TV-out i sort/hvid
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 24-05-04 10:58

nVidia GeForce MX 440 with AGP8X (opdateret driver idag fra www.nvidia.com)

TV: Ældre Panasonic TX-21MD3E

Billedet går fint igennem og står skarpt, men vises i sort-hvid! Hvad er der galt?

Lars

Fra : Reno Raines

Dato : 24-05-04 11:46

> [...]
www.nvidia.com)

> TV: Ældre Panasonic TX-21MD3E
>
> Billedet går fint igennem og står skarpt, men vises i sort-hvid! Hvad

Hvilket format kommer billedet ud i? Composite? SVHS? Og hvilket kabel
anvender du?

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 24-05-04 13:33

On Mon, 24 May 2004 12:45:57 +0200, "Reno Raines" <No.Mails.For@Me.dk> wrote:

>Hvilket format kommer billedet ud i? Composite? SVHS? Og hvilket kabel
>anvender du?
Jeg tror nok, at det er SVHS, men hvordan ser jeg, hvilket format??

Er det kabeltypen eller fabrikatet, du mener?

Lars

Fra : Reno Raines

Dato : 24-05-04 14:28

> Jeg tror nok, at det er SVHS, men hvordan ser jeg, hvilket format??
>
> Er det kabeltypen eller fabrikatet, du mener?

Kabeltypen. På dit TV bruger du et jack-in-stik, SVHS-stik eller SCART?
Og har du indstillet TV'et til det rigtige format på den givne indgang?
Problemet ligger at SVHS og Composite deler et fælles ben og hvis TV'et
er indstillet til SVHS men kun modtager det såkaldte luminans signal
blevet resultatet sort/hvid.

Mvh

RR

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 24-05-04 15:49

On Mon, 24 May 2004 15:28:06 +0200, "Reno Raines" <No.Mails.For@Me.dk> wrote:

> [...]
>Problemet ligger at SVHS og Composite deler et fælles ben og hvis TV'et
>er indstillet til SVHS men kun modtager det såkaldte luminans signal

Altså: Kablet er et SVHS, men det sættes i TV'et i en Scart-indgang vha. et omformerstik.

Og desuden: Går der ikke lyd i dette kabel også - der er ingen lyd på tv'et, hvis jeg spiller en film fra PC'en.

Lars

Fra : Jackie

Dato : 24-05-04 16:31

"Lars Holm Thomsen" <aslaktoke-RE-MO-VE-toke@yahoo.NOTdk> skrev i en
meddelelse news:5024b01r5hd3r4t6am4og30fcru3ljtjnc@4ax.com...

> [...]
>
> Og desuden: Går der ikke lyd i dette kabel også - der er ingen lyd på
tv'et, hvis jeg spiller en film fra PC'en.

Der går ikke lyd igennem det kabel. Det skal du trække fra dit lydkort til
din Audio-In stik på TV'et.

Problemet med Sort/Hvid signalet har været diskuteret mange gange før, og
jeg mener at det skyldes at signalet fra S-VHS på grafikkortet ikke er
kompatibelt med et almindeligt SCART stik. Derfor skal du have en konverter
sat på dit S-VHS kabel fra din PC, eller hvis det er muligt at bede dit
fjernsyn modtage S-VHS signal i SCART stikket (Har jeg oplevet på et par
fjenrsyn).
Ellers vil det nemmeste være, hvis du har S-VHS stik i fjernsynet, at købe
et stik med S-VHS i begge ender, det giver nemlig ingen signalproblemer.

Håber det hjalp
Jackie

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 24-05-04 16:46

On Mon, 24 May 2004 17:31:25 +0200, "Jackie" <jackieloa@hotmail.com> wrote:

>Der går ikke lyd igennem det kabel. Det skal du trække fra dit lydkort til
>din Audio-In stik på TV'et.

Okay, tak, lyder er fikset nu!

> [...]
>sat på dit S-VHS kabel fra din PC, eller hvis det er muligt at bede dit
>fjernsyn modtage S-VHS signal i SCART stikket (Har jeg oplevet på et par

Mit fjernsyn har desværre ikke SVHS indgang, og jeg har ikke set indstillingsmuligheder ift. at ændre modtage-betingelserne i scart-stikket!
Men jeg er faldet over (på nettet) en Scart Colorfix (http://www.m-e.dk/shop/default.asp?ProductID=3049), tror du det er noget???

Tak for hjælpen!

Lars

Fra : Lundsteen

Dato : 24-05-04 18:02

"Lars Holm Thomsen" skrev i en meddelelse>

> [...]
indstillingsmuligheder ift. at ændre modtage-betingelserne i scart-stikket!
> Men jeg er faldet over (på nettet) en Scart Colorfix

Det klarede i hvert fald mit problem dengang jeg havde et fjernsyn, som ikke
kunne modtage SVHS-signal. JEg har dog erfaret at grafikkortets type har
betydning for om man er nødsaget til at bruge et colorfix-kabel. Jeg havde
ingen problemer med farverne på MX420-kort, men da jeg skiftede til et
Radeon9700 forsvandt farverne og jeg var derfor nødt til at bruge et
colorfix-kabel.

Mvh. Andreas

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-05-04 18:57

Lars Holm Thomsen wrote:
> (http://www.m-e.dk/shop/default.asp?ProductID=3049),
> tror du det er noget?

Det er lige hvad du mangler, hvilket du ville have fundet
ud af for længst ved at søge i gruppen.

Jeg ville nok vælge denne istedet:
http://kortlink.dk/5st

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : N_B_DK

Dato : 24-05-04 17:08

In news:<40b1f8e3$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
Reno Raines <No.Mails.For@Me.dk> wrote:
> Kabeltypen. På dit TV bruger du et jack-in-stik, SVHS-stik eller
> SCART?

Jack in stik ?? på et TV, og så til billede... nej det var da noget vrøvl at
skrive (og det hedder S-video ikke S-VHS, det er en videostandard)

> [...]
> hvis TV'et er indstillet til SVHS men kun modtager det såkaldte
> luminans signal blevet resultatet sort/hvid.

Ja i et scart stik deles S-video og composite om luminans (er ben 20. eller
21, kan ikke huske det præcist, hvor chrominans bruger ben 12 eller 15
såvidt jeg husker) det korrekte ben kan ses på http://www.hwb.com

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Reno Raines

Dato : 25-05-04 10:26

> Jack in stik ?? på et TV, og så til billede... nej det var da noget
vrøvl at
> skrive (og det hedder S-video ikke S-VHS, det er en videostandard)

Lad os lige bevare den pæne tone - det er vel kun videostik vi taler om.
Du har ret i at stikket hedder S-Video.

Mange TV har tre slags video-indgange: S-Video, SCART og RCA JACK.
Sidstnævnte er ofte lokaliseret til forsiden/sidefladen for nem
tilkobling af videokamera. Stikket er karakteriseret ved gul farvekode
og stiktypen kaldes RCA, phono-stik og jack stik.

http://www.fact-index.com/r/rc/rca_jack.html

Og afbilledet her:

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/RCA%20jack

mvh

RR

Fra : N_B_DK

Dato : 25-05-04 14:05

In news:<40b3119b$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
> [...]
> tilkobling af videokamera. Stikket er karakteriseret ved gul farvekode
> og stiktypen kaldes RCA, phono-stik og jack stik.

Jeg er udlært Radiomekaniker, og kender godt de forskellige stik, og nej et
phono stik, kaldes ikke et jack stik, medmindre at der står RCA foran som du
selv skriver, men ikke jack stik alene (RCA-jack bruges mest i USA om den
type stik, herhjemme er det mest phono der benyttes)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 13-06-04 12:51

On Mon, 24 May 2004 11:58:11 +0200, Lars Holm Thomsen
<aslaktoke-RE-MO-VE-toke@yahoo.NOTdk> wrote:

>nVidia GeForce MX 440 with AGP8X (opdateret driver idag fra www.nvidia.com)
>
>TV: Ældre Panasonic TX-21MD3E
>
>Billedet går fint igennem og står skarpt, men vises i sort-hvid! Hvad er der galt?

Jeg har nu investeret i colorfix, og det virker fint!

Lars