Hjälp i starten
Fra : Linnea Ottosdotter

Dato : 24-05-04 21:30

Hej!

För att komma igång med min släktforskning i Danmark behöver jag få
upplysningar om en person som levde fram till cirka 1989. Hon är född
i slutet av 1800-talet troligtvis i Århus amt. Hur ska jag bära mig
åt?

Hälsningar
Linnea

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 25-05-04 10:13

Scripsit Linnea Ottosdotter:

> [...]
> upplysningar om en person som levde fram till cirka 1989. Hon är
> född i slutet av 1800-talet troligtvis i Århus amt. Hur ska jag

Det kommer helt an på hvad du ellers ved om hende. Til en start hendes
navn, som jeg formoder du har. Ellers fortæl alt om hvad du ved - det
er ikke til at sige hvad der kan bruges. Almindeligvis fortæller
dødsattesterne i Danmark den præcise fødselsdato, fødested og forældre
og de er her tilgængelige efter 10 år (nogen gange efter ansøgning,
hvis ikke kirkebogen er udskrevet og indleveret). Hvis hun er
udvandret relativt tidligt, kan hun stå i udvandrerdatabasen på
http://www.emiarch.dk/ Hvis hun boede i Danmark i en længere årrække
kan hun måske slås op i en ældre telefonbog og via hendes adresse
findes i en folketælling.

Meget af dette vil kræve enten fremmøde i Danmark eller udveksling med
en lokal som vil hjælpe dig herovre. Hvor bor du selv?

Lars Erik Bryld

Fra : Linnea Ottosdotter

Dato : 26-05-04 23:32

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message news:<c9fh7lt29nc2$.dlg@lebryld.fqdn>...
> [...]
>
> Meget af dette vil kræve enten fremmøde i Danmark eller udveksling med
> en lokal som vil hjælpe dig herovre. Hvor bor du selv?

Jag känner till hennes namn och att hon troligtvis levde i Århus Amt
hela sitt liv. Jag har försökt hitta henne i folkräkningen men den
sträcker sig bara fram till 1894, om jag är rätt underättad, och där
hittade jag henne inte. Av det gör jag antagandet att hon är född
någon gång mellan 1895 och 1899. Hon ägde aldrig någon telefon så idén
med telefonboken fungerar tyvärr inte.

Eftersom jag bor i Sverige känner jag inte till danska förhållanden

Med vänliga hälsningar
Linnea

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-05-04 17:59

> [...]

> hela sitt liv. Jag har försökt hitta henne i folkräkningen men den
> sträcker sig bara fram till 1894, om jag är rätt underättad,

Der findes folketællinger tilgængelige helt frem til 1921 (bl.a. på
Rigsarkivet i København), men det hjælper unægteligt hvis man ved hvor
man skal lede. Udover at hendes navn øejensynligt skal forblive en
velbevaret hemmelighed, så var det fint at vide hvor hun døde og om
hun på noget tidspunkt var gift, om hun ejede et hus osv.

Hvis det eneste oplyste er at der er tale om en kvinde i Århus amt, så
bliver det formentlig umuligt at hjælpe dig.

Lars Erik Bryld