Nedvejning
Fra : NH

Dato : 28-05-04 20:45

Hej
Er der en der kan svare mig på om det er muligt
at få sin bil vejet ned, det drejer det sig om en
Ww Transporter T4 på gule plader.
----
Bilen:
Egenvægt 1500 kg
Maksimallast 1100 kg
Totalvægt 2600 kg
Påhængskrt Største totalvægt 1525 kg
------
Campingvogn:
Egenvægt 850 kg
Totalvægt 1000 kg
-------
Spørgsmålet er om man kan droppe 100 kg af maksimallast
og derved komme ned på en totalvægt på 2500 kg så jeg kan køre med
kørekort B så jeg slipper for at tage B/E kørekort.
Tak for eventuelle svar.
Mvh Niels

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 28-05-04 22:46

Hej

Har lige være hele møllen igennem.

Det er ikke noget problem at få nedvejet bilen, det klares på et øjeblik på
motorkontoret. Du udfylder bare den standardformular de har med de tal du
gerne vil have på registreringsattesten, Masksimallast 1000 kg. Husk at du
også skal have lavet vægten for påhængskøretøjets største vægt (med bremse)
om til 1000 kg. ellers er vogntoget jo stadig over 3500 kg.

Check tallene her
http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593
før du udfylder papirene på motorkontoret.

Det forholder sig først anderledes problematisk hvis du skal have vejet
noget op, det kræver som regel syn og en pokkes masse papirarbejde.

Jeg blev faktisk positivt overrasket da jeg var på motorkontoret for at få
ordnet disse ting - de ville ikke engang have penge for det, og den nye
registreringsattest lå i posten tre dage senere.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-05-04 04:43

"Henrik N. Jensen" <hnj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjeblik på motorkontoret. Du udfylder bare den standardformular de
> har med de tal du gerne vil have på registreringsattesten,

Korrekt.

Husk at du også skal have lavet vægten for
> påhængskøretøjets største vægt (med bremse) om til 1000 kg. ellers er
> vogntoget jo stadig over 3500 kg.

Forkert det der er afgørende er total vægt for bil + påhængsvogn hvad
bilen er godkent er ligemeget bare det er nok til den pågældende
påhængsvogn.

> Check tallene her

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593
> før du udfylder papirene på motorkontoret.

Hvis du indtaster hans vægte men ændre totalvægten på bilen til 2500 kg
får du at vide at det må du gerne.

> Jeg blev faktisk positivt overrasket da jeg var på motorkontoret for
> at få ordnet disse ting - de ville ikke engang have penge for det, og
> den nye registreringsattest lå i posten tre dage senere.

Ja det er utroligt.

MVH Steen Larsen.

Fra : Henrik N. Jensen

Dato : 29-05-04 05:17

Du har fuldstændig ret Steen og jeg undskylder selvfølgelig fejlen.

Problemet var, at min bil stod registreret til at måtte trække mere end sin
egenvægt +50 kg. Og så rammer man igen kravet til BE-kørekort. Hvorfor
skulle det også være let, når nu det kunne gøres besværligt.
Min bils (VW Golf) egenvægt er 1025 kg, lasteevnen er 550 kg., og der stod
på den originale attest at den måtte trække 1200 kg. Da jeg fik lavet
attesten om til, at den måtte trække 1075 kg. kunne jeg jo pludselig hægte
en trailer/campingvogn på 1300 kg.-totalvægt på, så længe jeg ikke læssede
til en faktiske totalvægt på 1075 kg.
Jeg glæder mig til at blive stoppet af en betjent der ikke kan finde ud af
reglerne, det skal nok blive sjovt

Henrik

Fra : claus b. p.

Dato : 28-05-04 22:52

"NH" <pbrntyra@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og derved komme ned på en totalvægt på 2500 kg så jeg kan køre med
> kørekort B så jeg slipper for at tage B/E kørekort.

Det er da relativt almindeligt at biler (fx. VW LT) nedvejes fra fx. 4t til
3,5t for at de kan køres på lille kort, så denne nedvejning burde vel også
være mulig. Desværre tror jeg vognen skal synes i den forbindelse, (s.....
bureaukrater) men hør på motorkontoret.

/Claus

Fra : NH

Dato : 29-05-04 06:58

Tak til alle for svarene.
Puha, det lettede, jeg var ikke særlig vild med at skulle erhverve BE
kørekort
eller til syn igen med bilen når jeg nu lige havde været igennnem møllen for
2 måneder siden.

Hilsen fra Niels, hvis weekend er reddet.

Fra : Jørgen L

Dato : 29-05-04 12:22

> [...]
> og derved komme ned på en totalvægt på 2500 kg så jeg kan køre med
> kørekort B så jeg slipper for at tage B/E kørekort.

Du skal til syn med din bil når du vil nedveje total vægten på bilen. Det
skulle vi i alt fald på arbejdet.
det er kun når du vil sænke hvad den må trække at du slipper for syn.

Hilsen Jørgen

---

Fra : NH

Dato : 30-05-04 10:03

> Du skal til syn med din bil når du vil nedveje total vægten på bilen. Det
> skulle vi i alt fald på arbejdet.
> det er kun når du vil sænke hvad den må trække at du slipper for syn.
>
> Hilsen Jørgen
Det lyder godt nok træls, jeg må på motorkontoret på tirsdag.

Mvh Niels