Hvordan ved jeg om jeg får 11 kg gas ??
Fra : PM

Dato : 25-05-04 22:30

Har lige for første gang købt en gul gasflaske, 11 kg

Jeg indleverede en tom og fik en fyldt. Umiddelbart mener jeg de vejede det
samme, stille den tomme og tog den fyldte. Kunne ikke registrere forskel.

Synes det er lidt problematisk at BP eksempelvis bare kan sige der er 11 kg
gas. Der er ingen umiddelbar kontrolmulighed.

Hvad vejer en tom flaske og er der nogen som kender til problemet om man får
varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres noget man ikke
kan kontrollere

PM

Fra : claus b. p.

Dato : 25-05-04 23:09

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in message
> [...]
får
> varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres noget man ikke

Det står et sted på flasken hvad dens egenvægt er. Da flasken nok vejer ca.
24 kg kan det være svært at vurdere hvor meget der er i ved at løfte den.

/Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-05-04 23:34

PM wrote:
> [...]
> varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres noget man ikke

Hvis jeg husker ret er BP flasker plomberet, så det er nemt, når du
kommer hjem stiller du den på badevægten og sammenligner med de tal der
er stemplet i skulderen af flasken, passer vægten ikke ringer du til BP
og forklarer sagen ( uden du har brudt plomben skulle det være ret simpelt)

/carsten

Fra : Sten Bo

Dato : 26-05-04 08:39

PM wrote:
> [...]
>
> Hvad vejer en tom flaske og er der nogen som kender til problemet om
> man får varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres

Mængden, gassen er da relativ simpel, se vægt af flasken og vej. Vej så
en flaske du mener er tom hvis du ikke tror på stemplerne.Der hvor det
kniber er ærgrelse ved at bytte en flaske der ikke er helt tom - fordi
man kun har een flaske der _skal_ være fyldt inden ferien startes. Har
man en gasgrill på terrassen og ekstraflaske, kan der byttes mere
rundt - men som regel har man en dillerman alligevel. Har set at man
sydpå kan efterfylde flaskerne - men er usikker på om der betales pr.
kg. eller pr. gang. Ligegyldigt hvis det er billigt.

"Er vist ikke set". - Pjat - undskyld - du er nød til at stole på
alle deklarationerne - Hvordan vælger man partner Hvad med
fedtprocenten i hakket kød - vandindhold i juice med de 12 friske
appelsiner- din elmåler i huset, for ikke at tale om måleren på
benzintanken. Vejer du bilen før og efter? Endelig kunne du også
spekulere på brændværdien af gassen i flasken.- er det Propan eller
Butan der fyldes på. Så et sted at man fylder "den bedste" på de små
blå så den varmer mere - men hvordan ved jeg, at det passer.
Så¨lige på Primagaz Engelske afdeling http://www.calorgas.co.uk/# at
man derovre kan vælge gastype - gå ind på Ordering
https://secure.calorgas.co.uk/ordergasmodule/images/calor_OrderingGas.gif

Kik på Stages artikel om gas på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=24
og så er der Hanses Campingsider der stiller en mulighed til rådighed
for pristjek på http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/gas.htm sådan
at vi kan finde det billigste indkøb. Vi med CC bruger de små blå 3
kgs flasker og jeg hørte forleden, at man havde betalt 175 for en
bytter. Det er ikke gassen man betaler for, den er jo under dynen
alligevel, men arbejdet med at få den over på flasken. Samme
håndteringsbøvl/ apparat
uanset mængden er stor eller lille.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 26-05-04 09:56

Sten Bo wrote:
> [...]
> Så¨lige på Primagaz Engelske afdeling http://www.calorgas.co.uk/#
> at man derovre kan vælge gastype - gå ind på Ordering

Beklager at sidste link ikke virker, I klarer det nok

Man kan se brændværdier på http://www.natlex.dk/burnvalues.html

Fordelen ved Butan (f.eks i de blå flasker) er det lavere flasketryk der
bevirker at embalagen kan gøres lettere. Oprindelig et Fransk system -
der betales stadig afgift - og sydpå betyder den højere
fordampningstemperatur i flasken intet.

Mvh Sten Bo

Fra : Torbenth

Dato : 26-05-04 14:13

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> samme, stille den tomme og tog den fyldte. Kunne ikke registrere forskel.

Hej.

Tomme gasflasker vejer iflg. mine vejninger gennem 11 år, fra 10+ kg - 15+
kg.
Så op på vægten med den fyldte flaske, så har du hvor meget gas der er på,
når du har fratrukket vægt af tom flaske (står på flasken).
Du kan ligeledes løbende se, hvor meget gas du har tilbage.

Mvh.
Torben

Fra : phk

Dato : 26-05-04 14:26

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Tomme gasflasker vejer iflg. mine vejninger gennem 11 år, fra 10+ kg - 15+
> kg.

Jeg har en stående lige ved siden af mig - tilfældigvis. Den vejer 5,4 kg.
Det er en 11 kg´s flaske.

Ifølge samme flaske vejer den 11,4 kg med propan og 13,3 kg med butan.

Så det er altså muligt at skelne imellem hvilke gasser der er i flasken -
forudsat den er fuld :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torbenth

Dato : 26-05-04 20:20

> Jeg har en stående lige ved siden af mig - tilfældigvis. Den vejer 5,4 kg.
> Det er en 11 kg´s flaske.

En gul flaske og 5,4 kg. Har jeg aldrig set. Bruger selv mindst 15 flasker
om året. Mon ikke det er en aluflaske?

Mvh.
Torben

Fra : phk

Dato : 28-05-04 12:56

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> >

> En gul flaske og 5,4 kg. Har jeg aldrig set. Bruger selv mindst 15 flasker
> om året. Mon ikke det er en aluflaske?

Jo, det er en tysk ALU.

--
Per, Esbjerg

Fra : PM

Dato : 27-05-04 11:15

..Tak for de mange svar..... vil lade den langhårede stå med flasken på
badevægten..... tjener to formål -)

Tak

PM

Fra : Sten Bo

Dato : 27-05-04 12:24

PM wrote:
> .Tak for de mange svar..... vil lade den langhårede stå med flasken på
> badevægten..... tjener to formål -)
>
> Tak
>
> PM

Så er det andet vel at tjekke kugletrykket?

--
Hilsen Sten
http://home.worldonline.dk/jesniel/romkugle.htm

Fra : Søren Damgaard

Dato : 26-05-04 19:40

> [...]
får
> varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres noget man ikke

Hvis du vil være sikker på, hvor meget du får i din gasflaske, ville det
måske være godt at skifte til de nyere modeller, som er gennemsigtige og
derved lettere at vurdere indholdet af.
Dette gør det jo også lettere at se, hvornår du er ved at løbe tør for gas
næste gang.

Mange forhandlere bytter de gamle gule flasker med de nye grønne eller blå
flasker, uden det koster andet end gassens pris.

De nye flasker er oveni købet betydeligt lettere, og derved også nemmere at
håndtere.

Mvh. Søren Damgaard
www.Campingguiden.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-05-04 20:09

"Søren Damgaard" <info@beaumonde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller blå flasker, uden det koster andet end gassens pris.
>
> De nye flasker er oveni købet betydeligt lettere, og derved også

Hvorhenne hos bp koster en ombytning fra gul stålflaske til
letvægtflaske 448,00
http://www.bp.dk//bytinorden/bplvfprisogombytning.shtml

Med venlig hilsen Steen Larsen

Fra : Campingguiden.dk

Dato : 27-05-04 17:01

"Steen Larsen" <steenlarsen(fjern)@tdcadsl.dk> wrote in message
> "Søren Damgaard" <info@beaumonde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorhenne hos bp koster en ombytning fra gul stålflaske til
> [...]

Undskyld, det var en formuleringsfejl. Der skulle ikke stå:
uden det koster andet end gassens pris.
Der skulle istedet have stået:
ret meget mere end gassens pris.

Flere af de fynske forhandlere har lige haft tilbud på ombytning til kr.
348,- hvilket, efter min mening, er en ganske rimelig pris for en ombytning.

Jeg undskylder endnu engang min fejlformulering.

Mvh. Søren Damgaard
www.Campingguiden.dk

Fra : Claus Weichel

Dato : 28-05-04 13:32

> [...]

> varen ??? Er vist ikke set i andre brancher at der leveres noget man ikke

En fyldt 11 kg gasflaske vejer 26 kg. Se linket:
http://www.bp.dk//flaskesortiment.shtml

MVH

Claus

Fra : Torbenth

Dato : 28-05-04 15:00

"Claus Weichel" <cmw@email.dk> skrev i en meddelelse
> En fyldt 11 kg gasflaske vejer 26 kg. Se linket:
> http://www.bp.dk//flaskesortiment.shtml

Kommer godt nok an på, hvor meget den tomme flaske vejer. Det står på den.
Har nok selv ombyttet min. 100 flasker i min tid. Samt kontrolvejet dem.

Mvh.
Torben