Hjælp til køb af mac
Fra : Prinz Ali

Dato : 30-05-04 15:02

Hejsa
Jeg overvejer at købe mig en Mac til at lave musik på fremover.
Jeg vil godt ha' en bærebar så jeg er faldet over den lille 12" som tror
ville passe mig godt.
Spørgsmålet er nu bare om det skal være en iBook eller en PB. Begge er G4,
med OS 10.3 og så vil jeg benytte Live3 med FW-400 lydkortet.
Jeg satser på at købe mere RAM og mere HD.

Kan jeg nøjes med iBook?

Tak for hjælpen
-André

Fra : Tom

Dato : 30-05-04 19:32

Jeg har også svaret ovre I musik.. Men her svaret igen..

Til at starte med er der ganske rigtigt ikke særligt meget forskel..
Og så alligevel..
Den "billige" er lige et .. Eller måske endda to skridt bagud sådan rent
teknologisk...
Man skal faktisk være mac nørd for at se det, men alle kan se det, når de
kigger på hvilken ram, der skal I maskinerne..
Forskellenm er DDR 333 og DDR 256 ramtyper.
Altså ikke det vilde. Men 333 er altså det nye, mens 256 er det "Gamle". Jeg
har yderwmere Apple mistænkt for blot at taget deres gamle G3 Ibook og
opgraderet den med processor etc, mens Power Booken, er en reel
videreudvikling.

Omvendt, kræver du ikke "meget" af din maskine, kan du sagtens nøjes med den
"Lille"

Kræver du til gengæld meget.. Ex. Logic med 64 spor og 4 samtidige ind og
ud, tror jeg at du bliver nødt til at ...bide I det sure æble !? Og
investere I den dyre af dem.

PS
Slutteligt er der også den forskel at den dyre kan monteres med skærm No 2
sådan at du har noget på den bærbares skærm, mens du har resten på en extern
skærm.
På den billige "spejler" du bare hvad der er på den bærbares skærm.
... Måske ikke et problem idag, men forestil dig næste gang du sidder med et
stort projekt og skifter mellem 25 vinduer..
så er det sjovt at have en ekstern skærm..

Uanset hvad, så velkommen I vores verden..

PPPPS
Husk at begge omtalte maskiner IKKE kan boote I det gamle system ( OS9)
Det betyder reelt at du ikke kan afvikle "gammelt" software. Heller ikke
selv om at du har 1GB ram installeret ( heller ikke selv om at Apple påstår
noget andet)
Det er dog muligt at arbejde I gamle programmer, bare ikke lige Cubase og
Logic !!
Tom

Fra : Prinz Ali

Dato : 30-05-04 23:37

Hejsa Tom
Super godt svar.

Jeg tror ikke jeg kommer til at maxe min maskine. Live3 kører ret godt, og
på min pc har jeg ikke prøvet at maskingen ikke kunne trække længere.. Jeg
har en 2800+ med 1GB Ram, men jeg ved jo ikke hvad det svare til i Mac
verden. Har hørt at Mac skulle håndtere RAM noget bedre end winXP

Det er ikke 64 spor, men nærmere 10spor med 1-3 effekter på hver (Comp,
delay, EQ, mm). Som så bliver smidt ud på 8 forskellige spor på min mixer
via FW-400 lydkortet.

Jeg er klar over det med tidligere version ikke passer med OSX.

-André

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-05-04 09:26

Tom wrote:

> [...]
> Forskellenm er DDR 333 og DDR 256 ramtyper.
> Altså ikke det vilde. Men 333 er altså det nye, mens 256 er det "Gamle". Jeg

256 plejer da at være størrelsen af rammen, og ikke hastigheden.

Normalt plejer størrelser at gå i 64, 128, 256, 512, 1024, osv.
hastigheder går i step af 100 eller af 33, fx. 333, 400, osv.

JonB

Fra : Prinz Ali

Dato : 31-05-04 15:21

Hey JonB
Vil det vil sige at der er én mindre forskel hvis altså der kommer flere ram
i maskinen?

Jeg har læst på www.ableton.com ´s forum at det med at iBook ikke kan lave
det der skærmtrick kan "hackes" så man faktisk godt kan alligevel, men det
nævnes ikke hvordan.

-André

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 31-05-04 18:14

> [...]

> det der skærmtrick kan "hackes" så man faktisk godt kan alligevel, men det

Du kan hacke firmwaren med "Screen Spanning Doctor". Den kan hentes her:
<http://macparts.de/ibook/>
Husk, at det er på eget ansvar at rode med de ædlere dele. Går det galt,
er der ingen hjælp at hente på garantien.

mvh.
Kaj
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-06-04 08:42

Prinz Ali wrote:
> Hey JonB
> Vil det vil sige at der er én mindre forskel hvis altså der kommer flere ram
> i maskinen?

Altså, rammens hastighed er ens uanset størrelsen. Men jo mere ram jo
bedre, specielt hvis du har for lidt ram til at køre alle de programmer
du vil køre på en gang. Selv har jeg 512, og det er nok i det daglige,
men ikke når jeg starter iPhoto.

JonB

Fra : No1

Dato : 01-06-04 14:52

> Man skal faktisk være mac nørd for at se det, men alle kan se det, når de
> kigger på hvilken ram, der skal I maskinerne..
> Forskellenm er DDR 333 og DDR 256 ramtyper.

Du mener vist DDR 266 og ikke 256. En interessant detalje ved G4'eren er
at den ikke kan bruge DDR's "Double Data Rate". Det gælder for alle G4.

> [...]
> har yderwmere Apple mistænkt for blot at taget deres gamle G3 Ibook og
> opgraderet den med processor etc, mens Power Booken, er en reel

Ja, før var der en G3 i iBook'en. Men når de kører G4 skal motherboard
og den slags jo skiftes ud til G4. Jeg tror ikke at der er nogen stor
forskel på iBook og PBook i den henseende udover at de kører hhv. 133 og
166Mhz på bussen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-06-04 22:22

I artiklen <40bc89f3$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> , No1
<nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev:

> [...]
> og den slags jo skiftes ud til G4. Jeg tror ikke at der er nogen stor
> forskel på iBook og PBook i den henseende udover at de kører hhv. 133 og

Alle nuværende modeller pånær PowerMac og Xserve er baseret på Intrepid
system controlleren. De gamle G3 iBook modeller brugte Pangaea, det gjorde
G4 iMac modeller under 1 GHz også. G3 og G4 busser er så nært beslægtede at
det er nemt at understøtte begge.