Bundet af Epson printers service interval
Fra : MVP

Dato : 22-05-04 13:22

Hej

Jeg har for en mrd siden anskaffet mig en Epson C64 lettere brugt.
Den havde brug for en del rensekørsler samt nye blækpatroner inden den havde
korrekte udprint.
Efter dette begyndte den at varsle om behov for snarlig serviceeftersyn,
hvilket jeg i egenskab af tidligere IT tekniker naturligvis ignorerede.
I går låste den pludselig, og nægtede at printe videre - desuden blinkede
den konstant i led dioderne.
Jeg prøvede alt, og fandt efter en del søgen på nettet ud af, at den har en
tæller der
gemmer antal udskrifter samt rensninger i en Eprom (hukommelseschip)
monteret på dens sys-board

Jeg har renset waste-brønden og tilhørende pads (stofpuder) og mangler nu at
få den reset'et, men om jeg kan finde denne models procedure på nettet ?!?

Der skal bruges en beskrivelse fra en servicemanual til brug for c64/c84-
andre modellers procedure kan ikke benyttes, ej heller forskellige reset
software utills fundet på nettet.

Jeg må indrømme, jeg efterhånden er småsur over at have købt et produkt med
en indbygget "timebomb" uden at der på nogen måde informeres om denne
indbyggede "feature" fra Epson sites eller i brugermanualer.
Epson understreger desuden, i de ældre servicemanualer jeg har kunne finde
på nettet, at de forskellige reset procedurer ikke må informeres videre til
slutbrugeren, men skal gemmes for offentligheden, som var det jomfrudommen
på en....ja....jeg ved ikke hvad.

Juridisk er jeg slet ikke sikker på dette er lovligt - når jeg har købt og
betalt for et produkt, er dette vel suværent mit, og jeg bør vel ikke være
bundet til Epsons egne servicerutiner ?

Bundlinjen er, at jeg står med et næsten nyt men absolut uvirksomt produkt,
der er låst af en elektronisk serviceindikator.

Epson forventer jeg ikke at modtage brugbar information fra, de dækker sig
typisk ind under, at denne reset procedure er for kompliceret for menigmand,
og derfor må udføres på deres servicepartners værksted. (det drejer sig kort
fortalt om at trykke på 3 forsk. knapper i en forudbestemt rækkefølge)

Hvordan er jeg stillet?
Har jeg nogen mulighed for at aftvinge Epson service support en metode til
at resette denne låsning,
nu serviceeftersynet ER udført, men dog af mig som privatperson ?

Venligst,
Mads / Viby J

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-05-04 14:30

"MVP" <madsvp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er jeg stillet?
> Har jeg nogen mulighed for at aftvinge Epson service support en metode til
> at resette denne låsning,
> nu serviceeftersynet ER udført, men dog af mig som privatperson ?

jeg vil også gerne se det svar, da jeg her tænker på om de samme procedurer
gælder hvis man er i besiddelse af et softwareprodukt, lovligt indkøbt, som
imidlertid har en begrænset leveperiode, som man ikke kan få oplyst.

Her tænker jeg f.eks. på de udgaver af et stykke software, som man køber for
at undersøge om det er noget man kan bruge, men hvor det så viser sig at
ikke alene er slutperioden abitrær (bruges 5 gange, bruges 2 måneder eller
skal aktiveres for at kunne benyttes efter et vist antal gange) -

Men det kan også gælde indbyggede dvd-afspillere i en computer, hvor man
ikke oplyser at man kun kan vælge at afspille film hørende til en bestemt
regionskode x antal gange førend man ikke kan ændre det længere -
regionskoder er jo ikke ulovlige at bryde, hvilket jo netop er blevet
fastslået adskillige steder i medierne, alligevel vil man vel her henvise
til aftaleloven -og så er det, at jeg kan konstatere at aftaleloven måske
alligevel ikke er så skudsikker som påstået?

Eller hvad med påstanden om at man bryder garantien/reklamationsrettens
muligheder, hvis man installerer et andet lydkort i en computer. Sådanne
tilfælde er jo netop blevet skudt i sænk af forbrugerombudsmanden (all
right- netop og netop -det er da et stykke tid siden at man fastslog dette)
og her kunne man jo også hævde at man var bundet af de bestemmelser i
henhold til aftaleloven, men det alligevel ikke ud til at være tilfældet
her - hvorfor så ikke?

--
ahw

Fra : vmx

Dato : 22-05-04 18:04

> [...]
produkt,
> der er låst af en elektronisk serviceindikator.

!!!

1.Power on with "load/eject" and "cleaning button"
2.After "load/eject" light turns on press cleaning button.

The trick is you have to hold the 'CLEANING' button for about 5 or 6 seconds
or untill the thing resets!!

Robert

Fra : MVP

Dato : 22-05-04 18:42

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2.After "load/eject" light turns on press cleaning button.
>
> The trick is you have to hold the 'CLEANING' button for about 5 or 6

Kære Robert

Metoden blandt mange er mig bekendt, men virker ikke - C64/84 reset metoden
er ikke den samme som andre Epson modeller, men tilsyneladende mere
kompliceret.
Desuden har c64 ikke en cleaning kontakt, (sker kun via software) men i
stedet en patronskift kontakt

Mads

Fra : vmx

Dato : 22-05-04 19:09

> [...]
> kompliceret.
> Desuden har c64 ikke en cleaning kontakt, (sker kun via software) men i

pokkers også, jeg troede lige at det ville hjælpe

hmmm....

hvad så med denne lille "util" ?

http://www.ssclg.com/epsone.shtml

jeg aner ikke hvad og hvordan eller
om der er spyware skjult, man ved
aldrig... men det er vel et forsøg
værd

Robert

Fra : MVP

Dato : 22-05-04 19:28

> pokkers også, jeg troede lige at det ville hjælpe

> [...]
Det er et smart lille program, men...Jeg har været der, jeg prøvet det..

Jeg kan henvise til det omtalte site's debatforum, hvor de erkender at den
seneste generation Epson printere ikke lader sig oplåse uden den præcise
"servicekode" indtastet.

Mads

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-04 01:36

> [...]

> at resette denne låsning,
> nu serviceeftersynet ER udført, men dog af mig som privatperson ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Sælger må mig bekendt ikke indskrænke en købers ejendomsret over det købte.
Men juristerne her på gruppen nægter at kommentere dette faktum. De tier det
lige så stille ihjæl.
Jeg tror det er fordi det vil undergrave softwaresælgernes illegale
forehavender. Det ønsker juristerne heller ikke at sætte spørgsmål ved, med
baggrund i nævnte, men aldrig citerede paragraf.

Jens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-05-04 06:31

"Lyrik" skrev 24.05.2004 2:35:

> Sælger må mig bekendt ikke indskrænke en købers ejendomsret over det købte.

Køber og sælger kan som udgangspunkt aftale hvad de vil. Det er ikke
nødvendigvis et ulovligt urimeligt aftalevilkår aftale en indskrænkning af
købers ejendomsret.

> Men juristerne her på gruppen nægter at kommentere dette faktum. De tier det
> lige så stille ihjæl.

Så må du jo finde en jurist - eller endnu bedre en hjemmel - der
understøtter din påstand.

> Jeg tror det er fordi det vil undergrave softwaresælgernes illegale
> forehavender. Det ønsker juristerne heller ikke at sætte spørgsmål ved, med
> baggrund i nævnte, men aldrig citerede paragraf.

Hvilken paragraf er det? At sælge software er helt legalt, og det er
licensaftaler også.

/kristian

Fra : Peter Hansson. 7950.

Dato : 24-05-04 08:59

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCD7553A.38E8C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

købte.

Er det mig der misforstår: Jeg fik den opfattelse, at der var/er tale om en
indskrænkning af brugsretten/brugsværdien.

> Køber og sælger kan som udgangspunkt aftale hvad de vil.

Ja.

Det er ikke
> nødvendigvis et ulovligt urimeligt aftalevilkår aftale en indskrænkning af
> købers ejendomsret.

Nej!

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-05-04 07:58

Lyrik wrote:

> Det ønsker juristerne heller ikke at sætte spørgsmål ved, med
> baggrund i nævnte, men aldrig citerede paragraf.

Konspirationen må have slettet dele af dit indlæg, for der var ikke
nævnt nogen paragraf i den del af dit indlæg, der nåede frem til mig.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-04 08:42

On Mon, 24 May 2004 08:57:51 +0200, Jonathan Stein wrote:

> Konspirationen må have slettet dele af dit indlæg, for der var ikke
> nævnt nogen paragraf i den del af dit indlæg, der nåede frem til mig.

He den undskyldning må jeg bruge næste gang jeg skriver noget forkert.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : MVP

Dato : 24-05-04 13:29

"MVP" <madsvp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har for en mrd siden anskaffet mig en Epson C64 lettere brugt.
[cut]

Epson DK har tilbudt mig en ombytningsprinter U.B. hvilket jeg har taget
imod.

Venligst Mads