Fontlibs.
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-05-04 17:36

Jeg har læst i http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106417, at
der findes 4 slags fontmapper;

User, Local, Network, System (og Classic).

Jeg har ikke nogen interesse i at skelne mellem User, local og Network.
Det er mig og kun mig, der bruger min computer. Sådan.

At der er fire mapper, er imidlertid en helt nyerhvervet viden. Og
derfor er der voldsomt rod i min fontinstallering, som jeg hidtil
håndteret ligesom under OS 9.

Jeg har en formodning om, at roderiet er skyld i, at visse tekstenheder
i Safari, Mail og Hjælpfremviser fremkommer i en eksotisk skrift. Er det
skrifterne i systemmappen, der bruges til dette formål?

Er det en god idé, at der kun ligger de nødvendige skrifter i denne
mappe?

Hvilke skrifter er nødvendige?

Er det en god idé, at jeg derudover kun bruger én mappe til alle de
andre skrifter? Hvilken skal jeg så foretrække - User? Local? network?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten

Dato : 31-05-04 19:00

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

> i Safari, Mail og Hjælpfremviser fremkommer i en eksotisk skrift. Er det
> skrifterne i systemmappen, der bruges til dette formål?

nej, det er dem der defineret i safari... Hvis du har problemer med
mystsiske formoder jeg at du har font-ID konflikter (typisk såfremt
hvis du bruger nogen gamle skrifter) eller fordi din font cache er
korrupt - tøm den.

> Er det en god idé, at der kun ligger de nødvendige skrifter i denne
> mappe?

pil /ikke/ ved /System/Library/Fonts!

> Hvilke skrifter er nødvendige?

se det er et godt spørgsmål, men som udgangspunkt gælder det System
skrifterne (/System/Library/Fonts). Lad være med at pille ved dem,
ingen (fornuftige programmer vil forsøge at installere programmer i
denne mappe)

> Er det en god idé, at jeg derudover kun bruger én mappe til alle de
> andre skrifter? Hvilken skal jeg så foretrække - User?

ja. (/Users/shortname/Library/Fonts)

> Local?

Bruges hvis flere brugere på samme maskine skal have adgang til
skrifterne (/Library/Fonts/

>network?

Bruges hvis skrifterne skal være tilgængelige for andre brugere på
netværket. Ret bøvlet at sætte op uden en central OSX Server.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 31-05-04 19:35

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> skrifterne (/System/Library/Fonts). Lad være med at pille ved dem,
> ingen (fornuftige programmer vil forsøge at installere programmer i

korrekttion "...forsøge at installerer /skrifter/ i..."

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-05-04 20:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> korrekttion "...forsøge at installerer /skrifter/ i..."

Nu er det jo altså, som antydet, således, at jeg har smidt en masse
skrifter ind i System/Library Fonts, mens jeg stadig troede, at det bare
var som i gamle dage. Når jeg åbnede et gammelt dokument fra OS 9-tiden
og opdagede, at der var brugt en font, som endnu ikke lå i OS X, blev
den bare kopieret over fra Classic.
Jeg antager, at det fornuftigste vil være at lave en frisk installation
af skrifter til systemet. Hvis man altså kan bede installations-CD-en om
at gøre det.
Kan man slette System/Library Fonts, genstarte på installations-CD og
bede om installation af skrifter og kun skrifter?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 31-05-04 21:14

> [...]
> Kan man slette System/Library Fonts, genstarte på installations-CD og
> bede om installation af skrifter og kun skrifter?

Måske kunne nogen her i gruppen poste en oversigt over en jomfruelig
"fonts"-mappe.
Den kunne du så rense ud efter.

Min er således ud, men er ikke helt jomfruelig:

[gizmo:/library/fonts] preben% ls
#Gungseouche.dfont GillSans.dfont
#HeadlineA.dfont GujaratiMT.ttf
#PCmyoungjo.dfont GujaratiMTBold.ttf
#Pilgiche.dfont Gurmukhi.ttf
AlBayan.ttf HelveticaCY.dfont
AlBayanBold.ttf HelveticaNeue.dfont
AmericanTypewriter.dfont Herculanum.dfont
Apple Chancery.dfont Hoefler Text.dfont
Apple LiSung Light.dfont Kai.dfont
Apple Symbols.ttf Krungthep.ttf
AppleMyungjo.dfont KufiStandarGK.ttf
Arial Lucida Handwriting
Arial Black MarkerFelt.dfont
Arial Narrow MonacoCY.dfont
Arial Rounded Bold NISC18030.ttf
ArialHB.ttf Nadeem.ttf
ArialHBBold.ttf NewPeninimMT.ttf
Ayuthaya.ttf NewPeninimMTBold.ttf
Baghdad.ttf NewPeninimMTBoldInclined.ttf
Baskerville.dfont NewPeninimMTInclined.ttf
BiauKai.dfont Optima.dfont
BigCaslon.dfont Papyrus.dfont
Brush Script Politikens Ordb??ger
Chalkboard.ttf Raanana.ttf
CharcoalCY.dfont RaananaBold.ttf
Cochin.dfont Sathu.ttf
Comic Sans MS Silom.ttf
Copperplate.dfont Skia.dfont
Corsiva.ttf Song.dfont
CorsivaBold.ttf Thonburi.ttf
Courier New Times New Roman
DecoTypeNaskh.ttf TimesCY.dfont
DevanagariMT.ttf Trebuchet MS
DevanagariMTBold.ttf Verdana
Didot.dfont Webdings
Fang Song.dfont Zapfino.dfont
Futura.dfont ?????? Pro.ttf
Geeza.ttf ????????????.ttf
GenevaCY.dfont ????????????.ttf
Georgia ????????????.ttf

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-04 22:06

> Måske kunne nogen her i gruppen poste en oversigt over en jomfruelig
> "fonts"-mappe.
> Den kunne du så rense ud efter.
>
> Min er således ud, men er ikke helt jomfruelig:

Ja, jeg har aldrig pillet(uskyld)

#Gungseouche.dfont
#HeadlineA.dfont
#PCmyoungjo.dfont
#Pilgiche.dfont
AdobeFnt07.lst
AlBayan.ttf
AlBayanBold.ttf
AmericanTypewriter.dfont
Apple Chancery.dfont
Apple LiSung Light.dfont
Apple Symbols.ttf
AppleMyungjo.dfont
Arial
Arial Black
Arial Narrow
Arial Rounded Bold
ArialHB.ttf
ArialHBBold.ttf
Ayuthaya.ttf
Baghdad.ttf
Baskerville.dfont
BiauKai.dfont
BigCaslon.dfont
Bradley Hand ITC TT-Bold.dfont
Brush Script
Chalkboard.ttf
CharcoalCY.dfont
Cochin.dfont
Comic Sans MS
Copperplate.dfont
Corsiva.ttf
CorsivaBold.ttf
Courier New
DecoTypeNaskh.ttf
DevanagariMT.ttf
DevanagariMTBold.ttf
Didot.dfont
Equation Editor Fonts
EuphemiaCASBold.ttf
EuphemiaCASItalic.ttf
EuphemiaCASRegular.ttf
Fang Song.dfont
fonts.cache-1
Futura.dfont
GenevaCY.dfont
Georgia
GillSans.dfont
GujaratiMT.ttf
GujaratiMTBold.ttf
Gurmukhi.ttf
HelveticaCY.dfont
HelveticaNeue.dfont
Herculanum.dfont
Hoefler Text.dfont
Kai.dfont
Krungthep.ttf
KufiStandarGK.ttf
MarkerFelt.dfont
MonacoCY.dfont
MshtakanBold.ttf
MshtakanBoldOblique.ttf
MshtakanOblique.ttf
MshtakanRegular.ttf
Nadeem.ttf
NewPeninimMT.ttf
NewPeninimMTBold.ttf
NewPeninimMTBoldInclined.ttf
NewPeninimMTInclined.ttf
NISC18030.ttf
Optima.dfont
Papyrus.dfont
Party LET Fonts.dfont
PlantagenetCherokee.ttf
Raanana.ttf
RaananaBold.ttf
Sathu.ttf
Savoye LET Fonts.dfont
Silom.ttf
Skia.dfont
Song.dfont
Stone Sans ITC TT.dfont
Thonburi.ttf
Times New Roman
TimesCY.dfont
Trebuchet MS
Webdings
Verdana
Zapfino.dfont
?? Pro.ttf
????.ttf
????.ttf
????.ttf

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-05-04 22:39

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
De to sidste bidrag synes mig ikke at se ud som de endelige svar på
spørgsmålet.
I "gamle" dage vidste vi, at der skulle være Chigago, Geneva og Monaco
og måske et par stykker til. Der må da et eller andet sted findes en
instruks, som gælder i dag.
I Silverkeepers dokument til Hjælpfremviser vises teksten hos mig med
noget, der ser ud til at være østeuropæiske bogstaver. Der er græske
tegn imellen, men også andre, som jeg ikke kender. Hvad skulle det have
været for en skrift?

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 01-06-04 08:28

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Ja, jeg har aldrig pillet(uskyld)

nedenstående er en liste over fonte i /library/Fonts (lokal) ikke
over /System/Library/Fonts

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-04 12:12

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nedenstående er en liste over fonte i /library/Fonts (lokal) ikke
> over /System/Library/Fonts

Ja, jeg tog bare den samme som Preben
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-04 12:16

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nedenstående er en liste over fonte i /library/Fonts (lokal) ikke
> over /System/Library/Fonts

Så får du da bare systemets istedet:

Apple LiGothic Medium.dfont
AppleGothic.dfont
AquaKanaBold.otf
AquaKanaRegular.otf
Courier.dfont
fonts.cache-1
Geeza Pro Bold.ttf
Geeza Pro.ttf
Geneva.dfont
Hei.dfont
Helvetica.dfont
Keyboard.dfont
LastResort.dfont
LucidaGrande.dfont
Monaco.dfont
Osaka.dfont
OsakaMono.dfont
Symbol.dfont
Times.dfont
ZapfDingbats.dfont
???????? Pro W4.otf
??????? Pro W3.otf
??????? Pro W6.otf
???????? Pro W3.otf
???????? Pro W6.otf
???????? Std W8.otf
?? Pro.ttf
????.ttf
????.ttf
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-06-04 21:42

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]

Hvad betyder dfont?

Hvad betyder spørgsmålstegnene?

Venlig hilsen

Ove Steem

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-04 07:23

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

<cut>

> Hvad betyder dfont?
>
> Hvad betyder spørgsmålstegnene?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steem

Hej Ove Steen

Jeg aner det ikke - ? - Sådan ser det bare ud.....nørderne véd det
måske, eller grafikerne?
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-06-04 22:17

Altså. Når der er fontproblemer i visningen af noget, hvor jeg ikke selv
har valgt skrift: i mail, Safari eller Hjælpfremviser, så må fejlen
ligge i systemfontmappen.
Den bør så genopbygges fra grunden.

Hvis jeg sætter OS 10.3-CDen i og vælger customized, kan jeg se, at
emnet Fonts kun handler om skrifter til særlige sprog. jeg kan ikke
fravælge det øverste punkt med grundlæggende systemsoftware. Jeg kan
vælge, at gamle brugerinstillinger skal genbruges.

Vil sådan en speciel installation - med fravalg af alt andet -
genopbygge min systemfontmappe?

og

lade alle indstillinger være urørte?

Jeg formoder, at jeg skal genhente seneste opdateringer af 10.3.

Venlig hilsen

Ove Steenj

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 03-06-04 09:14

Ove Steen Smidt skrev:

> Hvad betyder dfont?

Formatet er et TrueType-format og adskiller sig fra Apples tidligere
TrueType-format ved, at dokumentet ikke har nogen resurse-gren. Det
betyder blandt andet, at dokumenterne ikke tager skade af at ligge på et
filsystem, der ikke understøtter resursegrene. Men ellers er dfont vist
ikke anderledes end de gamle TrueType-skrifter.

> Hvad betyder spørgsmålstegnene?

At tegnene i skrifternes navne ikke kan vises her i nyhedsgruppen. Der
er sikkert tale om asiatiske skrifter.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-04 09:29

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> At tegnene i skrifternes navne ikke kan vises her i nyhedsgruppen. Der
> er sikkert tale om asiatiske skrifter.

Rigtigt Jesper
M.

Fra : Morten

Dato : 01-06-04 08:40

> [...]

> var som i gamle dage. Når jeg åbnede et gammelt dokument fra OS 9-tiden
> og opdagede, at der var brugt en font, som endnu ikke lå i OS X, blev

dårlig ide...

> Jeg antager, at det fornuftigste vil være at lave en frisk installation
> af skrifter til systemet. Hvis man altså kan bede installations-CD-en om
> at gøre det.

du kan lave en Archive & Install.

> Kan man slette System/Library Fonts, genstarte på installations-CD og
> bede om installation af skrifter og kun skrifter?

nej, men med programmet pacifist kan du extracte fontene fra de
forskellige .pkg installationsarkiver. Tror dog det vil være bøvlet
for dig.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-06-04 00:25

> [...]
> skrifterne (/System/Library/Fonts). Lad være med at pille ved dem,
> ingen (fornuftige programmer vil forsøge at installere programmer i

Nu er der lige det, at der i denne mappe ligger spændende ting som
Helvetica, Courier, Times og Zapf Dingbats i dfont format. Disse har
samme navne som Postscipt-fontene som der bruges i den grafiske
branche, så det er en invitation til ballade.

Normale brugere bør ikke pille i den mappe, da de kan være ligeglade
med de fonte, men på arbejdet har jeg altså brugt Suitcase til at
fjerne alle de fonte fra systemet, som den kan. Det er såvidt jeg
husker alt bortset lige fra Lucida Grande, Monaco og Geneva.

Det fungerer faktisk fint, men når jeg aktiverer en anden Helvetica
end Apple's, så kan der gå meget ged i programmer som Safari og iChat,
da de forventer en skrift med en anden kodning. Det må man så leve med.

InDesign er smart nok til at vise om det er TrueType, OpenType eller
Postscript skrifter der har været brugt i dokumentet og derfor skulle
der ikke opstå problemer. Så fiks er Quark ikke og derfor kan man ikke
have disse skrifter liggende i systemet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 31-05-04 19:52

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har en formodning om, at roderiet er skyld i, at visse tekstenheder
> i Safari, Mail og Hjælpfremviser fremkommer i en eksotisk skrift.

En del af de eksotiske skrifer i Safari, skyldes, at Apple har kludret
grundigt i det med den danske version, så serverne i den anden ende
tror, at du er japaner - Den præsenterer sig med ja i stedet for da. Jeg
havde for et års tid siden en diskussion om problemet med webmasteren på
en side, jeg fik frem på japansk, og de identificerede problemet, og
sendte en fejlrapport til Apple, ligesom de fik en fra mig. Det har
imidlertid ikke hjulpet: Fejlen er der stadig.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...