Digital Signatur :-D
Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-05-04 19:15

Hej!

Ved installering af DS, hvilke "konsekvenser" har browservalg?
TDC understøtter jo desværre ikke Safari

Og kan man følge installationsvejledningen hele vejen ,
selvom det ikke er til Mac?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Christian Flintrup

Dato : 27-05-04 21:08

Hej!

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Og kan man følge installationsvejledningen hele vejen ,
> selvom det ikke er til Mac?

Jeg kan anbefale denne vejledning af Troels Bay:

<http://qtex.users.whitehat.dk/guides/DigitalSignatur.pdf>

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-04 21:13

> [...]

> TDC understøtter jo desværre ikke Safari
>
> Og kan man følge installationsvejledningen hele vejen ,

Hej Lone,

Det går da fint med Safari, du skal bare vælge javainstallationen

Når du så har fået placeret certificatet et sted, skal du omdøbe det fra
TDCDigitalSignatur.pkcs12 til TDCDigitalSignatur.p12 - (jeg gjorde nu
det at jeg dublerede dokumentet og omdøbte dubletten).

Så kører det hele vejen rundt
M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-04 21:15

> [...]

> TDC understøtter jo desværre ikke Safari
>
> Og kan man følge installationsvejledningen hele vejen ,

Det virker da fint med Safari.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-05-04 23:38

> [...]
> TDC understøtter jo desværre ikke Safari
>
> Og kan man følge installationsvejledningen hele vejen ,

Det virker fint med Safari, men du skal droppe TDC's forklaring og
istedet følge denne her hos lunddal.dk:

http://lunddal.dk/2004/02/brug-den-digitale-signatur-i-mac-os-x.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 28-05-04 11:28

On 2004-05-28 00:38:11 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> Det virker fint med Safari, men du skal droppe TDC's forklaring og
> istedet følge denne her hos lunddal.dk:
>
> http://lunddal.dk/2004/02/brug-den-digitale-signatur-i-mac-os-x.html

Hej..

Jeg har installeret digital signatur, og det virker glimrende i Safari,
da jeg kan logge på diverse offentlige sider. Men jeg kan ikke få det
til at virke i Mail.

Jeg ved ikke lige hvad jeg gør galt, jeg har fulgt de fine vejledninger
der er blevet postet her i denne tråd.

Hvis jeg undersøger min public-key i Keychain står der fint og flot at
jeg har den rigtige email adresse (den bliver vist med kind
"certificate") men det kan jeg ikke med min secret-key? (den bliver
vist med kind "secret key").

Nogen forslag?

/Daniel

Fra : Karl Antz

Dato : 28-05-04 12:48

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> til at virke i Mail.
>
> Jeg ved ikke lige hvad jeg gør galt, jeg har fulgt de fine vejledninger

hej daniel,

havde samme problem - og havde gjort en fejl her:

Så er vi der næsten, men TDCs rodcertifikat skal også installeres i
selve systemet, og det kan hentes her
<http://www1.certifikat.dk/repository/ocesca.crt>.
# Dobbeltklik på den downloadede ocesca.crt fil, og
Keychain spørger om certifikatet skal tilføjes en nøglering.

# Vælg X509Anchors i Keychain pop-up menuen og klik på OK.

I keychain- popupmenuen står der umiddelbart navnent på din keychain.
ecesca.crt skal IKKE installeres her - altså klikker du på navnet og
vælger så i menuen "X509Anchors".

Derefter kvitter du mail og starter den igen - åsså sku der gerne dukke
et lille tandhjul op til høre i linien med din adresse og signatur.

Håber det hjælper

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 28-05-04 19:05

On 2004-05-28 13:47:59 +0200, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> [...]
>
> Derefter kvitter du mail og starter den igen - åsså sku der gerne dukke
> et lille tandhjul op til høre i linien med din adresse og signatur.

Og det gjorde det! whee! takker.

/Daniel

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 28-05-04 19:06

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 28-05-04 19:07

Fra : Karl Antz

Dato : 28-05-04 22:07

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Og det gjorde det! whee! takker.
>
> /Daniel

det ka man da kalde taknemmelighed

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-05-04 18:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det virker fint med Safari, men du skal droppe TDC's forklaring og
> istedet følge denne her hos lunddal.dk:
>
> http://lunddal.dk/2004/02/brug-den-digitale-signatur-i-mac-os-x.html

Tak for Jeres svar

Min fejl var at jeg ville følge udbyderens vejledning, hvilke jo også er
det normale

Jeg bryder så normen og kaster mig over Lunddal guiden.

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-04 21:58

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg bryder så normen og kaster mig over Lunddal guiden.

Lone - husk nu at omdøbe, ikke sandt. Det er muligt at overse i Jans
guide.
M.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 29-05-04 07:39

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Lone - husk nu at omdøbe, ikke sandt. Det er muligt at overse i Jans
> guide.
> M.

Ja, tak for oplysningen Morten, det er lige sådan en detalje når man
sidder med 2 vejledninger!
Men efter at jeg læste at det er for nemt for spamrobotterne at få
adresserne, venter jeg til det er ordnet, orker simpelthen ikke at få
spam igen

Imens vil jeg prøve at få installeret VPC
--

Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-04 07:55

> [...]

> spam igen
>
> Imens vil jeg prøve at få installeret VPC

Hej Lone

Jamen, har du ikke sat Mail til at filtrere spam fra? Eller bruger du
ikke Mail?

Og så læste/skimmede jeg et sted, at de mailadresser på TDC, det
handlede om, var .GIF´er, og de kan ikke sniffes, men om det er rigtigt,
ved jeg ikke.

VPC?????.......du bli´r ked........Hvorfor forresten?.......du ka´ da
godt netbanke uden digital signatur.......eller er det mig, der blander
tingene sammen?

Du behøver da heller ikke digital signatur til hverken toldskat eller
momsangivelse.......ja, jeg tror, du slet ikke behøver digital signatur
til nogetsomhelst, endnu - så hvad skal VPC?

Og så på en i forvejen overfyldt iBook?

Nej, undskyld Lone - det må du naturligvis selv om, men hvad er det, du
vil?(Hvis det komme mig/os ved)

M.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 29-05-04 20:54

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:
> Hej Lone
>
> Jamen, har du ikke sat Mail til at filtrere spam fra? Eller bruger du
> ikke Mail?

o, bruger mail, men vil slet ikke risikere spam uanset alverdens
filtre...........helt gardere mig kan jeg ikke , men jeg kan udvise
forsigtighed, som vist også har været det rigtige m.h.t. DS.

> VPC?????.......du bli´r ked........Hvorfor forresten?.......du ka´ da
> godt netbanke uden digital signatur.......eller er det mig, der blander
> tingene sammen?

Jeg har ikke problemer med netbanken, for jeg har den bedste bank,
hvad det angår

> Du behøver da heller ikke digital signatur til hverken toldskat eller
> momsangivelse.......ja, jeg tror, du slet ikke behøver digital signatur
> til nogetsomhelst, endnu - så hvad skal VPC?

Installation af VCP, har intet med signatur at gøre, det er udelukkende
til regnskab.

Jeg kan bruge signaturen til en del, men det haster ikke

> Og så på en i forvejen overfyldt iBook?
Har nu Alu-PB, "12", Superdrive, 1GHz processor og 768 MB, 40 GB HD ;-D

> Nej, undskyld Lone - det må du naturligvis selv om, men hvad er det, du
> vil?(Hvis det komme mig/os ved)

Hvis det ikke kom Jer ved, så ville jeg ikke spørge, kære Morten
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-04 21:24

> [...]

> Har nu Alu-PB, "12", Superdrive, 1GHz processor og 768 MB, 40 GB HD ;-D

> Hvis det ikke kom Jer ved, så ville jeg ikke spørge, kære Morten

Godt.......jamen så forstår jeg jo bedre...... - ka´I to ha´ en
dejlig pinse*S*
M.

Fra : Steen Villumsen

Dato : 03-06-04 12:53

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det virker fint med Safari, men du skal droppe TDC's forklaring og
> istedet følge denne her hos lunddal.dk:
>
> http://lunddal.dk/2004/02/brug-den-digitale-signatur-i-mac-os-x.html

Jeg for få dage siden rodet med Digital Signatur for en uges tid siden i
forbindelse med Told & Skat - uden held. Nu faldt jeg over denne tråd og
brugte Jan Lunddal's vejledning og nu spinder det som en mis i Safari!
Takker til alle de implicerede

--
Steen Villumsen
steen [at] teglvang [dot] dk

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 03-06-04 14:58

In article <j77io1-703.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Det virker fint med Safari, men du skal droppe TDC's forklaring og
> istedet følge denne her hos lunddal.dk:
>
> http://lunddal.dk/2004/02/brug-den-digitale-signatur-i-mac-os-x.html

Nu har jeg også fulgt vejledningen, og det er jo nemt nok. Samtidig har
jeg været inde og læse hvad TDC skriver i forbindelse med problemerne
omkring eksport og flytning af certifikatet. Her fremgår det at det er
vigtigt at certifikatet er installeret, så man skal angive sit master
password hver gang certifikatet skal benyttes.

Efter at jeg har installeret certifikatet i min nøglering, bliver jeg
imidlertid ikke spurgt om dette password ved brug.

Er dette et problem, eller har jeg bare ikke forstået hvordan
nøgleringen virker? (Jeg er godt klar over at jeg skal være logget ind
som mig selv for at kunne bruge nøgleringen, men er det godt nok, i
forhold til hvad TDC skriver).

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-06-04 23:50

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> jeg v?ret inde og l?se hvad TDC skriver i forbindelse med problemerne
> omkring eksport og flytning af certifikatet. Her fremg?r det at det er
> vigtigt at certifikatet er installeret, s? man skal angive sit master
> password hver gang certifikatet skal benyttes.
>
> Efter at jeg har installeret certifikatet i min n?glering, bliver jeg
> imidlertid ikke spurgt om dette password ved brug.
>
> Er dette et problem, eller har jeg bare ikke forst?et hvordan
> n?gleringen virker? (Jeg er godt klar over at jeg skal v?re logget ind
> som mig selv for at kunne bruge n?gleringen, men er det godt nok, i

Mht. password, så er det vist sådan det fungerer i Windows og Mozilla
(hvis man indstiller den til det), men da du har installeret
signaturen i systemets Nøglering og da den er låst op ved login, så
har du allerede tastet password ind.

Sådan har jeg ihvertfald valgt at forstå det

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-05-04 20:12

Faldt lige over dette på politiken.dk:
http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=321053

Hmmm!
/Thomas
--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-05-04 20:31

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> Faldt lige over dette på politiken.dk:
> http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=321053
>
> Hmmm!

De nævner dog ikke, at email-adresserne vises som GIF-billeder og at
man ikke får ret mange resultater ved hver søgning.

Jeg er enig i, at dette kan være et potentielt problem, så TDC bør nok
sikre sig at GIF-filen ikke lige kan aflæses med et OCR-program. Lige
pt. er det meget nemt, da teksten står helt alene med sort på hvidt,
så de bør nok tilføje nogle streger og farver.