Email-afsender ved TDC
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-05-01 16:08

Kan det passe, at TDC er begyndt at kræve, at afsenderadressen på afsendte
emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder) /skal/ være en TDC-
adresse.

Jeg spørger, da mine forældre har et opasia-abonnement ved TDC. De har i
deres OE opsat flere forskellige konti - alle med TDC som SMTP-mailserver.
De har hver især en emailadresse fra mit eget domæne - stocholm.dk - og det
er denne emailadresse, de bruger som afsender-emailadresse.

De er nu begyndt at få at vide, at afsender-emailadressen ikke kan godkendes
ved afsending igennem deres SMTP-mailserver. De er ikke just verdensmestre i
alt det her IT, så jeg har lidt svært ved at få flere informationer ud af
dem.

Kan det ovenfor beskrevne genkendes af nogen ?

--
Se med når beboerne drikker mere Tequila - lige om lidt. (BigBrother)

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Tjek

Dato : 02-05-01 16:20

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder) /skal/ være en

Nej, det virker i hvert fald fint ved mig...(med en mailme.dk adresse)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-05-01 16:40

"Tjek" <na@na.dk> wrote in <9cp8jn$1h17$1@tnews.inet.tele.dk>:

>"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
>TDC-
>
>Nej, det virker i hvert fald fint ved mig...(med en mailme.dk adresse)

hmm ... ved nogen så, om TDC lavet et opslag på, om afsender-domænet findes
? Mit eget domæne er nemlig ikke online pt ... så hvis den først ser, om der
er et domæne, der passer til afsender-emailadressen, så vil den naturligvis
fejle.

Er dette tilfældet ?

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 02-05-01 16:51

On Wed, 2 May 2001 15:39:43 +0000 (UTC), Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> er et domæne, der passer til afsender-emailadressen, så vil den naturligvis

Jeg ved det ikke, men det ville da virke logisk at gøre det. Der er jo ikke
meget fidus i at angive en forkert afsender-adresse, med mindre man ikke har
rent mel i posen.

--
Søren O.

If idiots could fly, IRC would be an airport

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-05-01 16:59

boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote in
<slrn9f0b7q.49e.boll@treebeard.tolkien.dk>:

>Jeg ved det ikke, men det ville da virke logisk at gøre det. Der er jo
>ikke meget fidus i at angive en forkert afsender-adresse, med mindre man
>ikke har rent mel i posen.

Nej ... og det har jeg sådan set heller ikke noget imod - sådan principielt
set ... men lige nu giver det mig bare problemer ...

Er det ikke nogen TDC-folk herinde, der kan be/afkræfte det ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-05-01 18:52

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) wrote:

>Er dette tilfældet ?

Ja:

.... while talking to smtp.mail.dk.:
<<< 553 asdfeqrawe.dk does not exist

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 02-05-01 16:50

On Wed, 2 May 2001 15:08:07 +0000 (UTC), Jesper Stocholm wrote:
> Kan det passe, at TDC er begyndt at kræve, at afsenderadressen på afsendte
> emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder) /skal/ være en TDC-
> adresse.

Det havde de engang, men det blev slået fra, netop fordi kunder som dine
forældre (og profesionelle kunder), oplevede problemer ved anvendelse af
egne afsender-adresser.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-05-01 16:54

Wed, 2 May 2001 15:08:07 +0000 (UTC), skrev usenet@stocholm.dk
(Jesper Stocholm):

>Kan det passe, at TDC er begyndt at kræve, at afsenderadressen på afsendte
>emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder) /skal/ være en TDC-
>adresse.

Det tror jeg ikke, så jeg prøvede lige og det gik fint nok.

From: Knud Gert Ellentoft <knudgert@mobilixnet.dk>
To: knudgert@mail.tele.dk

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Mogens Bluhme

Dato : 02-05-01 21:41

Jesper Stocholm wrote:

> [...]
>
> --
> Se med når beboerne drikker mere Tequila - lige om lidt. (BigBrother)

Der er ikke nogen protokoller som forlanger et bestemt domæne for at en
mailserver accepterer at aflevere, "relaye". Det eneste der kræves er at
domænet eksisterer. Derimod skal man have en IP-adresse hos den pågældende
udbyder for at få lov til at sende. Dette er ikke (kun) for at genere
ikke-kunder i at "slide" på postservere men for at forhindre spam. Faktisk sker
der det at hvis en udbyder har et såkaldt "åbent relæ", kommer vedkommende på
en meget ubehagelig liste hvor ingen andre postservere vil snakke med ham fordi
man forventer en masse spam. Det er stadig den altovervejende måde at
autorisere på selv om man på det seneste ser f.eks smtp-authentication, dvs.
brugernavn og adgangskode som når man henter. Har du ringet op til en udbyders
IP-pulje, så brug hans udgående postserver og skriv president@whitehouse.gov
som afsender. Den stryger lige igennem uanset hvem der bruges. Men pas på med
numre - headeren afslører IP-adressen!

/Mogens
bluhme@get2net.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-05-01 22:57

Mogens Bluhme <mogens@uni2.dk> wrote in <3AF070D7.15729614@get2net.dk>:

> [...]
>domænet eksisterer. Derimod skal man have en IP-adresse hos den
>pågældende udbyder for at få lov til at sende.

ja ... det er alt sammen meget fint ... ... men det har ikke så meget
med mit problem at gøre. OE er i dette tilfælde koblet op via TDC - og
sender via post.tele.dk ... men den giver stadig denne fejl ...

Jeg har nu i en times tid foretaget intensiv telefonsupport, og selvom
emailadresser fra stocholm.dk-domænet nu slet ikke optræder i OE, så kommer
den stadig med samme fejl. Jeg er skisme nok nødt til at tage en tur til
Jylland for at ordne det ...

Men tak for hjælpen - allesammen ...

Fra : Thomas Braad Toft

Dato : 02-05-01 23:23

Hej !

> [...]
>den stadig med samme fejl. Jeg er skisme nok nødt til at tage en tur til

Hm...det lyder umiddelbart, som den fejl OE kan finde på at lave, hvis
man opgraderer programmet mens det åbent....mener at fejlen hedder
550, anyone ?

Der skal opgraderes to .dll filer, det hjælper svjv ikke at
geninstallere OE. Du kan evt. få dine forældre til, at ringe til
Internet Hotline på 80808035, så er du fri for at tage til Jylland :)

--
Mvh.

Thomas Braad Toft
Ansat hos TDC Internet A/S, men repræsenterer sig selv på UseNet

Fra : Jens

Dato : 03-05-01 21:36

"Thomas Braad Toft" <spam@magicx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> geninstallere OE. Du kan evt. få dine forældre til, at ringe til
> Internet Hotline på 80808035, så er du fri for at tage til Jylland :)

Så er det den fejl hvor wab32.dll er blevet udskiftet fra en ny version til
en ældre.
Se: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q239/1/35.ASP for at
løse problemet, som netop opstår hvis man har opdatere/re-installeret
Outlook Express mens det var åbent/kørende.

Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-01 06:54

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> wrote in
<WijI6.4862$T22.346140@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>at løse problemet, som netop opstår hvis man har opdatere/re-installeret
>Outlook Express mens det var åbent/kørende.

og jeg kan opdatere med informationen om, at min kusine og bror havde samme
fejl i et par dage ... men alt var igen hanky-panky i det øjeblik mit domæne
igen kom online ...

--
And now back to Terrence and Phillip
(Southpark)

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Karsten Guldager

Dato : 02-05-01 23:14

On Wed, 2 May 2001 21:56:47 +0000 (UTC), usenet@stocholm.dk (Jesper
Stocholm) wrote:
>ja ... det er alt sammen meget fint ... ... men det har ikke så meget
>med mit problem at gøre. OE er i dette tilfælde koblet op via TDC - og
>sender via post.tele.dk ... men den giver stadig denne fejl ...

Prøv smtp.mail.dk som udgående postserver

Med Venlig Hilsen
Karsten Guldager

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 02-05-01 22:48

On 02 maj 2001 Jesper Stocholm uttered some barely human sounds which I
was able to translate into
<Xns9095AE0E4554Aspamstocholmdk@192.38.208.81>:

> Kan det passe, at TDC er begyndt at kræve, at afsenderadressen på
> afsendte emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder)
> /skal/ være en TDC- adresse.

Ikke mig bekendt.

> [...]
> godkendes ved afsending igennem deres SMTP-mailserver. De er ikke just
> verdensmestre i alt det her IT, så jeg har lidt svært ved at få flere

Prøv at finde ud af fejlen kommer straks, når der trykkes på knappen "send"
eller om fejlen kommer fra mailserveren.

Hvis OE opgraderes mens programmet er åbent, kan det give en fejl, som
ligner den du beskriver.

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Tyrael: "Not your fault. Tell me, Marius. How was it not your fault?"

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-05-01 23:34

Se Message-ID: <9cphfh$qph$1@news.inet.tele.dk>

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 02-05-01 23:43

On 03 maj 2001 Allan Olesen uttered some barely human sounds which I was
able to translate into <9cq20u$oj1$1@news.inet.tele.dk>:

> Se Message-ID: <9cphfh$qph$1@news.inet.tele.dk>

Der kontrolleres, om domænet eksisterer. Jeg svarede på, om det skulle være
et domæne, som pop3.mail.dk er MX for.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-01 00:39

spam_me_senseless@mail.dk (Lars Kyndi Laursen) wrote:

>Der kontrolleres, om domænet eksisterer.

Ja.

>Jeg svarede på, om det skulle være
>et domæne, som pop3.mail.dk er MX for.

Ja. Jeg var for hurtig. Beklager.

Jeg har faktisk en maskine til at spytte masser af post gennem
smtp.mail.dk, hvor jeg har firmaets Telia-hostede domæne i
afsenderadressen. Så gyldige domæner er der helt sikkert ikke spærret
for.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-01 13:23

> [...]
> emails igennem mail.tele.dk (eller hvad den lige hedder) /skal/ være en

De kræver blot en gyldig afsender-adresse. Hvis dit domæne er nede kan
serveren ikke spørge om navnet eksisterer så posten afvises (hvorfor i
alverden er et post-domæne også nede?)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen