Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb kamera i Polen?
Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-05-04 20:45

Jeg har set i nyhederne, at Polen er kommet på "mode" som nyt shoppingsted
for danskerne

Jeg har ledt lidt rundt på on-line webshops i Polen, men uden at blive
specielt meget klogere (det er jo volapyk, det de skriver) ... *S*
Umiddelbart fandt jeg nogle priser på Olympus 965 + 970 UZ - og de så ud til
at være dyrere end i DK, nogen der har andre erfaringer?

Er det kun tandlæger, fødevarer og "glædespiger" mv., der er koster mindre
på de kanter?
Jens

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-05-04 20:52

> Umiddelbart fandt jeg nogle priser på Olympus 965 + 970 UZ - og de så ud
til

.... C-765 og C-770 - sorry!
Jens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-04 20:56

"Jens@dtext.news.tele.dk" skrev 31.05.2004 21:45:

> [...]
> Umiddelbart fandt jeg nogle priser på Olympus 965 + 970 UZ - og de så ud til
> at være dyrere end i DK, nogen der har andre erfaringer?

Jeg var i Polen for godt et år siden. Der var noget at hente på i hvert fald
digitalkameraer (som var det jeg lige kiggede på). Vel ca. 20% så vidt jeg
husker. Dertil kom at man dengang kunne købe Tax-Free, men det er jo slut
nu... (Hint: De er med i EU)
Købte selv batteri og MemoryStick til fornuftige priser. Men om det kan
opveje prisen på turen ved jeg ikke.

/kristian
(der selv tager permanent ophold i Polen til august - så kan i høre mere)

Fra : chr

Dato : 31-05-04 21:15

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BCE15A5B.39CA1%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> husker. Dertil kom at man dengang kunne købe Tax-Free, men det er jo slut

Forklar lige det med Tax-free?,-hvordan kunne du det?,-den danske stat ville
vel gerne have Told af de være du tog med ind eller?

Chr.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-04 21:23

"chr" skrev 31.05.2004 22:15:

> Forklar lige det med Tax-free?,-hvordan kunne du det?,-den danske stat ville
> vel gerne have Told af de være du tog med ind eller?

Når man er uden for EU en vis periode kan man købe Tax-free - altså således
at man kan få den udenlandske moms retur. Jeg har ikke sat mig helt ind i
systemet, da det gik op for mig, at det ikke var en mulighed for mig på det
pågældende tidspunkt alligevel (rejste med militæret).

/kristian

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 31-05-04 22:19

On Mon, 31 May 2004 22:22:53 +0200, Kristian Storgaard
> [...]

>systemet, da det gik op for mig, at det ikke var en mulighed for mig på det
>pågældende tidspunkt alligevel (rejste med militæret).

Ved Tax-Free kan du få den moms retur, du skulle have betalt i
købslandet - men til gengæld skal du betale dansk moms af varen ved
indførsel til Danmark. Så det har aldrig kunnet betale sig for
danskere uanset hvordan du har rejst.

KS

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-05-04 22:41

<kelds@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> købslandet - men til gengæld skal du betale dansk moms af varen ved
> indførsel til Danmark. Så det har aldrig kunnet betale sig for

ork jo, hvis toldvæsnet ikke finder ud af hvad man har med og hvis man nu
ikke ved man skal betale told af det) såååeeeh har man vel handlet i god
tro. Man kan jo altid se ud som om man altid har haft det kamera, Så heh
smid kassen væk

Ej ok, helt for sjov. Jeg har haft god erfaring med at købe ting udlandet,
f.eks. tyskland og så hente dem til danmark (nu taler vi ikke sprut altså
den gang det var meget billigere) jeg har fundet butikker der er meget
billigere med deres varer dernede og så vidt jeg ved skal man ikke betale
told når man henter noget fra et EU land.

Mvh
Simon

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 01-06-04 01:09

On Mon, 31 May 2004 23:40:43 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

> [...]
>billigere med deres varer dernede og så vidt jeg ved skal man ikke betale
>told når man henter noget fra et EU land.

Ja, men du har ikke benytte dig af Tax-Free vel? Du har betalt tysk
moms (16 %), men ikke fået momsen refunderet, hvilket er helt normalt.
Men det var jo ikke det, der var spørgsmålet.

Hvis man benytter Tax-Free ordningerne (f.eks. gennem Global Refund,
som er det mest almindelige), kan du ikke få penge udbetalt, hvis ikke
der er nogen moms at refundere.
Hvis du selve vil rode med momsrefundering skal du via det danske
toldvæsen, og de kan godt regne ud, at du ikke har noget til gode,
hvis du vil have modregnet udenlandsk moms i dansk moms.

KS