Tydningshjælp, Aalsø 1666
Fra : aafe

Dato : 03-06-04 10:43

Jeg har problemer med at læse, hvad jeg mener må være mine
tip7 oldeforældres kopulation i Aalsø i 1666.

http://eckmann.dk/ladekarl.gif

Jeg mener der står noget i retning af:

Anden Paaske dag ? Ifver Sørensen Ladekarl? og
? Maren ? ved Katholm Kirke.

Hvis nogen har tid og/eller lyst til at kigge på kragetæerne, og
hjælpe med tydningen af tvivlsomme ord, vil jeg være glad for det.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Arne

ps. IGI har datoen som 15 April 1666, hvilket svarer til første
påskedag, men jeg læser det som anden påskedag.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-06-04 15:35

Uanset hvad jeg gør: "Siden kan ikke vises".
Har prøvet at stille sikkerheden i browseren lav og lukket for Firewalen,
men intet hjælper.
Er jeg ene om det?
Flemming

Fra : aafe

Dato : 03-06-04 15:36

Tak for meldingen Flemming. Jeg tjekkede lige, og kan se, at yanet.dk
- der hoster mit site - er nede med flaget.

Jeg prøver lige at ligge billedet ind i binærgruppen.

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 03-06-04 15:41

On Thu, 03 Jun 2004 16:36:22 +0200, aafe wrote:

>Jeg prøver lige at ligge billedet ind i binærgruppen.

Nu har jeg både lagt billedet ud i binærgruppen og ligeledes placeret
det her:

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/ladekarl.gif

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-06-04 21:50

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg både lagt billedet ud i binærgruppen og ligeledes placeret
> det her:
>
> http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/ladekarl.gif

Og der står:
Anden Paaskedag blef Ifver Sørensen Ladekarl og
Maren Amme ved Katholm viede.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : aafe

Dato : 04-06-04 05:41

On Thu, 3 Jun 2004 22:50:14 +0200, "Bodil Grove Christensen" wrote:

>Anden Paaskedag blef Ifver Sørensen Ladekarl og
>Maren Amme ved Katholm viede.

Ja, enkelt og ligetil, men det var det ikke for mig. Tak for hjælpen
og venlig hilsen
Arne

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-06-04 15:58

Nå, ad omveje kom jeg igennem.

Anden Paaske dag blevf Ifver Sørensen Ladekarl? og jfr Maren ? [uha
uha - - - Eriksdatter ?] ved Katholm Kirke.
Jeg læser dagen klokkerent som Anden påskedag.

Andre bu' ?
Flemming.

Fra : aafe

Dato : 04-06-04 05:39

On Thu, 3 Jun 2004 16:57:30 +0200, "Flemming Svendsen" wrote:

> Anden Paaske dag blevf Ifver Sørensen Ladekarl? og jfr Maren ? [uha
>uha - - - Eriksdatter ?] ved Katholm Kirke.
>Jeg læser dagen klokkerent som Anden påskedag.

Tak skal du have Flemming. Ja, det efternavn er sandelig vanskeligt at
tyde. Tak for hjælpen!

mvh
Arne

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 03-06-04 21:21

On Thu, 03 Jun 2004 11:43:29 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Jeg mener der står noget i retning af:
>
>Anden Paaske dag ? Ifver Sørensen Ladekarl? og
>? Maren ? ved Katholm Kirke.

Ja, det starter med stort A - mon ikke der står Amme?

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : aafe

Dato : 04-06-04 05:45

On Thu, 03 Jun 2004 22:20:54 +0200, Kaj Ahlburg wrote:

>Ja, det starter med stort A - mon ikke der står Amme?

Jo, det var et godt bud! Og den der Katholm Kirke var jeg også selv i
tvivl om, men man kan jo aldrig vide om et gods har sin egen lille
private kirke.

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 03-06-04 21:47

aafe skrev:
> [...]
>
> http://eckmann.dk/ladekarl.gif
>
> Jeg mener der står noget i retning af:
>
> Anden Paaske dag ? Ifver Sørensen Ladekarl? og

Mit bud:

Anden Paaske dag blef Ifver Sørenss Ladekarl og Maren *** ved Katholm viede.

Marens efternavn kan godt være Amme, som Kaj Ahlburg skriver, idet dette
efternavn er set hos andre i området.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : aafe

Dato : 04-06-04 05:54

On Thu, 03 Jun 2004 22:47:23 +0200, "Hans Chr. Baagøe" wrote:

>Anden Paaske dag blef Ifver Sørenss Ladekarl og Maren *** ved Katholm viede.
>
>Marens efternavn kan godt være Amme, som Kaj Ahlburg skriver, idet dette
> efternavn er set hos andre i området.

Tak for hjælpen. Jeg stirrede mig nok blind på, at "blef" vel måtte
være et ord der stod istedet for copulation. Men, sådan var det altså
ikke. Men, takket være jer alles hjælp, fremstår de utydelige
kragetæer nu som et regnestykke, der gik op

Tak og venlig hilsen

Arne