behandlingsmetoder der findes til spiserørsbrok, men det er ikke lykkedes
>mig at finde ud af hvad det skyldes..

Hej Rune

Er nok ikke svar på dit spørgsmål, men evt. interessant hvis du ikke
så den pågældende udsendelse af lægens bord på DR tv

http://www.dr.dk/laegen/find/mavetarm.asp

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Lone

Dato : 01-07-04 20:01

Hej Rune -

Jeg døjer selv, og så vidt jeg ved, så skyldes det, at den øverste af
mavemunden smutter med op i spisereøret, fordi musklen ikke længere lukker
godt nok.

Der kan opereres for det, men der er ikke ret mange steder, de er dygtige
nok. Check evt. Lægens Bord, der har været en udsendelse om en operation
omkring spiserøresbrok.

Hilsen Lone