Vaccination ved rejse i Polen/Ungarn
Fra : Alice M

Dato : 26-05-04 11:56

Hej NG.

Min kæreste og jeg skal (som nævnt i en tidligere tråd) på interrail i
østeuropa.

Jeg har fra www.vaccination.dk fundet ud af at man i Ungarn og Polen (af de
lande vi kommer forbi) foruden stivkrampe/difteri rådes til vaccination mod
Hepatitis A hvis rejsen er over 14 dage.

Jeg har fundet ud af at vaccinen mod denne foretrækkes frem for de piller
man kan få, da disse er lavet ud fra plasma fra mennesker og kan give andre
sygdomme.

Men men men... er det nødvendigt med denne vaccination? Jeg mener: Vi regner
med 4-7 dage i Ungarn og 4-7 dage i Polen.. Den øvrige tid af vores
interrail skal foregå i Tjekkiet og slovakiet hvor der ikke rådes til
vaccination for Hep. A.

Og hvad koster denne vacination i Århus? Jeg kan finde priser for kapsler
til Hep. A og difteri hos "Den medicinske speciallægeklinik" i Åbyhøj, men
ikke for vaccinationen for Hep. A.

Håber i kan hjælpe lidt.

AM

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 26-05-04 15:31

"Alice M" <pingu_82@yahoo.skidt> skrev i en meddelelse
> [...]
> lande vi kommer forbi) foruden stivkrampe/difteri rådes til vaccination mod
> Hepatitis A hvis rejsen er over 14 dage.

Netop at sidde i en togkupe med eventuelle smittede i kan ikke vide på forhånd hvem i
rejser sammen med, derfor vaccination
Vi fik det gjort i Sverige 5 stik = 380 DKK per person

vh ER

Fra : Jan Andreasen

Dato : 26-05-04 15:33

Spørg helt klart din læge og få et korrekt svar...

Du vil blot få flere modstridende oplysninger fra folk der mener i skal gøre
dit el. dat...eller nogen har prøvet noget som andre fraråder..

Arbejder selv i et rejsebureau og når folk spørger om vaccinationer MÅ vi
faktisk ikke oplyse om hvad man skal have af vaccinationer, da vi ikke er
uddannet inden for feltet...vi råder ALTID at spørge lægen.

Så når det direkte drejer sig om svar som påvirker dit helbred er det mit
bedste råd.

mvh
Lene

Fra : Alice M

Dato : 26-05-04 16:06

Hej Jan

Har faktisk snakket med lægen idag.
Hun sagde at hun IKKE ville råde os til at tage Hep. A. vacinationen da det
ikke var længere tid vi skulle opholde os i landene.
Desuden sagde hun at stivkrampe selvfølgelig altid var en god idé at have
opdateret.

MHT. Hep. A synes jeg det er underligt at hun ikke mener vi har behov for
den. Kan godt se at det er værre hvis vi lever i landet i flere måneder..
men alligevel. Hep. A er jo ikke ligefrem nogen rar sygdom, og når nu serum
instituttet siger noget andet.

I morgen tror jeg at jeg tager kontakt til Udenlandsvaccinationen på
Infektionsmedicinsk Afdeling på Skejby Sygehus. Mon ikke de også kan give
mig nogle råd? :)

Alice M

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 27-05-04 09:09

> [...]
> ikke var længere tid vi skulle opholde os i landene.
> Desuden sagde hun at stivkrampe selvfølgelig altid var en god idé at have

Hej

Som sundhedsfaglig udannet, vil jeg nok lige sige, det er ikke et spørgsmål
om tid 1 eller 14 dage er lige meget, hvis uhellet er ude.

Men er det en god ide at rejse hjemmefra de "trygge" omgivelser, du skal
lige prøve at undersøge hvor mange der er smittebærer af Hep. A virus her i
vores lille land, det er flere end du tror.

Så god tur og opfør jer fornuftigt !

--
Venlig hilsen / Best regards