Sigtemiddel til Zeiss
Fra : Michael Rovsing

Dato : 26-05-04 09:15

Jeg står over for at skulle vælge sigtemiddel til en Zeiss V 3-12x56 T*
m/belyst sigte middel.

Mit første valg var egentlig sigtemiddel 88 da det minder meget om det fra
min Tasco Titan (som iøvrigt aldrig har svigtet

Men så får jeg at vide at 90 % vælger sigtemiddel 44, hmmm, synes at
stolperne går mere sammen, men man er godt nok fri for den øverste.

Er der nogen der har erfaring med (40/44 vs. 80/88)

Så hvis man nu lytter til andres erfaring vedr. bjælkerne, hvad så med
oplyst kryds vs. prik ??? (40 vs. 44 og 80 vs. 88)

Med venlig hilsen
Michael

Fra : JK

Dato : 26-05-04 11:47

On Wed, 26 May 2004 10:15:14 +0200, "Michael Rovsing"
<m.rovsing"remove"@gvdnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Så hvis man nu lytter til andres erfaring vedr. bjælkerne, hvad så med
>oplyst kryds vs. prik ??? (40 vs. 44 og 80 vs. 88)

Min nuværende kikkert (og den tidligere) har et tyndt trådkors. Det er
for så vidt udmærket. Men et kors med tykkere bjælker, der spidser
til, må nok foretrækkes, da det giver mulighed for lidt
afstandsbedømmelse. Ved at sammenlignede dyrets størrelse med
bjælkernes tykkelse, har man en grov afstandsmåling.

mvh

John

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-05-04 11:55

> [...]

>Mit første valg var egentlig sigtemiddel 88 da det minder meget om det fra
>min Tasco Titan (som iøvrigt aldrig har svigtet

Du var heldig...

>Men så får jeg at vide at 90 % vælger sigtemiddel 44, hmmm, synes at
>stolperne går mere sammen, men man er godt nok fri for den øverste.
>
>Er der nogen der har erfaring med (40/44 vs. 80/88)

Jeg har selv en Zeiss med sigte 44. Ideen er at afstanden mellem stolperne
kan bruges til afstandsmåling. Hvis en råbuk, med siden, til udfylder
mellemrummet mellem de to brede vandrette stolper er afstanden 100 m.
Udfylder den mellemrummet mellem den lodrette stolpe og en vandret, er
afstanden 200 m. Hvis den brede del af den lodrette stolpe netop dækker bukken
er afstanden 400 m. Det siger sig selv at en sådan "afstandsmåling" kun kan
blive omtrentlig, men den kan være til hjælp hvis man skønner at dyret står på
grænsen af éns formåen.

Før jeg fik min Zeiss havde jeg ingen erfaring med kikkerter hvor sigtet
"voksede" med forstørrelsen og havde gerne foretrukket et fast sigte. I dag
skænker jeg det ikke en tanke.

>Så hvis man nu lytter til andres erfaring vedr. bjælkerne, hvad så med
>oplyst kryds vs. prik ??? (40 vs. 44 og 80 vs. 88)

Det er en smagsssag. Hvis jeg havde haft muligheden havde jeg nok valgt
"prikken"

--
- JN -

Fra : René Nautrup

Dato : 26-05-04 12:47

Hejsa...

Jeg har en Smith & Bender med oplyst prik i midten, det kræver selvfølgelig
tilvendning at bruge den, da prikken er ret "stor". Men hvis man kan vende
sig til det er det et utrolig godt sigtemiddel, kan kun anbefales herfra.

Fra : M@X

Dato : 26-05-04 18:18

> Er der nogen der har erfaring med (40/44 vs. 80/88)
>
> Så hvis man nu lytter til andres erfaring vedr. bjælkerne, hvad så med
> oplyst kryds vs. prik ??? (40 vs. 44 og 80 vs. 88)

Det var lige netop den model med sigte 44 jeg købte for et år siden, men
efter at jeg var på grisejagt i Tyskland, konstaterede jeg at når du skruer
op over 8-9 gange, blev den tykke del af stolperne så brede at de dækker for
målet.
Hvis du så skal kigge nærmere for at se om det er en orne eller andet, må du
placere vildtet i en af de øverste 1/4 felter for at se hvad det er.
På 12 gange er det helt galt når der kun er fuldmånens lys til hjælp.

Derfor byttede jeg den til en V 3-12 X 56 Varipoint med sigte 56.
Her har du kun 3 tynde stolper der er medforstørrende og de dækker meget
meget mindre end de fede stolper i sigte 44.
Samtidig kan du stadigvæk måle afstand med den og kontrollere om du kæntrer
riflen , hvis du sidder i en akavet stilling.
Der er flere jægere her på egnen der ville købe sådan en med 44, men efter
at de har lånt min, har de ændret mening og købt en Varipoint med sigte 56
istedet.
Det var lige mine dyrekøbte erfaringer.

mvh M@X