Andet multimedie
bentjuul 3670
Er denne gruppe kun PC?
Fra : Spritt Schapiro

Dato : 03-05-01 13:19

Hej,

Jeg er professionel grafiker og helt ny i denne gruppe, men jeg har
bemærket at det ser ud til at ingen angiver hvilken platform de arbejder
på når de spørger om noget? Det er jo ellers relevant hvis man spørger
efter et program eller skal forklare en tastaturgenvej...

Er der en af jer der følger med i denne NG der kan fortælle mig om det
hovedsageligt er PC spørgsmål/svar her?

For så vil jeg da ikke spilde tid på at komme med tips, svar eller
spørgsmål, hvis det ikke er brugbart...?
Er det derimod tilpas blandet, er det jo ideelt, da billedformater og
programmer fungerer nogenlunde ens.

På forhånd tak,

Spritt

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-05-01 13:59

"Spritt Schapiro" <spritt@startrekmail.com> skrev:

> Jeg er professionel grafiker og helt ny i denne gruppe, men jeg har

Du skal være yderst velkommen.

> Er der en af jer der følger med i denne NG der kan fortælle mig om det
> hovedsageligt er PC spørgsmål/svar her?

Der er både PC, Mac og Linuxbrugere i denne gruppe, dog med
overvægt til PC.

> For så vil jeg da ikke spilde tid på at komme med tips, svar eller
> spørgsmål, hvis det ikke er brugbart...?
> Er det derimod tilpas blandet, er det jo ideelt, da billedformater og
> programmer fungerer nogenlunde ens.

Det er yderst sjældent, at de spørgsmål der stilles er OS-afhængige.
Typisk drejer det sig om teknikker, typografi og grafisk teori, så
kom du bare med dine input.

--
Kurt Lund

Fra : Søren Blom

Dato : 03-05-01 13:59

Alle grafiske spørgsmål, uanset hvilken platform man køre på er velkommen i
gruppen.

At det mest er PC bruger der er her, tror jeg skyldes, at det mest er PC
bruger der bruger gruppen.

Personligt bruger jeg både PC og MAC.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-05-01 14:33

"Spritt Schapiro" <spritt@startrekmail.com> wrote in message
> [...]
> på når de spørger om noget? Det er jo ellers relevant hvis man spørger
> efter et program eller skal forklare en tastaturgenvej...

Jeg tror såmænd der er både mac- og pc-brugere her i gruppen, men som
sædvanlig, er det jo nok mac-folkene, der tilpasser sig...
Selve programstrukturen er jo ens på de fleste grafiske programmer
uafhængigt af platform. Og tastaturgenvejene kan jo tit oversættes ved at
bytte CTRL ud med æble (eller omvendt).

/Per

Fra : Jan Langholm

Dato : 03-05-01 18:17

Mon ikke du mener Windows styresystem.
....og ikke PC..

Det er vel alle PC'ere (Personal Computers) uanset styresystem?

Bare en tanke...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-05-01 19:10

Thu, 3 May 2001 19:16:37 +0200, skrev "Jan Langholm"
<langholm@vejen-net.dk>:

>Mon ikke du mener Windows styresystem.
>...og ikke PC..

En Mac er ikke en PC.

Det var IBM, som fandt på udtrykket PC og dermed skal det være en
IBM-kompatibel computer for at være en PC.

En Mac er ikke IBM-kompatibel.

med venlig hilsen
Knud
http://smedeparken.mobilixnet.dk er midlertidig nede,

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 04-05-01 06:31

> En Mac er ikke en PC.
>
> Det var IBM, som fandt på udtrykket PC og dermed skal det være en
> IBM-kompatibel computer for at være en PC.
>
> En Mac er ikke IBM-kompatibel.

Jeg har altid troet at PC blot var en forkortelse for "Personal
Computer" (Og en sådan er en MAC vel også?)

- Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-05-01 07:06

Fri, 4 May 2001 07:31:22 +0200, skrev "Michael Alø-Nielsen"
<m-alo@nospam.dk>:

>Jeg har altid troet at PC blot var en forkortelse for "Personal
>Computer" (Og en sådan er en MAC vel også?)

Ja, og det var IBM, der opfandt udtrykket.

Du vil ikke finde ordet PC nævnt nogen steder på f.eks
http://www.apple.com/.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - er midlertidig nede.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 04-05-01 07:22

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Ja, og det var IBM, der opfandt udtrykket.
>
> Du vil ikke finde ordet PC nævnt nogen steder på f.eks
> http://www.apple.com/.

Det er lidt sjovt at jeg har en Apple Macintosh PowerPC 9500 til at stå
og samle støv...

Ikke netop at jeg _har_ den, men at den hedder PowerPC forstås.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-05-01 15:53

Fri, 4 May 2001 08:22:07 +0200, skrev "Jesper Kollerup Jensen"
<jesper@kollerup.dk>:

>Det er lidt sjovt at jeg har en Apple Macintosh PowerPC 9500 til at stå
>og samle støv...

Er der nogen, der har heddet det?

OK, det vidste jeg ikke, men er det så ikke en af dem, der blev
leveret med Windowsemulator (hedder det vist), så der kunne køres
Windowsprogrammer?

Men jeg vil stadig hævde, at man skelner mellem PC (= IBM-kompatibel
386 baseret computer) og så Mac.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - er midlertidig nede.

Fra : Madsen

Dato : 04-05-01 16:03

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> OK, det vidste jeg ikke, men er det så ikke en af dem, der blev
> leveret med Windowsemulator (hedder det vist), så der kunne køres
> Windowsprogrammer?

Såvidt jeg ved blev den udviklet som en Joint Venture-aftale imellem
IBM, Apple og Motorola. Det er nok derfor den har fået navnet.
Jeg kan ikke forestille mig at det er fordi den kan formatere disketter
til PC-format i hvert tilfælde ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 04-05-01 18:15

> Er der nogen, der har heddet det?

Ja, vistnok fra 4300 til 9700. Det drejer sig altså om rigtigt mange
modeller.

> OK, det vidste jeg ikke, men er det så ikke en af dem, der blev
> leveret med Windowsemulator (hedder det vist), så der kunne køres
> Windowsprogrammer?

Det kan du også på G3 og G4 med specielt software, hvor du rent faktisk
installerer en Windows-version på Mac'en. PowerPC-serien er ligeså meget
Mac som alle øvrige Mac-systemer. PowerPC blev såvidt jeg ved ikke
leveret med nogen Windows-emulator.

> Men jeg vil stadig hævde, at man skelner mellem PC (= IBM-kompatibel
> 386 baseret computer) og så Mac.

Det gør Mac-brugere også selv (i news:dk.edb.mac), så det er den normale
opfattelse. Jeg opfatter det også selv på den måde, men jeg tror
udtrykket PC dækker over alt hvad der kan betegnes som en personlig
computer. En IRIX-baseret Silicon-workstation er vel ikke mindre
personlig end en Windows-PC eller Mac?

En lommeregner må næsten også være en personlig computer, da den
beregner data (to compute = at beregne/udregne) og også er personlig...

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-05-01 19:36

Fri, 4 May 2001 19:15:10 +0200, skrev "Jesper Kollerup Jensen"
<jesper@kollerup.dk>:

> [...]
>udtrykket PC dækker over alt hvad der kan betegnes som en personlig
>computer. En IRIX-baseret Silicon-workstation er vel ikke mindre

Næsten alle former for computere kan jo på en eller anden måde
betegnes som personlige computere, deri er vi ikke uenige.

Men jeg synes, at det er en god ide, at man i daglig brug skelner det
sådan, som man hidtil har betragtet det og som jeg mener, det er.

Hvis emnet skal diskuteres videre, er det nok bedst, vi smutter et
andet sted hen, da det jo ikke har spor med grafik at gøre.

Så jeg har sat fut til news:dk.edb.

Svares der på indlægget og der ønskes en videre diskussion, så ændre
venligst subject til noget mere relevant.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - er midlertidig nede.

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 04-05-01 18:03

On Thu, 3 May 2001 19:16:37 +0200, Jan Langholm wrote:
>Mon ikke du mener Windows styresystem.
>...og ikke PC..
>
>Det er vel alle PC'ere (Personal Computers) uanset styresystem?

Og så kan man spørge sig selv om, hvor personlig et
Windows-baseret system er. Ikke alene har Windows-brugeren
næppe valgt sit eget operativsystem, men sikker fået det
klasket ind fra købstidspunktet; men Windows er for mig at
se, det mindst personlige, man kommer på noget som helst
idet samligelige Windows-maskiner ligner hinanden på en
prink, med undtagelse af baggrundsbillede og farve på
vinduernes titelbjælke.

>Bare en tanke...

Det samme her. Og inden det her går hen og bliver helt
off-topic, så vil jeg påpege, at der også sidder adskillige
Linux-brugere her på gruppen.

Jeg går da ud fra, at hvis folk har brug for at hjælp til et
program, så siger de programmets navn og evt. hvilken maskine,
de sidder med. Med mindre der er noget helt generelt,
naturligvis, f.eks. ang. billedformater.

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 09-05-01 01:28

Jan Langholm <langholm@vejen-net.dk> wrote:

> Mon ikke du mener Windows styresystem.
> ...og ikke PC..

Selvfølgelig, men da man i daglig tale forlængst er gået over til at
kalde en windows-maskine for en PC, en Linux-maskine for en Linux og en
MacOS-maskine for en Mac, så tillader jeg mig at bruge et almindelig
anerkendt udtryk.
En mac er i teorien en PC, og de benyttede sig da også med titlen
PowerPC da de skulle markere forskellen til en ny Processortype, men
senere ahr man droppet det i alm. tale. Man ser dog på vores programmer
at visse er markerede med PPC, for at illustrere at de ikke kan køre på
de helt gamle, og nu er det blevet alm. at markere igen, fordi vi har
fået MacOS X (der sparker røv), som er radikalt anderledes.

Men skidt med det, ingen har været i tvivl om hvad jeg mente...

Tak til alle der har svaret mig, det lunede. Jeg troede ellers her
generelt var en mac-fjendtlig stemning, og var egenligt parat til at
ditche gruppen igen. Men jeg tror liige jeg hænger på og ser hvad der
sker...

Dog finder jeg det fustrerende at der sjældent angives platform... Jeg
begyndte begejstret at skrive om alle de gode shareware billedbrowsere
jeg kendte, men så så længere henne i tråden, at det åbenbart havde
været en PC-bruger...

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk