Wok
Fra : QuidamDK@fjernmig-ho~

Dato : 31-05-04 16:56

hey NG..
Efter at have set en masse madprogrammer med Ken Hom synes jeg selv jeg
ville prøve med wok..
Men jeg kan ikke finde nogle simple opskrifter sådan lige..
Så er i ikke sød at poste jeres fif og jeres egne erfaringer og opskrifter?
Og hvor meget af alt det tilbehør skal reelt bruges.. lys soya mørk soya,
risvin oyster sauce osv.??

Håber nogen kan hjælpe mig igen..

p.s helst opskrifter med lavt indhold af kulhydrater

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-05-04 19:37

Hejsa

<QuidamDK@fjernmig-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er i ikke sød at poste jeres fif og jeres egne erfaringer og
opskrifter?

Når jeg laver wok gør jeg sådanne:

friske bønnespire
forårsløg
sukkerærter
kogte ris
kylling el. oksekød strimler
hvidløg
soya ( mørk, for det er hvad ejg altid har i huset )
lidt brunfarin
lidt olie
purløg

- lav en marinade af soya, olie, salt, peber og farin
- Læg kødet i marinaden og lad det trække ( helst nogen timer, men mindre
kan gøre det )
- Skær alle grønsagerne i passende stykker
- kog risene
- Varm woken op og tilsæt lidt olie
- lynsteg kødet nogen minutter ( skal gennemsteges )
- tilsæt grønsagerne
- tilsæt de kogte ris og steg vidre i nogen minutter ( risene brænder måske
lidt på, men put )
- varm retten godt igennem
- Drys lidt hakked purløg over og server

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 14:15

<QuidamDK@fjernmig-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Håber nogen kan hjælpe mig igen..

Du kan jo lave hvad-som-helst i en wok; lynstegte grøntsager går du aldrig
galt af. Tag forskellige grøntsager, f.eks. forårsløg, sukkerærter, porrer,
løg, hvidløg, kål, bønnespirer osv. og snit dem i passende stykker. Smid dem
i den glohede wok med en passende sjat olie (ikke oliven!) og steg dem i et
par minutter. Har du mange eller meget forskellige grøntsager, smider du dem
i wokken over flere omgange. Start med de groveste grøntsager (f.eks. løg,
porre, kål) og slut med de grøntsager, der kræver mindst tid (f.eks.
bønnespirer, sukkerærter, forårsløg). Det er meget vigtigt, at wokken ikke
"går kold" undervejs i processen.

Slut med at vende det hele i lidt sød soja og evt. limesaft. Evt. lidt
sukker. Hvis du i forvejen har lynstegt kylling-, kalkun-, svine- eller
oksekødsstrimler, kan du vende kødet i inden servering.

> p.s helst opskrifter med lavt indhold af kulhydrater

I så fald skal du holde lidt igen med den søde soja og andre sukkerholdige
tilsætninger.

--
-Jens B.