Skærm anbefaling
Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-04 19:04

Min skærm er lige stået af, meget uheldigt tidspunkt.

Er der nogen der lige har købt en god billig skærm, som kan anbefale
deres fremragende valg?

17-19" med multiscan og en rimelig opdateringsfrekvens ønskes.

Jeg har læst mig frem til flg.:
Samsung Syncmaster 959NF.
Kan den sammenlignes med Trinitron?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-04 22:31

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:
> Min skærm er lige stået af, meget uheldigt tidspunkt.

Du er da heldig, den har holdt så længe, - min stod af for 1 1/2 år siden...

> Er der nogen der lige har købt en god billig skærm, som kan anbefale
> deres fremragende valg?
>
> 17-19" med multiscan og en rimelig opdateringsfrekvens ønskes.

Jeg kan ihvertfald anbefale en Dell P991 19". Det er en fremragende
skærm med Trinitron billedrør. Jeg vil tro, du kan finde dem til et sted
mellem 1000-1500kr. afhængig af alder. På det Rage 128Pro grafikkort,
jeg pt sidder med klarer den 1920x1080@72hz, 1024x768@120hz, @100hz,
@90hz, @85hz, 1280x1024@85hz. Den er fuld ColorSync og MultiSync kompatibel.

> Jeg har læst mig frem til flg.:
> Samsung Syncmaster 959NF.
> Kan den sammenlignes med Trinitron?

Tja, svjv. er det et Trinitron billedrør, der sidder i den. Det er
ihvertfald fuldt så god en skærm som Dells P991 Alle SyncMaster modeller
er desuden specielt tilpasset til Apples computere. Det er de efter at
Apple selv holdt op med at producere skærme, og købte den bestemmende
aktiepost i Samsung Electronics Ltd.

Så hvis du tænker på din gl. Beige G3 med std. grafikkortet og 6mb VRAM,
så klarer den fint 1280x1024@75hz.

Og med de priser, SyncMaster efterhånden er kommet ned i, kan det næsten
ikke betale sig at købe brugt.

Alternativt kunne du måske prøve at kigge på en ViewSonic. Ikke alle
modeller har Trinitron billedrør. Nogle har Diamantron Super+, hvilket
ikke er dårligere end Trinitron. ViewSonic er rent fysisk en del mindre
end de fleste andre tilsvarende størrelser. - Fx. fylder en 19" faktisk
ikke så meget i dybden som din gamle 1710.

Fælles for både Dell, Samsung og ViewSonic er, at de har et fuldstændigt
roligt billede allerede ved 60hz, hvilket gør, at man ikke bliver nær så
hurtigt træt i øjnene ved at sidde ved dem i flere timer.

Et andet - og absolut ikke dårligere alternativ er LG/Philips Flattron
skærmene. De er 100% flade som en TFT skærm, og de er forsynet med det
nyeste af Philips' BlackLine billedrør. De fås i varierende prisgrupper
- også for 19" og med opl. helt op til 2200x1680@100hhz!.

Men prøv at kigge i dk.marked.privat.edb og dk.arked.privat.edb.ekstern.
- Lige nu er der både en LG 17" og en ViewSonic 19".

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 22-05-04 09:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Fælles for både Dell, Samsung og ViewSonic er, at de har et fuldstændigt
> roligt billede allerede ved 60hz, hvilket gør, at man ikke bliver nær så
> hurtigt træt i øjnene ved at sidde ved dem i flere timer.

Hvis din konklusion er at 60Hz på en CRT kan være fuldstændigt roligt
bør du nok som sysnhandicappet i fremtiden helt undlade at råde andre i
deres køb af skærme og lignenede.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-04 14:43

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis din konklusion er at 60Hz på en CRT kan være fuldstændigt roligt
> bør du nok som sysnhandicappet i fremtiden helt undlade at råde andre i
> deres køb af skærme og lignenede.

Jeg svarer lige på dit indlæg, så det ikke forsvinder i Eriks'
kill-filter

Det er jo trods alt temmeligt relevant...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-04 19:31

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> Jeg svarer lige på dit indlæg, så det ikke forsvinder i Eriks'
> kill-filter
>
> Det er jo trods alt temmeligt relevant...

Det kommer jo også an på hvor "hurtig" belægningen er til at tabe
lyset igen. Hvis der er så meget efterglød at man undgår flimmeriet
allerede ved 60 Hz så er det jo fint, hvis altså ikke lige man skal
spille på maskinen med skærmen, for så går det op i tåger :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-04 02:49

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg svarer lige på dit indlæg, så det ikke forsvinder i Eriks'
> kill-filter

Tak René!

> Det er jo trods alt temmeligt relevant...

Ja, det er særdeles relevant. Jeg har netop kun set de tre typer med
roligt billede ved 60hz. De fleste andre CRT skærme skal men op over
75hz - helst over 85hz, før billedet på en 19" er 'flickerfree'.

mhv. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 23-05-04 07:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej René

> Tak René!

Ville det ikke være nemmere at droppe dit killfilter? Det er jo
resultatet af en infantil "jeg VIL ikke høre" trodsreaktion. Såvidt jeg
husker endda på en diskussion hvor du alligevel endte med at komme til
kort.

> Ja, det er særdeles relevant. Jeg har netop kun set de tre typer med
> roligt billede ved 60hz. De fleste andre CRT skærme skal men op over
> 75hz - helst over 85hz, før billedet på en 19" er 'flickerfree'.

Har du overvejet om du pga af dit synshandicap er mindre følsom for
flimmer end ikke-synshandicappede? Jeg tror ikke der er nogen normalt
seende der vil kunne være tilfredse med en opdateringsfrekevns på
60Hz i opløsninger over 640*480 - uanset hvilken CRT der er tale om.

(og jeg bør selvfølgelig nævne at jeg osse kender samsung skærmen
særdeles godt)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-04 08:54

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-04 13:03

Hej René..

Til det, som en vis 'herre' skriver, kan jeg så oplyse, at langt de
fleste svagtseende - inkl. mig selv, - er langt mere følsomme over for
netop 'flickering' på CRT skærme, da det går direkte ind og påvirker
synsnervens (svjh) stavceller og ikke både tap- og stavceller.

Rent medicinsk har det noget at gøre med den 'frekvens', som synsnervens
celler sender informationerne videre til hjernens synscenter at gøre.
Denne 'frekvens' ligger netop lige omkring de 60hz... så simpel og enkel
er det...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-04 13:29

> [...]

> celler sender informationerne videre til hjernens synscenter at gøre.
> Denne 'frekvens' ligger netop lige omkring de 60hz... så simpel og enkel

Men en skærm der kører ved 60 Hz er jo på ingen måde behagelig at se
på. 60 Hz er da 60 Hz eller hvad? Jeg kan tydeligt se forskel på
f.eks. 75 og 85 Hz, som jeg finder en passende frekvens på CRT-skærme.
60 Hz er helt uacceptabelt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-04 16:06

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Men en skærm der kører ved 60 Hz er jo på ingen måde behagelig at se
> på. 60 Hz er da 60 Hz eller hvad?

Selvfølgelig er 60hz 60hz. Det eneste, jeg ville sige med det, er jo, at
selv ved den frekvens er de tre skærme 'flickerfree' og ikke spor andet.
- Det er så absolut ikke en anbefaling til at bruge den opl.frekv....

> Jeg kan tydeligt se forskel på f.eks. 75 og 85 Hz,
> som jeg finder en passende frekvens på CRT-skærme.
> 60 Hz er helt uacceptabelt.

Jeg kører selv med 1024x768@85hz på den her Dell P991. Jeg har prøvet at
have den på 1024x768@120hz. - Det er fabelagtig, men desværre så kan
CloseView ikke følge med ved den frekvens. I en periode kørte jeg med
1280x1024@100hz med 4x forstørrelse på CloseView. Det går ganske godt i
de fleste programmer, men i nogle af mine musikprogrammer
(optageprogrammer) bliver reaktionstiden for langsom på peakmetrene, så
jeg er gået tilbage igen til 1024x768@85hz, hvor der ingen 'efterslæb'
er på peakmetrene med CloseView slået til. - Og så er det jo kun den
alm. Rage 128Pro gfx kort, der sidder i den her G3/900.

På min 'rigtige' musikmaskine - en Beige G3/300AV med ATI RagePro 64 og
en LaCie 21" skærm kører jeg med 1024x768@90hz - igen pga., at CloseView
ikke kan følge med, når den kommer over de 90-100hz. - Det bliver
temmelig meget anderledes, når jeg får G4'eren igang med et Radeon 8500
kort, så regner jeg med at kunne gå op i 1024x768@100hz eller 120hz og
få fuld udbytte af både CloseView i OS 9.2.2 og ZoomView i 10.3

- Men stadig nævnte jeg kun de 60hz for at vise, hvor gode skærmee er.
Hvis du lagde mærke til det, så nævnte jeg ikke LG/Philips Flattron
skærmen. Den er faktisk ikke god ved 60hz. Den er hæderlig ved 75hz, men
bliver først rigtig stabil og flickerfree ved +85hz.

Så jeg vil faktisk vove den påstand, - at hvis en skærm er rolig
allerede ved 60hz, så er kvaliteten i top!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-04 19:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Så jeg vil faktisk vove den påstand, - at hvis en skærm er rolig
> allerede ved 60hz, så er kvaliteten i top!

Altså, hvis en skærm kører i 60 Hz kan man jo se at det flimrer. Hvis
man ikke kan se at det flimrer, så er der jo ingen grund til at gå
højere op i frekvens.

Hvorfor er det så lige, at man ikke skal køre i 60 Hz på de skærme der
viser det flimmerfrit?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-04 01:06

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Altså, hvis en skærm kører i 60 Hz kan man jo se at det flimrer. Hvis
> man ikke kan se at det flimrer, så er der jo ingen grund til at gå
> højere op i frekvens.

Jeg skriver jo netop, at det _ikke_ er alle skærme, der flimrer ved 60hz

> Hvorfor er det så lige, at man ikke skal køre i 60 Hz på de skærme der
> viser det flimmerfrit?

En højere frekvens giver jo også en hurtigere opdatering af
skærmbilledet. Det er jo noget 'spillefuglene' sætter pris på..

Jeg kan bl.a. også lige nævne, at den første eksterne skærm, jeg havde,
var en Apple Portrait A4 (Radius) skærm med 16 gråtoner, der kører
870x640@60hz. Det er den roligste skærm, jeg endnu har set og brugt! Jeg
har den stadig stående, men desværre er strømforsyningen stået af, og
jeg vil ikke ofre de ca. 1000kr. på en ny, selvom jeg stadig savner den
til TB og til layouts, hvor der bruges farvebilleder. Det er jo lettere
at se, hvordan et farvebillede reagerer og ses på en gråtoneskærm, når
det kun skal trykkes i fx. s/h....

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 22-05-04 08:40

On 21/05/04 20:04, in article
1ge5gac.197mcospg3vggN%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk, "Flemming Rubini"
<flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> [...]
> deres fremragende valg?
>
> 17-19" med multiscan og en rimelig opdateringsfrekvens ønskes.

Hej Flemming,

Kig evt. på min annonce her:
<http://www.mediamac.dk/index.php/market/show/id=10014/list_advertisement_of
fset=>

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-04 11:24

> Kig evt. på min annonce her:

tak! Men, undskyld jeg glemte at skrive at det skal være i København...

Flemming Rubini
Kbh. Ø

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-04 11:24

> [...]

> deres fremragende valg?
>
> 17-19" med multiscan og en rimelig opdateringsfrekvens ønskes.

skal opfylde tco 99 og være i København.

Flemming Rubini
Kbh. Ø

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-05-04 12:17

In article <1ge6t0r.1fd25c5nsc5c2N%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>,
flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk (Flemming Rubini) wrote:

> skal opfylde tco 99 og være i København.

Det er muligt jeg kan formidle nogle 17 og 20" Apple Mutlisync skærme
til afhentning i København K. Hvad ville du være interesseret i at give?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-04 15:11

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Samsung Syncmaster 959NF.

Opfølgning:
jeg har bestilt ovenst.
Tak for hjælpen.

Flemming Rubini

Fra : ct

Dato : 23-05-04 08:07

> Opfølgning:
> jeg har bestilt ovenst.
> Tak for hjælpen.

Jamen den bliver du skam nok glad for, det er en god skærm til en vanvittig
billig pris....Kan også kun anbefale den.

claus

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-04 12:31

ct <clausFJERN@kjerkegaard.dk> wrote:

> Jamen den bliver du skam nok glad for, det er en god skærm til en vanvittig
> billig pris....Kan også kun anbefale den.
>
> claus

)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-05-04 11:49

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Samsung Syncmaster 959NF.

Videnskabelig og grundig opfølgning:

Wauvvv!!!

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-04 17:11

Hej Flemming

- En lige så videnskabelig tilføjelse ENIG! - og så den lidt mere
folkelige... Slid den med helsen..

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-05-04 18:41

> - En lige så videnskabelig tilføjelse ENIG! - og så den lidt mere
> folkelige... Slid den med helsen..

men, der mangler tilsyneladende mulighed for at justere kontrast og
lysstyrke. Jeg plejer at skrue ned for lyset og op for kontrasten,
hvorved de holder længer, hm...

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-04 22:47

Flemming Rubini wrote:

> men, der mangler tilsyneladende mulighed for at justere kontrast og
> lysstyrke.

Hm, der må da være en knap til 'on-screen' indstillinger, hvor man
kan/skal vælge forskellige symboler for at komme videre ind i
indstillingerne.
- Symbolet for kontrast plejer at være en rund 'sol', hvor den ene
halvdel er sort og den anden hvid.
- Symbolet for lysstyrken skulle gerne være en lignende 'sol' men uden
de to farver sort og hvid - kun hvidlig.
- Symbolet for farvemætning er ligeledes en 'sol' med de tre grundfarver
inden i selve cirklen.

Symbolerne kan også være af form som en TV skærm men med de samme ting
i, - altså kontrast er halv sort - halvt hvid, - lysstyrken er bare hvid
og farvemætning har stadig de tre grundfarver i symbolet. - Normalt kan
man skifte mellem disse symboler med piletasterne.

> Jeg plejer at skrue ned for lyset og op for kontrasten,
> hvorved de holder længer, hm...

- Altså med meget kontrast men en lidt mørkere skærm. - Det er nøjagtig
samme metode, jeg bruger, da jeg pga. mit dårlige syn kræver meget høj
kontrast....

Når du så har fundet og lavet grundindstillingerne, bør du kalibrere
skærmen. Gå ind i kontrolpanelet 'ColorSync' og vælg den CMM (Color
Management Method), du ønsker at bruge. Std. for de fleste Mac OS er
'Heidelberg, men du har formentlig også mulighed for at vælge Apple CMM,
Kodak CMM og ofte også Agfa CMMl. Agfa CMM følger med alle Agfa scannere.

Vælg CMM. Til SyncMaster skærmene vil jeg anbefale enten Kodak CMM eller
Apple CMM. Vælg kilde = skærmen, hvis den dukker op med eget navn,
ellers bør du vælge Sony Trinitron. Vælg modtager = sRGB eller CMYK.
sRGB er lettere at indstille, men giver færre nuancer, hvis opl. er sat
til tusinder af farver. Gem ændringer og luk ColorSync.

Åbn dernæst kontrolpanelet 'Skærm' og vælg fx. 'tusinder af farver',
samt opl. fx. 1024x768@85hz eller 1024x768@100hz. Klik på 'Kalibrer' og
følg anvisningerne. I listen over skærme, bør du vælge enten 'Apple
Studiodisplay 17"', 'Sony Trinitron Standard' eller - hvis den dukker
op, - Samsung Syncmaster'. Afkryds feltet 'Avanceret'. Når du så kommer
til 'farvetemperaturen' sætter du den til 9300°. Du kan fx. prøve at
flytte lidt på skyderen, så du kan se, hvordan 'hvidpunktet' ændrer sig.
Under alle omstændigheder skal det hvide være så tæt på 'papirhvidt' som
det er muligt.

Gem indstillingerne og giv dem navnet på skærmen "Samsung Syncmaster 959NF".

Du kan på samme måde lave forskellige profiler, som du kan vælge
imellem, men det er ikke tilrådeligt at have mere end den ene man har
lavet. Hvis du vil bruge en anden profil, kan du bare vælge en fra
listen. Her er 'Apple Studiodisplay 17"' og 'Sony Trinitron Standard
D50' de bedste.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-05-04 23:44

> Hm, der må da være en knap til 'on-screen' indstillinger, hvor man
> kan/skal vælge forskellige symboler for at komme videre ind i
> indstillingerne.

Næh, mærkeligt ik' sandt!

Jeg satte farvetemperatyren ned til 6000 i stedet for.

vh Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-06-04 15:08

> Hm, der må da være en knap til 'on-screen' indstillinger, hvor man
> kan/skal vælge forskellige symboler for at komme videre ind i
> indstillingerne.

Ser først nu, suk, at der faktisk sidder fire nord-syd-øst-vest knapper
til det brug i betjeningspanelet; jeg havde stirret mig blind på de
tilsyneladende udtømmende on-screen indstillinger.

Flemming Rubini

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 26-05-04 00:06

> [...]

> deres fremragende valg?
>
> 17-19" med multiscan og en rimelig opdateringsfrekvens ønskes.

Har du tænkt på at købe en fladskærm i stedet?

--
Sebastian Bredsdorff
DK-2920 Charlottenlund