To skærme på et kort...
Fra : Thomas Ingerslev

Dato : 19-05-04 20:17

Hej NG.

Jeg skal have to skærme tilsluttet min comp, så jeg får et dobbelt så bredt
skrivebord. Jeg har læst et par steder at man kan sætte to skærme på mange
af de kort, som er født med vga + dvi. Er dette rigtigt? Hvis ja, vil der så
være nogen begrænsning af opløsningen? Er der nogle ulemper?

På forhånd mange tak!

Mvh
Thomas

Fra : Henning Larsen

Dato : 20-05-04 09:15

"Thomas Ingerslev" <thomas@frederikingerslev.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af de kort, som er født med vga + dvi. Er dette rigtigt? Hvis ja, vil der

> være nogen begrænsning af opløsningen? Er der nogle ulemper?

Jeg har netop købt mig en ekstra skærm til mit Geforce 4 kort. Den nye skærm
er en 17" TFT (til DVI), den anden en 19" CRT (til VGA). Der er tre måder i
nVidias software at køre med to skærme på: DualView, SpanView og CloneView.

DualView fungerer på den måde at skærmene er selvstændige skærme som kan
køre med forskellig opløsning, farvedybde og opdateringsfrekvens. Man kan
trække vinduer fra den ene skærm til den anden, og man kan vælge at bestemte
vinduer og programmer skal vises på en bestemt skærm.

SpanView fungerer på den måde at Windows ser de to skærme som een bred skærm
med f.eks. en opløsning på 2048 x 768 i stedet for to skærme med hver 1024 x
768. Man kan sådeles her kun vælge een opløsning, farvedybde og
opdateringsfrekvens som så gælder for begge skærme. SpanView er reelt kun
brugbar hvis man har to helt ens skærme, eller skærmene har samme
specifikationer. SpanView er kun tilgængelig under Win XP og 2000.

CloneView fungerer således at begge skærme viser samme billede. Det er mest
egnet til f.eks. præsentationer for et publium, hvor den ene skærm er en
storskærm.

Hvordan mulighederne er med ATI's kort, ved jeg ikke.

Hilsen Henning