Apache konfiguration
Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 25-05-04 22:10

Hej alvidende gruppe.

Nu har jeg langt om længe fået en ny Mac - eMac 1.25GHz - og dermed
panteren ... og det er jo lige til at bryde ud i sang over

Jeg har af og til behov for at have en webserver kørende. Ikke noget
fancy, bare til hobbybrug indenfor hjemmets fire vægge. Under MacOS 9
har jeg gennem længere tid brugt en gammel freeware version af Quid pro
Quo, som løste opgaven fint, men det er en classic applikation, og dels
prøver jeg at holde mig classic-fri, dels har jeg jo fået Apache leveret
med, så hvorfor ikke bruge den?

Opgaven:
Jeg passer et antal mindre websites, som jeg har lokale kopier af, og
hvor jeg i mappen dokumenter har undermapper, som indeholder alt
vedrørende de pågældende websites, f.eks. diverse originalbilleder,
grafik og korrespondance osv, og også en særlig mappe med hele
html-strukturen.
Jeg har lavet en startside, som giver mig links til disse mapper, men
det er umiddelbart no-can-do :(
Quid pro Quo kunne godt forstå, at når jeg linkede til et shortcut,
skulle den bare hoppe videre til den mappe, hvor shortcuttet pegede.
Sådan er det ikke med Apache, som muligvis er *lidt* mere avanceret.
Jeg har læst mig til, at jeg i en konfigurationsfil skal skrive sådan og
sådan, så vil den hoppe ind i mappestrukturen på disken v.hj.a. virtual
links eller sådan noget.
Javel så - men hvor er de jävla konfigurationsfiler henne?
Jeg er kørt fast - hjælp!

Venlig hilsen
Jens Vesterdahl

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-05-04 23:46

Jens Vesterdahl <j_e_n_s@r_e_m_i_s_e_n.d_k> wrote:

> Javel så - men hvor er de jävla konfigurationsfiler henne?

/etc/httpd/httpd.conf

Det nemmeste er nu nok at smide alle dine webting over i mappen
"Websider", som ligger i din hjemmemappe. Så tilgår du bare dine sider
med url'er: "http://localhost/~jens/". (Hvis altså dit brugernavn er
jens.) Du kan sagtens lave undermapper til dine forskellige sider. På
den måde undgår du at skulle redigere i Apaches konfiguration, for det
kan godt være lidt langhåret...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 26-05-04 21:27

In article
<1gedb32.wdu3r1jonikyN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> /etc/httpd/httpd.conf

.... som hverken jeg eller Sherlock kan finde.
Og Apaches dokumentation er vist kun for indforståede. Mener de virkelig
for alvor, at skidtet skal rekompileres til den enkelte installation?

> Det nemmeste er nu nok at smide alle dine webting over i mappen
> "Websider", som ligger i din hjemmemappe.

Det endte med at være løsningen, og så har jeg smidt henvisninger over i
mine dokumentmapper. Det virker fint, for Finder er ligeglad hvor den
skal hoppe hen, selv i listeoversigt.
Godt, vi har Apple til at gøre tingene simple.

Tak for hjælpen

Mvh
Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-05-04 22:31

Jens Vesterdahl wrote:

> ... som hverken jeg eller Sherlock kan finde.
> Og Apaches dokumentation er vist kun for indforståede. Mener de virkelig
> for alvor, at skidtet skal rekompileres til den enkelte installation?

Hej Jens, jeg forstår godt dine frustrationer, det der terminal sjov
er squ besværligt, når man er vant til QPQ's grafiske brugergrænseflade.

Der er mange ting du kan klare via et .htaccess dokument, som skal
ligge i roden, hvor index.html til din hjemmeside ligger.

Men der er mange funktioner i Apache, derfor bør du lære dig at
konfugurere i httpd.conf filen.

Du skal starte terminalen, den ligger i programmer under
hjælpeprogrammer.

Når terminalen starter, så skriver den:

Last login: Wed May 26 23:07:53 on ttyp1
Welcome to Darvin !
[Jens:˜] admin%

Så skriver du:

..+(return)
..+(return)

Og terminalen svarer:

/usr/bin/..: Permission denied
[Jens:˜] admin%

Så skriver du:

sudo pico /private/etc/httpd/httpd.conf +(return) [se note]

Og terminalen svarer:

Password:

Du skriver så dit password

....... +(return)

Og så skulle du gerne være inde i de "hellige haller", og glem
straks alt om musen og andre praktiske ting, det er EDB-stenalder
hvor kun piletasterne og flg. komandoer virker...

Ctrl-O = Save
Ctrl-Y = Page Up
Ctrl-V = Page Down
Ctrl-W = Søg
Ctrl-K = Cut Text
Ctrl-U = Uncut Text
Ctrl-G = Help
Ctrl-X = Exit

Men bare rolig, når du har groet langt hår i en 14 dages tid, så har
du så smår vænnet dig til det, og så har du fået konfugureret din
Apache...

[note] stien til til httpd.conf er som den er i OSX 10.2, jeg kan
ikke garantere, at den ikke er ændret i OSX 10.3, men det er der
formentlig andre som kan svare på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 26-05-04 22:57

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> sudo pico /private/etc/httpd/httpd.conf +(return) [se note]

[klip]

> [note] stien til til httpd.conf er som den er i OSX 10.2, jeg kan
> ikke garantere, at den ikke er ændret i OSX 10.3, men det er der
> formentlig andre som kan svare på.

Det er det samme, men der ligger en symbolsk lænke fra /etc til
/private/etc, så det er ligegyldigt, om man sætter /private først i
stien. Jeg er vant til, at /etc-mappen ligger direkte i roden.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 27-05-04 20:05

In article <40B50C8A.9070307@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

[klip]

> Men der er mange funktioner i Apache, derfor bør du lære dig at
> konfugurere i httpd.conf filen.

Jeg ved det godt, men nu virker det stort set som ønsket, dvs. jeg har
genoprettet noget, der ligner den funktionalitet jeg havde på min gamle
Mac.
Resten må vente, indtil min irritation over at skulle bruge tilde i
URL'en overstiger min modvilje mod at forlade den grafiske brugerflade.
Forhåbentlig falder det sammen med, at jeg har tid til det

Tak for hjælpen i hvert fald.

Mvh
Jens

Fra : Morten

Dato : 27-05-04 23:44

Jens Vesterdahl <j_e_n_s@r_e_m_i_s_e_n.d_k> wrote:

> Resten m? vente, indtil min irritation over at skulle bruge tilde i
> URL'en overstiger min modvilje mod at forlade den grafiske brugerflade.
> Forh?bentlig falder det sammen med, at jeg har tid til det

så smid dine sider i /Library/WebSites

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 27-05-04 23:48

> [...]

> URL'en overstiger min modvilje mod at forlade den grafiske brugerflade.
> Forhåbentlig falder det sammen med, at jeg har tid til det

Hvis du meget gerne vil slippe for tilden, så læg i stedet dine
dokumenter i /Library/WebServer/Documents/ som er den globale mappe til
websider. (I en dansk-sproget Finder hedder det Bibliotek istedet for
Library.) Men hvis det bare er til test, så hold det hellere i din egen
hjemmemappe og lev med tilden

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 28-05-04 20:36

In article
<1gegy02.1nvngbp3j1z4N%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
> [...]

> websider. (I en dansk-sproget Finder hedder det Bibliotek istedet for
> Library.) Men hvis det bare er til test, så hold det hellere i din egen

Sådan bliver det i hvert fald indtil videre. Safari er sat til at starte
på en html side med et link til hver site, så jeg skal ikke skrive
tilden - kun se på den

Tak for hjælpen.

Mvh
Jens

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-05-04 05:17

Jens Vesterdahl wrote:

> In article
> <1gedb32.wdu3r1jonikyN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,

> ... som hverken jeg eller Sherlock kan finde.

Som udgangspunkt er selve Unix strukturen gemt for almindligt dødelige.
!Men! du kan rent faktisk komme til det hele hvis du vel at mærke !ved!
hvor du vil hen : I 'Finder' vælger du 'menu::Gå->Gå til mappe ...'
([shift][æble]G) Hvis du så indtaster /etc får du faktisk adgang til
/etc-mappen selvom den er skjult. Ved brug af 'Terminal' kan du se hvad
der faktisk skjuler sig på rod-niveauet. Indtast følgende:
cd /
ls -aloF
Hvor meget ved du (I alle herinde) om Unix? Hvor meget vil I have
forklaret af det output der kommer fra ovenstående 2 kommandoer ?

Noget af Unix er også afhængig af hvilken 'skal' I kører med.
'Gamle' brugerprofiler (oprettet før 10.3) benytter tcsh medens profiler
oprettet under 10.3 benytter bash. Jeg har vænnet mig til tcsh, så det
er den jeg vil beskrive. Forskellen på tcsh og bash er ikke så stor for
meget simple ting, men der opstår hurtigt væsentlige forskelle i hvordan
man gør tingene.

> Og Apaches dokumentation er vist kun for indforståede. Mener de virkelig
> for alvor, at skidtet skal rekompileres til den enkelte installation?

Ikke når den allerede er installeret.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 30-05-04 17:45

In article <Peduc.5125$Vf.263271@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> Hvor meget ved du (I alle herinde) om Unix? Hvor meget vil I have
> forklaret af det output der kommer fra ovenstående 2 kommandoer ?

Som sagt tidligere i tråden, så lader jeg det for mit vedkommende stå,
hvor det er nu. Jeg har noget, der virker, som det plejer, og jeg skal
blot udholde den elendige tilde, som jeg dog ikke skal skrive, da Safari
starter på min lokale startside.

Når jeg engang får tid og lyst til at dykke ned i Apaches ædlere dele,
så sætter jeg måske nogle virtuelle servere op.

For nu siger jeg mange tak for hjælpen.

Mvh
Jens

Fra : Tom

Dato : 30-05-04 19:48

On 30/05/04 18:44, in article j_e_n_s-C40DCF.18445230052004@news.tele.dk,
> [...]

> Når jeg engang får tid og lyst til at dykke ned i Apaches ædlere dele,
> så sætter jeg måske nogle virtuelle servere op.

Jeg er åbenbart den eneste der synes at det er sjovt, lige at gå på
webmin.com ( eller er det .net) og hente webmin der..
Installere den ( hent ned, pak ud.. Finde setup.sh filen.. Droppe den oven
på terminalvinduet.. Skrive ok og ok, og når den så har kørt I to minutter,
gå I min browser skrive localhost:10000 og så hvis jeg virkelig har lyst til
at være langhåret gå over og rode med alt der unix pjat.. ( undskyld)

Alternativt kan jeg jo bare gå ind I menuen !! ( servere ) lave ny
apacheserver, ( virtuel)) og så ellers ringe til den mappe hvor webserveren
ligger i..
Så kører det hele..

Og jo, selvfølgelig kan du rode rundt I de config filer der ellers er gemt I
etc
( men det er altså ikke nødvendigt..

Her lige et par linier fra installation af webmin..( drop filen setup.sh
oven på terminal, så skriver den noget der ligner det her..
( dette her er dog en geninstallering) ( mener at du første gang bliver
spurgt om et password)

* Welcome to the Webmin setup script, version 1.140 *
Webmin is a web-based interface that allows Unix-like operating
systems and common Unix services to be easily administered.

Installing Webmin in /Library/WebServer/Documents/webmin-1.140 ...

Webmin uses separate directories for configuration files and log files.
Unless you want to run multiple versions of Webmin at the same time
you can just accept the defaults.

Config file directory [/etc/webmin]:
Found existing Webmin configuration in /etc/webmin

Checking for third-party modules ..
...done

Inserting path to perl into scripts..

...done

Creating start and stop scripts..
...done

Updating config files..
...done

Creating uninstall script /etc/webmin/uninstall.sh ..
...done

Changing ownership and permissions ..
...done

Running postinstall scripts ..
...done

Attempting to start Webmin mini web server..
Starting Webmin server in /Library/WebServer/Documents/webmin-1.140
...done

Webmin has been installed and started successfully. Use your web
browser to go to

http://nåjaxxx-Computer.local:10000/

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-05-04 22:47

Tom wrote:

> [...]
> Så kører det hele..
>
> Og jo, selvfølgelig kan du rode rundt I de config filer der ellers er gemt I

Jeg !har! faktisk WebMin installeret.
WebMin er særdeles godt, hvis dit behov begrænser sig til det allermest
almindelige. Men det er min erfaring, at det - især mht Apache - meget
hurtigt bliver nødvendigt at gå ud over hvad WebMin kan. Mht Apache
propper WebMin alting ind i den samme httpd.conf, hvor jeg f.eks gerne
vil konfigurere !både! Apache og PHP individuelt server for server. Jeg
har f.eks nogen af mine virtuelle servere til at serve xhtml som
standard, medens andre sender html. Desuden har jeg både Apache 1.3.29
som installeret af Apple samt Apache 2.0.49 fra ServerLogics på mine
maskiner - og så kommer WebMin altså slemt til kort.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.3 Panther ; Mozilla 1.7rc1+ ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Tom

Dato : 30-05-04 23:38

On 30/05/04 23:46, in article fDsuc.6162$Vf.280304@news000.worldonline.dk,

> [...]
> som installeret af Apple samt Apache 2.0.49 fra ServerLogics på mine
> maskiner - og så kommer WebMin altså slemt til kort.

Klart nok.
Var ikke kar over at den smed alt I den samme httpd fil...
Troede faktisk at det var muligt at køre en fil pr server..
Husker nu pludseligt mine problemer med - selv - både at have en 2.xx og en
1.xx apache liggende pp samme maskine !
Tom

Mener bare at webmin - generelt er nok til de fleste.. Fjern et par # og det
hele kører som det skal etc..
Opret nye servere I noget der ligner en "menu" etc..

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-05-04 01:09

Bjarne D Mathiesen - macintosh@mathiesen.info on 30/05/04 23:46 wrote:

> [...]
> propper WebMin alting ind i den samme httpd.conf, hvor jeg f.eks gerne
> vil konfigurere !både! Apache og PHP individuelt server for server.

Webmin kan godt oprette seperate conf filer for virtuelle servere.
--
/peter

Fra : Tom

Dato : 26-05-04 12:37

Overvej at bruge webmin ( com eller org?)
Den kan se alt .. på port 10.000 ( local)
Og suppler evt op med phpmyadmin..( com eller org?)
Så kan du alt og se alt..
Jeg formoder at du er rut ( root) og kan alt..
Er du det kan du også bare søge efter etc og var filer, finder deres parant
( mappe ) og åbne denne !
Men det er altså lettere med webmin..
Instal er også enkelt hent det hele find din terminal drop setup/ eller er
det instal filen !? Oven på terminalen, tryk retur ( så spørger der dig
...."skal jeg gøre det hele.. "?
Jep siger du, og tjekker sekunder efter localhost : 10000

Prøv evt først på en anden maskne hvis du er I tvivl..
Tom

On 25/05/04 23:10, in article j_e_n_s-FEA6FC.23100025052004@news.tele.dk,

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-05-04 05:00

Jens Vesterdahl wrote:
> [...]
> Quo, som løste opgaven fint, men det er en classic applikation, og dels
> prøver jeg at holde mig classic-fri, dels har jeg jo fået Apache leveret

1) hvor fancy skal det være ???
-- har du brug for php ???
2) Har du BBEdit 7.x installeret ???

> [...]
> vedrørende de pågældende websites, f.eks. diverse originalbilleder,
> grafik og korrespondance osv, og også en særlig mappe med hele

Det du har brug for er virtulle servere
Det smarteste er
1) at oprette en mappe med en konfigurationsfil til hver enkelt server
2) du skal så rode rundt i /etc/hosts og /etc/httpd/httpd.conf

> [...]
> links eller sådan noget.
> Javel så - men hvor er de jävla konfigurationsfiler henne?

Min videre hjælp er afhængig af om du har BBEdit 7.x installeret.
Alt afhængig af dette er proceduren lidt forskellig

Rent faktisk så har du hele Apache manualen installeret, men den kan
altså godt være ret langhåret hvis man ikke lige ved hvad man søger
efter eller kan forstå terminologien Prøv: http://localhost/manual/