Mere hukommelse til Launcher...?!?
Fra : Thomas

Dato : 02-05-01 08:48

Hvordan i alverden tildeler jeg Launcher mere hukommelse? Den siger et eller
andet med Launcher og manglende hukommelse, men jeg kan ikke tildele
Launcher filen mere hukommelse, den er ikke ligesom en programfil

Det er ikke fordi maskinen mangler ram, der var 550 mb tilgængelig da fejlen
kom.

Hvad gør jeg?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 02-05-01 10:33

On Wed, 2 May 2001 9:48:18 +0200, Thomas wrote:

> Hvordan i alverden tildeler jeg Launcher mere hukommelse? Den siger et eller
> andet med Launcher og manglende hukommelse, men jeg kan ikke tildele
> Launcher filen mere hukommelse, den er ikke ligesom en programfil
/---/

Strange - Prøv at nærlæse fejlmeddelelden næste gang.
Launcher er en integreret del af Mac OS - og kan derfor ikke behandles som
alm. programmer m.h.t. tildeling af RAM m.m. - som du rigtignok skriver.

/Ulrich

Fra : Thomas

Dato : 02-05-01 10:43

> Strange - Prøv at nærlæse fejlmeddelelden næste gang.
> Launcher er en integreret del af Mac OS - og kan derfor ikke behandles som
> alm. programmer m.h.t. tildeling af RAM m.m. - som du rigtignok skriver.

Undrer også mig, kan man nogen steder tildele systemet mere ram, eller tager
det selv hvad det har brug for?

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 02-05-01 17:53

On Wed, 2 May 2001 11:43:04 +0200, Thomas wrote:

/---/

> Undrer også mig, kan man nogen steder tildele systemet mere ram, eller tager
> det selv hvad det har brug for?

Mac OS tager sel den mængde Ram det har brug for. Det er fx afhængig af hvor
mange kontrolpaneler og udvidelser du loader ved opstart.

/Ulrich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-01 14:35

Hej Ulrich & Thomas

Problemet er, at 'Launcher' / 'Kvikstart' sammen med 'Apple Menu Options' /
'Apple Menu-valg' og til dels også CloseView er 3 af 'de gamle' ting, der r ført
videre helt fra System 7.0, og som stort set ikke er ændret overhovedet siden da.

Der er problemer med både Launcher og Apple Menu Options, og Apple er vidende om
det, men de har ikke gjort noget ved det - underlig nok.

For Launchers vedkommende kan man afhjælpe problerne for en tid ved at slette
indstillingsfilen fr mappen indstillinger/preferences, og for AMO kan man
afhjælpe det noget ved at slå 'Show latest...' / 'Vis seneste...' fra i
kontrolpanelet. - Men ellers er der faktisk ikke rigtig noget at gøre ved det.

mvh. Erik Richard

Ulrich Oswald wrote:

> Strange - Prøv at nærlæse fejlmeddelelden næste gang.
> Launcher er en integreret del af Mac OS - og kan derfor ikke behandles som
> alm. programmer m.h.t. tildeling af RAM m.m. - som du rigtignok skriver.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-01 14:27

Hej Thomas

Hvis du er fortrolig med brugen af ResEdit, så kan du blot trække 'Launcher'
hen over RE symbolet. I det vindue, der så kommer op finder du resourcen
'Size', dobbeltklikker på den. I det nye vindue er der enten 1 eller 2 ID'er. -
Er der 2 skal du ændre størrelsen i begge. Du åbner ved igen at dobbeltklikke
på resource ID'en og scrolle til bunden, hvor der står 'size'. Her er der to
felter, vhori der står et tal - fx. 256012. Det betyder, at størrelsen på
hukommelsen er 256,012kb. Prøv at fordoble tallet i felterne. Det plejer at
være nok.

HUSK altid at arbejde på en kopi! - Når du så har ændret RAM tildelingen
quitter du RE og gemmer ændringer. Træk det originale cnrtlp. ud og læg det
ændrede ind i mappen kontrolpaneler istedet og genstart.

Jeg véd godt, at nogle vil anbefale, at du blot ændrer type/creator til 'APPL'
med en type editor og så som noralt med 'vis info' -> 'hukommelse' tildele mere
RAM og derefter ændre tilbage til det normale, der stod før, men det vil jeg
fraråde, især, hvis det er i OS 9. Jeg har været ude for flere gange, at
systemet ikke vil kendes ved et kontrolpanel, der er ændret på den måde.

mvh. Erik Richard