Slægtsforskning i Skåne
Fra : Angelbo

Dato : 26-05-04 22:04

Hej

Jeg skal til Sverige sammen med min mor den 9. og 10. juni for at søge nogle
aner i malmøhus len.
Så vidt jeg kan se, skal jeg til Landsarkivet i Lund. Kan nogen sige, om det
er rigtigt?

Hvis det er Lund vi skal til, har nogen så været der før, og kan evt.
foreslå et sted at overnatte - gerne billigt.
Og endnu et spørgsmål til de stedkendte: Er det til at komme rundt på
arkivet, hvis man er gangbesværet? Kan man parkere i nærheden?

Mvh
Lisbeth Angelbo
--
www.angelbo.net

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-05-04 18:08

Jeg har været i Lund, men ikke på arkivet. For Malmøhus lyder Lund
rigtigt og hvad parkering angår er det gennemgående svært at smide en
bil centralt i svenske byer. Hvis man bor på Sjælland ville jeg stærkt
overveje at tage toget i stedet.

Lars Erik Bryld

Fra : Angelbo

Dato : 27-05-04 18:48

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt og hvad parkering angår er det gennemgående svært at smide en
> bil centralt i svenske byer. Hvis man bor på Sjælland ville jeg stærkt

Tak for dit svar. Desværre er det ikke så let for os at tage toget, da min
mor er gangbesværet. Ellers kan jeg da godt se, at det måske ville være
lettere.

Jeg tror, at jeg kontakter arkivet og hører, hvordan parkeringforhold og
lignende er.

Mvh
Lisbeth

Fra : Kim F. Andersen

Dato : 27-05-04 18:51

Hej Lisbeth.

Ved ikke om du kender denne:
http://www.ddss.nu/
Her er databaser samt links, du måske kan bruge.

Mvh
Kim Andersen

Fra : Angelbo

Dato : 27-05-04 19:10

"Kim F. Andersen" <cola@lete.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lisbeth.
>
> Ved ikke om du kender denne:
> http://www.ddss.nu/
> Her er databaser samt links, du måske kan bruge.
>
> Mvh
> Kim Andersen

Hej Kim

Tak for adressen. Jeg har i de sidste dage søgt rundt på nettet for at finde
nogle gode sider og var da også faldet over den. Så nu vil jeg bruge lidt
tid til at se, om jeg kan finde noget, inden jeg tager til Lund. Det er jo
meget rart at have så mange oplysninger som muligt, inden man tager afsted.

Mvh
Lisbeth

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 02-06-04 09:12

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til dem og stille alle disse
spørgsmål, måske findes der en løsning på problemerne, landsarkivets
personale er lutter venlighed:

http://www.ra.se/lla/

Venlig hilsen

Hedvig

Fra : Flemming Petersen

Dato : 02-06-04 19:37

Hej,
Jeg besøgte landsarkivet i Lund i Påsken.
Der er to arkivadresser:
Arkivcenter syd med kirkebøger og husförhörslänger og mandtalslänger.
Her har jeg ikke været, men den lokale slægtsforskerforening har
lokaler her til at hjælpe besøgende.
Det "gamle" arkiv. Her er retsbøger og skifter. Her har jeg været.
Ingen Parkeringsplads, hold på vejene udenfor, det kræver svenmske
mønter.
Arkivet er på første sal, jeg kan ikke hsuek om der er elevator. Men
der er god plads på trappen.
De er meeeget flinke på arkivet.
Vi kontaktede Lunds turistbureau go fik en bed&breakfast 200 kroner
pr. næse + 50 kroner i gebyr. Vi boede hos en fr. Lööf; der bor jeg
aldrig mere, så hellere give 200skr mere for et hotel.

Fra : Flemming Petersen

Dato : 02-06-04 19:40

"Hedvig Pitzner-Jørgensen" <hedvig.pitzner1FJERN@city.dk> wrote in message news:<c9k1sp$v0p$1@news.cybercity.dk>...
> Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til dem og stille alle disse
> spørgsmål, måske findes der en løsning på problemerne, landsarkivets
> [...]

Undskyld,Historien om fr. Lööf er ikke fra Hedvig men fra mig..
det er første gang jeg forsøger den slags..
Flemming Petersen

Fra : Steen Thomsen

Dato : 03-06-04 22:35

> Så vidt jeg kan se, skal jeg til Landsarkivet i Lund. Kan nogen sige, om det
> er rigtigt?

Ja. Men hvis det er selve Malmö by med nærmeste omwegn, så er det
stadsarkivet i Malmö !

> foreslå et sted at overnatte - gerne billigt.

Næh, jeg kører frem og tilbage med tog - det er billigere.

> Og endnu et spørgsmål til de stedkendte: Er det til at komme rundt på
> arkivet, hvis man er gangbesværet? Kan man parkere i nærheden?

Ja, Ja. Der er parkering i gården, og på vejen udenfor. Og der er
elevator i bygningen, læsesalen ligger på 1'sal.

Alle kirkebøgerne er tilgængelige på mikrokort i et stort skuffedarium
langt nede i læsesalen. Se efter køen foran.

En nyttig indgangsbøn er registrene over 'bouppteckninger' (svarer til
vores skifter - der er bare intet om fordelingen af arven). Registrene
står i reolen i forstuen vis-a-vis skranken.

Check lige åbningstiderne, der er en ugedag hvor de godtnok lukker kl
16, men åbner igen et kvarter efter. Der ekspederes ikke fra
magasinerne, men man kan få hentet frem før kl 16 til brug om aftenen.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Angelbo

Dato : 04-06-04 09:09

"Steen Thomsen" <steenthomsen@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

Hej til alle

Jeg takker for de mange svar. Jeg har også kontaktet arkivet pr. mail, og er
nu godt rustet til at tage afsted. Nu håber jeg bare, at jeg kan finde noget
derovre:)

Mange hilsener
Lisbeth