Humus ? ?
Fra : Erling Hansen

Dato : 26-05-04 09:28

Jeg har prøvet nogle gange at købe en dåse humus. Efter anbefaling på
dåsen rører jeg op med en god olie. Men det smager ikke tilnærmelsesvis
så godt som den jeg fik i Betlehem.
Der står at man også kan røre op med krydderier. Hvilke skal det i givet
fald være?
mvh
Erling

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-05-04 10:36

Erling Hansen wrote:
> [...]
> så godt som den jeg fik i Betlehem.
> Der står at man også kan røre op med krydderier. Hvilke skal det i givet

F.eks. spidskommen, stødt koriander, paprika eller ...

Prøv at lave din hummus selv fra bunden. Det smager meget bedre. Der
findes utallige opskrifter derude.

/David

Fra : Michael

Dato : 26-05-04 16:47

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så godt som den jeg fik i Betlehem.
> Der står at man også kan røre op med krydderier. Hvilke skal det i givet

Fundet på nettet:

Humus som i Israel:
Der skal bruges:
250-300 g kikærter
4 spsk god olivenolie
4 spsk tehina (sesampasta)
2-3 fed hvidløg
1 spsk stødt spidskommen
1 spsk stødte koriander eller en mellemstor håndfuld friske, hakket.
Saften af en halv citron eller en hel lime
Salt
Kogende vand (ca. 2-4 dl)

Sådan gør du:
Lad de tørrede kikærter stå i blød natten over i rigeligt med vand. Kog dem
næste dag i ca. 1 time. Kom dem i foodprocessoren sammen med de øvrige
ingredienser og ca. halvdelen af vandet. Blend det hele. Nu tilsætte så mere
vand, under blendningen, indtil at humus'en har den rigtige konsistens. Man
skal tænke på at den bliver end smule tykkere når den bliver kold. Kan man
lide en meget lind humus skal man derfor tilsætte mere vand. Hvis man ikke
synes at humus'en er frisk nok kan man tilsætte mere citronsaft.

Mil

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-05-04 17:48

Michael <m2lund@grata.dk> wrote:

> [...]
> lide en meget lind humus skal man derfor tilsætte mere vand. Hvis man ikke
> synes at humus'en er frisk nok kan man tilsætte mere citronsaft.

Tak for opskriften, Michael. Den vil jeg prøve - selv om det ser lidt
besværligt ud.
mvh
Erling

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 26-05-04 19:26

Man

> Tak for opskriften, Michael. Den vil jeg prøve - selv om det ser lidt
> besværligt ud.
> mvh
> Erling

Hos de fleste indvandrergrønthandlere kan man købe kogte kikærter på dåse -
der kan man også købe tahin ganske billigt. Resultatet bliver, hvis man i
øvrigt bruger ovenstående opskrift, meget bedre end det færdige humus på
dåse.

-Jakob

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 28-05-04 19:30

Hej Erling

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Tak for opskriften, Michael. Den vil jeg prøve - selv om det ser lidt
> besværligt ud.

Det er ikke spor besværligt - kun kedeligt at vente på, at kikærterne
koger møre, for det tager altså omtrent en time.

Personligt ville jeg spare på vandet, når jeg blender. Jeg plejer at
bruge olivenolie og hvidløg og salt, og kun en smule citron - og så
spæde op med kogevandet, som i øvrigt indeholder en hel del stivelse
(har jeg opdaget ved at lade det stå og køle af).

Krydderierne skal jeg straks afprøve næste gang, jeg laver det.

HUsk forøvrigt at kassere udblødningsvandet og koge i rent nyt vand

Velbekomme.

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Thomas

Dato : 29-05-04 10:11

Erling Hansen skrev:
> [...]
> så godt som den jeg fik i Betlehem.
> Der står at man også kan røre op med krydderier. Hvilke skal det i givet

Nu vil jeg være ukorrekt og forsvare dåsen. Problemet er at dåsen bliver
opfattet som humus. Men som regel er det kun kikærtepuré beregnet på
videre behandling.

Ingen arabere jeg har mødt i ind- og udland laver deres humus fra
bunden. De bruger kikærtepuréen på dåse og rører den op med de rette
ingredienser. Præcis hvilke udover olivenolie, tahin og spidskommen, ved
jeg ikke. Men dåsen kan altså sagtens bruges som grundsubstans i en
rigtig god humus.

/Jesper

Fra : Signe Skov Andersen

Dato : 09-06-04 20:21

Hej, ja nu er jeg hverken araber eller tyrker, men jeg er vegetar og laver
altid min humus selv fra bunden. Med denne opskrift og lidt hjælp fra en
foodprocessor er det meget let:

250g kikærter udblødes i minimum 12 timer. De kogeg i en time sammen med en
rød peberfrugt skåret i mindre stykker. Lad kikærterne køle en smule af og
blend dem så med 1 dl olivenolie, ca. 1 dl vand. Smag til med citronsaft
(fra ca. 1 citron) salt, peber og hvidløg efter smag.

Det er en forholdsvis mild humus, men smagen kan selvfølgelig forstærkes med
yderligere hvidløg, citron og krydderier.
Den røde peberfrugt kan også udelades og erstattes af friskhakket persille
eller/og koriander.

Håber du har mod på at prøve. Det er vildt lækkert i en sandwich på
madpakken.

Mvh. Signe.