Æggekage
Fra : zcully

Dato : 30-05-04 12:55

Jeg søger en opskrift på en nem (og god/lækker) æggekage. Altså sådan en på
panden med bacon osv.

/Zcully

Fra : Ralph

Dato : 30-05-04 13:31

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg søger en opskrift på en nem (og god/lækker) æggekage. Altså sådan en

> panden med bacon osv.

Steg bacon på panden, imens blandes:

beregn ca. 2 æg pr. person, en fjerdedel mælk, en håndfuld revet ost, pisk
sammen, med salt og peber,

når bacon er færdigt, hæld LIDT af fedtet fra (IKKE i vasken) kom æggemassen
på, skru helt ned for varmen, låg på. Når der kun er en lille smule flydende
tilbage på toppen, så klip lidt purløg henover, og læg baconstykkerne på, 2
min. ekstra, serveres med rugbrød, og selvfølgelig ketchup for ignoranterne.

HVIS der så skulle være en rest tilbage, næste dags frokost koldt ovenpå en
skinkemad, tomat øverst

--
venligst
Ralph

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 30-05-04 13:36

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> wrote in message
> Jeg søger en opskrift på en nem (og god/lækker) æggekage. Altså sådan en

> panden med bacon osv.
>
> /Zcully

stor pande, seks æg, 400 gr. kartofler, en pakke bacon, forårsløg

vask kartoflerne - skær dem i tern
steg dem på panden på omkring 4
pisk æggene sammen, kom salt, paprika, hvidløg, peber mv. i æggene
når kartoflerne er ved at være møre skubbes de lidt til side og bacon i små
stykker steges.
Når bacon er stegt blandes de med kartoflerne. Æggene hældes over, der
drysses med forårsløg. Serveres gerne med friskbagt rugbrød

Fra : Emil

Dato : 30-05-04 13:55

zcully skrev:

>Jeg søger en opskrift på en nem (og god/lækker) æggekage. Altså sådan en på
>panden med bacon osv.

Start med at smelte fedtet af noget godt bacon (Tulip bacon Back
- det er det, som vi eksporterer til england).
Baconet pakkes i køkkenrulle, og steges færdig i microovnen når
æggekagen er færdig.

Bland æggekagemassen og kom den på panden ved *svag* varme, det
er meget vigtigt at varmen er svag.

Kom fyld i efter smag. Letkogte brocoli og gulerødder, eller
optøede ærter og rå, hakkede løg med strimlet iceburgsalat, eller
hvad du nu har lyst til. Rod lidt rundt i blandingen og læg låg
på panden.

Det vigtigste er *masser* af frisk purløg, også gerne i
æggemassen, men altid også ovenpå.

Men du kan få mere inspiration her:
http://makeashorterlink.com/?P38026F68
Jeg véd ikke om den fanger
http://www.omelet.dk/ men ellers er den her.

m.v.h. Emil

Fra : Nils Bo Hermansen

Dato : 30-05-04 20:48

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg søger en opskrift på en nem (og god/lækker) æggekage. Altså sådan en

> panden med bacon osv.
>
> /Zcully

Har læst de andre forslag og de er bare lækre.
Et lille tip hvis du vil have en rigtig høj og luftig æggekage :
Bland 1 spsk. bagepulver i æggemassen før den kommer på panden.
Så bliver den rigtig flot også med alt det guf der er i de andres
opskrifter.

Nils

Fra : Peter Græbe

Dato : 30-05-04 22:33

Nils Bo Hermansen skrev:

> [...]
> Bland 1 spsk. bagepulver i æggemassen før den kommer på panden.
> Så bliver den rigtig flot også med alt det guf der er i de andres

Aargh. Sic transit gloria mundi!

Peter Græbe

Fra : Emil

Dato : 30-05-04 22:49

Nils Bo Hermansen skrev:

> [...]
>Bland 1 spsk. bagepulver i æggemassen før den kommer på panden.
>Så bliver den rigtig flot også med alt det guf der er i de andres

Ja, den er go med dig. Du kan også komme stiftpiskede æggehvider
i, for at det ikke skal være løgn. En æggekage skal da *ikke*
være luftig, hvorimod en omelet eller sufflé skal.

Når man læser alle tilgængelige opskrifter på æggekager,
souffléer, æggestande, pandekager, omeletter m.v., synes jeg
betegnelserne bliver udflydende og sammenblandede.

Opskrifterne giver, hver for sig, gode retter med stor variation.
Men kald dog tingene for det, som de er.

m.v.h. Emil