Linksys access point.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-06-04 18:08

Hej NG.

Jeg har netop købt og installeret mig et linksys W54G... kan ikke helt
huske modellen, men i ved nok godt hvad det er for én for den er blevet
omtalt her i gruppen for et par dage siden...

Spørgsmålet er nu, hvorfor kan jeg ikke se de andre computere på
lokalnetværket og browse vha. samba på dem?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 18:47

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu, hvorfor kan jeg ikke se de andre computere på
> lokalnetværket og browse vha. samba på dem?

Tja, det kan der være rigtig mange gode grunde til. For det første må du
fortælle lidt om dine computere. Hvad kører de (win, linux, dos, Amiga
OS, mac OS 7,...)? For det andet, og det afhænger meget af hvad du kører
på dine maskiner, så skal du jo lade de andre computere have noget at
dele, åbne porte etc. etc. For det tredje er det en god idé at starte
med at pinge rundt til de andre computere for at se om der overhovedet
er hul i gennem.

--Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-06-04 18:24

Martin Agersted Jarl wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Tja, det kan der være rigtig mange gode grunde til. For det første må du
> fortælle lidt om dine computere. Hvad kører de (win, linux, dos, Amiga
> OS, mac OS 7,...)? For det andet, og det afhænger meget af hvad du kører

Ok, klart nok det glemte jeg. Jeg kører Mac os 10.3.4 på en G4 Powerbook
12".

> [...]
> dele, åbne porte etc. etc. For det tredje er det en god idé at starte
> med at pinge rundt til de andre computere for at se om der overhovedet

Jeg kan godt pinge ihvertfald én af de andre, så jeg regner med at der
er "hul igennem". Og jeg kan surfe, checke mails osv... Jeg har netop
slået firewallen fra og filtreringen af "anonymous request" eller
lignende... Måske skal jeg vente lidt, evt. genstarte - jeg skriver
tilbage når det kommer til at virke.

(dette indlæg er skrevet med trådløst internet)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-04 19:57

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu, hvorfor kan jeg ikke se de andre computere på
> lokalnetværket og browse vha. samba på dem?

Mon ikke det er fordi det er router og ikke et rent acceccpoint du har
købt? i givet fald skal du slå natd fra på den.

--
mvh Morten Reippuert Knudsen

<http://blog.reippuert.dk>

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 20:43

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Mon ikke det er fordi det er router og ikke et rent acceccpoint du har
> købt? i givet fald skal du slå natd fra på den.

Jeg har samme router. Jeg skulle ikke, da jeg satte den op, slå det fra.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-04 00:01

Martin Agersted Jarl wrote:

> Jeg har samme router. Jeg skulle ikke, da jeg satte den op, slå det fra.

jeg vil tro at spørgen har sat den på på som om den var et accesspoint -
dvs at rensten af hans LAN befinder sig /foran/ routeren

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-06-04 18:30

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jeg vil tro at spørgen har sat den på på som om den var et accesspoint -
> dvs at rensten af hans LAN befinder sig /foran/ routeren

Ja, det tror jeg lyder rigtigt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-06-04 18:29

Martin Agersted Jarl wrote:

> Jeg har samme router. Jeg skulle ikke, da jeg satte den op, slå det fra.

Hvorhenne finder jeg indstillingen til natd?

Jeg har forsøgt at skifte fra "gateway" til "router", men så kan jeg
pludseligt ikke surfe mere så derfor slår jeg det altid tilbage... Et
par andre indstillinger har resulteret i det samme: DHCP server
"disable" => jeg kan ikke få kontakt længere og må resette.

Jeg kører MAC Address clone, med samme mac-adresse som mit stationære
ethernet-kort har, fordi hver computer her på lokalnetværket bliver
godkendt til at gå på nettet, med denne godkendte Mac-adresse... Jeg
håber ikke at dette give anledning til problemer.

mvh.
Martin Jørgensen