Printvenlige websider
Fra : Knud Bonke

Dato : 13-05-04 17:53

Hvordan styrer jeg bredden på de tabeller jeg normalt
konstruerer diverse sider med, således at siderne kan printes
umiddelbart?
Kan det gøres med fælles kanter i begge sider?
Mine tabeller er pixelbestemt, typisk 800 pixels i bredden og
centrerede.
Sider der skal kunne printes, suppleres med PDF-filer, men
der er ønske om også at kunne printe siderne direkte.
Jeg bruger (desværre) FP 2003.
mvh Knud

Fra : hcma

Dato : 13-05-04 20:14

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sider der skal kunne printes, suppleres med PDF-filer, men
> der er ønske om også at kunne printe siderne direkte.

Du kan godt benytte pixelbestemt centreret tabel. Men tabellen skal typisk
kun være 600 px.
600 px. i 72 dpi = 8,33 inch = ca. 21 cm som jo nok er max-bredde for en
printer i stående format.

m v h
HC

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-05-04 22:07

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun være 600 px.
> 600 px. i 72 dpi = 8,33 inch = ca. 21 cm som jo nok er max-bredde for en

Dit svar er i praksis ca. rigtigt nok.
Jeg har lige lavet en side som skulle kunne være på en A4-side. Jeg endte
med en bredde på 640 pixels, som efter forskellige forsøg viste sig at kunne
være på en stående A4 side i de almindelige printere jeg har adgang til.

Men udregningen du laver holder ikke vand...
Printerens udprintsområde er for det første ikke lige med papirbredden, men
lidt mindre.
Og de 72 DPI anvendes ikke af printeren ved udskrift.

Men holder man sig til de 600 pix, så skulle det være i orden.

En anden mulighed er ikke at anvende faste bredder men relative (%).
De vil kunne tilpasse sig printbredden, hvis der ikke er for mange faste
elementer (grafik/billeder) der optager pladsen.

/Per

Fra : hcma

Dato : 14-05-04 09:46

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De vil kunne tilpasse sig printbredden, hvis der ikke er for mange faste
> elementer (grafik/billeder) der optager pladsen.

Giver dig helt ret. Skrev det med vilje meget "firkantet" ud fra den
betragtning ,at hvis der er grafik involveret, som normalt til web kører med
72 ppi, er det rimelig let at udregne/gennemskue.
HC

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-04 11:42

> [...]
med
> 72 ppi, er det rimelig let at udregne/gennemskue.

PPI er jo i virkeligheden fuldstændig ligegyldig på en webside, - der regnes
kun i pixler.
Det er også derfor det er noget uigennmeskueligt hvilken DPI billeder rent
faktisk kommer ud i.

/Per

Fra : Knud Bonke

Dato : 14-05-04 14:40

....og jeg takker jer begge, fandt netop ud af at 640 px er passende,
men har indtil videre kun afprøvet en enkelt side.
venlig hilsen Knud

Fra : hcma

Dato : 13-05-04 20:15

Fra : hcma

Dato : 13-05-04 20:17

> [...]
> Sider der skal kunne printes, suppleres med PDF-filer, men
> der er ønske om også at kunne printe siderne direkte.

se evt. her: http://www.spywarefri.dk/hjtanv.htm
Læg mærke til at denne tabel er centreret og har en bredde på 750, som er
for bred til stående format i en alm. printer
m v h
hc