Opdeling i prototyper og funktionsdefiniti~
Fra : Anders Borum

Dato : 30-05-04 19:15

Hej alle sammen

Det er mig til stadig irritation, at jeg skal skrive klasser og
funktioner i flere forskellige filer i C++. Jeg er blevet lidt gladere,
efter at g++'s -fno-default-inline giver mig mulighed for at skrive mine
metoder sammen med klasse-definitionen.

Men når jeg laver fritstående funktioner har jeg ikke samme mulighed.
Hvis jeg skriver funktionskroppen helt ud i headerfilen, så får jeg
linker-fejl. Hvis jeg derimod skriver dem i kildefilen, som det er
meningen, skal jeg også skrive en prototype i headerfilen. Irriterende.

Når jeg er i et rigtig dovent humør, pakker jeg funktionen ind i
templates, så jeg undgår linker-brok. Men brugen af templates giver mig
dårlige fejlmeddelelser.

Så jeg efterspørger et program, som kan tage en kildefil og generere
prototyper automatisk eller på anden måde hjælpe så jeg kan samle
definiton og erklæring på et sted. Kan nogen anbefale noget?

Hilsen Anders

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-05-04 23:55

Anders Borum wrote:
> Så jeg efterspørger et program, som kan tage en kildefil og generere
> prototyper automatisk eller på anden måde hjælpe så jeg kan samle
> definiton og erklæring på et sted. Kan nogen anbefale noget?

Måske kan du bruge prototize:

http://www.gnu.org/directory/All_Packages_in_Directory/protoize.html

cygwin har en port til windows, jeg vil tro at der er standard på Linux.
Jeg ved ikke hvor god den er til C++.

Eller kan du bruge inline:

inline bool ImToLazyToCreatePrototypesSoIPutEverythingIntoHeaderfiles()
{
return 0 > 0;
}

Jeg selv synes dog at det er lettest at arbejde med interface og
implementation adskilt, dvs interface i headers og implementation
i cpp filer.

/b