Omkostninger ved navneskift
Fra : Anne Merstrand

Dato : 26-05-04 07:21

Hvilke omkostninger (økonomisk) er der forbundet med et navneskift i
forbindelse med indgåelse af ægteskab. Både jeg og min kæreste ændrer
efternavn hhv. mellemnavn.

Jeg tænker på pas, kørekort, skøde, tinglysninger og hvad der ellers kunne
være. Hvad koster alt sådan noget og er der noget vi skal være særligt
opmærksomme på?

På forhånd tak
Anne

Fra : Rune Wold

Dato : 26-05-04 07:50

Anne Merstrand wrote:

[klip]

> Jeg tænker på pas, kørekort, skøde, tinglysninger

Mht. skøde og tinglysninger iøvrigt, så er det ikke nødvendigt at
foretage nogen særlige foranstaltninger, når rettighedshaveren på det
tinglyste dokument skifter navn. Du skal blot kunne føre et
identitetsbevis, hvis du vil råde over rettigheden senere.

Jeg er ikke klar over, om der er nogen pligt til udskifte pas og
kørekort ved navneskift (det er der dog sikkert), eller hvad det koster
for den sags skyld.

/Rune Wold

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 26-05-04 07:52

On 2004-05-26, Rune Wold <uuu@uuu.dk> wrote:
> Anne Merstrand wrote:
>
> [klip]

---klip--
> Jeg er ikke klar over, om der er nogen pligt til udskifte pas og
> kørekort ved navneskift (det er der dog sikkert), eller hvad det koster
> for den sags skyld.

Hvad angår pas tror jeg faktisk nok du kan beholde det til det skal
fornyes.
Hvad angår kørekortet så ved jeg af erfaring at min kone (vi blev gift
for to år siden og hun tog mit efternavn) at hun ikke har fået skiftet,
eller besked om det skal skiftes endnu.

Dog kom der et nyt sygesikringsbevis en lillel måneds tid efter.

/Martin
--
Martin Arendtsen
"Dræb ikke fluen på din vens pande med en økse."

Fra : @rsten

Dato : 26-05-04 10:52

Heldigvis faldt Martin Arendtsen <martin@arendtsen.dk> over tastaturet og
skrev følgende i slrncb8fja.10p4.martin@odin.arendtsen.dk:

> [...]
> for to år siden og hun tog mit efternavn) at hun ikke har fået
> skiftet, eller besked om det skal skiftes endnu.

Der kan muligvis være nogle problemer i udlandet hvis du står med et pas med
et navn der ikke matcher dine øvrige papirer, biletter, kreditkort osv. Så
hvis du skal rejse til *langtvækistan* eller lignende er det nok en god ide
at få "synkroniseret" dine papirer.

--
/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 08:10

"Anne Merstrand" <anne.merstrand@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænker på pas, kørekort, skøde, tinglysninger og hvad der ellers kunne
> være. Hvad koster alt sådan noget og er der noget vi skal være særligt

Det er ikke tvunget at skifte noget som helst. Det kan dog godt være en god
ide, fx hvis du skal til udlandet, så du slipper for at skulle forklare dig
til den rare spanske politibetjent.

Jeg skiftede selv efternavn for 3 år siden i forbindelse med at vi blev
gift. Hvis man tror at brylluppet var dyrt - så var det intet i forhold til
udgifterne i forbindelse med navneskiftet
Navneskift (vi fik begge helt nyt efternavn) 3000 kr
Sygesikring ca 200 kr pr. person
Pas ca 600 kr pr. person
Kørekort ca 300 kr pr. person

Men som sagt - ingen af ovenstående var lovmæssigt påkrævet!

Stefan