opgradering?
Fra : gregers hoff

Dato : 28-05-04 18:11

Hej macfolk
jeg har købt en imac,333mhz,os9.1,128 mb ram, kan jeg selv opgradere den ved
at sætte hurtigere bundkort i m.m., og i så fald: hvor køber jeg bundkort?
venlig hilsen Gregers Hoff

Fra : Morten

Dato : 28-05-04 18:49

gregers hoff <gregershoff@vip.cybercity.dk> wrote:

> jeg har k?bt en imac,333mhz,os9.1,128 mb ram, kan jeg selv opgradere den ved
> at s?tte hurtigere bundkort i m.m.

nej

> og i s? fald: hvor k?ber jeg bundkort?

de sælges ikke

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-04 22:33

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej

> de sælges ikke

Vær nu ikke så negativ. Man kan da sætte større harddisk og mere RAM i,
og man kan installere Mac OS X, som er det nyeste styresystem. Lynende
hurtig bliver den naturligvis ikke, men vores børn har da glæde af en
233 MHz iMac der er piftet op på den måde, så en 333 MHz må da være en
del bedre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 28-05-04 23:23

> Vær nu ikke så negativ.

jeg er skam ikke negativ Jeg læser blot spørgens indlæg således at
denne efterspørger en egentlig opgradering af CPU og bundkort hvilket ikke
er muligt.

> Man kan da sætte større harddisk og mere RAM i

selvfølgelig, man man skal lige spørge sig selv om det mon kan svare
sig - det er snart et par år siden du smed ram i din og ca ét år siden
du hældte en ny disk på den den. siden da er brugtpriserne på de gamle
iMac'er faldet kraftigt - og deres anvendelighed med moderne SW er ret
begrænset.

> [...]
> hurtig bliver den naturligvis ikke, men vores børn har da glæde af en
> 233 MHz iMac der er piftet op på den måde, så en 333 MHz må da være en

Ikke meget, jeg tror næppe du vil opleve forskel på 233 og 333 under
OSX pga. bus og grafikort. Brugerfladen vil på begge maskiner opleves
som usansynlig sløv. (har selv en 300Mhz iBog med bus og grafikchip,
dog på en AGP bus)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-04 01:20

Hej Gregers

gregers hoff wrote:k
> jeg har købt en imac,333mhz,os9.1,128 mb ram, kan jeg selv opgradere den ved
> at sætte hurtigere bundkort i m.m.,

Man kan ikke sætte et hurtigere bundkort i, men man kan godt sætte en
hurtigere processor i den, samt større HD og mere RAM.

En 900mhz processor vil koste dig ca. 5300kr. herhjemme, mens du i USA
kan få den til ca. 1900kr. + moms og porto/told - ialt ca. 2700kr..
Bestiller du samtidig RAM derovere, kan du spare ca. 100kr. pr. 256mb i
forhold til danske priser.

> og i så fald: hvor køber jeg bundkort?

Det bedste sted at handle er hos www.otherworldcomputing.com. De har
samtidig en guide, hvor du kan se, hvilke dele, der passer til netop din
model.

Men da det kun er en 333mhz og der kun er 128mb RAM, vil jeg nok tænke
mig godt om, inden jeg opgraderer den, da brugtpriserne på fx. G4/466 nu
er nede på ca. 4500kr. herhejemme, og hvis du vil opg. til en 900mhz G3,
vil du ikke få ret meget mere ud effektivt set end ca. svarende til en
G4/533. Vælger du fx. en G4/533-566mhz Sonnet Crecendo opg. vil den
koste betydeligt mere - ca. 3200Dkr.

Det vil bedre kunne betale sig for dig fx. at købe en brugt G4/466AGP
DigitalAudio og aætte en G4/1,4ghz GigaDesign processor i, så har du en
maskine, der godt kan hamle op med de fleste. En sådan opg. vil også
koste dig ca. 3300kr. leveret ved døren.

Harddiske kan ikke betale sig at købe hjem fra USA pt, da priserne
herhjemme er reelt lavere end de tilsvarende hos fx. OWC.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : gregers hoff

Dato : 29-05-04 08:20

Tak for jeres svar.M.h.t. Eriks forslag om brugt g4/AGP digital audio m.m.,
er det så brugt i Danmark du snakker om og i så fald hvor skal jeg lede
efter dem?
venlig hilsen Gregers
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Gregers

gregers hoff wrote:k

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-04 02:26

Hej Gregers

gregers hoff wrote:
> Tak for jeres svar.M.h.t. Eriks forslag om brugt g4/AGP digital audio m.m.,
> er det så brugt i Danmark du snakker om

Ja, det er danske priser...

> og i så fald hvor skal jeg lede efter dem?

Prøv at kontakte Esben Harbo på <esbenudeladharbo@get2net.dk> - fjern
det nødvendige, som du nok kan regne ud. Han har ofte både ret billige
og ret gode maskiner af forskellige str. og konfigurationer. - Fx.
ekstra RAM, SCSI kort, Nogle gange større HD osv....

Pt har han fx. flg.: "G4 Digital Audio 733 Mhz 512 MB RAM 60 GB HD
DVD/CD-RW (Combo), 32 MB NVidia GeForce2 MX grafikkort, u. tast og mus,
5.900,-. Specs: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43105>"

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 12:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> maskine, der godt kan hamle op med de fleste. En sådan opg. vil også
> koste dig ca. 3300kr. leveret ved døren.

husk et nyt dyrt (og langsomt) grafikkort ved samme lejlighed! det er
ca 2000 banaer oveni... Det /kan/ sgi ikke svare sig at købe en gammel
maskine for at opgradere den.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).