ødelagt BIOS
Fra : Thomas G

Dato : 20-05-04 10:51

Hej Alle

Jeg mener helt bestemt engang at ha læst (her i gruppen) hvordan man
genskaber en ødelag bios (f.eks. en flash der gik galt). Da jeg ikke kan
huske præcis hvordan man gjorde og da mine venner er fulstændig uforstående
overfor min forklaring har jeg brug for lidt hjælp til at overbevise dem, om
at jeg ikke tager helt fejl.

Nogen der ved hvad jeg taler om ?

mvh Thomas G

p.s. dette er en teoretisk diskution ... jeg har ikke ødelagt min bios ...
heldigvis

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-05-04 11:41

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uforstående
> overfor min forklaring har jeg brug for lidt hjælp til at overbevise dem,

Tjah, der er sådan set tre muligheder:

Den første er hvis der stadig er en lille rest af bios tilbage, der hedder
boot-block.
Det er en lille "livline" der lige akkurat kan læse en diskette med en
biosflash, sat op til at loade automatisk når man booter. (Det gøres
forskelligt afh. af producent.)

Jeg har selv prøvet dén metode på en fejlflashet Fujitsu-maskine.
(Vi havde faktisk opgivet håbet på det tidspunkt..)

De to andre er til hvis bios er _helt_ død:

Man kan "hot-flashe" hvis man kan låne et tilsvarende bundkort:
Først booter man det "raske" bundkort. Så lirker man _forsigtigt_ den raske
bios-chip ud, og sætter den syge i.
Så kan man flashe den syge igen, og med lidt held virker den så.

Den sidste mulighed er at få fat i én med en EEPROM-brænder.
Det er et lile stykke elektronik som man kan sætte bl.a. bios-chips i, og
programmere dem med stort set hvilketsomhelst firmware/bios man måtte ønske.

Der er én her på nyhedsgrupperne der tilbyder at gøre dét, formedelst en
halvtredser, hvis man har brug for det.

Kan det hjælpe dig?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-05-04 12:46

> [...]
> raske bios-chip ud, og sætter den syge i.
> Så kan man flashe den syge igen, og med lidt held virker den så.

Denne metode har jeg prøvet. Den virker fint. Men man undgår ikke hjerte
banken og en smugle koldsved Jeg tog den raste chip ud først og satte
den i så dan bare lige rørte alle punkterne. Sådan at det var let at få
den ud nær maskinen kørte.

Der er heldigvis en del nyere board som har dual bios. Det sikre at man
skal være meget uheldig for at ødelægge begge bios chips samtidig. Jeg
tror faktisk selv till det kan lade sig gøre.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Thomas G

Dato : 20-05-04 16:19

> [...]
raske
> bios-chip ud, og sætter den syge i.
> Så kan man flashe den syge igen, og med lidt held virker den så.

He he ... det var lige præcis den forklaring de ikke troede på (og de skulle
ellers være nogen der ved en masse om PC'er). Desværre havde jeg ingen
argumenter der kunne overbevise dem, og jeg var ikke 100% sikker på at min
hukommelse var korrekt ... men da Thomas H skriver at han selv har prøvet
det ... burde det kunne overbevise dem ... så tak for svaret

mvh Thomas G

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-05-04 16:26

Thomas G wrote:

> [...]
> sikker på at min hukommelse var korrekt ... men da Thomas H skriver
> at han selv har prøvet det ... burde det kunne overbevise dem ... så

Kan bekræfte historien - og det kaldes iøvrigt "hot-swap" - både med heldigt
udfald og koldsved.

/Chr

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-05-04 07:24

"Christian Mygind" <usenetSlettes@Slettesmygind.net> skrev i en meddelelse

> Kan bekræfte historien - og det kaldes iøvrigt "hot-swap" - både med
heldigt
> udfald og koldsved.

Ja, det at skifte chippen, mens pc'en kører kaldes hot-swap.
Men processen, at få flashet sin chip på den måde, kaldes hot-flashing.

(Ja ja, jeg ved godt det er pindehuggeri. Men hvis man skal Google efter
metoden, er det godt at have det rigtige navn )

VH
Henrik

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 20-05-04 20:15

"Henrik Stavnshøj" skrev

> Der er én her på nyhedsgrupperne der tilbyder at gøre dét, formedelst en
> halvtredser, hvis man har brug for det.

Mon ikke det er selveste Nils Emil fra Rødovre ?
http://www.bios-flash.dk/

Jeg tror det.

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-05-04 22:05

"[DK6400] Brian Baldersbæk" <B.BaldersbaekFJERNES@Stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:40ad037e$0$18691$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Henrik Stavnshøj" skrev

> Mon ikke det er selveste Nils Emil fra Rødovre ?
> http://www.bios-flash.dk/
>
> Jeg tror det.

Jamen det er da lige dét det er

Prisen er ændret lidt, men det er da stadig rimeligt kan jeg se.

VH
Henrik