Webspeed K2 (ved oncable.dk)
Fra : SilvaxX

Dato : 02-05-01 19:10

Hej..

Nu er der endelig kommet WS2 i mit område, og igår var jeg lige ved at
bestille det... Men så tænkte jeg "Må hellere spørge på ng'en og få nogle
erfaringer"

Og det gør jeg så: Er der nogen der har noget at sige om oncable's
webspeed k2 ??

På forhånd tak,
SilvaxX

Fra : anders larsen

Dato : 02-05-01 21:18

Ja,
Der er hammer dyrt! men hvis de ville sælge 512/128 til 199,-kr så var det
rimeligt!!!!!!
mvh
anders

Fra : Christian Erritsø

Dato : 02-05-01 23:07

"anders larsen" <a.o.larsen@get2net.dk> wrote in message
> Ja,
> Der er hammer dyrt! men hvis de ville sælge 512/128 til 199,-kr så var det
> [...]

......og den lader vi så lige stå et øjeblik.....

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-05-01 08:38

"Christian Erritsø" <christiane@mail.tele.dk> wrote in <9cq0te$lbu$1
@news.inet.tele.dk>:

> ...og den lader vi så lige stå et øjeblik....

Behøver vi virkelig det? Kan vi ikke bare ignorere den med det samme?

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : O. Skjold

Dato : 06-05-01 18:54

"Niels Callesøe" <usenet.20.niels2000@spamgourmet.com> skrev i en meddelelse
<klip>

> Behøver vi virkelig det? Kan vi ikke bare ignorere den med det samme?

Kære Niels (og også Kristian og Martin, for den sags skyld..)

I er godt nok nogle skrappe TeleDK-medarbejdere, sikke
nogle gode svar I dog kan komme med. Hvor får I det fra?

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-05-01 20:26

"O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote in <9d434d$g3d$1
@news.inet.tele.dk>:

> Kære Niels (og også Kristian og Martin, for den sags skyld..)

Hov. Hvis jeg ikke må få dit fornavn, så er det Hr. Callesøe for dig. I
øvrigt hedder Christian ikke Kristian.

> I er godt nok nogle skrappe TeleDK-medarbejdere, sikke
> nogle gode svar I dog kan komme med.

Tak, tak.

>Hvor får I det fra?

Det meste kommer af erfaring.

(Som en lille sidebemærkning kan nævnes at ingen af os er ansat hos
hverken TDC Tele Danmark eller OnCable (TDC Kabel TV), men derimod hos
TDC Internet. Da opsplitningen er temmeligt ny kan jeg dog sagtens
forstå forvirringen.)

Fra : O. Skjold

Dato : 06-05-01 21:28

> "O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote in <9d434d$g3d$1
> @news.inet.tele.dk>:

<klip>
> Hov. Hvis jeg ikke må få dit fornavn, så er det Hr. Callesøe for dig. I
> øvrigt hedder Christian ikke Kristian.

Undskyld CHristian og Niels - jeg hedder Olav til fornavn.

> Tak, tak.

> Det meste kommer af erfaring.

Jeg er ikke i tvivl om at I er erfarne, men hvorfor giver I så ikke
SilvaxX et svar han kan bruge? Og hvis I er uenige i Anders' påstand
om priser kunne I enten argumentere mod ham eller vælge at ignorere
ham.

> [...]
> hverken TDC Tele Danmark eller OnCable (TDC Kabel TV), men derimod hos
> TDC Internet. Da opsplitningen er temmeligt ny kan jeg dog sagtens

Skal jeg sende et stykke sæbe så du kan bedre kan vaske dine hænder?

At man splitter et selskab op så alle kan sige "det er de andres skyld" kan
jeg som som forbruger ikke bruge til noget. Din sidebemærkning virker på
mig som en antydning af at hvis OnCable har problemer er det ikke TDC
Internets skyld, men hvis jeg spørger WebSpeed Support hvorfor min
downloadhastighed er så lav siger de at det er TeleDK's skyld?????

Ka' du følge mig?

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 21:59

"O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> skrev i en meddelelse
> ...en antydning af at hvis OnCable har problemer er det ikke TDC
> Internets skyld...

Det er det heller ikke. Tilsvarende med Merlin/Kvickly. De er heller ikke
ansvarlige for hinandens problemer..

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Niels Callesøe

Dato : 07-05-01 11:36

>Undskyld CHristian og Niels - jeg hedder Olav til fornavn.

Alt forladt.

> [...]
>SilvaxX et svar han kan bruge? Og hvis I er uenige i Anders' påstand
>om priser kunne I enten argumentere mod ham eller vælge at ignorere

Generelt vil jeg faktisk våve den påstand at både Christian og Martin
har give gode og brugbare svar på mange indlæg i denne gruppe (jeg
vil lade andre om at vurdere mine egne). For mit eget vedkommende har
jeg ikke svaret på SilvaxX's indlæg da jeg ikke har erfaringer med
WS2.

Mht. til Ander's indlæg - som var det vi svarede på - så er
diskussionen om hvad der er rimelige priser ikke ny i denne gruppe.
Vi har (svjh) alle tre deltaget i den tidligere og da Anders' ide om
hvad der var rimeligt lå _temmeligt_ langt fra virkeligheden, så var
det mere oplag til grin end til seriøs debat.

>Skal jeg sende et stykke sæbe så du kan bedre kan vaske dine hænder?

Jeg prøver såmænd bare at forklare hvordan tingene hænger sammen. En
af de ting opsplitningen betyder er at vi ikke nødvendigvis har en
fornemmelse af at skulle "forsvare" hverken OnCable eller deres
prissætning. Havde Anders' indlæg handlet om at WOL skulle sælge
bredbånd for småpenge (mere end alle udbyderne gør i forvejen), så
havde vi såmænd også grinet af det.

>At man splitter et selskab op så alle kan sige "det er de andres
>skyld" kan jeg som som forbruger ikke bruge til noget.

Tror du helt ærligt selv på at det var pointen? Jeg ved det ikke. Jeg
sidder ikke i ledelsen.

>Din sidebemærkning virker på mig som en antydning af at hvis
>OnCable har problemer er det ikke TDC Internets skyld,

Det er det heller ikke.

>men hvis jeg spørger WebSpeed Support hvorfor min downloadhastighed
>er så lav siger de at det er TeleDK's skyld?

Den må stå for deres regning. Men hvordan det skulle have noget at
gøre med TDC Tele Danmark at OnCable har problemer kan jeg ikke se.
Så dit indtryk må bygge på en misforståelse.

>Ka' du følge mig?

Et stykke hen ad vejen. Hvilket jo netop er grunden til at jeg
påpeger at der idag er tale om adskilte selskaber.

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 15:25

"Niels Callesøe" <usenet.20.niels2000@spamgourmet.com> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> hvad der var rimeligt lå _temmeligt_ langt fra virkeligheden, så var
> det mere oplag til grin end til seriøs debat.

OK, jeg har ikke fulgt meget med i denne gruppe, det jeg lige
faldt over var et par TDC-medarbejdere der - selvom I ikke
repræsenterer jeres arbejdsgiver - tilsyneladende ikke ville
forsvare kritik af et produkt fra TDC-familien, derfor mit opstød.

> Tror du helt ærligt selv på at det var pointen? Jeg ved det ikke. Jeg
> sidder ikke i ledelsen.

Helt ærligt, nej. Det er vel for bedre at kunne styre økonomi osv.
og dermed bedre at kunne konkurrere. Men vi kender nok alle
historier fra samfundet om at "det er ikke mit bord".

> Et stykke hen ad vejen. Hvilket jo netop er grunden til at jeg
> påpeger at der idag er tale om adskilte selskaber.

OK, jeg har taget det hele til efterretning. Mht. forvirringen
burde de forskellige nye selskaber måske have taget total
navneforandring.

Tak for dit venlige svar

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Niels Callesøe

Dato : 07-05-01 19:53

<9d6bts$doc$1@news.inet.tele.dk>:

> Mht. forvirringen burde de forskellige nye selskaber måske have
> taget total navneforandring.

Jeg tror de har gjort hvad de mente de kunne.. hvis man fjerner TDC fra
de nye navne (hvilket nok er planen at gøre over en periode, i hvert
fald i folks bevisthed), så kommer man nu faktisk ud med en serie
rimeligt forskellige navne..

OnCable
\/ | (
Opasia / Zillion
Tele Danmark

(og så TDC Services, som er "usynlig" for forbrugeren, svjh)

> Tak for dit venlige svar

Selv tak. :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-01 12:43

"anders larsen" <a.o.larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Der er hammer dyrt! men hvis de ville sælge 512/128 til 199,-kr så var det
> rimeligt!!!!!!

Men kun hvis man får fri pizza med i købet!!!!

Fra : tjah@lphund.dk

Dato : 05-05-01 08:42

On Fri, 4 May 2001 13:43:17 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Men kun hvis man får fri pizza med i købet!!!!

Hey! Hit med min cola.

Glem bare Ferrarien, jeg er ikke så meget til åbne biler.
--
MVH
Bruno

Fra : Henrik

Dato : 05-05-01 09:18

Man skal jo betale 995 kr for modemet. Det synes jeg er ret utroligt, når
man ved alle konkurrerende adsl løsninger låner modemet.

En 256 kbit opkobling koster så 199/måned og til sammenligning kan man få en
tilsvarende adsl opkobling for 299/måned hos worldonline (jeg mener de er
billigst).

512 kbit koster 399/måned, og det er faktisk dyrere end mobilix's 512 kbit
adsl forbindelse (hvor man låner modemet). *Men* det skal så siges mobilix
har opstarts vanskeligheder.

Så hvis du vælger 256 kbit forbindelsen kan du spare en hund om måneden, men
skal til gengæld betale 995 for modemet. Hvis mobilix får løst deres
problemer er 512 kbit løsningen ikke konkurrence dygtig overhovedet.

Henrik

--

Why does a dog wag it's tail. Because a dog is smarter than it's tail. If
the tail was smarter, it would wag the dog.

Fra : O. Skjold

Dato : 06-05-01 19:20

> [...]
> erfaringer"
>
> Og det gør jeg så: Er der nogen der har noget at sige om oncable's

Jeg har WebSpeed K2, 256/64 kbit, og det virker såmænd rimeligt...

Men underligt nok er min downloadhastighed fra TeleDK kun omkring
15 Kb/s eller ca. 123000 kbit/s. Det ligner flowstops, modemet henter
i 2 sek. og holder pause i 2 sek. Hvis jeg henter andre steder fra kan jeg
få den op på ca. 30 Kb/s, dvs. tæt på den lovede hastighed.

Teknikeren der inst. kabelmodemet mente jeg havde alt for lidt signal
(50db på kabelmodemet, 54db til 1. leveringspunkt og 74db i
standeren) hvorefter min forbindelse blev fejlmeldt. Senere
undersøgelser har vist at kablet tilsyneladende intet fejler- det er bare
for langt - derfor kan/vil KabelTV ikke foretage sig yderligere.

Jeg er dog ikke klar over om det svage signal kan påvirke WebSpeed-
forbindelsen i negativ retning.

Min konklusion: WebSpeed K2 virker ok, men det skal det også til
den pris. Jeg forventer at opnå mindst den hastighed jeg betaler for,
lidt ligesom hvis jeg f.eks. køber 2 kg kartofler i Brugsen vil jeg ikke
nøjes med 1.5 kg. Servicen fra TeleDK er jeg, som altid, godt tilfreds
med (bortset fra det sure opstød jeg kommer med et
andet sted i denne tråd).

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 19:39

> Min konklusion: WebSpeed K2 virker ok, men det skal det også til
> den pris.

(overvejer lidt om man igen skal fortælle at inet idag er hamrende billigt i
DK)

> Jeg forventer at opnå mindst den hastighed jeg betaler for,
> lidt ligesom hvis jeg f.eks. køber 2 kg kartofler i Brugsen vil jeg ikke
> nøjes med 1.5 kg.

faktisk en meget god analogi. Når du køber 2 kg kartofler skræller du xx
procent af og smider ud.
På samme måde er der overhead ved data-transport.

Fra : O. Skjold

Dato : 06-05-01 21:35

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9d45n3$ql3$2@tnews.inet.tele.dk...
<klip>
> faktisk en meget god analogi. Når du køber 2 kg kartofler skræller du xx
> procent af og smider ud.
> På samme måde er der overhead ved data-transport.

Forkert, i mit eksempel er det er mit eget valg om jeg vil skrælle noget
af det produkt jeg køber, Brugsen påstår jo heller ikke at det hele kan
bruges. Hvis jeg derimod køber en dåse tunfisk står der også på dåsen
nettovægt og drænet vægt. Min pointe er at man som forbruger
selvfølgelig skal ha' den vare man betaler for, uanset om det er kartofler,
mekanikerbesøg eller datastrøm. Vi (forbrugerene) er alt for gode til at
acceptere en for dårlig vare, bare fordi det er noget med computere.
Men den diskussion hører nok ikke rigtigt hjemme her

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 21:48

> Forkert, i mit eksempel er det er mit eget valg om jeg vil skrælle noget
> af det produkt jeg køber

Tja, uden overhead kan du ikke transportere data. Tilsvarende at du også
skal betale for transport af kuvert og sågar frimærke ved alm brevpost.

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 10:23

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9d4d9g$1dmr$3@tnews.inet.tele.dk...
<klip>
> Tja, uden overhead kan du ikke transportere data. Tilsvarende at du også
> skal betale for transport af kuvert og sågar frimærke ved alm brevpost.

(Jeg skal indrømme at jeg vist ikke helt forstår begrebet "overhead" fordi
i min verden betyder det noget med f.eks. "administration" men det er vel
noget med "administrations-data-trafik" når man taler netværk.)

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du har ret men dybest set er det for
mig rystende ligegyldigt hvorledes teknikken fungerer, det korte af det
lange er at hvis jeg køber en 512 kbit forbindelse, så skal jeg også
kunne opnå denne hastighed. Det er egentlig en ret enkel problemstilling.

Jeg synes at "overhead-forklaringen" bare er endnu et eksempel på en
undskyldning for ikke at levere den lovede vare og at mange forbrugere
desværre finder sig i disse forklaringer, bare fordi det er noget med
computere. Så var det mere reelt hvis en ISP ville melde ud f.eks. at
"det du får er billigt, til gengæld kan du ikke forvente at det virker
optimalt" eller "vi giver dig et nedslag i prisen i forhold til hvad du
får".

I.flg. firmaet Babeltech leverer f.eks. ADSL-forbindelserne gennemsnitlig
under halvdelen af den hastighed de skulle og kun 5% af alle kunderne
opnår den hastighed de betaler for, så jeg er nok ikke helt ene med mine
synspunkter.

Men jeg tror jeg opgiver at overbevise jer og jeg slutter derfor med
tak for en god debat, som vel efterhånden hører hjemme i dk.forbruger.

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-05-01 10:28

On Mon, 7 May 2001 11:23:23 +0200, "O. Skjold"
> [...]

>under halvdelen af den hastighed de skulle og kun 5% af alle kunderne
>opnår den hastighed de betaler for, så jeg er nok ikke helt ene med mine

Babeltech? ... argh... syntax error...

Hvis du kan få det bemeldte firma til at redegøre for deres
målemetoder er vi mere modtagelige overfor deres støj.

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-05-01 10:50

> [...]

>lange er at hvis jeg køber en 512 kbit forbindelse, så skal jeg også
>kunne opnå denne hastighed. Det er egentlig en ret enkel problemstilling.

Hvis du køber en 17" monitor tror du så også du har 17" synligt på den
?

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 13:25

"Flemming Riis" <flemming@riis.nu> skrev i en meddelelse

<klip>
> Hvis du køber en 17" monitor tror du så også du har 17" synligt på den
> ?

Nej, min 17" IBM har kun 16.2" synligt felt men det
mener jeg også dybest set er noget svindel...

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Karsten Andersen

Dato : 08-05-01 09:04

Mon, 07 May 2001 11:49:44 +0200, skrev Flemming Riis, på 11 linier, i
<asrcft0q0rh0guq9b9lcm88aq23a751b94@4ax.com>, :

>Hvis du køber en 17" monitor tror du så også du har 17" synligt på den
>?
Nop for det står i de tekniske data hvis du kikker dem
Dvs det er ikke noget nyt.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 07-05-01 11:01

On Mon, 7 May 2001 11:23:23 +0200, O. Skjold wrote:

> (Jeg skal indrømme at jeg vist ikke helt forstår begrebet "overhead" fordi
> i min verden betyder det noget med f.eks. "administration" men det er vel
> noget med "administrations-data-trafik" når man taler netværk.)

Ja.

> [...]
> lange er at hvis jeg køber en 512 kbit forbindelse, så skal jeg også
> kunne opnå denne hastighed. Det er egentlig en ret enkel problemstilling.

Al data der ryger igennem din linie er ikke nødvendigvis data du umiddelbart
kan bruge til noget. F.ex. kommer der konstant traffik tilbage til dig,
selvom du uploader en fil. Det kaldes kontrolpakker, og de er en integreret
del af den netværksprotokol der anvendes på internettet. At du ikke forstår
dig på netværkstraffik, betyder ikke at alle andre tager fejl.

> [...]
> under halvdelen af den hastighed de skulle og kun 5% af alle kunderne
> opnår den hastighed de betaler for, så jeg er nok ikke helt ene med mine

Jeg vil frygtelig gerne se babeltechs datagrundlag, samt en uddybende
forklaring af hvorledes de tester. De er sikkert dygtige til statistik, men
jeg vil stille mig mere tvivlende overfor deres indsigt i
netværksteknologier.

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-05-01 11:12

On 7 May 2001 10:01:10 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

> [...]
>forklaring af hvorledes de tester. De er sikkert dygtige til statistik, men
>jeg vil stille mig mere tvivlende overfor deres indsigt i

det tror jeg da nu såmænd også de har... problemet er blot at een m.
dybt kommerciel tilgang og sort/hvid firkantet tankegang har mere at
skulle ha' sagt end dem m. teknisk forstand... jeg kunne forestille
mig at vedkommende har noget m. salg at gøre, måske endda m. titel af
noget direktør-agtigt eller lign.

Faglig respekt er de i al fald ikke omgærdet af...

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 13:11

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

<klip>
> det tror jeg da nu såmænd også de har... problemet er blot at een m.
> dybt kommerciel tilgang og sort/hvid firkantet tankegang har mere at
> skulle ha' sagt end dem m. teknisk forstand...

Det er måske problemet i en nøddeskal - at man hører mere efter
slagsfolkene end dem med den tekniske kompetance. Men IMHO er
alle ISP'ere vist også ret kommercielle...

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-05-01 13:54

On Mon, 7 May 2001 14:10:31 +0200, "O. Skjold"
> [...]

>slagsfolkene end dem med den tekniske kompetance. Men IMHO er
>alle ISP'ere vist også ret kommercielle...

det er dog sjældent de får pressemeddelelser til at fremstå som
artikler skrevet af journalister som har gået på en skole hvor
kildekritik er et fag.

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 13:24

"Søren Boll Overgaard" <boll@fw1.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
forstår
> dig på netværkstraffik, betyder ikke at alle andre tager fejl.

Lidt forstår jeg skam godt og jeg påstår heller ikke der er
nogen der tager fejl. Det var slet ikke min mening at starte denne
debat da jeg ikke har den fornødne viden om det, jeg startede
bare med at kommentere nogle - for mig - dårlige svar. Og når
man så stikker snotten frem, ja, så får man tit nogen på den - det
er jeg vant til og det er helt ok men faktisk synes jeg der er
for få der gør det...

Ellers er min påstand er den enkle at (nogle) ISP'er sælger en
vare de har problemer med at levere (måske fordi de ikke lytter
til dem der ved hvad det drejer sig om). Det er vel heller ikke
helt uden grund at TeleStyrelsen også har kik på ISP'ernes
hastighed og ønsker at lave regelmæssige kontrolmålinger af
hastigheden mhp. forbrugerbeskyttelse?

> [...]
men
> jeg vil stille mig mere tvivlende overfor deres indsigt i

Det kan jeg desværre ikke give dig, mine oplysninger
stammer fra en journalist der har brugt oplysninger fra
ovennævnte firma. Hvor objektiv han er ved jeg ikke.

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-05-01 13:55

On Mon, 7 May 2001 14:24:29 +0200, "O. Skjold"
<skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote:

>Det kan jeg desværre ikke give dig, mine oplysninger
>stammer fra en journalist der har brugt oplysninger fra
>ovennævnte firma. Hvor objektiv han er ved jeg ikke.

personligt vil jeg skyde på det er en defaultkonfigureret journalist
m. en stram deadline og uden egentlig indsigt i fagområdet.

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-01 19:17

On Mon, 07 May 2001 14:54:55 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>personligt vil jeg skyde på det er en defaultkonfigureret journalist
>m. en stram deadline og uden egentlig indsigt i fagområdet.

Det er vel også mere spændende at skrive, at der måske er et problem,
end at der måske ikke er et problem?

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-05-01 17:54

> [...]

>undskyldning for ikke at levere den lovede vare og at mange forbrugere
>desværre finder sig i disse forklaringer, bare fordi det er noget med

Det har du meget ret i. Det er blot ikke noget der er specifikt for
internetudbydere, men noget der er generelt for edb-branchen.

Har du en 512kbit linje, kan du ikke hente 512kbit data i sekundet.
Har du en 17" tommer skærm, kan du ikke se et billede på 17".
Har du en 15GB harddisk, kan du ikke lagre 15GB data på den[1].

Det vil derfor, efter min mening, være nyttesløst at agere for at
netop internetudbyderes produktspecifikationer skal være nærmere
slutbrugerens virkelighed. Det vil give mere mening at gå efter
edb-branchen generelt og slutte sig til kampen for at gøre den mere
brugerorienteret.

FUT til dk.forbruger

[1]: De fleste harddiskfabrikanter er enige om at der går 1000 byte på
en kilobyte, 1000 kilobyte på en megabyte og 1000 megabyte på en
gigabyte - mens alt andet en bruger vil komme i kontakt med vil mene
at tallet er 1024.
--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 18:28

> (Jeg skal indrømme at jeg vist ikke helt forstår begrebet "overhead" fordi
> i min verden betyder det noget med f.eks. "administration" men det er vel
> noget med "administrations-data-trafik" når man taler netværk.)

Korrekt

> [...]
> lange er at hvis jeg køber en 512 kbit forbindelse, så skal jeg også
> kunne opnå denne hastighed. Det er egentlig en ret enkel problemstilling.

Det kan du også på laveste kommunikationslag. Det giver ikke mening at måle
andre steder, idet man kan bruge flere forskellige protokoller med hvert sit
overhead.
Desuden bruges laveste lag som standard målepunkt og derfor ville en udbyder
der begyndte at måle på IP-niveau være tvunget til at forklare dette med
tilhørende forvirring.
En eksempel på en måling udenom laveste lag er fx da v.42bis
modemprotokollen kom frem. Da kunne man pludselig overføre 115 kbit fordi
man gik ud fra at modemdata kunne komprimeres 4 gange. lag1 hastigheden var
kun 28.8 kbit

> Jeg synes at "overhead-forklaringen" bare er endnu et eksempel på en
> undskyldning for ikke at levere den lovede vare

Det er marketing og bruges i alle brancher på mere eller mindre skjult måde.

> I.flg. firmaet Babeltech

Resten af sætningen droppet grundet dårlig kilde

Fra : O. Skjold

Dato : 07-05-01 21:50

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9d6lt0$1bnj$1@tnews.inet.tele.dk...
<klip>
> [...]
udbyder
> der begyndte at måle på IP-niveau være tvunget til at forklare dette med

OK, jeg tror jeg forstår, men alligevel er jeg er i tvivl om man på laveste
lag
opnår hvad man har "krav" på, eks. må det da være en meget ineffektiv
protokol hvis den effektive datamængde man modtager kun er halvdelen
af den lovede.

> Resten af sætningen droppet grundet dårlig kilde

Ja, jo, jeg kan ligesom fornemme at proff'erne ikke er dybt imponeret
af omtalte firma

Jeg er nu heller ikke så blåøjet at jeg køber alt hvad jeg læser, jeg
konkluderede også bare at der formentlig er andre end mig der
stiller spørgsmålstegn ved de af ISP'erne lovede hastigheder.

Ellers tak for et lærerigt svar, nu ved jeg da lidt om overhead

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 22:37

> en meget ineffektiv
> protokol hvis den effektive datamængde man modtager kun er halvdelen
> af den lovede.

halvdelen vil også klart være i underkanten..

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-05-01 22:18

> [...]

>opnår hvad man har "krav" på, eks. må det da være en meget ineffektiv
>protokol hvis den effektive datamængde man modtager kun er halvdelen

Det har du meget ret i og jeg tror heller ikke på at der er 50%
overhead (og heller ikke på at nogen her, skulle påstå det).

Jeg kender ikke teknologien bag webspeed så jeg ved ikke noget om hvor
stort overheadet egentligt er, men på min ADSL-forbindelse hos
WorldOnline ligger overheadet på ca. 10% (blot til sammenligning).

Fra : Gerner

Dato : 06-05-01 22:11

On Sun, 6 May 2001 22:35:17 +0200, "O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote:

> [...]
>acceptere en for dårlig vare, bare fordi det er noget med computere.
>Men den diskussion hører nok ikke rigtigt hjemme her

Telestyrelsen har langt om længe og under pres fra faggrupper og erhvervskunder,
påtænkt at udgive en internetredegørelse hvor kvaliteten af internetforbindelser
vil blive undersøgt som en kvalitetsmåling.
Hvilke kriterier der skal gives for undersøgelsen er først færdig i sommerens
løb og derefter vil målingen ske.
Til efteråret (planlagt) vil den første udgave af internetredegørelsen blive
lagt på deres hjemmeside under publikationer.

Den laves for at vi, forbrugerne af internet, kan sammenligne ydelser hos de isp
der undersøges, i stil med teleprisguiden og "Hallo hallo - ved du hvad det
koster" pjecen.

Til den tid kunne kabelinternet være med i undersøgelsen, ellers er der tid til
at tipse telestyrelsen om at medtage kabelfirmaerne som tilbyder internet.
FWA kunne også være med.

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-05-01 22:15

Andetsteds udvikler tråden sig i retning mod mere generelle ting om
ikke-tekniske brugere vs. tekniske ISPer.

Dette for at fokusere mere på det konkrete problem:

> [...]

>i 2 sek. og holder pause i 2 sek. Hvis jeg henter andre steder fra kan jeg
>få den op på ca. 30 Kb/s, dvs. tæt på den lovede hastighed.

Hvis du nogle steder kan hente med tilfredsstillende hastighed, tyder
det på at der ikke er noget i vejen med din forbindelse.

Du siger at du kun oplever skuffende hastigheder fra nogle steder, kan
du komme med eksempler (gerne fra så mange forskellige fysiske og
administrative net som muligt)? Kan du komme med eksempler på steder
med udemærket hastighed?

Fra : O. Skjold

Dato : 08-05-01 00:11

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Andetsteds udvikler tråden sig i retning mod mere generelle ting om
> ikke-tekniske brugere vs. tekniske ISPer.

Ja, jeg synes det er lidt svært at hamle op med teknikerne
men de fleste gør da et godt forsøg på at se det med andre øjne.

> Dette for at fokusere mere på det konkrete problem:

Jo tak, men det var nu egentlig ikke fordi jeg har store
problemer, jeg ville blot fortælle om mine - overvejende
positive - oplevelser med WebSpeed K2...

> Hvis du nogle steder kan hente med tilfredsstillende hastighed, tyder
> det på at der ikke er noget i vejen med din forbindelse.

Også min konklusion...

> [...]
> du komme med eksempler (gerne fra så mange forskellige fysiske og
> administrative net som muligt)? Kan du komme med eksempler på steder

Jeg kan da prøve:

microsoft.com = 26 Kb/s
tucows.inet.tele.dk = 13 KB/s
tucows.sol.dk = 29 Kb/s
ftp.sunet.se = 28 Kb/s
ftp.ind.net = 25 Kb/s

hmmm, ingen over 30 i dag?

Værdierne er ca. og er fremkommet ved download af
tilfældige filer på 3-4 MB. Bemærk den lave hast. på
13 Kb/s, her skulle jeg i.flg. WebSpeed support kunne
opnå den højeste hastighed. Derfor blev min linje fejlmeldt
men jeg er senere blevet fortalt at det må være en
misforståelse ml. mig og supporteren. Min oprindelige
bekymring gik derfor på om det lave signal (50 db på
847.25 MHz) var for lidt.

--

Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-05-01 00:01

"O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote:

>tucows.inet.tele.dk = 13 KB/s
>tucows.sol.dk = 29 Kb/s

Kan du finde andre af Teledanmarks hosts der ikke kan følge med?
Teledanmarks tucowsmirror kører vist på en gammel maskine.

Prøv f.eks. at FTPe til ftptest.inet.tele.dk.

Fra : O. Skjold

Dato : 17-05-01 08:28

> "O. Skjold" <skjoldNEJ@TAKprivat.dk> wrote:

<klip>
> Prøv f.eks. at FTPe til ftptest.inet.tele.dk.

Undskyld det sene svar

Jeg kunne ikke finde ftptest.inet.tele.dk så jeg prøvede i
stedet ftptest1.tele.dk.

Hastigheden svinger ml. 16-26 Kb/s og herunder har jeg
vha. et ur og en lommeregner regnet den gennemsnitlige
hastighed ud:

1. forsøg: en rnd-fil, 167772 bits/s eller 163.84 Kbits/s.

2. forsøg: en arj-fil, 170580 bits/s eller 166.58 Kbits/s.

Min konklusion: hastigheden er her en del lavere end
de lovede 256 Kbits/s.

Jeg har ellers hørt fra en tekniker fra Dansk KabelTV at
OnCable i virkligheden giver en lidt hurtigere forbindelse
end lovet, netop for at kompensere for det overhead der
er og hermed undgå at skulle forklare os hvad det så er.

Tidligere i denne tråd blev der snakket en del om netop
dette

--

Mvh.
O. Skjold / Odense