Uskarpt TV-out billede på TV?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 26-05-04 20:45

Jeg har læst en del af de mange postings omkring TV-out signal fra kort til
fjernsyn. Jeg har signal igennem fra S-video udgangen på mit ASUS 9600XT/TVD
direkte til S-video indgangen på mit Beovision 6000. Signalet går OK
igennem, hvad angår farver og levende billeder. Tekst og grafik er derimod
næsten ulæseligt...

Jeg har leget med contrast, opløsning, saturation, clear type text etc. Men
intet hjælper. Hvad er en mulig årsag og kan det rettes med en colorfix
adapter (lyder ikke sandsynligt).

Er det korrekt, at det ikke er muligt at køre med én opløsning på TV'et
samtidig med en anden opløsning på monitoren? ATI's driver synes ikke at
ville lade mig vælge opløsning for TV-out signalet uafhængigt af monitoren.

Jeg kan endvidere ikke køre med levende billeder samtidig på monitor og TV.
Jeg skal som regel slå monitoren fra for at få levende billeder på TV'et.
Det skulle have noget at gøre med overlay, men jeg har ikke mulighed for at
ændre på overlay, da disse indstilliger er "greyed out" i ATI driver
interfacet. Hvorledes kan jeg arrangere det, så ikke jeg behøver slå
monitoren fra for at se levende billeder på TV'et.

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Jakob M

Dato : 26-05-04 21:02

Anders Lau Mandsholm wrote:
> [...]
> Signalet går OK igennem, hvad angår farver og levende billeder. Tekst
> og grafik er derimod næsten ulæseligt...

Et fjernsyn er elendigt til tekst, det er ikke grafikkortets skyld, det
hjælper dog lidt at sætte opløsningen ned.

> Jeg har leget med contrast, opløsning, saturation, clear type text
> etc. Men intet hjælper. Hvad er en mulig årsag og kan det rettes med
> en colorfix adapter (lyder ikke sandsynligt).

Nej, colorfix bør man kun bruge hvis ens TV ikke kan tage S-video.

> Er det korrekt, at det ikke er muligt at køre med én opløsning på
> TV'et samtidig med en anden opløsning på monitoren?

Nej det er muligt, men kun hvis du vælger "Udvid Windows skrivebordet over
til denne skærm", ellers vil TVet have samme opløsning som desktoppen
(klon).

> [...]
> billeder på TV'et. Det skulle have noget at gøre med overlay, men jeg
> har ikke mulighed for at ændre på overlay, da disse indstilliger er

Du kan kun justere på overlay når TVet er sluttet til. Gå ind under
"indstillinger for klontilstand" og vælg "teatertilstand" eller evt. "ens på
alle" og evt. 16:9 hvis dit TV er widescreen. Det virker selvfølgelig kun
når TVet er i klon tilstand, ikke "Udvid Windows skrivebordet over til denne
skærm"-tilstand.

Mvh
Jakob