Maoline
Fra : aafe

Dato : 19-05-04 18:13

Gennem årene har jeg undret mig over, at en søster til min oldemor,
Mathilde Cecilie Greve, bl.a. var navngivet Maoline (ved dåben).

Det er vel nærliggende at tænke på formand Mao, når man hører navnet
Maoline. Men denne Maoline blev født på Djursland i 1870, hvor
formanden først blev født i Kina i 1893, hvorfor det kan udelukkes at
navnet Maoline var inspireret af formand Mao.

Kendes der andre forekomster af navnet Maoline?

med venlig hilsen

Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-05-04 19:44

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navnet Maoline var inspireret af formand Mao.
>
> Kendes der andre forekomster af navnet Maoline?

Har aldrig hørt om det før - det må være en interessant
sammentrækning af f.eks. Martha Oline - eller Marie Oline
el.lign.

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 19-05-04 20:45

On Wed, 19 May 2004 20:43:45 +0200, "Bodil Grove Christensen" wrote:

>Har aldrig hørt om det før - det må være en interessant
>sammentrækning af f.eks. Martha Oline - eller Marie Oline
>el.lign.

Maoline blev født 6 januar 1870 i Albøge sogn, og navngivet som
Hansine Maoline Pedersen Greve.

Maoline kan sågar findes på FamilySearch IGI:

HANSINE MAOLINE PEDERSEN GREVE
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 25 JAN 1870 Alboge, Randers, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: PEDER PEDERSEN GREVE
Mother: LINE MADSEN

Lines far hed Mads Stephensen Johansen, så jeg ved ikke, om Maoline
måske skulle have været Madsline, og blot blev skrevet som Maoline af
præsten.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-04 00:10

Den Wed, 19 May 2004 20:43:45 +0200, skrev Bodil Grove Christensen:

>"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

>Har aldrig hørt om det før - det må være en interessant
>sammentrækning af f.eks. Martha Oline - eller Marie Oline
>el.lign.

Apropos sammentrækninger: Et par forældre ønskede at få en datter døbt
Femsetrine, fordi hun var født Første Søndag efter Trinitatis, men det
blev - heldigvis for pigen - afslået

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : aafe

Dato : 20-05-04 00:42

On Thu, 20 May 2004 01:10:29 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Apropos sammentrækninger: Et par forældre ønskede at få en datter døbt
>Femsetrine, fordi hun var født Første Søndag efter Trinitatis, men det
>blev - heldigvis for pigen - afslået

Ja, stakkels unge - mon ikke de andre unger hurtigt ville have ændret
det fra Femsetrine til fimsetrine?

I fødselsstiftelsens protokol fra slutningen af syttenhundredtallet,
stødte jeg iøvrigt på navnet Calixtus - men, ligesom tilfældet med
Femsetrine, havde navnet en rationel forklaring:

Barnet var fundet i en skraldespand i en baggård i det indre
København. Og på netop den dag barnet blev fundet, var navnedagen for
den historiske Calixtus, der angiveligt var en kontroversiel Pave, der
i første omgang blev henrettet, men som senere blev helgenkåret.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Ole Dorch

Dato : 19-05-04 21:06

> [...]
> Mathilde Cecilie Greve, bl.a. var navngivet Maoline (ved dåben).
>

> Kendes der andre forekomster af navnet Maoline?

Hvis du "spørger" www.google så kan du finde mindst en dansk genealogisk
hjemmeside, hvor navnet optræder som fornavn (på en anden person end din
nævnte), og mindst en fransk, hvor navnet optræder som efternavn.

Mvh.
Ole Dorch

Fra : aafe

Dato : 19-05-04 21:59

On Wed, 19 May 2004 22:05:51 +0200, "Ole Dorch" wrote:

>Hvis du "spørger" www.google så kan du finde mindst en dansk genealogisk
>hjemmeside, hvor navnet optræder som fornavn (på en anden person end din
>nævnte), og mindst en fransk, hvor navnet optræder som efternavn.

Tak skal du have!

Når jeg søger efter Maoline på browserens indbyggede Google får jeg 7
genealogiske links til forskellige af mine egne sites, samt to
genealogiske links til den samme franske person med efternavnet
Maoline.

Udover dette nævnte returnerer den indbyggede Goggle ikke andre
genealogiske links til mig ;-(

Når jeg imidlertid søger direkte på http://www.google.dk får jeg
imidlertid også et link til - formentlig - det danske site du
refererer til, hvor personen er Maoline Antonie Jensen fra 1886 i
Lindelse på Sydlangeland.

Dette link er interessant, for selvom "min" Maoline blev født i Albøge
på Djursland, kom hendes mor, Line Madsen, fra Tryggelev på
Sydlangeland. Og "min" Maoline voksede da også op på Sydlangeland, og
var 16 år gammel, da Maoline Antonie Jensen blev født samme steds.

Med venlig hilsen
Arne

Fra : Ole Dorch

Dato : 19-05-04 23:52

> [...]
> imidlertid også et link til - formentlig - det danske site du
> refererer til, hvor personen er Maoline Antonie Jensen fra 1886 i

Hende var det netop.
Måske er der en sideform til navnet: Mauline. Ude i den "store verden" ses
det ihvertilfælde brugt både som fornavn og efternavn.

Mvh.
Ole Dorch

Fra : Ole Dorch

Dato : 20-05-04 00:09

> Måske er der en sideform til navnet: Mauline. Ude i den "store verden" ses
> det ihvertilfælde brugt både som fornavn og efternavn.

Og måske endnu en sideform: Maaline, som omtales som et bibelsk navn
(jødisk?), og så nærmer vi os vist Malene/Marlene?

Mvh.
Ole Dorch

Fra : aafe

Dato : 20-05-04 00:31

On Thu, 20 May 2004 01:08:48 +0200, "Ole Dorch" wrote:

>Og måske endnu en sideform: Maaline, som omtales som et bibelsk navn
>(jødisk?), og så nærmer vi os vist Malene/Marlene?

Malene skulle vist være en sammentrækning af Magdalene, og i
kirkebøgerne ses da også, at Sognet, Marie Magdalene, er sammentrukket
til Mariemalene Sogn

med venlig hilsen
Arne

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 20-05-04 07:09

Ang. Byen Marie Magdalene husker jeg min far kaldte den Marmeline
Hilsen og god dag
Anna-Grethe

Fra : aafe

Dato : 20-05-04 00:16

On Thu, 20 May 2004 00:52:26 +0200, "Ole Dorch" wrote:

>Måske er der en sideform til navnet: Mauline. Ude i den "store verden" ses
>det ihvertilfælde brugt både som fornavn og efternavn.

Det lyder ihvertfald meget plausibelt i mine ører

Så har jeg en anden kvindekøn i Feldballe Sogn på Djurs (f. 3 maj
1789) , der angiveligt hedder Dau Madsen. Jeg skriver "angiveligt"
fordi det - efter min mening - er helt og aldeles ulæseligt i
kirkebogen; men jeg ser på FamilySearch IGI, at en anden slægtsforsker
har oversat det ulæselige til "dau" - hendes søskende hedder Mads,
Palle, Søren, Jens og Niels - og i denne familiegren ses ellers ingen
tendens til eksotisk navngivning.

mvh
Arne

Fra : Ole Dorch

Dato : 20-05-04 00:22

> 1789) ,

der angiveligt hedder Dau Madsen. Jeg skriver "angiveligt"

Et hurtigt bud: måske det gamle nordiske navn "Dag"?

Mvh.
Ole Dorch

Fra : aafe

Dato : 20-05-04 00:52

On Thu, 20 May 2004 01:21:40 +0200, "Ole Dorch" wrote:

>Et hurtigt bud: måske det gamle nordiske navn "Dag"?

Det er desværre helt og aldeles ulæseligt - ihvertfald på
arkivalieronline - og jeg forstår slet ikke, hvordan nogen har kunne
tyde noget som helst. Men, det kan være at vedkommende har set senere
indførsler - f.eks. ved en evt. copulation eller død - hvor det er
tydeligere at læse.

Men, er "Dag" ikke en mandenavn (Dag Hammarskjöld) ?

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 20-05-04 03:56

On Thu, 20 May 2004 01:52:19 +0200, aafe wrote:

> [...]
>tyde noget som helst. Men, det kan være at vedkommende har set senere
>indførsler - f.eks. ved en evt. copulation eller død - hvor det er

Indførslen er egentlig tydeligt nok, og de krusniger jeg først troede
at "dau" kunne være tydet af, hører jo blot med til "Datter" - der er
med andre ord, ikke angivet noget navn i dåbsindførslen:

http://eckmann.dk/dau.html

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 13-06-04 22:03

On Thu, 20 May 2004 00:52:26 +0200, "Ole Dorch" wrote:

>Måske er der en sideform til navnet: Mauline. Ude i den "store verden" ses
>det ihvertilfælde brugt både som fornavn og efternavn.

Her i weekenden oplyste min mor, der har kendt Maoline, at navnet
faktisk blev udtalt som Mauline.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 22:39

aafe wrote:
> Gennem årene har jeg undret mig over, at en søster til min oldemor,
> Mathilde Cecilie Greve, bl.a. var navngivet Maoline (ved dåben).

På et tidspunkt, vistnok noget senere, blev det almindeligt at give børn
efter heltene/heltinderne i avisernes feuilleton'er. Nogle franske
navne, f.eks. René, er blevet almindelige på denne måde. Måske din
oldemors forældre har været tidlig på den med denne "mode"?

mvh tb

Fra : aafe

Dato : 19-05-04 23:04

On Wed, 19 May 2004 23:38:31 +0200, "tom(a)brondsted.dk" wrote:

> [...]
>navne, f.eks. René, er blevet almindelige på denne måde. Måske din
>oldemors forældre har været tidlig på den med denne "mode"?

Men, hvis helten skulle have været formand Mao, har de været så
tidligt på den, at helten først blev født adskillige år senere, og vel
først blev berømt meget, meget senere

I forvejen havde moderen iøvrigt en også "uægte" datter, der hed
Frandsine Malvine Hansen - så Line må have haft sans for de lidt mere
specielle navne

med venlig hilsen
Arne