Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 el. 300D el 10D?
Fra : Birgitte Agerskov

Dato : 27-05-04 20:30

Hej

Jeg har i tankerne, at erhverve mig et digitalt SLR inden sommerferien, men
er simpelthen så utrolig meget i tvivl, hvilket et det skal være; og jeg
ønsker på ingen måde at starte en krig mellem Nikon- og Canon-folkene!!!

Jeg har et Canon G2, ingen linser til SLR og ingen erfaring med analog SLR,
blot trænger jeg til at komme videre - ud over det min G2 kan.

Jeg har set på Canons 300D og på ditto 10D og er vild med begges
billedkvalitet og 10D'erens finish (desværre er 300D jo ikke specielt
lækker). Desværre synes jeg, at ca. 3000 ekstra er meget, blot for finish.

Til gengæld får jeg en lækker finish, hvis jeg køber Nikons D70. Desværre
synes jeg, hvis man virkelig skal være pernitten, at der er meget støj på de
prøvebilleder jeg har set, i forhold til 10D og 300D, selv ved lavt
ISO-valg, men kameraet er sgu virkelig lækkert og har gode tekniske
specifikationer.

Er der mon nogle der kan komme med for og imod for de forskellige modeller.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det, og det klør i mine fingre for at
komme ud og skyde løs.

Og husk: jeg ønsker på ingen måde at starte en krig mellem Nikon- og
Canon-folkene!!!

På forhånd tak,

Birgitte

Fra : Anders F

Dato : 27-05-04 20:52

"Birgitte Agerskov" <ba3845@yahoo.com> wrote in message
> Er der mon nogle der kan komme med for og imod for de forskellige
modeller.
> Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det, og det klør i mine fingre for at
> komme ud og skyde løs.

Du har været igenne dpreview.com?

> Og husk: jeg ønsker på ingen måde at starte en krig mellem Nikon- og
> Canon-folkene!!!

Hi, hi - kan det undgåes?

Mvh.
Anders (ateist

Fra : HKJ

Dato : 27-05-04 20:48

> [...]

modeller.
> Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det, og det klør i mine fingre for at

Jeg har D70 og jeg kan da nævne de punkter hvor jeg mener der er forskel:

Arbejdshastighed, D70 blokerer aldrig og den kan gemme billeder MEGET
hurtigt.

18-70 objektiver der følger med D70 er bedre end det objektiv der følger med
300D.

D70 har et godt brugerinterface, de fleste vigtige ting kan stilles uden
brug af menusystemtet.

Mange regner Nikons flash system for det bedste (men jeg har aldrig
sammenlignet, ved kun at det virker).

I forhold til 10D har D70 også en par mangler: Spejlet kan ikke låses oppe
(Har betydning ved lukkertider på 1/30-1 sec ved macro/telefoto).

300D er et noget mere begrænset kamera i funktionerne (noget af det kan
hackes), om det har nogen betydning, er op til dig at vurdere.

Men det vigtigste er nok hvordan du forliges med de forskellige kamera
modeller, prøv at bruge dem i en fotoforretning og se hvad du syntes om
virkemåden af de forskellige funktioner.

Fra : Birgitte Agerskov

Dato : 28-05-04 07:55

Det var dog en fantastisk mængde gode og oplysende svar.
Så det jeg nok helst vil have, er D70erens hus og specifikationer og canons
billedkvalitet - det bli'r ikke let!
Kunne man forestille sig, at Nikons støj mon var noget der blev reduceret
med en firmwareopdatering på et tidspunkt, eller er det lidt mere
kompliceret end det?

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-05-04 08:30

Birgitte Agerskov wrote:
> [...]
> Kunne man forestille sig, at Nikons støj mon var noget der blev
> reduceret med en firmwareopdatering på et tidspunkt, eller er det

Nejnej, Birgitte! Du vil have D70'erens hus og D70'erens billedkvalitet. Den
er aldeles glimrende, og står ikke tilbage for Canons - tværtimod er den
faktisk skarpere, og farverne mere naturlige. D70'erens støj er ikke værre
end Canons, jeg vil endda påstå, at den er mere naturlig og behagelig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : C.Stensgaard

Dato : 28-05-04 12:26

Har du aktier i Nikon

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-05-04 13:27

C.Stensgaard wrote:
> Har du aktier i Nikon

Hehe. Nej. Og jeg er ej heller ansat i Nikon. :) Men jeg forsøger blot at
sige, at det er noget vrøvl når folk påstår der er mere støj i et D70 end et
300D/D10.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-05-04 13:34

Morten Wartou wrote:
> Hehe. Nej. Og jeg er ej heller ansat i Nikon. :) Men jeg forsøger blot at
> sige, at det er noget vrøvl når folk påstår der er mere støj i et D70 end et
> 300D/D10.

Det er også noget vrøvl at sige der er mindre... herfra ser det ud
til det er ca. ens...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-05-04 08:37

Birgitte Agerskov wrote:
> Kunne man forestille sig, at Nikons støj mon var noget der blev reduceret
> med en firmwareopdatering på et tidspunkt, eller er det lidt mere
> kompliceret end det?

Du skal ikke regne med det, men det bliver muligvis løst med et nyt
kamerahus på et tidspunkt

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Kenneth K.

Dato : 28-05-04 12:47

On Fri, 28 May 2004 08:54:54 +0200, Birgitte Agerskov <ba3845@yahoo.com>
wrote:

> [...]
> Kunne man forestille sig, at Nikons støj mon var noget der blev reduceret
> med en firmwareopdatering på et tidspunkt, eller er det lidt mere

Ja, det er det. Men du skal nu ikke være bange for støj på dine billeder.
Hvis jeg kigger et billede fra mit D70 på min skærm ved 100%, svarer det
ca. til at kigge på et 75x50 cm print på 50cms afstand. Altså meget tæt på
et meget stort billede, så både støj og skarphed er under lup. Det er ikke
sådan jeg kigger billeder, jeg ved ikke hvordan du gør :)

Holder du dine billeder rent digitalt vil du sikkert resize dem mindre så
de passer til din skærmstørrelse, måske 1280x960 eller 1024x768. Når du
gør det bliver støjen reduceret meget kraftigt til næsten ingeting. Lidt
det samme sker hvis du får lavet print af dine billeder. Støjen bliver
kraftigt reduceret til et ikke eksisterende "problem". Jeg har selv fået
lavet 13x18cm print af billeder taget ved ISO 1000 og de var meget rene.
Ikke noget der forstyrede overhovedet. Jeg siger ikke at D70 kan lave helt
glatte billeder som 300D kan det, men forsøger at fortælle at støjen ved
ISO200 i langt de fleste tilfælde ikke er et problem. Ved høje ISO synes
jeg at D70 er bedre. Støjen er mere monokrom (mindre farve støj) og
generelt bare mindre støj.

Jeg har lagt et par billedeeksempler op. Det ene er taget ved ISO 200, det
andet ved ISO 1250. De er taget med et D70 i JPG Fine. Efterbehandling er
resize og USM, intet andet. Hvad synes du om dem?

http://pinx.dk/tmp

vh,
Kenneth

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 27-05-04 20:58

> Jeg har set på Canons 300D og på ditto 10D og er vild med begges

Af disse 2 ville jeg helt sikkert vælge 10D
Ikke kun pga finnishen men også pga det kan lidt mere end 300D, nu må du
ikke spørge hvad for det har jeg ikke styr på, men der har været snakket om
at et 300D er et 10D neddroslet, der er noget med at man kan finde cracket
firmware opgraderinger så dit 300D bliver til et 10D teknisk set...
Men det er ikke noget jeg vil rode med....

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-04 22:46

jabbe(4k) wrote:
> at et 300D er et 10D neddroslet, der er noget med at man kan finde cracket
> firmware opgraderinger så dit 300D bliver til et 10D teknisk set...
> Men det er ikke noget jeg vil rode med....

Ikke heelt, man får stort set kun FEC på den indbyggede flash, og
mulighed for at vælge størrelsen på den embeddede jpeg i
RAW-filerne..

Det er til gengæld også rart, og det kan klart anbefales hvis man
bruger et 300D.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Jacob

Dato : 27-05-04 21:04

"Birgitte Agerskov" <ba3845@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er simpelthen så utrolig meget i tvivl, hvilket et det skal være; og jeg
> ønsker på ingen måde at starte en krig mellem Nikon- og Canon-folkene!!!

Skulle jeg vælge mellem Nikon og Canon digitale SLR-kameraer ville jeg helt
klart vælge Canon. Mht. til støj på billeder ved relativ høj ASA-indstilling
fører Canon helt klart (altså laver de mest støjfri billeder).

Hilsen
Jacob (pressefotograf og Nikon-mand m. D100 og D2H - den eneste grund til at
jeg ikke skifter til Canon er, at jeg så også skulle udskifte alle mine
objektiver. Det ville gøre ondt i pengepungen...)

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-05-04 07:05

Jacob wrote:
> [...]
> jeg helt klart vælge Canon. Mht. til støj på billeder ved relativ høj
> ASA-indstilling fører Canon helt klart (altså laver de mest støjfri

Det er jeg ganske uenig med dig i. Nikons støj er langt mere behagelig og
naturlig ved høje ISO-værdier, prøv fx at se her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp - D70'eren er for mig at
se langt bedre.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-05-04 08:36

Morten Wartou wrote:
> Det er jeg ganske uenig med dig i. Nikons støj er langt mere behagelig og
> naturlig ved høje ISO-værdier, prøv fx at se her:
> [...]

Hvis der med default parameters, menes 'parameter 1'-indstillingen
på 300D, er det ikke underligt der er støj.

Støjen falder ganske meget hvis man går væk fra parameter 1 og ned i
normal.

Sammenlign i øvrigt her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page15.asp

Prøv at sammenligne Canon's iso100 med Nikon's iso200 øverst, når
man er udendørs og solen skinner kan man så godt som altid benytte
iso100 hvis man har ordentlig optik på..

Faktisk synes jeg også Canon er pænere når man sammenligner de to
iso200-skud.

I øvrigt synes jeg ikke at der i iso1600 er nogen nævneværdig
forskel på billedernes kvalitet?

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-05-04 08:58

> [...]
> iso200-skud.
>
> I øvrigt synes jeg ikke at der i iso1600 er nogen nævneværdig

De ser ud til at følge hinanden meget tæt, nikon er som altid
lidt blødere, og det betyder at man skal arbejde lidt mere med
det i feks ps, og det betyder mere støj, jeg kender ikke de to
kameraer, men fra s2 og d1x kan jeg bare sige at støjen er
farvet og de billeder jeg har set fra 1dII var støjen neutral, som
imo er meget bedre, specielt når du begynder at justere i ps.
På billederne her ser det ud som om nikon har for meget
power på den røde, det er imo ikke pænt.. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-05-04 21:04

On Thu, 27 May 2004 21:30:12 +0200, "Birgitte Agerskov"
<ba3845@yahoo.com> wrote:

> [...]

>billedkvalitet og 10D'erens finish (desværre er 300D jo ikke specielt
>lækker). Desværre synes jeg, at ca. 3000 ekstra er meget, blot for finish.

Jeg kender ikke Nikon og kan ikke udtale mig om den. Jeg kender sådan
set kun 10D ud fra omtale, derimod kender jeg 300D og kan betro dig en
velbeholdt hemmlighed - farven på apparatet har ingen som helst
indflydelse på de billeder du tager! Og med monteret batterigrip så
føles det mere robust.

Hvis du virklig ikke kan lide sølvfarven er der vel ikke andre valg
end 10D.

Jeg har taget mange gode billeder med 300D og på det seneste efter jeg
købte et rigtig godt objektiv har jeg taget nogle efter min personlige
mening ekstremt gode billeder. Eksempel
http://www.klein-jensen.dk/external/falcon.jpg

Uanset hvilket kamera du vælger skal du regne med at du skal købe gode
objektiver for at få fuldt udbytte og de er dyre. Så det er med at
vælge det rigtige system for hvis du senere vil skifte bliver det for
alvor dyrt hvis du har investeret i godt objektiver.

På Canon forum'et http://photography-on-the.net/forum/ kan du få
uddybet alle dine spørgsmål om forskelle mellem 300D og 10D samt
fordele og ulemper ved begge.

Nogen anser 300D's lille buffer som et stort problem. 300D kan skyde
2,5 billeder i sekundet med en buffer på 4. 10D har en buffer på 9.
Når bufferen er fuld i begge kan der ikke skydes mere før minimum et
billede er skrevet til CF kortet. Jeg ser det ikke som et stort
problem at 300D's buffer er lille, det kommer an på hvad man skal tage
billeder af - jo jeg ville selvfølgelig gerne have en buffer på 8,5
fps i 8 sekunder men der er også bare lige et prisskilt på 33.000,- på
det kamera der har det.

Som du kan se hælder jeg mest til Canon men det er nok mest fordi jeg
ikke har haft Nikon kameraer eller har sat mig ind i features de
tilbyder.

MVH Tommy

Fra : Jan F.

Dato : 27-05-04 22:32

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du virklig ikke kan lide sølvfarven er der vel ikke andre valg
> end 10D.

Jo, vente lidt, 300D kommer snart i sort udgave

--

Jan F.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-05-04 22:07

On Thu, 27 May 2004 22:32:11 +0100, "Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Jo, vente lidt, 300D kommer snart i sort udgave

Nej. Den sorte udgave kommer kun i Japan!

MVH Tommy

Fra : Mic Holm

Dato : 27-05-04 23:46

Og Korea... (eller er det Taiwan?)

--Michael

Fra : Jan F.

Dato : 28-05-04 16:43

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Den sorte udgave kommer kun i Japan!

Ok, det var en medarbejder fra Canon DK der fortalte mig det så sent som i
går, men dem kan man åbenbart ikke stole på

--

Jan F.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-05-04 16:27

On Fri, 28 May 2004 16:42:41 +0100, "Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Ok, det var en medarbejder fra Canon DK der fortalte mig det så sent som i
>går, men dem kan man åbenbart ikke stole på

Det ved jeg ikke men det har ikke før været fremme at den skulle komme
i Europa eller USA for den sags skyld.

Uanset så er det efter min mening hysteri. Der er sågu da ingen
forskel på de billeder kameraet kan tage uanset farven.

MVH Tommym

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-05-04 16:59

Tommy Jensen wrote:

> [...]
>
> Uanset så er det efter min mening hysteri. Der er sågu da ingen
> forskel på de billeder kameraet kan tage uanset farven.

Helt korrekt - problemet er blot, at man ikke kan tage portrætter med det,
da personen der skal fotograferes får grineanfald når vedkommende ser
kameraet. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan F.

Dato : 29-05-04 09:56

> Uanset så er det efter min mening hysteri. Der er sågu da ingen
> forskel på de billeder kameraet kan tage uanset farven.

Hysteri eller ej, jeg foretrækker en sort da jeg tager en del akvariefotos,
der er minimale reflektioner ved den sorte udgave.

--

Jan F.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-05-04 09:10

On Sat, 29 May 2004 09:56:09 +0100, "Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Hysteri eller ej, jeg foretrækker en sort da jeg tager en del akvariefotos,
>der er minimale reflektioner ved den sorte udgave.

Se det er jo et argument der er til at forstå.

MVH Tommy

Fra : Mic Holm

Dato : 27-05-04 21:17

Hvis du køber et DSLR, skal du vide at behovet for gode (6000kr eller mere)
objektiver aldrig stopper, og du vil bruge de fleste af dine sparepenge på
at købe objektiver, flash, extendere, stativer og andre dimser, mange år ud
i fremtiden.

Jeg har et 10D, og det er fantastisk. Flere af mine venner har haft et 300D,
og har skiftet det ud med et 10D, fordi 300D føles for plasticagtigt, og det
føles dumt at sætte et kvalitets objektiv til 7000 på et plastic kamera til
9000. De havde også problemer med at opfører sig som "rigtige" fotografer,
når de stod med et sølv kamera i hånden. - Kald dem forfængelige, men sådan
er det.

Som jeg ser det, er det Canon der løber med sejeren, når det kommer til
digital kameraer. Nikon laver fede film kameraer, men de har været for
langsomme til at få fingeren ud, og lave digital kameraer, hvor Canon altid
har været langt fremme. Canon har lavet mange flere modeller end Nikon, og
har mere erfaring med digital kameraer, og jeg mener derfor at de laver
bedre digital kameraer.

Jeg har aldrig holdt et D70 i hånden, og kender det ikke. Men jeg ved at
Canons kameraer er top kvalitet, og ikke vil skuffe.

Held og lykke med projektet.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-04 23:50

In article <c95icp$gmf$1@news.cybercity.dk>, Mic Holm wrote:
> [...]
> at købe objektiver, flash, extendere, stativer og andre dimser, mange år ud

Man kan ihvertfald godt regne med at skulle bruge penge, og hvis
man først har et Canon L-objektiv, eller et Sigma EX, så vil man
ikke være tilfreds med billigere objektiver længere.

> [...]
> når de stod med et sølv kamera i hånden. - Kald dem forfængelige, men sådan

Der er jeg så uening. Jeg vil hellere have et stærkt materiale
som polycarbonat, fremfor en metallegering der lettere bliver deform,
og har en langtt lavere brudstyrke.

Husk, plastic på 300D er kun beklædning på et skelet der ikke
er mindre stærkt end det i 10D.

> [...]
> har mere erfaring med digital kameraer, og jeg mener derfor at de laver

Mange modeller er ikke altid godt. Det betyder hurtig forældelse og
værditab. Nikon har færre modeller, og deres objektivfatning er bagud-
kompatibel, hvor Canon ind imellem sropper deres fatning, og mener at nu
skal man erstatte allle sine gamle objektier.

Det er også værd at tænke på.

> Jeg har aldrig holdt et D70 i hånden, og kender det ikke. Men jeg ved at
> Canons kameraer er top kvalitet, og ikke vil skuffe.
>
> Held og lykke med projektet.
>
> --Michael

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : .J.S...

Dato : 27-05-04 22:06

> [...]
> prøvebilleder jeg har set, i forhold til 10D og 300D, selv ved lavt
> ISO-valg, men kameraet er sgu virkelig lækkert og har gode tekniske

Det er nu ikke meget forskel der er på støjen :
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp

Det er underligt, når man ser på de grå felter ser D70 egentligt bedre ud
end 300d, men på grafen nederst er det omvendt, omend forskellen er minimal.

Går selv om overvejer et af de to kameras, og det bliver ikke støjen der
kommer til at afgøre valget.

mvh/JS

Fra : Ole C

Dato : 27-05-04 22:20

Nikon D70 - Et lækkert kamera, både hvad angår finish og funktioner. Det er
dyrt hvis du vil have den noget bedre optik med. - Det har ikke mulighed for
montering af batteri/vertikalgreb, ingen iso 100... Laver flotte billeder og
er nemt at gå til..

Canon 10D - Mange funktioner til den "krævende" fotograf - tilsyneladende
også til de som går mere op i udseende end at lave billeder... (sort
magnesium kontra sølvfarvet plast) - Største ulempe er skarphedsproblemer,
dette ses på både Canon 1Ds, 1D Mark II samt 10D - Dette er ikke et problem
som 300D brugere har.. Læs om det her:
http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=1&i=999&t=901#reply_999

300D - Et godt gennemført DSLR til den krævende fotograf, erfaren såvel som
ny. Hvad enten du går op i udseende eller ej, så er det optikken der laver
dine billeder - Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 som følger med laver rigtig
fine billeder, læs evt. test af denne på http://www.dpreview.com/ -
Kameraet understøtter montering af batteri/vertikalgreb, hvilket giver god
støtte til brug af tunge objektiver, dette kan være et problem pga
plastichuset, men greb løser dette. Det er korrekt man kan "hacke" sin
firmware, dette giver dig alle funktioner 10D har..

Personligt valgte jeg 300D, dette var mest pga pris. De penge jeg sparede
ved at vælge 300D frem for 10D gav mig istedet et Battery Grip BG-E1, Canon
EF 70-200mm f/4L USM + Canon EF 50mm f/1.8 II - samt jeg ikke slås med de
førnævnte "skarpheds" problemer.

Konlusion: Kan du "leve" med et kamera i silverfinish, så har du et skønt og
nemt kamera at arbejde med i 300D - Er du vild med sort og vil risikerer at
skulle sende dit kamera til justering, så er det 10D - Ønsker du det sidste
nye, så er det Nikon. Få fat i nogle som har alle modeller, spørg om du må
holde dem i hånden og skyde lidt billeder. Det er ikke så svært at få fingre
i dem. Prøv evt. den lokale fotogruppe/klub.

Personligt: Jeg er kold over for "krigen" mellem Nikon/Canon - Fot mit vedk.
så har det noget at gøre med, at mit første kamera var et Canon - Nikon
laver lige så gode billeder, det er bare en smagssag.. Men taler vi "hvem
som fører" - så er det Canon - Især med deres nyeste Mark II for ikke at
nævne den populære 1Ds.

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 22:39

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som fører" - så er det Canon - Især med deres nyeste Mark II for ikke at

Hej Ole

Er det ikke det samme som at sige Ford har fremtiden - Men Opel har Rekorden
??
Når man taler om, hvem der fører, hvad ser man så på, og hvordan kommer man
til den konklusion ??....

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole C

Dato : 28-05-04 01:44

> [...]
Rekorden
> ??
> Når man taler om, hvem der fører, hvad ser man så på, og hvordan kommer

Min vurdering, hvordan din er, det må du bedst selv vide.. Vil du have
debatten, så kender du min mail..

Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-05-04 05:51

"Benny Mortensen"

> "Ole C"
> [...]

Hva er nu det for noget snot, jeg har f... ikke i sinde at smide x00Kkr i et
nyt system hvis de ikke kan fokusere, er der nogen info om problemet står
overfor en snarlig løsning, og hvad med alle de 10D ejere der har eller har
haft problemet, blev det løst af Canon dk på ordentlig vis?? Jeg er på venteliste
til markII, fordi jeg vil ha adgang til de lange is linser, men hvis kameraerne
ikke kan fokusere, er det måske bedre at blive ved Nikon, er det spam eller
hva.. Det skal lige tilføjes at, nogle prof. Nikon har haft det samme problem,
vi må ha' det ud og vi må kunne stille som mindste krav til producenterne at
deres kameraer er ordentligt kalibrerede fra fabrikken.. -max-

Fra : Ole C

Dato : 28-05-04 09:04

> [...]
at
> deres kameraer er ordentligt kalibrerede fra fabrikken.. -max-

Alene det fact, at du har bestilt et Mark II, så burde du også have vidst
noget om de nævnte fokusproblemerne.. Skal man have ny bil, læser man jo
også om denne.. at du kalder disse informationer for "spam" - det gider jeg
slet ikke kommentere..

Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-05-04 09:24

> [...]
> også om denne.. at du kalder disse informationer for "spam" - det gider jeg

Det er et spørgsmål, lille Ole, "er det spam eller er det reelt", nu har jeg kigget i
Rob's forum og problemet synes at være i extrem lav belysning, så det er ikke
noget jeg behøver at bekymre mig om.
Vi er flere der har bestilt markII og få der har haft mulighed for at teste det
ensige holde det i hånden, men jeg er da glad for det ikke er mig der skal opdage
fejlene og som flere i Rob's forum tænke er det mit kamera, er jeg idiot, eller er der
en reel fejl i kameraet.. Det er svært at læse sig frem til alt og man skal heller ikke
tro på alle de flotte anmeldelser, det vil du vel gi' mig ret i.. Jeg har læst spec.
og set testbilleder og det var overbevisende nok, nu må vi se hvornår den kan leveres.
-max-

Fra : Ole C

Dato : 29-05-04 11:01

> [...]
har læst spec.
> og set testbilleder og det var overbevisende nok, nu må vi se hvornår den

Her har du lige en "update" på dit "spam" - hehe ..
http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=1&i=1006&t=1006#reply_1006

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-05-04 11:31

"Ole C"

> Her har du lige en "update" på dit "spam" - hehe ..
> http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=1&i=1006&t=1006#reply_1006

Der er sku ikke noget at grine af Olec.. Men tak for
"the update", nu laver den pludselig også uldne billeder,
men det er jeg så vant til fra både fuji og nikon, det er
nok et tegn på høj kvalitet.. Damn det ku være man sku
ta' et ekstra kig på SD10'ern, hehe.. -max-

Fra : Ole C

Dato : 29-05-04 12:16

> [...]
> nok et tegn på høj kvalitet.. Damn det ku være man sku
> ta' et ekstra kig på SD10'ern, hehe.. -max-

Jeg griner skam ikke, synes da det er en smule tragisk.. ikke mindst for
brugerne.. Men mener det kunne være rart for dig at følge med i
debatten, når du nu overvejer det køb.

God pinse

Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-05-04 12:28

"Ole C"

> [...]
> >
> Jeg griner skam ikke, synes da det er en smule tragisk.. ikke mindst for
> brugerne.. Men mener det kunne være rart for dig at følge med i

Hva mener du med god pinse - du har jo lige
smadret den gode stemning, hehe..
I lige måsen Olec, det ku være man sku gå ud
og nyde solen.... for seeent - what a day!)-max-

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 28-05-04 09:06

> [...]
har
> haft problemet, blev det løst af Canon dk på ordentlig vis??

Man kan faktisk få det justeret på Canon's regning et sted jeg mener at
erindre at det er Rødover men i må ikke hænge mig op på det....

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : C.Stensgaard

Dato : 27-05-04 23:34

Hej Ole

Det er altså lidt misvisende hvad du skriver .... men lad det nu ligge.

Iøvrigt så kunne jeg ikke lade være med at smile da du skrev :
********
Citat : De penge jeg sparede ved at vælge 300D frem for 10D gav mig istedet
et Battery Grip BG-E1, Canon
EF 70-200mm f/4L USM + Canon EF 50mm f/1.8 II
********
Utrolig stor prisforskel der må være på en 300D og en 10D siden du kan få et
batterigreb samt et par super objektiver.....

Nej jeg ved hvad du mente, men det lød lidt skægt.

Fra : Ole C

Dato : 28-05-04 01:50

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> batterigreb samt et par super objektiver.....
>
> Nej jeg ved hvad du mente, men det lød lidt skægt.

Hvis du mener jeg er misvisende, så vil jeg da sætte pris på at vide med
hvilket og hvorfor?

Alene de ca. 5k forskel der er på 10D / 300D - er lig med EF 70-200mm f/4L
USM - Taget i betragtning, at man skal have samme udstyr til 10D - så er der
penge og spare.. og nej, man behøver ikke være en ørn til matematik for at
regne ud, at jeg ikke fik alt det jeg skrev for differencen

Ole

Fra : C.Stensgaard

Dato : 28-05-04 09:47

Hej Ole,

Der er for så vidt ikke noget galt i det du skriver, men jeg synes du er
lidt "farvet" af at du selv har en 300D.

Nu er der en række forskelle på 300D og 10D som ikke bare lige er gjort med
2 linier. Der er væsentlige forskelle.

Du skriver også Citat : "Er du vild med sort og vil risikerer at skulle
sende dit kamera til justering, så er det 10D".....

Der var i starten problemer med backfokus - både på 10D og andre kameraer -
også Nikons. Men at fravælge 10D p.gr.a af det er dumt - jeg fik een af de
første i DK og har aldrig haft problemet overhovedet. Det var mest det som
jeg synes var misvisende.

Og nej - det var ikke for at starte en krig....jeg har selv sværget til
Nikon i de analoge dage, men er nu overgået til Canon DSLR....Det føltes
bedre for mig....og det er hvad det handler om. Touch and feel - og så
selvfølgelig afstemt med hvilket behov man har.

Jeg har været glad for skiftet mellem Nikon til Canon - synes de begge er de
2 øverste producenter når det gælder kvalitet....nu mangler vi bare at blive
sat på plads af Leica når de kommer med en DSLR. Så får vi nok tur der kan
mærkes.

Claus

Fra : Deaster

Dato : 28-05-04 16:23

Ole C wrote:

> [...]
> objektiver, dette kan være et problem pga plastichuset, men greb
> løser dette. Det er korrekt man kan "hacke" sin firmware, dette giver

Nope, det er gør det bestemt ikke, man mangler ihverfald stadig større
buffer, mirror lockup og selvbestemmelse over AI servo svjv.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Carsten Kolind

Dato : 27-05-04 22:37

Hej Birgitte

Prøv også at se Pentax istD, den er fysisk mindre end Canon og Nikon og
passer måske bedre til en "damehånd".

Hilsen Carsten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-05-04 22:43

Birgitte Agerskov wrote:
> Jeg har set på Canons 300D og på ditto 10D og er vild med begges
> billedkvalitet og 10D'erens finish (desværre er 300D jo ikke specielt
> lækker). Desværre synes jeg, at ca. 3000 ekstra er meget, blot for finish.

Ja, de bruges bedre på optik eller en god blitz, imho.

Jeg vil sige jeg har været yderst tilfreds med mit 300D.

Men noget for frem for Nikon kan jeg ikke give, da jeg ikke har haft
det i hånden.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-05-04 02:15

> [...]

>er simpelthen så utrolig meget i tvivl, hvilket et det skal være; og jeg
>ønsker på ingen måde at starte en krig mellem Nikon- og Canon-folkene!!!

Du har efterhånden fået en del anbefalinger på Canon, men de fleste fra
folk, som aldrig har haft et Nikon D70 i hånden. Jeg har selv et D70,
men har prøvet dem begge. For mit vedkommende var valget dog nemt, da
jeg allerede havde en del Nikon objektiver.

Billedkvaliteten i Canon 300D er nok en anelse bedre end D70, men det er
ikke meget der skiller dem. På alle andre punkter kan jeg bedst lide
D70. Det har en bedre søger og en del flere funktioner. Bl.a flash-sync
på 1/500. Jeg mener også aat det er nemmere at betjene et D70, men det
kan hænge sammen med, at jeg kender Nikons kamera-betjening bedst.

Jeg tror du vil blive glad ligegyldigt hvilket kamera du vælger, men
husk, at du kommer til at bruge mange flere penge på objektiver end på
selve huset. Du skal også have et stort memory-kort ( det kan næsten
ikke blive for stort), så du kan optage i raw-formatet. Dermed er du
sikret den største frihed, når du skal efterbehandle dine billeder i
computeren.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 07:14

Hej Birgitte.

En ting er kamera og noget andet og lige så vigtigt er software til
efterbehandling af billederne.
Det er f. eks. ikke uden grund at PhaseOne (Dansk producent af high-end
digitalbagstykker til mellemformatkamera) har lavet software til at behandle
RAW-filerne fra f. eks. Canon og Nikon.

Nikons eget Capture software er i den sammenhæng suveræn. Det er forskellen
i arbejdsflovet der udgør forskelen hvis man sammenligner med Nikon Capture
og PhaseOne C1.

Hvis du vælger Canon så er du næsten tvunget til at købe PhaseOne C1, da det
er langt bedre end Canons eget software og på flere punkter også bedre en
Photoshops CS's RAW converter.....selv om sidstnævnte er blevet bedre end 1.
version.

For at få det optimale ud af RAW filerne (som er det bedste format at optage
i), så er det som sagt meget vigtigt også at se på den software der skal
efterbehandle dine billeder.

McRepsej

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-05-04 08:27

McRepsej wrote:
> [...]
> Photoshops CS's RAW converter.....selv om sidstnævnte er blevet bedre end 1.

Det kommer jo an på så meget..

Man KAN vælge ikke at skyde i RAW, og køre med default
Parameter1-indstilling, så kan man faktisk godt tage ganske pæne
billeder uden de behøver efterbehandling.. De kunne blive bedre med,
men det kommer an på hvad man vil.

Disse kattebilleder er fx. taget i jpeg og uden efterbehandling, og
kvaliteten er da forholdsvist pæn selv om de ikke er efterbehandlet:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-03/2004-03-07/

Der er endda et par stykker af dem jeg synes er ret gode

> For at få det optimale ud af RAW filerne (som er det bedste format at optage
> i), så er det som sagt meget vigtigt også at se på den software der skal
> efterbehandle dine billeder.

Ja det kan man kun være enig i, og jeg håber der snart dukker noget
bedre software op, til en god pris.

Og så er RAW jo vanedannede.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-05-04 08:20

Peter Rongsted wrote:
> Billedkvaliteten i Canon 300D er nok en anelse bedre end D70, men det er
> ikke meget der skiller dem. På alle andre punkter kan jeg bedst lide

Men, er det ikke reelt billedkvaliteten der tæller ?

> Jeg tror du vil blive glad ligegyldigt hvilket kamera du vælger, men
> husk, at du kommer til at bruge mange flere penge på objektiver end på

Helt enig, og en ekstern flash skal man da ha' (det har jeg desværre
ikke haft råd til endnu

> [...]
> ikke blive for stort), så du kan optage i raw-formatet. Dermed er du
> sikret den største frihed, når du skal efterbehandle dine billeder i

Eller en eller anden memorybank man kan smide det ned i.. men mindst
et par halvstore kort er godt.

Husk, sidst men ikke mindst: Penge er bare noget man bruger.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : HKJ

Dato : 28-05-04 08:34

> Men, er det ikke reelt billedkvaliteten der tæller ?

Inden for visse grænser, det er ikke alle mennesker der sidder og studerer
billeder i 200 % forstørrelse

Vurdering af billedkvalitet skal ses i forhold til hvordan billedet skal
bruges: TV skærm, Computerskærm, 10*15 tryk, A3 tryk osv..

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-05-04 08:45

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Men, er det ikke reelt billedkvaliteten der tæller ?

Jo, og den er også høj med D70. Men det er ikke det eneste, hvis
betjeningen er så besværlig, at man ikke får taget de billeder man
ønsker, hjælper det ikke at dem man får har en høj kvalitet (dette må
ikke opfattes som en hentydning til at Canon'en er besværlig at bruge).
D70 er klar til brug på et kvart sekund, og arbejder i det hele taget
meget hurtigt.

>Helt enig, og en ekstern flash skal man da ha' (det har jeg desværre
>ikke haft råd til endnu

Man skal nogen spare sammen meget længe. Mit drømmeobjektiv (200-400/4)
koster omkring 50k! Så det går nok nogle år, før jeg får råd.

>Eller en eller anden memorybank man kan smide det ned i.. men mindst
>et par halvstore kort er godt.

Det kan være en løsning. Jeg har selv 4GB, 512MB og 256MB - og overvejer
en SmartDrive FlashTrax. Jeg vil helst have en med display.

>Husk, sidst men ikke mindst: Penge er bare noget man bruger.

Helt rigtigt, men de skal hives hjem inden man kan bruge dem.

Peter

Fra : Erik W.

Dato : 28-05-04 12:28

"Birgitte Agerskov" skrev i
> Jeg har set på Canons 300D og på ditto 10D og er vild med begges
> billedkvalitet og 10D'erens finish (desværre er 300D jo ikke specielt
> lækker). Desværre synes jeg, at ca. 3000 ekstra er meget, blot for finish.

For at gøre forvirringen total så kunne jeg godt tænke mig at spørge
eksperterne om man ikke også burde overveje FujiS2Pro, der ligger på samme
prisniveau som 10D?

Mvh Erik
--
Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
(Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Fra : John Friis Løndal

Dato : 28-05-04 13:03

Jeg har en Canon D10 og en Canon G1, og var for et år siden i den
samme situation som dig. Jeg har også haft lånt en Canon D300 et
stykke tid. Kender ikke noget til Nikonen, den var ikke et alternativ
for mig.

Jeg har ikke fortrudt købet af D10, og ville købe det igen idag hvis
det blev ødelagt.

Du kan se en del billeder med begge kamera på min hjemmeside:

http://home3.inet.tele.dk/jloendal/pictures.htm

Her er også et par test af almindelige objektiver til Canon EOS.

Mvh
John

Fra : Jan Richardy

Dato : 28-05-04 14:16

> [...]
> prøvebilleder jeg har set, i forhold til 10D og 300D, selv ved lavt
> ISO-valg, men kameraet er sgu virkelig lækkert og har gode tekniske

Som andre også er sagt, bør du absolut ikke fravælge D70 pga. støj. Der er
ikke mere støj på et D70 end 300D, hvis man snakker iso mod iso. Canon 300D
har blot iso100, hvilket selvfølgelig slår nikons iso200.

Men det skal ses i det perspektiv, at støj overhovedet ikke er noget problem
på begge kameraer, heller ikke i iso800 (med mindre man sidder og forstørrer
billederne op på skærm og kigger efter).

Prøv derimod at gå ned i en butik og lege lidt med begge modeller. I så fald
er jeg ikke i tvivl om, hvad du vælger.

Og nej, det er ikke er spørgsmål om farve, men den følelse af solid kvalitet
og robusthed, som D70 giver en. At det så er p*sse hurtigt, gør det bare
endnu bedre.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Ishoey

Dato : 28-05-04 15:39

Hej Birgitte

Det er lidt en religions krig om man skal vælge Nikon eller Canon så mit råd
er at du går ned i en foto forretning og vælger det du umiddelbart bedst kan
lide.

Uanset hvad du vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet
og ikke kameraet )

Har selv et 300D som jeg er meget tilfreds med!

Forsat en god dag / aften
hilsen Poul

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-05-04 16:29

On Fri, 28 May 2004 16:38:39 +0200, "Ishoey" <Nejtak@nejtak.dk> wrote:

>Uanset hvad du vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet
>og ikke kameraet )

Nemlig og det er uanset størrelsen på bufferen eller farven.

MVH Tommy

Fra : John Friis Løndal

Dato : 28-05-04 17:12

On Fri, 28 May 2004 17:29:17 +0200, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote:

> [...]

Ja, og det kan man ikke bruge til noget som helst, når man står og
skal vælge kamera. Man kan forsætte i den gode stil med <<skydevåben
er ikke farlige, intet gevær har nogen sinde slået ihjel af sig selv<<

Fra : Carsten Christensen

Dato : 28-05-04 17:51

Hej
Der er måske lige en ting som gør en stor forskel på Nikon og Canon,
det er i Canon er menü'en på dansk, det er den ikke i Nikon
Det er jo ikke alle som er lige gode til det med sprog .....
så det må være endnu et stort plus til Canon
Nikon kan heller ikke sættes et batterigreb på
Det fås også til 300D
Har selv 10D'er med batterigreb og er vildt, vidt! glad for det
Så køb 10D'er det er da det bedste køb !!! ,-)
Mvh.
CC

Fra : Ishoey

Dato : 29-05-04 08:38

Det er spild af tid at lytte til diverse Nikon eller Canon fanatiker, lad
være med at læse alle mulige mærkelige tests på nettet. Uanset hvad du
vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet og ikke
kameraet !!!

Forsat en god dag / aften
hilsen Poul Ishøy

Fra : Deaster

Dato : 29-05-04 09:16

Ishoey wrote:

> [...]
> lad være med at læse alle mulige mærkelige tests på nettet. Uanset
> hvad du vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet

Sjovt, så har jeg gået og misforstået noget, jeg var ellers helt
overbevist om at det rent faktisk var kameraet der tog billedet.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole C

Dato : 29-05-04 11:01

> [...]
> være med at læse alle mulige mærkelige tests på nettet. Uanset hvad du
> vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet og ikke

Du mener, det er fotografen som laver billedet, men kameraet + objektivet
som tager billedet.. Selvfølgeligt skal hun læse tests, de viser jo
netop stærke og svage sider ved kameraerne.. Om man er til Nikon eller
Canon, ja det er rent faktisk ligegyldigt.

Mvh Ole

Fra : Jan Richardy

Dato : 29-05-04 13:40

> [...]
> være med at læse alle mulige mærkelige tests på nettet. Uanset hvad du
> vælger så er det i sidste ende fotografen der tager billedet og ikke

Så smutter hun bare ned i Aldi og køber whatever de har på tilbud? Det
holder ikke helt!

Ikke at skal lave research før et køb må da være det dummeste man
overhovedet kan gøre.

Fra : fam. Ager

Dato : 29-05-04 07:26

hej

har selv 300d og er rigtig glad for,det eneste jeg er lidt ked af er buffer
størrelsen...kunne godt bruge 10D´ens..

men det er jo igen dit valg..
syntes du skulle tage,hvis du har, to stk cf-kort med ned til din
foto-handler og så skyde nogen skud..også kører hjem og bedømme dem
selv.....

torben

Fra : Anders Trolle

Dato : 29-05-04 16:00

Jeg har været nøjagtigt samme tur som du selv, nemlig fra et Canon G2 til
valget mellem 300D og D70. Inden jeg valgte, havde jeg haft begge kameraer
mellem hænderne og haft lejlighed til at lege med dem. Argumenterne i mit
eget hoved var som følger:

* Forskellen i billedkvalitet mellem de to kameraer, er efter min mening
MEGET lille. Hvem der er bedst, svinger frem og tilbage afhængigt af lys,
motiv osv. Begge kameraer er virkelig gode på dette punkt, så det så jeg
bort fra.

* Fordelene ved 300D: God optik er billigere end tilsvarende hos Nikon. Vil
du f.eks have optik med Image Stabilizer (Canon-sprog) eller Vibration
Reduction (Nikon-sprog), fåes dette i en større del af udvalget end hos
Nikon, og til lavere priser. Du kan sætte ekstra battery-grip på.
Betjeningen under visning af billeder på selve kameraet er bedre end D70.

* Fordele ved D70: Kamerahuset er klart mere robust og har bedre samlefinish
end 300D. Kameraets reaktionstid er lynhurtig og ofte næsten
ikke-eksisterende, uanset hvad man gør med kameraet. Nikons flash-teknologi
er meget advanceret og syncer hurtigere end Canons.

Ud fra dette valgte jeg et D70 som jeg er blevet MEGET glad for. Selvom jeg
kom direkte fra et Canon G2, havde jeg ikke problemer med at vænne mig til
Nikon'en. Den er forbildedligt logisk opbygget, og har meget gennemtænkte
knap-genveje til langt de fleste funktioner.

Mvh.
Anders Trolle

Fra : Birgitte Agerskov

Dato : 29-05-04 23:15

Tak for alle de gode råd. Jeg tror jeg vil finde et en butik der har
D70'eren hjemme og med et opladet batteri; det er ikke så let som man skulle
tro!!!
Tak for hjælpen!