news.cybercity.dk skrev:
>Jeg har lige modtaget en bekræftigelse fra TDC Kabel tv. Som bekræfter at vi
>har via. telefonsalg abboneret på et tv program.
>Har jeg ikke mulighed for når det er telesalg at fortyde aftale inden for 14
>dage?
Sandsynligvis ikke.
De 14 dage gælder ved enhver fjernhandel mellem en forbruger og
et firma, således også ved salg af teleydelser. Men ved
tjenesteydelser og varer der skal tilpasses specielt til kunden,
gælder der særlige regler. Den arbejdstid der går med til at
tilrette varen, kan kunden jo ikke returnere (og en speciel vare
kan måske slet ikke sælges til anden side). Derfor skal man i den
slags tilfælde fortryde *inden* sælger går i gang med at rette
varen/ydelsen til. Hvis man ikke gør det, forskertser man sin
fortrydelsesret.
Det betyder at når en tekniker hos TDC har sat den nye kanal op
til dig, så er det for sent at fortryde.
Ganske vist siger loven også at det kun gælder sådan hvis kunden
selv har sagt at sælger må gå i gang med at sætte det op, men det
siger man indirekte: Hvem ville finde sig i at de ikke gik i gang
hurtigst muligt? - Med andre ord det er en underforstået
forventning hos alle parter at det bare skal ordnes med det samme
når vi snakker telefon, kabel-tv, internet osv.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/